Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Brawa 98.10

Gestart door krokodil68 zondag 04 augustus 2013, 21:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 98.10
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Brawa 98.10
Al enige tijd speel ik met de gedachte om een brawa 98.10 te kopen ,met geluid. Zo gauw als de financieele afdeling het goedgekeurd heeft gaat het gebeuren.
Maar nu wil ik weten wie er een heeft en mij kan vertellen of dit speledingetje van merder honderden euros nu ook over mijn K rails kan. Het gevan is dat hoe kleiner de loopwielen zijn er dus ook minder plaats is vvor die skischoen. En dit kleinood is nu niet bepaald een BR 01.
Re: Brawa 98.10
nobody
gast

Re: Brawa 98.10
Je bedoelt deze? ===> klik (geringer restbestand...).
Ik heb deze ===> klak
Met tien kleine drijfwielen tuft (met full-sound) ze lustig rond over m'n metalen Märklin rails en wissels. Geen enkele ontsporing of hapering bemerkt. Kortom: Brawa=Prima.
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Brawa 98.10
nee deze

http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40554-dampflok-br-9810-db.html

maar evengoed bedankt voor de reactie. Heb van jou model gehoord dat er ook bij sommige prblemen zijn.
maar gelukkig niet bij ons allen.
groeten Jeroen
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa 98.10
Ik heb ook de tn rondrijden. Perfecte loc waarmee heerlijk gerangeerd kan worden.
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 98.10
Hola,
Ik heb meerdere dames van huize Brawa rondtuffen, maar niet de door jou bedoelde 98.10.
De enige Brawa die alhier problemen van onoverkomelijke aard gaf, was de T3, waarvoor iedere wissel een te grote horde bleek. Heb haar dan ook weer gauw van de hand gedaan.
Ik vermoed overigens dat er verschillen binnen hetzelfde model zitten. De ene sleper is de andere niet, om maar wat te noemen. Zo kan dus dat de ene 98.10 probleemloos zal rijden en de andere niet.
Mijn idee? Schaf er een aan onder garantie en als ze problemen geeft, gewoon enkele reis richting dealer.
H la P
Fred
Re: Brawa 98.10
nobody
gast

Re: Brawa 98.10
Citaat van: krokodil68 op zondag 04 augustus 2013, 22:10:33
nee deze
http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40554-dampflok-br-9810-db.html
Hoezo, nee deze...
Is precies dezelfde als die in mijn (klik) link... De (klak) link betreft de TN... :idea:
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Brawa 98.10
idd klopt
heb nog een linkje naar een duits forum tegevoegd en daar zijn ze niet allemaal even enthoisiast

http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=79382

Groeten Jeroen
Re: Brawa 98.10
steamer
gast

Re: Brawa 98.10
Hallo Jeroen,

De 98.10 heb ik helaas niet voor je, maar over mijn ervaringen met Brawa stoomloks kan ik je hetvolgende zeggen, zonder dat ik Brawa wil afkraken want het zijn zeker hele mooie machines waar altijd een hele mooie sound in zit en ze zijn heel mooi gedetailleerd en de meeste. Dus blijf ik ze ook gewoon kopen en neem op de koop toe dat een op de zoveel een niet mee rijden exemplaar zal worden. 

Als ze nou altijd net zo goed zouden rijden als ze eruit zien, was het zeker de RR onder de treinen geweest. 
Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar met brawa's moet je naar mijn mening ook een beetje geluk hebben.
Ik heb een zeker 25 Brawa stomers waarvan zeker drie stuks vanwege de ellende in de doos blijven omdat ik dan meer onder de baan lig dan dat ik aan het rijden ben wegens ontsporen of sluiting ergens op een wissel.
 
De ene rijdt als een zonnetje en een andere van echt het exact hetzelfde type geeft in meer of mindere mate, tot op onacceptabele  problemen en slechte rijeigenschappen. Vraag me niet waar het aan ligt, ik heb me al sufgezocht en met de sleper afstelling geexperimenteerd maar heb de problemen van de 'probleem brawas' nog nooit kunnen tackelen. Ook meermaals insturen naar Brawa verandert niks. Als de lok problemen geeft zal hij/zij daar het eerst last van hebben met slanke - en gebogen C wissels. Slank met de verhoogde puko's en sluiting met de sleper op de vork van de wissel in de rechtdoor stand, en op gebogen wissels lopen de wielen er volgens mij uit op de punt van de wissel, maar gekgenoeg ook weer niet op iedere bochtwissel. Verder loopt er soms wel eens een sleper vast in een wissel. Ik ga de spoorbreedte van een van de assen iets verminderen zodat de assen niet meer klem lopen in de bocht. 

Ik kan alleen spreken over de combinatie met C rails en heb geen R1 in de baan waarover ze rijfden.

- Uit m'n hoofd heb ik onder andere problemen met een S9 / 40273.  De andere drie, nog een 40273, 40277 en een 40285 rijden als  een zonnetje.
- Verder heeft een van de volgende 5 BR74 en 75/ loks ook problemen en de andere vier niet, alleen weet ik niet meer welke van de vijf dat is! (40027, 40353, 40357, 40361 of 40365)
- Een van de vier BR56 / G 4/5 komt vaak stil te staan vanwege geen stroom of massa.

Maar, de overige stoomloks, dus het merendeel rijdt gewoon goed mee en hierover heb ik verder geen klachten.
Doen zeker niet onder aan m loks, of andere merken.
Mijn ervaring is wel hoe groter en zwaarder de brawa lok is hoe minder kans op problemen, mits de min radius niet wordt overschreden. Als de min radius ook echt gereden wordt zit de lok ook echt strak in de bocht, en in de kans op eruit lopen wat hoger dan de bedoeling is.

Een klein lokje als de 98.10 heb ik tot nu niet gekocht omdat de kans op problemen wat groter is vanwege laag eigen gewicht, rijden op m rails, enz. en heel belangrijk, mijn interesse ligt daar ook niet echt   

Ik hoop dat je er wat mee kunt en mocht je besluiten m aan te schaffen vernemen de rij impressie zeker wel op het forum.

groet

Cas
Re: Brawa 98.10
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa 98.10
Dag Cas,

Hier precies het zelfde probleem, Brawa locs die stilvallen op engelse- driewegwissels (C rail's). Ik heb mij suf gepiekerd hoe die sleper anders af te stellen. Conclusie: het heeft allemaal niet het gewenste effect (helaas). Inmiddels ben ik langzaam aan het overstappen op 2 rail. Ik hoop mijn wisselstroom Brawa's te laten ombouwen naar 2 gelijkstroom. Inmiddels heb ik wel een aantal 2 rail Brawa's op de kop weten te tikken, allemaal analoog maar dat hindert niet, ze worden tegen die tijd voorzien van een passende decoder.

Groet,
Bert