Ey Dewey,
Citaat van: Alves op vrijdag 01 november 2013, 16:52:47
Het oude traject blijft natuurlijk behouden. De stations zullen worden bediend met een motorwagen.
Volgens mij is het nog niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren in de omgeving van Erstfeld en Gösschenen.
Zoals ik de stukken erop na lees dan liggen er verschillende plannen. Zo is een mogelijkheid dat de Matterhorn-Gotthardbahn die nu tot Gösschenen loopt wordt doorgetrokken naar Erstfeld.
Op dit moment is er een werkgroep van de SBB, de verschillende kantonen, en het Bundesambt voor Verkehr aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het plan is om dan medio 2017 een spoorlijn voor personenverkeer te hebben. De definitieve besluitvorming hieromtrent is er nog niet. De onderhoudskosten voor dit traject liggen op dit moment rond de 50 miljoen CHF. De verwachting is dat deze kosten in de toekomst uiteraard sterk naar beneden kunnen.
Ook liggen er plannen voor een tweede autobaantunnel. Daarnaast moet de huidige autobaantunnel worden gesaneerd, waarbij deze ca. 3 dicht jaar dicht zou moeten. Daarnaast moet de huidige Gotthardtunnel worden aangepakt om te kunnen voldoen aan de huidige eisen. Hierbij zijn voor de tunnel ook nog diverse ideeen. Zo ligt er een plan om deze om te bouwen als auto-tunnel. Ander idee is om het huidige Gotthardtraject te gebruiken als uitwijkroute voor de nieuwe tunnel. Er liggen plannen om het autoverkeer via Rola's te gaan vervoeren in de periode dat de autobaantunnel dicht is. Kortom er zal nog veel water door de Rijn stromen voordat duidelijk is wat er gaat gebeuren.
Hier -
Hier -
Hier en
Hier kun je één en ander nalezen.
Citaat van: Alves op vrijdag 01 november 2013, 16:52:47
Ik hoop over twee jaar (Als ik net 18 ben) de Gotthard nog eens te mogen aanschouwen in volle glorie. Zou eeuwig zonde zijn om dit te missen.
De nieuwe tunnel gaat pas definitief open in december 2016, dus je hebt nog even de tijd...
Gr. Joachim