Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.

Gestart door Kain zondag 28 juli 2013, 15:04:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hier het baanplan gemaakt met wintrack.



Zoals te zien heb ik een aantal sporen op de grondbasis liggen en een dubbel spoor dat er overheen gaat.  Ook te zien onderaan is mijn parkeerterrein voor mijn Locomotieven. Het grijze stuk bovenin moet nog verder ontworpen worden, is eigenlijk op het moment een doodlopend stuk wat straks naar beneden gaat naar een schaduwstation onder het hele circuit.

Wat ik wil zien gebeuren is dat op bepaalde punten de trein moet gaan stoppen zodat een andere trein voorrang krijgt of de andere trein. Ik heb wel eens het een en ander gehoord over contact rails enz. Maar heb ook gehoord dat je rails doormidden moet zagen, het laatste is juist wat ik echt niet wil doen.

Kan iemand mij in Leektaal vertellen wat ik het beste kan gaan doen en wat ik allemaal eventueel nodig heb om mijn baan zo te maken dat ik zodra ik alles klaar hebt, niet ineens weer stukken uit elkaar hoeft te halen.

Wouter
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hallo wouter,
Te beginnen met gedeelte waar ik het meeste kennis van heb: rails doorzagen hoeft niet bij c-rail. Het is een oplossing bij k-rail in plaats van isolerende raillassen. Bij k-rail zijn de railstaven van elkaar geïsoleerd. Bij c-rail zijn de railstaven echter VERBONDEN. Om gebruik te kunnen maken van contactrails moet je een lipje aan de onderkant doorknippen. Wat betreft seinen: Je hebt hoofdseinen, voorseinen, inrijseinen, uitrijseinen, rangeerseinen en mischien nog wel meer. Daarnaast heeft bijna elk land een ander seinstelsel dus afhankelijk van welk land je wil uitbeelden heb je ander seinen. Ik laat het over aan anderen om je te vertellen welke seinen waar moeten aangezien ik me daar nog een keer in moet verdiepen. Verder is er al best veel over seinen op het forum geschreven. Gebruik de zoek functie
Mvg,
Rick
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hoi,

Het is wel handig dat je even laat weten waarmee je de baan wil gaan besturen. ( type centrale )
Teken ook de rijrichting eens in en de plaatsen waar je wil stoppen.

Rails zagen is helemaal niet nodig. Als je een rail omdraait en naar de onderzijde kijkt zie je dat de linker en de rechter spoorstaaf met twee metalen strookjes zijn verbonden. Die moet je doorknippen.
Ook de verbinding naar de naastliggende staaf moet je isoleren aan de kant die als schakelzijde gaat dienen.
Maar dat staat allemaal prima beschreven bij contactrails maken. Lees die verhalen eens rustig door tot je ze begrijpt.

Mvg Robin
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Bedankt alvast voor de tips en de reakties, ik kan met 2 besturingen gaan rijden. Weet alleen niet precies welke ik nu altijd gaat gebruiken. Ik heb de 6021 en de mobile station 2 (60653).

De rij-richting dat kan beide kanten zijn en dezelfde richting. Ik ga mijn alco's bv met de klok meegaan en mijn F7's tegen de klok in laten rijden.

Ik heb wel naar dat draadje gekeken, zo'n tang heb ik niet en of ik ben blind of ik kan het gewoon niet goed zien maar snappen doe ik het niet helemaal. Kan het gewoon ook niet met die rode isolatoren die ik in overvloed heb?

grtz
Wouter
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Je moet echt knippen.

Ik zie dat je om de hoek woont. Kom een keer langs met een railstuk. Dan doe ik er een paar voor.
En kan je zelf de rode schoentjes er op schuiven.

Mvg Robin
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
CiteerIk zie dat je om de hoek woont. Kom een keer langs met een railstuk. Dan doe ik er een paar voor.
En kan je zelf de rode schoentjes er op schuiven.

Ik zou wel willen maar op het moment gaat het niet, beide m'n kids hebben vakantie en moet er iemand bij ze zijn (3 en 5jr).

En ik ben eerst nog aan het worstelen met de hoogteverschillen in mijn baan (zie mij draadje Hier])
Zit te kijken hoe ik deze het beste kan doen, aan de kant van de schuine kap bij de muur moet hij een tunnel/berg in rijden en er ook weer uitkomen. Maar men vertelde dat je maar beter een stap vooruit werkt qua de techniek van de baan dan de bouw opzich.
Je mag ook best eens hierheen komen maar het is hier op zolder wel een beetje een bende.

mvg Wouter
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Het is hier in huis momenteel ook een puinhoop dus dat weerhoudt me niet om langs te komen.
Heb je echt geen kleine kniptang of Dremel ?
Een van de twee heb je echt nodig voor de ombouw.

Je krijgt een Pb tje voor een afspraak.Is een leuk fietstochtje in de avonduren. ;)

Groeten,Robin
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hoi Wouter,
Bezetmelders maken is niet zo moeilijk, zeker niet als het een keer wordt voorgedaan.
Ik heb zelf ook een MS2 en ik rijd hiermee digitaal mbv iTrain en de CC-Schnitte.
Digitaal rijden kan met beide systemen.
Als je wat meer wilt weten over het digitaal rijden mbv de MS2 dan moet je mijn topic maar eens doornemen.
Belangrijk is (onafhankelijk van met welk systeem je gaat rijden) dat je eerst zorgt dat je je bezetmelders in orde hebt voordat je de boel verder op gaat bouwen. Anders kun je later alles weer afbreken als er iets niet klopt.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. Succes!
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Ok voor ik verder ga, heb ik voor de bezetmelders de pc nodig om de boel te runnen?
Want zover mij verteld is, is dat als je met de pc wilt rijden en sturen dat het dan een hoop geld gaat kosten qua aanschaf van alle spullen.
Ik werk maar met de MS2 en de 6021 CU... Welke ik precies ga gebruiken weet ik nog niet. Mij was ook verteld dat je niet perse alleen met Marklin hoeft/kan rijden maar dat andere (ook ietswat goedkopere) merken digitaal kan rijden over C-Rails.

Of ben ik nu echt een 'noob' zoals ze dat in de game wereld noemen.
:)
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Voor bezetmelders heb je geen PC nodig maar een centrale die een S88 bus heeft om ze uit te lezen.

Als je automatisch wil rijden heb je wel een computerprogramma nodig  dat de boel controleerd.
De meeste centrales kunnen wel een actie uitvoeren na een bezetmelding maar geen keuze maken uit meerdere opties.

Dat moet je dan zelf doen.

Om een Ms2 of 6021 volwaardig aan de computer te hangen heb je wel het een en ander nodig.
Dan kun je beter een goedkope volledige centrale overwegen. (Tams of IB basic)


Mvg Robin
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hoi Kain,

Wat wil je precies?
Via de PC rijden (volledig automatisch), of handmatig via de PC rijden?
Voor volledig automatisch zijn bezetmelders noodzakelijk. Voor handmatig via de PC rijden niet. (Je kunt dan ook niet zien waar welke trein rijdt/staat.)

Ik neem aan dat je je 6021 of je mobile station wilt gebruiken.

Met de 6021 (goedkope alternatief)
Je 6021 kun je met wat accesoires aan de PC aansluiten.
Je hebt dan wel wat accesoires nodig http://www.marklin-users.net/html/digital/DI6051.html
Wat deze kosten weet ik niet, zoek eens op Mp of eb*y
Hierop kun je dan je bezetmelderprinten aansluiten (al of niet met een S88-N adapter) aansluiten. Een bezetmelderprint kost ongeveer ?20,- en hier kan je 16 bezetmelders op aansluiten (ongeveer 5 of 6 blokken met 2 a 3 melders)
Je wissels kun je sturen via je rails en een wisseldecoder van eender welk merk. Voor 4 wissels heb je al decoders van ?20,-
Het programma wat je hiermee gebruiken kan is Koploper (gratis, maar moeilijk te doorgronden) of iTrain (kopen).
Nadeel van deze setup is dat je geen Mfx functionaliteit hebt en maar met 14 stappen je snelheid van minimaal naar maximaal kan regelen.

Met de Mobile station 2 (duurdere variant):
Dit is de variant die ik zelf ook gebruik. Wat je exact nodig hebt vind je in mijn topic. Basis is:
- CC-Schnitte van Thorsten Mumm (?135,-)
- HSI-S88 (?135,-)
- iTrain (?160,-)
- Dezelfde bezetmelders & wisseldecoders als hierboven
Voordeel : Je hebt volledige Mfx functionaliteit, je kunt je MS2 gewoon blijven gebruiken (en handmatig rijden)
Ik weet dat je voor dit geld ook een IB Basic hebt, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar bovenstaande configuratie omdat je dan gebruik kunt blijven maken van je MS2 en ook volledige Mfx functionaliteit hebt.
iTrain is een erg gemakkelijk besturingsprogramma en support is top. Koploper is met deze variant niet mogelijk.

Voor je beslissingen gaat nemen zou ik me eerst goed inlezen en bepalen wat je wilt.
Ook je budget is niet geheel onbelangrijk  :D Maar 1 ding is zeker, het kost geld.... Hoeveel hangt af van jezelf en de grootte van je baan.
Je zou kunnen overwegen om een workshop koploper of iTrain te volgen bij Hobby in Praktijk in Werkendam.
Dan weet je gelijk wat je nodig hebt en hoe eea in elkaar steekt. Ook kunnen ze je daar de mogelijkheden laten zien.

Wat heb je allemaal (locs, rails etc) en heb je al een baan liggen?
Succes
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Beste Wouter,

Er zijn twee mogelijkheden om je te oriënteren:

eind augustus, de Houtense beurs, Raptor is er met twee demobanen

eind september, expositie bij de MSG/Den Bosch, in bedrijf te zien, Traincontroller, Railware, Koploper, iTrain, Raptor en een autobaan met Dynamo/Van Perlo/Koploper.

Groet, Anne W
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hallo allemaal, bedankt ten eerste voor alle reakties.
CiteerVoor bezetmelders heb je geen PC nodig maar een centrale die een S88 bus heeft om ze uit te lezen.

Als je automatisch wil rijden heb je wel een computerprogramma nodig  dat de boel controleerd.
De meeste centrales kunnen wel een actie uitvoeren na een bezetmelding maar geen keuze maken uit meerdere opties.

Dat moet je dan zelf doen.

Om een Ms2 of 6021 volwaardig aan de computer te hangen heb je wel het een en ander nodig.
Dan kun je beter een goedkope volledige centrale overwegen. (Tams of IB basic)


Mvg Robin

Hoi Robin, voorlopig wil ik het het liefst als een beveiliging dat mijn treinen niet ineens boem doen.  Maar ik zou toch wel graag willen weten hoe alles in z'n werking gaat want tja.. je weet maar nooit. Met de pc lijkt mij ook wel leuk, dan hoef ik lekker alleen maar te kijken en te genieten van wat er allemaal gebeurd. :)

CiteerWat wil je precies?
Via de PC rijden (volledig automatisch), of handmatig via de PC rijden?
Voor volledig automatisch zijn bezetmelders noodzakelijk. Voor handmatig via de PC rijden niet. (Je kunt dan ook niet zien waar welke trein rijdt/staat.)

Ik neem aan dat je je 6021 of je mobile station wilt gebruiken.

Ik zit te denken om mijn 6021 wel in de buurt te houden maar verder gewoon met de MS2 te gaan rijden. Met de pc is voorlopig nog niet echt een optie want ik heb maar een heel klein budget, dit hangt af van of ik de items die ik op e**y heb staan verkocht kan krijgten. Mijn laatste aankoop was echt voorlopig de laatste tot ik weer wat in het treinproject potje hebt zitten. Ik ben op het moment huisvader dus geen inkomen (te lang verhaal om dit uit te leggen en ik hang het niet voor iedereen aan de boom). Eerst nu mijn baan zover krijgen dat ik weer kan gaan rijden.

CiteerWat heb je allemaal (locs, rails etc) en heb je al een baan liggen?

Wat ik allemaal qua locs heb is best wat. Hier een lijstje van alleen mijn locs.
3085 - Analoog maar deze blijft zoals hij is en is nu meer een showmodel ( zit al voor 3 generaties in de familie en is nieuw gekocht toen)
39010
37610-49610
37611-49611
37622 (weet niet zeker komt uit pakket met personenwagon set met mfx etc ong 6-7 funkties)
3062-4062 - Rio Grande (met digi decoder + lichtfunktie) (zou deze wel met betere spul willen, rijdt niet fijn)
3062-4062 - New Haven (zelfde verhaal rio grande)
3649 Elektro-Motive
3481 Texas n Pacific

De laatste 3 zou ik bij een goed bod wel van de hand doen. Qua rails heb ik een hele berg C-Rails, ik heb nog wel M-rail maar dat is net als de 3085.. sentiment.. doe ik gewoon niet weg.

Mijn baan is hier : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45029.0

CiteerBeste Wouter,

Er zijn twee mogelijkheden om je te oriënteren:

eind augustus, de Houtense beurs, Raptor is er met twee demobanen

eind september, expositie bij de MSG/Den Bosch, in bedrijf te zien, Traincontroller, Railware, Koploper, iTrain, Raptor en een autobaan met Dynamo/Van Perlo/Koploper.

Groet, Anne W

Ik zou wel eens willen gaan kijken maar mijn echtgenote vindt treintjes maar niks. Vindt dit wel jammer want tja.. de kids vinden het wel schitterend. Ik ben eens in railz miniworld R'dam geweest vorig jaar, ik keek mijn ogen echt uit.. Heb ook een poos bij de sectie staan kijken waar koploper op de schermen te zien was.
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Kain,
Wat jij natuurlijk kunt doen is je baan alvast voorzien van de bedrading en isolatoren ( zonder s-88 , pc's ,etc ) dat kost je bijna niets (20 Euro?! )
Je kan dan met 50 meter groen draad alvast je baan opbouwen , dan hoef je deze niet meer uit elkaar tehalen mocht je wee budget hebben.
Voor de kids ( ik heb een zoontje van 4 ) als die gek zijn op lampjes en knopjes . Had ik op de ge-isoleerde stukjes een ledje/lampje gemaakt.
Geeft een leuk effect ( Papa er is een trein bij het groene ledje) .. en je kunt gelijk zijn of de detectie goed is
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Hallo allemaal,

Roellie, : Bedankt, dat is echt een goed idee ja!.. Kan je mij een pb'tje sturen met wat ik hier allemaal voor nodig heb?
Ik had hier eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht :)

Robin, : nog bedankt voor het langskomen en alle uitleg. Dat testbaantje daar ga ik zeker eens even voor ziten en kijken of ik dat met de rails kan maken die ik ga overhouden. Heb zowieso 8 wissels over die ik op mp en/of eb.y ga plaatsen.
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Citaat van: Roelie001 op dinsdag 06 augustus 2013, 15:47:39
Kain,
Wat jij natuurlijk kunt doen is je baan alvast voorzien van de bedrading en isolatoren ( zonder s-88 , pc's ,etc ) dat kost je bijna niets (20 Euro?! )
Je kan dan met 50 meter groen draad alvast je baan opbouwen , dan hoef je deze niet meer uit elkaar tehalen mocht je wee budget hebben.
Voor de kids ( ik heb een zoontje van 4 ) als die gek zijn op lampjes en knopjes . Had ik op de ge-isoleerde stukjes een ledje/lampje gemaakt.
Geeft een leuk effect ( Papa er is een trein bij het groene ledje) .. en je kunt gelijk zijn of de detectie goed is

Ik heb nog eens een paar keer je tekst zitten lezen om te kijken of ik het kan begrijpen, zeg maar als ik het mis heb.

Maar waar de rails komt waar in geknipt zit en de rode schoentjes aan zitten gewoon verbonden d.m.v. die groene draad dan heeft de rails gewoon kontakt en kunnen de treinen zonder onderbreking er gewoon overheen rijden, Of zoals afgebeeld, de rails die onderbroken is aan elkaar verbinden met de groene draag en er een ledje tussen plaatsen die zodra er een trein opkomt dan gaat de led lamp branden en er is geen onderbreking.

Heb ik het zo correct begrepen?
Re: Marklin digitale baan : Hoe en wat heb ik nodig voor seinen enz.
Ja , dat is juist... dat is wat een digitaal s88 systeem ook doet ... kijken of de massa doorverbonden is ...
Wat de loc/wagon dus doet is de massa van ( in mijn voorbeeld)  van de "normale" linker rail de massa op de rechter- geisoleerde rail door verbinen.
Het effect wat je dan krijgt is zodra deze verbinding er is dat er een lampje/ledje gaat branden.

Wat ik gedaan had was de bedrading lekker lang gehouden zodat deze gebruikt kon worden bij het digitaal rijden de s88
Misschien is deze tekening duidelijker
Bovenste rail is onderbroken, maar moet doorlopen.
Grote rode blokken zijn de isolatoren