Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 30 juli 2013, 16:02:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Hallo,

Met enige regelmaat lees ik dat het problemen geeft om met AC-locs van andere merken dan M door meegebogen wissels te rijden en Engelse (kruis-)wissels te passeren. Denk hierbij aan Roco, Fleischmann, Brawa.

Is dit daadwerkelijk iets om rekening mee te houden tijdens het plannen?

Ik zou zelf verwachten dat dit niet uit zou mogen maken...

Ik ben benieuwd met jullie ervaringen hierin. Zelf ga ik C-rails gebruiken.

Alvast bedankt voor de input.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
hoi William,
Ik rijd 16 jaar C-rail met allerlei merken loc's Piko, Roco, Artitec Fleischmann en Märklin zelf, over kruis- meegebogen- en engelsewissels.
Als er bij mij een loc problemen geeft is dat altijd te wijten aan een niet goed afgestelde of verbogen sleper.
grt Piet.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
M'n Brawa, Fleischmann, Lilliput en Roco locs rijden probleemloos over al m'n Metalen Märklin rails en wissels.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Heren,

Dank voor jullie antwoord. Ik lijk me zorgen te maken om niets.

Groet,
William
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Ja en mocht je ooit een hardnekkige sluitingmaker hebben zet er dan

deze sleper onder.
De Roco fluistersleper.

grt Piet.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Citaat van: bossie op dinsdag 30 juli 2013, 16:13:56
hoi William,
Ik rijd 16 jaar C-rail met allerlei merken loc's Piko, Roco, Artitec Fleischmann en Märklin zelf, over kruis- meegebogen- en engelsewissels.
Als er bij mij een loc problemen geeft is dat altijd te wijten aan een niet goed afgestelde of verbogen sleper.
grt Piet.

Hoi Piet,

Zojuist lees ik in een ander topic dat meegebogen wissels "draken van dingen" zijn. Zou je dit eventueel toe willen lichten?

Alvast bedankt!

William
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Ook ik nog nooit problemen gehad met meegebogen, kruis- en driewegwissels.
Wel steeds nieuw gekocht, vnl. In Houten.
Rij met locs van Marklin, Piko, Roco en Rivarossi.
Wel doen wagens wel eens moeilijk als ze nog niet voorzien zijn van wiss.str.wielen

Groet
Max
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 01 augustus 2013, 08:30:54
Zojuist lees ik in een ander topic dat meegebogen wissels "draken van dingen" zijn. Zou je dit eventueel toe willen lichten?
Hoi William,
Ja dat zijn het, want ze zijn bedoeld voor R1 bogen.
En ik vind dat R1 materiaal niet op een modelbaan thuis hoort,
Lange wagons lopen door die bogen zeer onnatuurlijk en willen nog wel eens ontsporen, zeker als je ze door de wissel duwt ipv trekt.

@Max, ja gelijkstroom wielen gebruiken op een Märklin baan is vragen om ontsporingen.
De flenshoogte en de afsand van gelijkstroomwielen maakt ze niet geschikt voor Märklin rails.

grt Piet.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 01 augustus 2013, 08:30:54
.........En ik vind dat R1 materiaal niet op een modelbaan thuis hoort,
Lange wagons lopen door die bogen zeer onnatuurlijk en willen nog wel eens ontsporen, zeker als je ze door de wissel duwt ipv trekt.


grt Piet.

Nou nou nou nou, iets minder uit de hoogte mag ook wel hoor, niet iedereen kan zich een baan veroorloven zonder R1 bogen en 1:87 materieel is ook niet bepaalt goedkoop. Hier rijden ook alleen maar 1:100 rijtuigen en ben daar zeer wijs mee, ook R1 bogen zijn hier ruimschoots vertegenwoordigd.
Ik ben het met je eens dat ruimere bogen mooier en zijn maar helaas is die mogelijkheid niet altijd voorhanden.

Groeten Jan Willem
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
En de enige plek waar ik een meegebogen wissel voorzie, zal deze overgaan in 2x R5. Dan valt R1 ook een stuk minder op.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Dat is niet uit de hoogte Jan-Willem, maar realiteit.
Een boog straal van 360mm geeft in het eggie 31320mm.
Dat is toch niet realistisch een boogstraal van 31,3 meter heb je daar wel eens een stam van 5 Icr rijtuigen door zien wurmen(anders kan ik het niet noemen)
Moet je kijken hoe dat met een meegebogen wissel gaat

Iedereen moet zelf uitzoeken hoe hij zijn baan bouwt, maar ik vind dat het er niet uitziet.

Natuurlijk modelbaanbouw is concessies doen, maar je kunt daar ook in doorschieten.

grt Piet.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Dat bedoel ik: mijn meegebogen wissel met R5 vind ik daar een goed voorbeeld van (van compromissen sluiten).
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Hola,
Hmm, laat ik dan toch de enige zijn die wel haperingen en ontsporingen ondervindt?
Mijn Fleischmann T16 weigert alle dienst op een enkele meegebogen wissel, ontspoort gruwelijk en maakt steevast kortsluiting. Verschillende brawa's doen moeilijk op de Engelse wissel. Ook na sleper uitbalanceren blijven dit de probleemlocs. Ik heb er om die reden zelfs 2 weer retour verkocht. De Rivarossi dendert overal doorheen!
Hasta la Pasta
Fred
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Anders maar eens bij de link kijken betreffende de straal van meegebogen wissels.  :)

http://www.weichen-walter.de/produkte/k-weichen/detail/weichenstr.html
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Citaat van: bossie op donderdag 01 augustus 2013, 11:11:01
Dat is niet uit de hoogte Jan-Willem, maar realiteit.
Een boog straal van 360mm geeft in het eggie 31320mm.
Dat is toch niet realistisch een boogstraal van 31,3 meter heb je daar wel eens een stam van 5 Icr rijtuigen door zien wurmen(anders kan ik het niet noemen)
Moet je kijken hoe dat met een meegebogen wissel gaat

Iedereen moet zelf uitzoeken hoe hij zijn baan bouwt, maar ik vind dat het er niet uitziet.

Natuurlijk modelbaanbouw is concessies doen, maar je kunt daar ook in doorschieten.

grt Piet.

Hoi Piet

Mijn reactie over het uit de hoogte doen was niet helemaal correct (mijn excuses daarvoor) 

Maar het kwam op mij een beetje gemeen over omdat ik ook R1 bogen gebruik, en ik ben hartstikke wijs met mijn baan. Echter ik zal geen 1:87 rijtuigen moeten gaan kopen want dat gaat niet goed, ik gebruik overigens geen boogwissels omdat daar inderdaad nog weleens problemen mee zijn.

Soms moet je bepaalde dingen wat genuanceerder brengen omdat iemand soms snel gekwetst kan zijn




Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Hoi Jan Willem, jje hebt me niet gekwetst hoor, maak je geen zorgen.
Ik kan wel tegen een stootje, moet ook wel als je een uitgesproken mening hebt.
En ik kan het ook best begrijpen dat een ander blij is met R1 materiaal, maar ik vind het niet mooi.
Ik had ook misschien beter kunnen schrijven:
"En ik vind dat R1 materiaal niet op mijn modelbaan thuis hoort" ipv
"En ik vind dat R1 materiaal niet op een modelbaan thuis hoort"

C'est le ton qui fait la musique tenslotte.

grt Piet.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Hmmm, op basis van de laatste reacties worden deze wissels toch wel weer richting het negatieve getrokken. Ik denk dat het gewoon proberen wordt...

Overigens, bij mij wellicht wel 1:87 wagons, maar in Epoche I zijn die niet zo lang :-).
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Citaat van: Olav op donderdag 01 augustus 2013, 12:11:50
Anders maar eens bij de link kijken betreffende de straal van meegebogen wissels.  :)

http://www.weichen-walter.de/produkte/k-weichen/detail/weichenstr.html

Maar niet als C-rails.
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Ter info,

Ik gebruik meegebogen wissels in R5 naar R4 bogen en vv. Hier gaan niet alleen trek-duw treinen doorheen, ook de 1/87 rijtuigen van Roco zonder problemen. verder nog mehano en Roco locs naast Märklin zonder problemen. Deze wissels liggen in mijn spiraal omhoog en dalend.

Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Ons voormalig forumlid Blausee-Mitholz heeft ze ook (van k-rails dan), ook op een helling, ook zonder problemen.
Zelf heb ik met meegebogen k-rail wissels maar 1 probleem gehad: een DC-lok met te brede afstand tussen de 2-rail wielen: deze bleef niet op de rails maar hobbelde eroverheen midden tussen alles door.
Ruim 30 cm lange wagons van Lilliput en Lima hebben (met DC-wielen) -geen problemen met meegebogen k-rail wissels.

Inmiddels ben ik over op Peco en Piko gebogen wissels in code 100. Die wissels hebben een grotere radius, R3-R4-R5. Onder Peco passen Peco- en Weichen Walter puko-strips, onder Piko-wissels niet (zonder meer).


Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Modellen over Engelse (kruis-) wissels en meegebogen wissels
Mijn bijdrage.....

Mijn 'binnen-baan' bestaat grotendeels uit R1 bochten en ook de lange 26 c.m. Lima IC rijtuigen gaan hier prima doorheen.
Detail is wel dat ik IEDERE 'niet-marklin' wagon voorzien van de Marklin wisselstroomwielen (waarmee ook meteen het gewicht toeneemt).
Maar moet wel bekennen dat ik soms (omdat het mooier staat) wel eens een R2 of R3 toepas.

Ik gebruik alleen de 'standaard' rechte en bocht-wissels (stuk of 40) in het 'rijdbare' deel van de baan. Voor rangeersporen en schaduwstation heb ik een 7-tal Kruis- en Drieweg wissels. Hierbij heb ik in het verleden gemerkt dat ze toch gevoelig zijn voor ontsporingen en heb ze daarom verhuisd en geconstateerd dat alleen een verkeerd ingestelde wissel (door ondergetekende) nog oorzaak is voor calamiteiten op de spoorbaan.

Groeten,

Jan