Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Update 2-5 - Foto/film CH/DE: Gotthardstrecke bij Wassen - 19 foto's /1 filmpje

Gestart door jj_marklin vrijdag 30 augustus 2013, 21:58:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Update 17-9. Foto?s/filmpjes CH & DE ? IMA Göppingen 59 foto's
Fraai die nieuwe draaischijf voor C-rail. Vast een prototype want het past nog niet lekker zo te zien? :D

Gr, Ben.
Re: Update 17-9. Foto?s/filmpjes CH & DE ? IMA Göppingen 59 foto's
@Peter: Graag gedaan hoor.

Citaat van: Frotter op zaterdag 28 september 2013, 13:22:46
Fraai die nieuwe draaischijf voor C-rail. Vast een prototype want het past nog niet lekker zo te zien?
Volgens mij was die hele baan een prototype. ;) :D. Paste her en der sowieso allemaal niet zo mooi...
(Wel een mooie draaischijf, zeker met die line-up :thumbup: :thumbup:)

Gr. Joachim
Re: Update 17-9. Foto?s/filmpjes CH & DE ? IMA Göppingen 59 foto's
C-flexrail zou hier een hoop oplossen. :D

Gelukkig leest "Marklin officieel" sinds "vandaag" mee. :thumbup:

Gr, Ben.
Update 28-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen - 1 filmpje
Afgelopen week op familiebezoek geweest in Zwitserland. Hier weer een aantal stations bezocht.
Ben naar Erstfeld en Gösschenen geweest. Wilde eigenlijk ook nog graag een pitstop maken in Wassen, maar helaas liet de tijd dit niet toe.

Goede reden om weer eens te gaan... ;) Ik heb een hoop foto's gemaakt en natuurlijk ook wat filmpjes.
De foto's laten nog even op zich wachten, maar heb al wel vast een filmpje van Gösschenen in elkaar geflanst.



Terug naar de index

Gr. Joachim
Re: Update 28-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen - 1 filmpje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Update 28-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen - 1 filmpje
Bedankt voor de mooie reportages.

Mijn tijd in Brienz was dit jaar gewoon te kort (foto vanuit de trein):


Ik vond de rotswanden indrukwekkend:


Re: Update 28-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen - 1 filmpje
Hoi Jan,

Graag gedaan hoor.

Citaat van: Jan22 op maandag 28 oktober 2013, 23:16:28
Mijn tijd in Brienz was dit jaar gewoon te kort
Dat "probleem" heb ik nou ook telkens... ;)

Citaat van: Jan22 op maandag 28 oktober 2013, 23:16:28
Ik vond de rotswanden indrukwekkend
Rotspartijen zijn in die hoek zeker indrukwekkend. Ik vind de natuur daar sowieso prachtig. Het is niet voor niets dat Zwitserland zoveel mogelijk vervoer via spoor wil laten rijden om de umwelt zo goed mogelijk te beschermen.

Gr. Joachim
Re: Update 28-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen - 1 filmpje
Rotspartijen van dergelijke formaties gebruik ik als inspiratie voor mijn bergwanden..... dus bedankt voor de foto's/films Joachim (en een beetje Jan...)
Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Afgelopen week in Erstfeld het info-center bezocht van de Gotthard-Basistunnel. Ondanks dat alles ook wel op de website te bekijken is, gaf dit toch een extra dimensie.

Wat een megaklus om 57 kilometer tunnel te graven door een rotsmassief bestaande uit veel verschillende soorten steen en rots. 75% van de tunnel hebben ze gegraven met een boorfabriek van maar liefst 450 meter lang. De boorkop hiervan is inmiddels geplaatst bij het Verkehrshaus in Luzern. De overige 25% is op de ouderwetse manier gemaakt met springstof.

De infrastructuur in Erstfeld begint zijn einde te naderen. Goed zichtbaar zijn de nieuwe tunnelingangen. Zal nog tot december 2016 duren voordat deze 13.2 miljard CHF kostende tunnel officieel geopend zal worden en toegevoegd aan de dienstregeling.

Voor meer info, interessante filmpjes en de actuele stand van zaken: www.alptransit.ch



















































En zo moet het er in 2017 in Erstfeld uitzien wanneer alle bouwactiviteiten achter de rug zijn en de tunnel is geopend.



Terug naar de index

Gr. Joachim
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Leuke foto' Joachim! Vind het zelf heel zonde dat dit soort bouwwerken eraan komen. Natuurlijk zijn er veel voordelen, maar onze hobby gaat ook zo voor een deel verloren. Zo blijft er nog maar één Alpenspoorlijn in volle glorie over..

Groeten Dewey
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Mooie reportages Joachim,

Bizar is het om een tunnel aan te leggen van bijna 60 km!! En de bouw ligt nog steeds op schema???

Dat was ze met de LBT namelijk goed gelukt: die zwitsers kunnen nog eens plannen EN uitvoeren.
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Ey Dewey,

Heb ik ook over na zitten denken. De mooie bergen en uitzichten versus 57 kilometer tl-balken....
Zou de oude Gotthardbaan en tunnel wel gewoon blijven bestaan of komt dit te vervallen?
Wie het weet mag het zeggen.

Ik ben er een voorstander van dat de keertunnels en bijbehorende lijn worden toegevoegd aan het Werelderfgoed van Unesco :thumbup:. Zou een petitie hierover ook binnen een paar dagen 2 miljoen reacties opleveren... ;)

Zou wel zonde zijn inderdaad voor de treinenfreaks die hele dagen bij de kerk in Wassen zitten. Zal dan wel een rustige bedoening worden in Gösschenen. :-(

@Henk: Dankje! Volgens mij lopen ze gewoon op schema. Gaat met Zwitserse precisie... :)

gr. Joachim
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Bedankt Joachim voor de update. Ik vind het eerlijk gezegd redelijk lullige tunnelportaaltjes voor zo'n dure tunnel.... Positief voor de toekomstige CH fans is dat ze geen scenery hoeven te bouwen, alles kan op het schaduwniveau...... je hoeft geen trein te zien!!
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Hallo KeesZ,

Zit inderdaad weinig fraai's of creativiteit aan deze tunnelportalen. Hierover zullen ze wellicht over honderd jaar anders denken. Wie zal het zeggen...

Citaat van: keeszondag op vrijdag 01 november 2013, 01:51:48
Positief voor de toekomstige CH fans is dat ze geen scenery hoeven te bouwen, alles kan op het schaduwniveau...... je hoeft geen trein te zien!!

Is de bouw van mijn baan, tot op heden, toch met een vooruitziende blik... ;)

Gr. Joachim
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Citaat van: Has-bls op donderdag 31 oktober 2013, 21:12:30
Dat was ze met de LBT namelijk goed gelukt: die zwitsers kunnen nog eens plannen EN uitvoeren.

Maar ze hebben wel een groot deel van het dubbelspoor niet uitgevoerd.....
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Zeer mooie plaatjes Joachim. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Hallo Joachim,

Het oude traject blijft natuurlijk behouden. De stations zullen worden bediend met een motorwagen. Op de Lötschberg heb je met Kandersteg, Goppenstein en alle kleine stations die verder nog op de Süd-rampe liggen aardig wat stations. De Gotthard heeft er veel minder. Ik hoop over twee jaar (Als ik net 18 ben) de Gotthard nog eens te mogen aanschouwen in volle glorie. Zou eeuwig zonde zijn om dit te missen.

Groeten Dewey
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Dewey, ik ben wel enigszins benieuwd wat de leeftijd van 18 jaar te maken heeft met het aanschouwen van de Gotthard...... Omdat je er dan zelf naar toe kunt rijden?
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
O.a. ja. Ook omdat ik nog niet verwacht dat mijn ouders mij nu al alleen naar Zwitserland laten gaan haha.

Groeten Dewey
Re: Update 31-10 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gotthard basistunnel Erstfeld
Ey Dewey,

Citaat van: Alves op vrijdag 01 november 2013, 16:52:47
Het oude traject blijft natuurlijk behouden. De stations zullen worden bediend met een motorwagen.

Volgens mij is het nog niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren in de omgeving van Erstfeld en Gösschenen.
Zoals ik de stukken erop na lees dan liggen er verschillende plannen. Zo is een mogelijkheid dat de Matterhorn-Gotthardbahn die nu tot Gösschenen loopt wordt doorgetrokken naar Erstfeld.

Op dit moment is er een werkgroep van de SBB, de verschillende kantonen, en het Bundesambt voor Verkehr aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het plan is om dan medio 2017 een spoorlijn voor personenverkeer te hebben. De definitieve besluitvorming hieromtrent is er nog niet. De onderhoudskosten voor dit traject liggen op dit moment rond de 50 miljoen CHF. De verwachting is dat deze kosten in de toekomst uiteraard sterk naar beneden kunnen.

Ook liggen er plannen voor een tweede autobaantunnel. Daarnaast moet de huidige autobaantunnel worden gesaneerd, waarbij deze ca. 3 dicht jaar dicht zou moeten. Daarnaast moet de huidige Gotthardtunnel worden aangepakt om te kunnen voldoen aan de huidige eisen. Hierbij zijn voor de tunnel ook nog diverse ideeen. Zo ligt er een plan om deze om te bouwen als auto-tunnel. Ander idee is om het huidige Gotthardtraject te gebruiken als uitwijkroute voor de nieuwe tunnel. Er liggen plannen om het autoverkeer via Rola's te gaan vervoeren in de periode dat de autobaantunnel dicht is. Kortom er zal nog veel water door de Rijn stromen voordat duidelijk is wat er gaat gebeuren.

Hier  -   Hier   -    Hier en Hier kun je één en ander nalezen.

Citaat van: Alves op vrijdag 01 november 2013, 16:52:47
Ik hoop over twee jaar (Als ik net 18 ben) de Gotthard nog eens te mogen aanschouwen in volle glorie. Zou eeuwig zonde zijn om dit te missen.
De nieuwe tunnel gaat pas definitief open in december 2016, dus je hebt nog even de tijd... :thumbup: ;)

Gr. Joachim
Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Na het bezoek aan het Info-center van de Gotthard-Basistunnel een bezoek gebracht aan het station van Erstfeld. Het was prachtig weer, maar waaide enorm. Aparte gewaarwording, want het waaide warme lucht. Zogenaamde Föhnwind (klik)
Helaas was er nu niet zoveel te beleven op het station. In Erstfeld zijn ook regelmatig zg. ?Sonderfahrten? met speciale treinen.
De foto?s en het filmpje spreken verder voor zich:




































































Terug naar de index

Gr. Joachim
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Niet zoveel te doen, maar wel mooie foto's.

Als ik deze zie

Maak ik me gelijk wat minder druk om het netjes recht liggen van mijn rails  >:-D
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Hele mooie bijdrage weer Joachim, heb er weer van genoten!

Groeten,
Marc
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Weer een mooie update Joachim! De IC/IR treinen met een Re 4/4 op kop blijven echt geweldig. Vooral als er allerlei verschillende rijtuigen in de sleep zitten.

Groeten Dewey
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
@Arjan:
Citaat van: ArjanM op zaterdag 02 november 2013, 16:15:25Maak ik me gelijk wat minder druk om het netjes recht liggen van mijn rails  >:-D
Bied voor mij ook nog wat perspectief... ;) :D. Heb mij wel verbaasd over deze kronkel eerlijk gezegd. Hier zie je waar die uitkomt:


@Marc: :thumbup:

@Dewey:
Citaat van: Alves op zaterdag 02 november 2013, 17:21:45De IC/IR treinen met een Re 4/4 op kop blijven echt geweldig. Vooral als er allerlei verschillende rijtuigen in de sleep zitten.
Mooi hé. Heb ik ook wel wat mee  :thumbup:.

Gr. Joachim
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld
Bedankt voor het delen van deze mooie fotoreportage Joachim!!!  :thumbup: :thumbup:

Wat mij opvalt is de plaats van de rode lamp in het 5-licht hoofdsein. Een variant die ik zelden heb gezien en ook niet in de FDV kan achterhalen waarom deze op de middelste positie is geplaatst en niet op de tweede van bovenaf gerekend.

Wie kent de reden of weet waarom deze lamp precies in het midden is geplaatst?
Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Wellicht omdat de bovenste lamp niet (langer) gebruikt wordt omdat minder Fahrbegriffe getoond hoeven te worden?
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld
Dat zouden de lampen die niet meer worden gebruikt worden verwijderd en afgedekt met een deksel.

Dat lijkt bij deze lampen niet het geval.  Klik eens HIER en kijk eens op de tweede en derde foto van Johan de Reuver.

Rode lampen heb ik in een 5-licht ook wel eens op de tweede positie van onder af gerekend gezien.
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Over de toekomst van de Gotthard, in het voorjaar was ik o.a. in Erstfeld bij de Fitnessfahrt en daarna bij de tour van het SBB-Historic depot aldaar, en daarbij heb ik de gelegenheid gehad om vrij uitgebreid met de SBB-Historic vrijwilligers te praten. In het dagelijks leven zijn ze vrijwel allemaal machinist bij de SBB, en wisten ze te vertellen dat de SBB Cargo in 2016 Erstfeld gaat verlaten. Het zou ook met (veel) verlies van banen gepaard gaan, dus erg vrolijk werden ze er niet van.

Advies aan iedereen, ga kijken terwijl het nog kan!
Re: Update 2-11 Foto?sfilmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 2-11 Foto?sfilmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Citaat van: Bassie op zondag 03 november 2013, 10:42:19
..... en wisten ze te vertellen dat de SBB Cargo in 2016 Erstfeld gaat verlaten. Het zou ook met (veel) verlies van banen gepaard gaan, dus erg vrolijk werden ze er niet van.
Advies aan iedereen, ga kijken terwijl het nog kan!

Het klinkt als een logische gevolg; maar triest heel triest  :-( :-( :-( dat één van de mooiste en historische lok-depots gaat sluiten.
Gaan er geen stemmen op om deze plek te behouden als cultureel of historisch erfgoed?? Zou een verdiende plaats hebben op de lijst van UNESCO.
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
Welke werkplaats zal deze functie over gaan nemen dan? Denk dat in veel gevallen dubbeltractie ook overbodig gaat worden. Aangezien het steilste gedeelte wordt vermeden. Krijg je ook weer te maken met een locomotieven overschot...

Groeten Dewey
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld - 33 foto's/1 film
@Bassie
Citaat van: Bassie op zondag 03 november 2013, 10:42:19
Advies aan iedereen, ga kijken terwijl het nog kan!
Helemaal met de spreker eens. Is inderdaad triest voor de betrokken machinisten en ander spoorwegpersoneel. De bouw van zo'n moderne nieuwe tunnel zal straks behoorlijk ingrijpende consequensties hebben voor de hele omgeving daar. Zal voor de betreffende machinisten er daar ook zeker niet leuker op worden... Zoals eerder gezegd: "De mooie bergen en uitzichten versus 57 kilometer tl-balken....".

@Henk: Had mij inderdaad ook al afgevraagd hoe en wat met dat sein. Is toch een wat vreemde eend in de bijt.
Geef maar even een "seintje" als je het goede antwoord weet... ;)

@Dewey: Zullen straks inderdaad minder loks nodig zijn om in tractie te rijden. Aangezien de nieuwe route wel sneller is, zullen er wellicht ook weer frequenter treinen gaan rijden. Dan heb je dus ook weer meer losse locs nodig. De tijd zal het leren.
Heb wel gezien dat er op het terrein achter de lokloods behoorlijk gewerkt wordt. Het leken opruimwerkzaamheden, maar kon dit niet goed genoeg zien.

Gr. Joachim
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld -
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Station Erstfeld -
We houden het sein in de gaten Joachim.

Er komt vanavond nog een nieuwe post omtrent sein-aanbouw op mijn topic.

Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Citaat van: Bassie op zondag 03 november 2013, 10:42:19
Over de toekomst van de Gotthard, in het voorjaar was ik o.a. in Erstfeld en wisten ze te vertellen dat de SBB Cargo in 2016 Erstfeld gaat verlaten. Het zou ook met (veel) verlies van banen gepaard gaan, dus erg vrolijk werden ze er niet van.

Vandaag artikel in de Luzerner Zeitung. SBB Cargo gaat in 2017 depot Erstfeld sluiten. Dit besluit heeft invloed op 60 machinisten die elders ondergebracht moeten worden. Uit het artikel blijkt tevens dat er ook behoorlijk wat veranderd in het gehele personeelsbestand en bijbehorende contracten. Een heel aantal machinisten wijzigt van werkgever, namelijk gaan ze van SBB Cargo naar SBB Cargo International.

Klik hier voor het hele artikel (inclusief mooie foto met krokodil...)


Gr. Joachim
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Jammer om te lezen van Erstfeld, maar ergens wel te begrijpen. Die mooie foto toont het materiaal van de SBB Historic in de loods. Ik zou zeggen, maak zlef ook een tour door het depot in Erstfeld, en je kan zelf dergelijke foto's nemen. Mits je de juiste lens hebt.

Ik ben verder wel benieuwd wanneer er nou duidelijkheid komt over in welke vorm het hele traject van de Gotthard nou blijft voortbestaan. Er zijn veel varianten, maar wat het nou gaat worden is niet duidelijk.
Re: Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Citaat van: Bassie op woensdag 13 november 2013, 20:55:54
Ik zou zeggen, maak zlef ook een tour door het depot in Erstfeld, en je kan zelf dergelijke foto's nemen. Mits je de juiste lens hebt.

Lijkt mij erg leuk om daar eens binnen te gaan kijken. Ik kom voor 2017 vast nog wel eens daar in de buurt... :).
Is er ook iets van een website van dat depot? Depot is vast niet altijd open voor publiek, toch? Er stond daar ergens bij het depot op een hokje/gebouwtje wel een naam van een spoorwegvereniging, maar die heb ik dan weer niet opgeslagen of gefotografeerd.... :?. lekker dom....

Citaat van: Bassie op woensdag 13 november 2013, 20:55:54
Ik ben verder wel benieuwd wanneer er nou duidelijkheid komt over in welke vorm het hele traject van de Gotthard nou blijft voortbestaan. Er zijn veel varianten, maar wat het nou gaat worden is niet duidelijk.

Ben ik ook benieuwd naar. De belangen hiervoor zijn groot. Vooral kanton Uri is bang straks slecht(er) bereikbaar te zijn. Morgen is in Altdorf weer een overleg over het wel of niet een tweede tunnel voor de auto's. Dit verhaal speelt ook mee in de bsluitvorming omtrent het spoorwegtrace en Gotthardtunnel.
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 november 2013, 21:11:08
Citaat van: Bassie op woensdag 13 november 2013, 20:55:54
Ik zou zeggen, maak zlef ook een tour door het depot in Erstfeld, en je kan zelf dergelijke foto's nemen. Mits je de juiste lens hebt.

Lijkt mij erg leuk om daar eens binnen te gaan kijken. Ik kom voor 2017 vast nog wel eens daar in de buurt... :).
Is er ook iets van een website van dat depot? Depot is vast niet altijd open voor publiek, toch? Er stond daar ergens bij het depot op een hokje/gebouwtje wel een naam van een spoorwegvereniging, maar die heb ik dan weer niet opgeslagen of gefotografeerd.... :?. lekker dom....
Je kan via de site van SBB Historic kijken wanneer er een depotfuhrung is http://www.sbbhistoric.ch/bahngemeinschaft/veranstaltungen-fahrten/fuehrungen/

In het geval van Erstfeld is dat op dezelfde zaterdag in de maand dat er ook een fitnessfahrt is. De data van 2014 worden nog gepubliceerd, dus nog even geduld en ik zou zeggen watch that space!

Ofwel 's ochtends prachtige opnamen maken van de Krokodil en consorten en 's middag een tour door het depot onder begeleiding van iemand van de SBB Historic. De fitnessfahrten vinden gewoon plaats rondom de perrons van station Erstfeld. Het is leuk om er tijdig te zijn, soms worden de loks via de enorme rolbrug uit de loodsen gerold. Dat is altijd leuk om naar te kijken en je kan het allemaal prima zien vanaf het perron. Voor de depotfuhrung moet je je vooraf even via de mail aanmelden, en terplekke iets van 1 of 2 frank betalen.

Wat je ook op de foto ziet is dat het nieuwe houten dak (na de brand in 1987) erg mooi gemaakt is. Het inderdaad gewoon een genot om naar te kijken.
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 november 2013, 21:11:08
Er stond daar ergens bij het depot op een hokje/gebouwtje wel een naam van een spoorwegvereniging, maar die heb ik dan weer niet opgeslagen of gefotografeerd.... :?. lekker dom....
Tijdens de depotfuhrung in het voorjaar was een van de begeleiders zo vriendelijk om even de deur van het gebouwtje waar de modelspoorvereniging in is gehuisvest te openen. Leuk om even te zien, de baan zag er spik en span uit, maar ik kreeg de indruk dat het toch ook vooral een sociaal gebeuren was. Leden waren SBB medewerkers.
Als je het baantje niet gezien hebt, heb je niet echt iets gemist. Het waren eigenlijk twee banen, een HO en de ander was een groter spoor.
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Citaat van: Bassie op woensdag 13 november 2013, 21:23:34
Wat je ook op de foto ziet is dat het nieuwe houten dak (na de brand in 1987) erg mooi gemaakt is. Het inderdaad gewoon een genot om naar te kijken.

Daar heb ik nog dia's van dat de houten spanten werden ingevlogen door een helikopter. Gebeurde s' morgens vroeg rond een uur of negen. Moet in juli '88 zijn geweest.

Mvg, Johan
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Bedankt voor de link. Ben deze in het verleden wel eens tegengekomen, maar was het even kwijt. :thumbup:

Citaat van: Bassie op woensdag 13 november 2013, 21:23:34
Wat je ook op de foto ziet is dat het nieuwe houten dak (na de brand in 1987) erg mooi gemaakt is. Het inderdaad gewoon een genot om naar te kijken.
Die dakspanten zien er op de foto inderdaad wel vrij "recent" uit. Wel een prachtige constructie.

Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 13 november 2013, 21:30:11
Daar heb ik nog dia's van dat de houten spanten werden ingevlogen door een helikopter. Gebeurde s' morgens vroeg rond een uur of negen. Moet in juli '88 zijn geweest.
Ik voel een dia-avondje opkomen... ;). Was vast wel een mooi gezicht dat die spanten werden ingevlogen.

Qua depot/gebouwen kan ik mij niet voorstellen dat dit straks geen functie meer heeft.
Afgelopen september was ik in Hochdorf, bij een happening van de Historische Seetalbahn . Hier staat ook een locloods die van de SBB is geweest. Deze loods is vanaf september dit jaar trouwens ook in 1:87 (H0) te koop



De Historische Seetalbahn heeft deze in februari 2008 van de SBB overgenomen. Ik verwacht toch dat er met depot Erstfeld ook een dergelijke constructie zal worden gevonden met bijvoorbeeld SBB Historic.

Gr. Joachim
Re: Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Joachim,

Hoofdwerkplaats Tilburg was ook gigantisch en daar gebeurd ook helemaal niets meer.. Hoop niet dat dit ook met Erstfeld gebeurd.

Groeten Dewey
Re: Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Ey Dewey,

Tsja, ook hier geldt: "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst..."

We zullen zien.

Gr. Joachim
Re:Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld- Nieuw "Unterhaltcentrum"
Hallo allemaal,

Citaat van: Alves op donderdag 14 november 2013, 15:28:00
Hoop niet dat dit ook met Erstfeld gebeurd.
We worden qua nieuws op onze wenken bediend:

Goed nieuws voor Erstfeld. Zoals eerder deze week bericht gaat SBB Cargo het depot Erstfeld in zijn huidige vorm per 2017 sluiten. Vandaag is bekend geworden dat de SBB in Erstfeld een "Unterhaltcentrum" gaat bouwen ter waarde van CHF. 53 miljoen. Dit centrum gaat als uitvalsbasis dienen voor brandweer en reddingstreinen die ingezet gaan worden bij calamiteiten in de nieuwe Gotthard-basistunnel. Het "Unterhaltcentrum"moet in 2015 klaar zijn.

Uit het artikel blijkt dat er qua werkgelegenheid goed nieuws is, maar dat een heel aantal mensen wel omgeschoold moeten worden voor de nieuwe werkzaamheden. Kortom, staan behoorlijke veranderingen voor Erstfeld op de planning, maar ik heb goede hoop voor het locdepot... :thumbup:

De bouwactiviteiten zijn te volgen via de webcam: Klik

Tevens zijn hier de factsheets te vinden met diverse details.

Klik hier voor het hele artikel.

Gr. Joachim
Re: Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld-SBB sluit depot in 2017
Die tekening van Erstfeld heb ik daar eerder gezien. Duidelijk was al wel dat de rolbrug niet eer op het doorgaande spoor uitkomt, wat nu wel het geval is. En ook de waterkraan om stoomloks bij te kunnen vullen komt te vervallen, daar waren de heren van SBB-historic toen niet echt blij mee.
Re: Re:Update 2-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ?Erstfeld- Nieuw "Unterhaltcentrum"
Citaat van: Bassie op zaterdag 16 november 2013, 00:07:34
Duidelijk was al wel dat de rolbrug niet eer op het doorgaande spoor uitkomt, wat nu wel het geval is. En ook de waterkraan om stoomloks bij te kunnen vullen komt te vervallen, daar waren de heren van SBB-historic toen niet echt blij mee.

Is ook wel erg jammer wanneer dat zo uitgevoerd gaat worden. Het lijkt mij toch dat met een budget van CHF 53 miljoen, er ergens nog wel een potje moet zijn om zoiets met historische waarde letterlijk en figuurlijk overeind te houden. De direkt betrokkenen zullen daar vast nog de nodige lobbyactiviteiten houden om dit (alsnog) voor elkaar te krijgen. We zullen zien.

Gr. Joachim

Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Bedacht mij dat ik van Gösschenen alleen het filmpje had gepost:

Dus hierbij de foto?s die ik heb gemaakt in de herfstvakantie.
Heb het filmpje dat ik al had gemaakt er voor de volledigheid nog maar even weer bij gezet.

Veel plezier bij het bekijken van de foto?s:































































En voor de liefhebbers nog wat seinen:






















Filmpje:


Gr. Joachim
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
TOPPIE Joachim  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Citaat van: Has-bls op woensdag 27 november 2013, 19:31:52
TOPPIE Joachim  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Niets aan toe te voegen! :thumbup:

Erg leuk om foto's te zien van het station dat ik ooit wil nabouwen. Nu nog wachten op het huis met zolder van 50m2 :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 27 november 2013, 19:53:56
Citaat van: Has-bls op woensdag 27 november 2013, 19:31:52
TOPPIE Joachim  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Niets aan toe te voegen! :thumbup:
Toch wel... ;)

"Nu nog wachten op het huis met zolder van 50m2 ": Misschien toch een idee om naar spoor-N te gaan.... Of wellicht kun je wat regelen met je bovenburen :D
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Prachtige foto's en een leuk filmpje Joachim bedankt voor het plaatsen. :thumbup:
Krijg meteen zin in vakantie. :P
Re: Update 27-11 - Foto?s/filmpjes Zwitserland ? Gösschenen 42 foto's en 1 filmpje
Geweldig Joachim, zeer mooie foto's van Goschenen, vooral de foto waar de overkapping op staat van FO-bahn daar was ik langer naar op zoek.
Helemaal top, dank je wel. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik heb daar al uren rondgelopen, foto's en films gemaakt, mooie halte voor de Gotthard.

Groetjes Herman (de iris).