Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een loc soms de verkeerde kant oprijdt. Hij staat dan in een blok en als ik dan automatisch rijden aanzet gaat de loc op het scherm van iTrain rechtom, terwijl hij in werkelijkheid linksom rijdt. Ik heb dat nu een paar keer bij verschillende loc's meegemaakt. Het komt ook wel weer op één of ander manier goed, maar hoe dat dan komt weet ik niet.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Winus:
Zet je tcd bestand er eens bij dan kunnen we mee zien.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaatAnnemia, meestal komt het omdat de loc niet goed in het blok staat t.o.v. wat er in de eigenschappen van treinen staat.
Het ligt ook soms aan de wijze van afsluiten, het beste is afsluiten met de knop beëindig alles.
Om mer te weten te komen sluit dan ten alle tijden je bestand bij, dan kunnen we eens kijken of er nog ergens een foutje zit.

Dat geld eigenlijk altijd voor iedereen, bij vragen over je baan je tcd bestand bij sluiten, we kunnen niets met alleen maar verhalen maar wel als er een tcd bestand bij zit.



Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hierbij het bestand. Vanuit blok 4 met de 1139 automatisch rijden. Op het scherm gaat de loc rechtsom, maar in werkelijkheid linksom
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Mijn gedachte is draai de loc eens om, soms is het lastig om te zien wat de voor- en wat de achterkant is.
Ik heb het ook gehad met een loc op de Velsenbaan, deze omgedraaid en het euvel was verholpen.
De instellingen staan goed.

Ik neem er een oliebol op en hoop dat je probleem is opgelost en wens je veel rijplezier in 2016.

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Klein foutje bij blok 2.2 waar je in dit geval geen merkbare problemen mee ondervind. :P :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Om te beginnen alle schrijvers en lezers van dit draadje een heel goed en gezond 2016 toegewenst.

Het probleempje met de rijrichting van de NS 1139 wordt steeds vreemder. Ik ben begonnen met een klein baantje, maar ben zo eigenwijs om ook al een grotere baan te hebben. Het kleine baantje is een dele van de grote.
Het probleem met de rijrichting van de 1139 doet zich voor op de baan Flevoklein. Als ik hem dan automatisch gaat rijden, toont hij op het scherm dat hij rechtom gaat terwijl hij dan de ander kant oprijdt. Sluit ik deze baan af en open dan de baan Flevospoor met de loc op dezelfde plaats, dan gaat alles goed. Mijn conclusie is dat het dus wel ergens in iTrain moet zitten toch?
De beide baanplannen doe ik erbij.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Op het iTrain forum vond ik dit draadje. Misschien dat daar de oplossing zit, maar dat moet ik nog gaan uitzoeken.
rijrichting
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: Annemia op zaterdag 02 januari 2016, 11:45:15
Mijn conclusie is dat het dus wel ergens in iTrain moet zitten toch?
Foute conclusie, iTrain doet wat jij hebt ingegeven.
Rijrichting van loc komt niet overeen met de rijrichting op de rails.

Groet Rieske

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Winus:
Loc oppakken en omdraaien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Je kunt beter de linker shift ingedrukt houden en op je baanplan de rijrichting pijl aan klikken met je linker muisknop.
Dan zie je dat dan alleen die rijrichting verandert en niet die van de loc in je grid.

Groet Rieske
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Rieske bedankt, dit is de oplossing.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Door het aanzetten van de lokverlichting zie je heel snel welke richting de lok opgaat en kan je dat direct controleren met de rijrichting in iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hallo I Trainers,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het schaduw station in 1x zowel,
horizontaal als verticaal kan selecteren?
Zit de handleiding door te spitten kan niets vinden.
Of ik moet een nieuwe bril of het staat er niet in. 8o

Mvg Frans
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Gedeelte selecteren dan de g toets indrukken en daarna de rest selecteren en weer op g drukken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Aha dankje Tom. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom dat heb ik gedaan het gaat om activeren met die stippeltjes lijn.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Zal straks je bestand bekijken. Zijn nu de kerstzooi aan het opruimen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ok Tom en voorzichtig met de ballen he :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Zo, de hele zooi opgeruimd en volgend jaar maar weer eens nieuwe ballen kopen.

Wat bedoel je met het activeren van stippellijntjes.
De enige stippellijntjes die ik ken zijn van een stationseigenschap.

Zo iets dus.


Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Dat bedoel ik ook Tom maar zoals je ziet in die tcd dat mijn schaduw station horizontaal en verticaal loopt,
dus vraag ik me af hoe kan ik dat allemaal activeren om dus naar station eigenschappen te gaan zoals je in de dvd voor doet alleen zijn dat horizontale stations.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Frans, je selecteert alleen de blokken die in een station komen te liggen.

Ik was al wat verder met je tcd bestand.
Heb bijv. van blok 2 en 3 1 blok gemaakt, met 2 bezetmelders.

Verder de adressen in de spoorelementen geplaatst voor een wat rustiger overzicht.


Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom dat wist ik niet dat alleen de blokken moesten ik ging uit van de dvd waar je dus het hele station selecteerde.
Prima info Tom je ben en blijft de I Train goeroe. :thumbup:
Dus heb ik niet goed gelezen in de handleiding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ja Frans, ik kom soms ook tot de ontdekking dat de dingen eenvoudiger kunnen.

In de bijlage mijn aanpassing, heb het een paar keer getest.
Natuurlijk kan je in de stationseigenschappen alles weer veranderen zoals de wachttijden, het % pendelen enz. enz.
De wachttijden staan nu zo laag mogelijk om het virtueel rijden wat aangenamer te maken.
Virtuele seinen krijgen geen adres, pas als er echt seinen komen dan krijgen die een adres.

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom hij is schitterend mijn complimenten hoor,
dit blijft staan op wat je zegt wat seinen en wachttijden na,
Maar dit is prima zo.
Bedankt en nu verder met draadjes....mijn hobby :D

Mvg Frans
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Frans, draadjes allemaal aan de juiste kant houden hoor.  :D :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hahahahaha!!!!!!!!!! das waar ook Tom goed dat je het aangeeft ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: Annemia op donderdag 31 december 2015, 16:31:44
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een loc soms de verkeerde kant oprijdt. Hij staat dan in een blok en als ik dan automatisch rijden aanzet gaat de loc op het scherm van iTrain rechtom, terwijl hij in werkelijkheid linksom rijdt. Ik heb dat nu een paar keer bij verschillende loc's meegemaakt. Het komt ook wel weer op één of ander manier goed, maar hoe dat dan komt weet ik niet.

Kan je ook aangeven in welk blok dat gebeurt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik heb al regelmatig de vraag voorbij zien komen over het wel en niet mogen stoppen in een bepaald blok? Ook de vraag; moet ik van een stuk spoor van bijv. 30 á 40cm (vaak tussen 2 wissels in) een blok maken en dus voorzien van een melder?
Ik weet niet of dit al bij andere gebruikers al bekent was, maar ik ben zojuist ergens achter gekomen... :D Als je dus een blok wilt hebben waar niet gestopt mag worden omdat er verderop een ander blok bezet is, dan selecteer je in het bewuste blok geen stopmelder. (Dit kan in alle blokken met 1, 2 of 3 melders) Op deze manier zal er in dit blok nooit meer een loc stoppen. Ook kun je dan naar dit blok geen locs meer "routeren".

Zie hier een voorbeeld  in mijn plan:
Als blok 40 bezet is wil ik niet dat er een trein die vanuit het station ook via blok 40 wil rijden in blok 39 (29cm) stil gaat staan wat normaal wel het geval is.
Zo kan een andere trein in het station niet vertrekken om via blok 25 weg te rijden. Zolang dus blok 39 vrij blijft kunnen andere treinen wel hun vrije weg vervolgen.
In de eigenschappen van blok 39 heb ik dus de stopmelder op "geen terugmelder" gezet. Nu zal de trein in het station blijven wachten totdat blok 40 vrijkomt.





Op deze manier kun je dus van alle hele korte sporen toch een blok maken en dus beveiligd. :idea:

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Waar 3 staat bedoel je 39?

Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Zal het eens uitproberen.

Het lijkt er op dat jouw blok 40 niet actief staat op de afbeelding.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: iTom op maandag 04 januari 2016, 16:25:15

Het lijkt er op dat jouw blok 40 niet actief staat op de afbeelding.

Klopt Tom, dat is de weg naar het bovenste niveau wat er nog niet ligt :D
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Denk dat Ben een punt heeft en dat 3 inderdaad 39 moet zijn. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Waarbij ik niet begrijp waarom je een blok maakt waarop nooit gestopt mag worden. Ik snap dat je volledige detectie wilt hebben dus een bezetmelder in het stukje spoor legt maar moet het daarom een blok worden?

Met groet,
Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Dat doe ik ook, korte stukken tussen wissels.....geen blokken maar wel 1 bezetmelder
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Wanneer je een melder tussen twee wissels legt, die dicht bij elkaar liggen, hoe laat je die dan een melding maken als hij niet in een blok zit?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Je kunt geen stuk spoor beveiligen met een melder als dat stuk spoor geen blok is. De functie "groeperen" werkt dan niet omdat iTrain dan niet weet waaraan te groeperen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Als het alleen om detectie gaat is een melder voldoende, een ijkspoor heeft ook alleen maar melders.
Wordt een melder geactiveerd door bijv. een verloren wagon dan zal dat stuk bezet blijven.

Edit:  Natuurlijk moet er wel een blok gemaakt worden zoals Barry vermelde ivm aan groep toekennen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Wanneer ik het goed begrijp hoeft die melder niet in een blok te zitten, en iTrain houdt er wel rekening mee.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
ik ben nu eenmaal eigenwijs >:-D , vandaar een stukje tekst uit de iTrain handleiding.
CiteerWisselgroepering
De rail-elementen tussen wissels die niet bij een blok horen, kunnen aan een wissel
worden toegekend met de ?G?-toets van groeperen. Het voordeel is dat deze railelementen
dan ook meekleuren met de wissel waar ze bij horen als de baan wordt
bestuurd. Daardoor wordt het precieze pad over de wissels duidelijker zichtbaar.

is het dan ook mogelijk om een bezetmelder mee te groeperen?   ik denk van wel
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ruud, er is maar één manier om daar achter te komen, gewoon proberen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Je kan idd een melder bij een wisselgroeprering toevoegen, maar heeft dan verder geen functionaliteit of meerwaarde.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Dit draadje heeft als doel iTrain beginners op weg te helpen.
Ik verzoek iedereen die deskundig is daar rekening mee te houden want dit hoort meer thuis op het iTrain forum.
De gedachte over blokken zonder stopmelder en bezetmelders groeperen aan een wissel is voor een beginner niet te volgen.
Men kan eventueel een nieuw draadje openen voor de wat gevorderde iTrain gebruiker maar laten we het hier eenvoudig houden en begrijpbaar voor beginners.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Prima Tom :thumbup:

Ik zal het vandaag ook eens op het iTrain forum plaatsen. Ben wel benieuwd wat ze daar over het verhaal zeggen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, excuses  O:-D ik zal nooit meer iets zeggen over wel/geen korte blokken tussen wissels en/of wel/geen bezetmelder  :P
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Met het baanontwerp dat hier al eerder langs gekomen is, ben ik aan het proefrijden. Dat gaat met wisselend succes.
Eerst met een aantal locs, maximaal 5. Dat gaat een tijd goed totdat er een melding komt die alles in het honderd gooit.
Bijvoorbeeld: trein in onverwacht blok. Ook blijft een loc soms om mij onverklaarbare reden ergens staan.
Vanmiddag met drie treinen gereden, automatisch, zonder routes. Een Blokkendoos, totaal 6 wagens. Een Rivarossi mDDm met drie wagens en een NS 1855 met 5 wagens. Dat gaat redelijk goed. Meest opvallende, storende fout is dat de treinen soms niet ver genoeg doorrijden op een station. Vooral de mDDm komt niet ver genoeg. Ik heb de lengte al langer gemaakt dan in werkelijkheid, maar dan nog staat een wagen nog op een wissel als hij gestopt is.
Mijn vraag is hoe ik dit op moet lossen. Waar moet ik zoeken. Ligt het aan de trein, het is een originele AC uitvoering.
Als bijlage mijn baan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Heb ff geen computer bij de hand, maar weet wel e.e.a. Om te checken.
-zijn alles wagonnen 3rail, dus worden deze gedetecteerd? Zo niet moet je dit instellen.
-kloppen alle lengtes in de blokken, bezetmelders maar ook van de treinen?
-zijn de locs geijkt? Zorg ervoor dat alle treinen netjes op hun plek in elk blok stoppen. Eventueel met verschuiving in "vorige en volgende" fine tunen.
Als Tom niet eerder is :D dan kijk ik morgenochtend.

Eventueel een screenshot van het hele scherm(en) als het in de soep is gelopen kan veel opheldering geven.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Beste Winus,

Toch nog effe voor de computer gaan zitten. Kon het niet laten ;). Het is voor ons zo niet te zien wat er verkeerd gaat, dus ik denk dat een screenshot nadat de boel
in de fout is gegaan handig is. Geef ook aan met welke trein het waar fout gaat gaat.

Nog een paar vraagjes:
Klopt het dat de wagonnen achter de Blokkendoos niet gedetecteerd zijn zoals aangegeven onder "wagons"? Er staat geen vinkje bij "gedetecteerd".
Ik zie bijv. dat de locs geijkt zijn, maar dat je niet de "traagheidsemulatie" gebruikt. Gebruik je toevallig de functie "Directe Regeling" (normaal) F4 tijdens het rijden?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
De wagons achter de blokkendoos stonden niet gedetecteerd. De lengte was ook 0 cm. Ik heb dat veranderd, ook bij de andere treinen en iedere wagon met lengte apart ingevoerd en toegevoegd aan de trein. Vervolgens wezen proefrijden met een drietal locomotieven die ik als intercity gedefinieerd had, zodat ze beide kanten op rijden. Blok 21 had ik daarvoor gedeactiveerd, zodat ze alleen "boven" bleven rijden.
Dat ging na 5 minuten fout. Toen kreeg ik twee keer de melding "trein in onverwacht blok". In plaats van blok 7 > 4 werd het blok 5 en in plaats van blok 19 > 4 werd het blok 5. Een andere fout die optreedt is dat een loc in blok 5, komend uit blok 8, te laat stopt en dan te dicht op de wissel staat.
Daarna nog eens minstens 20 minuten de drie locs DB Cargo, NS Cargo en Motorpost laten rijden en dat bleef goed gaan.
Blok 5 heb ik nagemeten en gecontroleerd en ik kan er niets aan ontdekken. Ik hoor wel of iemand anders er iets aan vindt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Arjan,

heb van jouw wt bestand pendeltraject in iTrain een schakelbord gemaakt.
Denk dat het zo wel duidelijk zal zijn waar wat moet komen.