Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Oefen-project: Eindelijk duidelijk!

Gestart door Buster donderdag 08 augustus 2013, 14:30:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oefen-project: Eindelijk duidelijk!
Dit is het begin van een arduino project van ongekende grootte...  B)      Ongeveer 26 bij 12 cm...  :D

Hallo Allemaal,

Om later de modelbaan aan te sturen wil ik de Arduino gaan gebruiken. Ik heb een nep-arduino, een funduino, die precies hetzelfde doet, alleen in China is gemaakt en 3 keer zo goedkoop is. Om wat te oefenen met programmeren en bouwen ben ik bezig een klein radiografisch bestuurbaar autootje om te bouwen zodat hij automatisch gaat rijden met als besturing de funduino. Alleen kom ik nu iets tegen waarvan ik niet weet waar het precies voor dient.
Over de aansluitingen van de motor zit een klein condensatortje, en er zit er ook een van één van de twee polen naar het motorhuisje... Waar dienen deze voor?
Kan ik deze condensatoren weghalen? Of werkt het motortje dan niet meer? Help!

Zie de foto's.

Alvast bedankt!

Groeten,

Christian
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Is voor ontstoring van de elektronica.

Die kun je gewoon laten zitten of gewoon verwijderen.
Normaal maakt dit voor de werking niet zo heel veel uit.
Aangezien je de aansturing met arduino (en een H-brug?) gaat doen kun je ze het best gewoon laten zitten.

Dennis
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Oké, maar gaat het geheel dan ook niet meer stroom trekken als ik ze laat zitten? (de condensator is parallel geschakeld aan het motortje) Ik heb namelijk maar een beperkte stroomsterkte tot mijn beschikking, omdat ik met de L293D ga werken, die kan maar iets van 40 mA aan dacht ik (weet ik niet zeker). Hier een link naar de Datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/l293d.pdf

Bedankt trouwens voor de snelle reactie!
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Buster, uit de datasheet die jezelf als link geeft staat het toch erg duidelijk dat het 600mA per kanaal is
CiteerOutput Current 1 A Per Channel
(600 mA for L293D)

Is toch iets meer dan wat ji denkt dat het is.

Groetjes
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Halo Christian,

Citaat van: Buster op donderdag 08 augustus 2013, 14:43:13
Oké, maar gaat het geheel dan ook niet meer stroom trekken als ik ze laat zitten? (de condensator is parallel geschakeld aan het motortje)
De condensator tussen de aansluitpennen kun je laten zitten, de andere condensator moet je verwijderen.

Mvg,
Peter
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Citaat van: Sprinter op donderdag 08 augustus 2013, 16:38:58
Buster, uit de datasheet die jezelf als link geeft staat het toch erg duidelijk dat het 600mA per kanaal is
CiteerOutput Current 1 A Per Channel
(600 mA for L293D)
Is toch iets meer dan wat ji denkt dat het is.
:? Oh, ik dacht echt iets ander te hebben gelezen! Bedankt!

Citaat van: Freak op donderdag 08 augustus 2013, 16:48:15
De condensator tussen de aansluitpennen kun je laten zitten, de andere condensator moet je verwijderen.
Oké, dat zal ik doen! Waarom moet dat eigenlijk? (hoop dit in de toekomst zelf te snappen...)

Groeten,

Christian
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Het is gelukt! Ik heb hier nu een vrolijk rondrijdend robotje gecreëerd! MWUHAHAHAHAHA  >:-D

Dank voor de hulp!
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Foto's en video :P


groeten Dylan
Re: Condensatoren over motoraansluitingen???
Ik zal morgen wat foto's uploaden, maar het is nu nog een dradenwarboel, dat wordt nog mooi afgewerkt...  :D
Re: Awesome Arduino-Car: smeltende stekkers???
Welcome Back...

Vandaag deed ik een vreemde ontdekking. Ik wilde net mijn creatie gaan checken, om te kijken of hij het nog wel deed (je moet toch één reden hebben om verder te kunnen "spelen"). Ik pak de 9v batterij die de arduino voedt, waar ik een mooi stekkertje aan had gesoldeerd. En wat blijkt?

Het stekkertje was deels gesmolten!

Tijdens het solderen kan het niet zijn gebeurd, daar heb ik extra op gelet. Hij heeft nooit in extreme hitte gestaan (niet achter een raam met zon, niet onder een hete lamp, niet op een kachel (die ik nu ook niet gebruik  ;)))
Dus wie of wat heeft mijn stekkertje van ?1,45 doen smelten???  :( :( :( Hé, van ?1,45 kan ik toevallig wel een hele hoop ledjes kopen!  :D

Hieronder een foto van dit vreemde, (door aliens?) omgesmolten scheefgetrokken stekkertje. En speciaal voor de liefhebbers een fotootje van de rest van de Awesome Arduino-Car.

Groeten,

Christian
Re: Awesome Arduino-Car
Kortsluiting? 2AA batterijen in kortsluiting kunnen al aardig smelten geloof me :O
Maar ik zou de aansluiting solderen als ik jou was... Zelfs prototypes soldeer ik al soms gewoon om problemen uit te sluiten.


groeten Dylan
Re: Awesome Arduino-Car (Kortsluiting? Nope...)
Bedoel je dat ik het direct op mijn arduino moet solderen?  :?
Ik heb trouwens niets gemerkt van kortsluiting, dan zou hij toch anders hebben gereageerd?

*Ik heb het nu nog doorgemeten, en het stekkertje is helemaal kortsluitingvrij...
Re: Awesome Arduino-Car
Neen, ik gebruik van die pinheaders. Dat zijn losse pinnetjes zoals op die stekkertjes zitten die je gebruikt. Ik soldeer daar mijn verbindingen aan.
Ik heb vroeger breadboard, ... gebruikt tot ik de fout niet vond en het was een slecht contact. Met te solderen heb ik er minder last.


groeten Dylan
Re: Awesome Arduino-Car - De dader wordt ontmaskerd...
Welcome Back,

Vandaag werd de dader ontmaskerd. Ik verplaatste mij te longboard naar een lokale elektronicawinkel, om een nieuw stekkertje te kopen nadat het oude onbruikbaar werd gemaakt door een toen nog onbekende factor...
Ik kocht het nieuwe stekkertje, en vroeg terloops ook eens of de eigenaar van deze winkel misschien wist wie of wat mijn stekkertje kon laten smelten. En ja hoor, hij wist het. Hij wist meteen wat het probleem was:
SOLDEERVLOEISTOF!!!

Ik had soldeervloeistof gebruikt (alleen maar een héél klein beetje hoor!) om het stekkertje aan de draadjes te solderen. En wat blijkt nou: deze vloeistof gaat geleiden als er stroom op wordt gezet! De eigenaar van de winkel vertelde mij dat de vloeistof koperdeeltjes op lost onder stroom, en dan wordt de stof geleidend. En kennelijk maakte deze vloeistof contact met beide polen van de stekker...

Weer een wijze les geleerd...

@Dylan: Je had dus toch gelijk! Alleen gaat die stof pas geleiden als er stroom op staat, en dus mat ik totale weerstand toen ik hem door ging meten, omdat er toen geen stroom op stond!
Re: Awesome Arduino-Car - De dader wordt ontmaskerd...
Soldeervloeistof? S39 of iets in die richting? Nooit, maar dan ook nooit gebruiken in de elektronica  :warning:.
Re: Awesome Arduino-Car - De dader wordt ontmaskerd...
Gewoon soldeertin met 'ingebakken' harskern werkt prima.
Ik heb ook in geen jaren s39 gebruikt.

Dennis
Re: Awesome Arduino-Car - Het begin van de opbouw...
Welcome Back,

Ik beken dat ik s-39 heb gebruikt. Maar het was maar zo'n klein beetje! Ik dacht dat dat geen kwaad zou kunnen...
Maar er is ook leuk nieuws: ik ben begonnen met de opbouw. Ik heb 4 boutjes in de oude schroefgaten bevestigd, en daarmee kan ik de nieuwe houten dekplaat afstellen (de hoogte). Op deze houten dekplaat komt een opbouwtje, waar de arduino dan weer op kan komen te liggen. En de sturing van de motor komt direct op de dekplaat, onder de arduino-opbouw.

Hier een foto van de auto + dekplaat:

Vragen of opmerkingen? Stel ze!

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
:warning: UPDATE  :warning:

De opbouw is weer een stapje verder! Na een bouwplan(netje) te hebben gemaakt (foto 1), was het dan echt tijd om te beginnen met de houders voor de opbouw. Op foto 2 zitten ze al vast, aan de andere kant van de auto inmiddels ook (foto 3). Vervolgens werd de opbouw zelf geconstrueerd (foto 4). En op foto 5 kun je heel mooi zien dat er een bepaalde hoek in het geheel zit, om de auto wat gestroomlijnder te doen ogen.   B) :D
Nu is het de bedoeling dat er op deze opbouw een bevestiging voor de funduino komt, en onder de opbouw is plek voor o.a. het h-brug-ic'tje voor de motorsturing (l293d).

Hieronder de foto's.

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
Netjes!


groeten Dylan
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
 :arrow: Dylan: Thanks!

Weer wat verder met de opbouw, dit keer met de "ophanging"  :D van de l293d, de motorsturing. Het begon allemaal met een kale printplaat met daarop de l293d en twee halve ic-voetjes die nu dienen om jumpertjes makkelijk in te kunnen steken om de l293d makkelijk aan te kunnen sluiten. En de lege ic-voet wordt een centrale + en ground strook, waarop ik meerdere zaken aan kan sluiten (zoals de servo-arm die nog gepland staat). De twee pinnetjes (die je links op foto 1 ziet) heb ik zelf even snel gefabriceerd. Deze heb ik vervolgens aan de onderkant aan de printplaat vastgesoldeerd (er op lettend dat ze geen contact maken met de andere solderingen). Zie foto 2. EN NEE, IK HEB GEEN S-39 GEBRUIKT!
Toen zag het er uit zoals op foto 3. Vervolgens werden twee kleine blokjes gefabriceerd, zie foto 4 (wat een gezaag met die figuurzaag man  :P :P :P).
En op foto 5 zie je hoe makkelijk ik de printplaat nu aan de blokjes vast kan maken met behulp van twee boutjes en moertjes (eventueel met ringetjes). De blokjes worden permanent aan de auto vastgelijmd.

Nu hoor ik jullie denken: waarom doet-ie zo moeilijk om alles met bouten en moeren vast te maken!? Daar is een reden voor, en wel dat ik het hele geheel makkelijk weer wil kunnen demonteren, om dingen te repareren of te veranderen.

Hieronder de foto's:

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
Welcome Back,

Vandaag weer lekker bezig geweest:
- De arduino heeft bevestigingen gekregen (satéprikkers en rietjes...). (foto 1)
- Er zijn "kabelgootjes" (lees: ringbandruggetjes) aangelegd over de gehele robot. (foto 1, foto 2, foto 3)
- De l293d (motorsturing) is bevestigd. (foto 2)

Je ziet op foto 3 dat de lijm nog nat en dus wit is, behalve bij het kleine "verticale" stukje kabelgoot. Daar heb ik een andere lijmsoort geprobeerd, een soort test dus!

Ik hoop dat jullie het nog volgen!

Vragen en reacties zijn welkom!

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
Nice :biggrin:

Ben steeds meer benieuwd naar het eindresultaat :wink:
Die L293D zijn leuke ICtjes, zelf ook vaak gebruikt.

Totdat ik nog meer en groter wou gaan :mrgreen:

Succes :thumbup:

Dennis
Re: Oefen-project: Awesome Arduino-Car: Opbouw
Citaat van: minirailz op dinsdag 20 augustus 2013, 19:35:25
Nice :biggrin:
Thanks!  :)
Citeer
Ben steeds meer benieuwd naar het eindresultaat :wink:
Anders ik wel! (Eerste projectje op dit gebied, toch spannend hè!)
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading (foto's)
Welcome Back,

Na een tijdje lekker gesoldeerd, gekrimpkoust  :D en gelijmd te hebben zit het meeste van de bedrading nu eindelijk op de auto. De foto's spreken voor zich denk ik.

Groeten,

Christian
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Oké, nog ééntje dan!  :D
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Dat gaat lekker vlot :thumbup:
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Wat is uiteindelijk eigenlijk de bedoeling van deze "auto" ? komen er bijvoorbeeld ook nog speciale dingen op zoals sensoren zodat hij niet kan botsen en misschien automatisch rondjes door de kamer kan rijden?
Re: Awesome Arduino-Car Oefen-project: Bedrading...
Hoi Jan Willem,

De bedoeling is uiteindelijk dat er nog een servo-arm op de auto komt, die voorwerpen op kan pakken en op de auto kan neerleggen, dan rijdt de auto (inderdaad met anti-bots sensoren) naar een bepaalde plek, en daar legt hij het voorwerp met behulp van die arm weer terug. En dan zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos (camera erop en verbinding met laptop, waarop te zien is wat de auto "ziet")

Maar dit is nog wel toekomstmuziek hoor!

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Ik heb weer een probleem.
Ik ging checken of er stroom in het circuitje van de batterijen loopt die de motortjes voeden (Vcc2 op de l293d) als de arduino uit staat.* Maar er is iets vreemds.
Als ik dat circuit niet onderbreek, en hem gewoon laat werken (het autootje rijdt dan rond met de 9v batterij als voeding voor de arduino, en de 4 x 1,5v als voeding voor de motortjes). Dat werkt gewoon. Als ik vervolgens het circuitje van de voeding voor de motortjes onderbreek en de stroommeter ertussen plaats, en ik zet de arduino aan, doet hij helemaal niets! De motortjes gaan niet lopen, en het schermpje van m'n multimeter geeft 0,00 aan. Ik heb hem op elke stand van de ampere - gelijkstroom - gezet, maar steeds hetzelfde resultaat. De motortjes lopen niet, en de amperemeter geeft altijd 0 aan. Wat moet ik doen?

*Ik wil namelijk niet dat er stroom "weglekt" als de arduino uit staat, en ik wilde weten of ik een schakelaar moest plaatsen in het circuitje van de batterijen die de motortjes voeden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Als er foto's nodig zijn ter verduidelijking, dan hoor ik het wel!

Alvast bedankt!

Groeten,

Christian
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Hallo Christian,

Je hebt je ampere meter wel in serie aangesloten ??

En zitten de aansluitingen ook goed (sommige multimeters hebben een andere plug voor stroommetingen).

Gr, John

PS: Als je foto's hebt, kan altijd handig zijn ;)
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 24 augustus 2013, 18:01:00
Je hebt je ampere meter wel in serie aangesloten ??

En zitten de aansluitingen ook goed (sommige multimeters hebben een andere plug voor stroommetingen).
Volgens mij wel!

Oké, dan komen er wat foto's aan! (Eerst ff eten)
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 24 augustus 2013, 18:01:00
Je hebt je ampere meter wel in serie aangesloten ??
Gecheckt, en volgens mij klopt dit in ieder geval wel.

Oké, en dan nu het verhaal met foto's erbij. Ik zal maar beginnen bij het begin.

Om de l293d te laten werken moeten er twee spanningsbronnen op worden aangesloten. Één van de twee is voor de chip zelf, om te kunnen functioneren. Deze spanning bedraagt 5 volt. De hele arduino werkt op 5 volt, dus kan ik gewoon de 5 volt-poort op de arduino gebruiken.
De andere spanningsbron is voor de motortjes. Ik heb daar nu 4 x 1,5 volt gebruikt. Maar de spanning van de arduino, en dus ook die 5 volt, kan ik uitzetten met de schakelaar die ik heb ingebouwd op de spanning van de arduino. Als de arduino geen stroom krijgt krijgt de chip namelijk ook zijn 5 volt niet die hij nodig heeft om te kunnen functioneren.
Alleen wil ik zeker weten dat deze 4 batterijen van 1,5 volt niet leeg raken als de arduino uitgeschakeld is. Nu zou dat niet het geval moeten zijn, omdat de transistoren in de l293d gesperd zouden moeten staan als de 5 volt van de arduino er niet is, en dus zou het circuitje van de 4 batterijen van 1,5 volt ook niet moeten zijn gesloten, dankzij die transistoren.
Nu wilde ik zeker weten dat de batterijen niet zouden leegraken (die 4 batterijen van 1,5 volt), en ik hoorde dat ik dan de stroom moest meten (ampères dus) in het circuitje van die 4 batterijen van 1,5 volt als de arduino (en dus ook de stroomvoorziening van de l293d, die 5 volt) uit zou staan. Zo gezegd zo gedaan. Ik sloot mijn stroommeter dus in serie aan in dat circuit. Maar wat ik ook deed, ik kreeg altijd 0,00 volt te zien. Ik heb alle rood omcirkelde standen van de stroommeter geprobeerd, maar altijd kreeg ik 0,00 te zien. (Zie foto 1)
Op foto 2 zie je de awesome arduino-car, en de twee groene draden met krokodillenklemmen eraan zijn  (rood omcirkeld) vormen de onderbreking van het circuit. Dus als ik die twee op elkaar aansluit doet alles het naar wens, als ik ze niet aansluit werken ze als een "schakelaartje" in het circuit van de 4 batterijen van 1,5 volt.
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Oké.
Dus zo doet-ie het wel: (zie foto)
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Zo doet-ie het niet: (zie foto)
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
En zo geeft hij dus altijd 0 aan, op welke stand ik de multimeter ook zet, ongeacht of de arduino aan- of uit staat! HELP!
Bovendien gaan de motortjes nu niet draaien!!! (zie foto)
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Citaat van: Buster op zaterdag 24 augustus 2013, 19:28:58
Ik sloot mijn stroommeter dus in serie aan in dat circuit. Maar wat ik ook deed, ik kreeg altijd 0,00 volt te zien.

Ik neem aan dat je ampère bedoelt ?

Voor de rest zou ik het niet weten, zo te zien zit de plug op de meter wel goed aangesloten. (kan net een stukje van de plug zien.)

Gr, John
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Maar je kan toch de motoruitgang van de chip meten? Als die 0.00 V aangeeft komt er toch niks uit?


groeten Dylan
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Zekering kapot van je multi-meter.
Even openschroeven en vervangen.

Groeten Sander
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Zekering, kan bijna niet missen.
Die is kapot.

Groet Winno
Re: Oefen-project: Nieuw probleem...
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 24 augustus 2013, 19:35:20
Citaat van: Buster op zaterdag 24 augustus 2013, 19:28:58
Ik sloot mijn stroommeter dus in serie aan in dat circuit. Maar wat ik ook deed, ik kreeg altijd 0,00 volt te zien.
Ik neem aan dat je ampère bedoelt ?
Ja, ik bedoelde inderdaad ampère...  :?

Citaat van: Seinwezen op zaterdag 24 augustus 2013, 19:39:13
Zekering kapot van je multi-meter.
Even openschroeven en vervangen.
Citaat van: wvniersen op zaterdag 24 augustus 2013, 20:08:15
Zekering, kan bijna niet missen.
Die is kapot.
Ik heb jullie raad opgevolgd (soort van), ik heb namelijk een andere multimeter gepakt (wel identiek aan de andere, ik heb er 2  :P) Ik heb er een goede batterij in gedaan, en vervolgens nog eens geprobeerd met de nieuwe multimeter. Maar wat bleek?

Citeer
Voor de rest zou ik het niet weten, zo te zien zit de plug op de meter wel goed aangesloten. (kan net een stukje van de plug zien.)
Ik had dus inderdaad de plug niet goed aangesloten. Er zitten in de meter 3 plug-ingangen. En om hoger dan 200mA te meten moet één van de twee worden aangesloten op de 3e ingang, die is speciaal voor hogere stroomsterkten. En jawel, hij gaf aan dat er stroom werd verbruikt als hij draaide, en dat er geen stroom werd verbruikt als de arduino uit stond. Conclusie: er is geen schakelaartje nodig in dat circuitje.

(Vervolgens kon ik gewoon de oude multimeter weer gebruiken, alleen dan moet ik natuurlijk wel alles goed aansluiten aan de meter!)

Er was echter wel een nieuw probleem...

Om te testen of de stroommeter wel werkte heb ik hem direct over de twee polen van een 9 volt-batterij gehangen. Hij gaf aan dat er ongeveer 5 ampère aanwezig waren, maar dat getal bleef maar dalen. Ik besloot om de meter er maar snel af te halen, want volgens mij liep de batterij gewoon heel snel leeg! Klopt dit? Nu geeft de meter nog maar 4 ampère aan als ik hem weer aansluit over de twee polen. Is dit iets wat echt niet mag of zo?
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Stroom meten doe je in serie met een verbruiker. Zoals jij de meter op de batterij aansluit sluit je hem kort. Uiteindelijk raakt je batterij uitgeput.

Met groet, Ben.
Re: Oefen-project: Probleem met stroommeter...
Citaat van: Spoorman op zondag 25 augustus 2013, 14:46:24
Zoals jij de meter op de batterij aansluit sluit je hem kort. Uiteindelijk raakt je batterij uitgeput.
Ja, precies. Maar gaat dat dan zo snel dat ik de waarde op de meter kan zien verminderen?!
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op...
Welcome Back,

En jawel hoor, er is weer een probleem. Nadat alles door was gemeten en goed was gemaakt, ging ik een klein programmaatje schrijven:

Citaat van: Programmaatje
int input1a = 34;
int input1b = 35;
int input2a = 36;
int input2b = 37;

int enable1 = 8;
int enable2 = 7;

void setup()
{
  pinMode(input1a, OUTPUT);
  pinMode(input1b, OUTPUT);
  pinMode(input2a, OUTPUT);
  pinMode(input2b, OUTPUT);
 
  pinMode(enable1, OUTPUT);
  pinMode(enable2, OUTPUT);
}
void loop()
{
  digitalWrite(input1a, HIGH);
  digitalWrite(input1b, LOW);
  digitalWrite(input2a, LOW);
  digitalWrite(input2b, HIGH);
 
  analogWrite(enable1, 255);
  analogWrite(enable2, 255);
 
  delay(1000);
 
  analogWrite(enable1, 0);
  analogWrite(enable2, 0);
 
  delay(50);
 
  digitalWrite(input1a, LOW);
  digitalWrite(input1b, HIGH);
  digitalWrite(input2a, HIGH);
  digitalWrite(input2b, LOW);
 
  analogWrite(enable1, 255);
  analogWrite(enable2, 255);
 
  delay(1000);
 
  analogWrite(enable1, 0);
  analogWrite(enable2, 0);
 
  delay(50);
 
}

:warning: Alleen doet het aandrijfmotortje (motortje 2) het alleen maar één kant op!  :warning:
En dat is gek, want de andere kant op doet-ie het wel, en daarvoor moeten dezelfde twee draden gebruikt worden... Dus aan de draden kan het dan niet liggen. Maar tot nu toe heeft hij het altijd gedaan, deze l293d... Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op...
Ik vind dit een leuk project, blijf dit volgen.

gr.
Piwie.
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op...
Ik heb even snel in de datasheet gekeken voor je. Om de motor te laten draaien moet je pin 1 hoog maken en vervolgens bepaal je met pin  2 en 7 de richting van de motor. Op pin 1 kan je ook een pwm signaal zetten om de snelheid te regelen van je motor.

voor de pinnen 9 10 en 15 geld hetzelfde maar dan voor de andere helft van dubbele h-brug
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op...
@ Piwie: Top!  :thumbup:


@ Janvis: Klopt, dat doe ik ook (check het programma maar!), alleen doet hij het wel als ik de ene pin hoog  maak en de andere laag, maar als ik de ene pin laag maak en de andere hoog, dan gebeurt er helemaal niets!  :?
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op... Weet iemand de oorzaak?
Weet iemand hoe dit kan?
Één van de twee motortjes die ik heb aangesloten op de L293D doet het slechts één kant op, de andere richting weigert hij te doen. Iemand een idee waarom dit gebeurt?

HELP, IK KOM ER NIET UIT!
Re: Oefen-project: Motortje draait maar één kant op...
Als de ingangen goed binnenkomen op je l293d (even goed meten dus) dan is je l293d defect. Je programmatje klopt op zich wel (hoewel ik je poortbenamingen wel wat ongelukkig gekozen vind, maar dat is persoonlijk) dus daar ligt het niet aan.
Re: Oefen-project: Eindelijk duidelijk!
Héhé!   :P

Eindelijk ben ik er achter gekomen wat het probleem was met die rare alleen-maar-één-kant-op-draaiende motor!  :)

"En wat was het probleem dan?", hoor ik jullie aller stemmen klinken...  :D

Nou, dat zal ik u allen eens haarfijn uitleggen. Maar eerst is het belangrijk dat ik vermeld dat ik dit niet alleen heb opgelost. Dit deed ik met hulp van De Jonge Onderzoekers, de beste elektronicaclub die er is.

Het probleem was dat het aandrijfmotortje maar één kant op draaide. Dat regelde ik met het variëren van HIGH en LOW van twee poorten op de arduino. Als de "ene" HIGH was, en de "andere" LOW, dan deed hij het gewoon. Maar als de "ene" LOW was, en de andere "HIGH", dan gebeurde er niets. Al snel kwamen we tot de conclusie dat er wat mis was met de verbinding van de "andere". Die bleek altijd LOW te zijn. Als hij LOW werd gemaakt door de arduino gebeurde er dus niets geks, want hij was toch al LOW. Maar als hij HIGH moest worden, dan bleef hij LOW en deed hij dus niet wat hij verondersteld was te doen.  8o :?

Nu bleek dat er gewoon een slechte verbinding in het draadje was, dit draadje werd per direct uit de awesome arduino-car getrokken en gecontroleerd op de weerstand. En wat bleek? Nou?

De weerstand was volledig! Dus dat draadje kon niet geleiden! En daarom was hij altijd LOW, er was nooit een signaal!

De scholen zijn weer begonnen, dus moet ik mij helaas beperken tot minder ge-arduino. Maar zodra er tijd is zal ik een nieuw draadje bevestigen en de werkzaamheden voortzetten...

Dus: WORDT VERVOLGD!