Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Mooi dat het gelukt is :thumbup:

Groeten Sander .
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
zou ik deze dan vervangen door een Rosoft?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Misschien alles vervangen door Rosoft en dan aansluiten zoals in de handleiding van Rosoft staat.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
welke moet ik dan nemen als ik bezetmelders en reedcontacten gebruik?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Benoit,

Heel goed, verder deze: http://rosoft.info/S88-N.html of vergis ik me, beste Wim?.

Overigens heeft Peter gelijk, indien een reedcontact rechtstreeks aangesloten is op het massa contact op de S88 eenheid is een massa verbinding tussen de S88 en de railmassa niet nodig.

Peter: ik kan me iets voorstellen indien voor de verwerking van de S88 meldingen in het CS2 niet de massa van de S88 gebruikt wordt, dat er dan een verbinding gemaakt moet worden, maar dan maakt Märklin het wel erg ingewikkeld.

Groet, Anne W

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Waarschijnlijk ben ik minder deskundig dan andere schrijvers in dit draadje, maar ik vraag me werkelijk af waarom je ander spul moet gaan aanschaffen. Met wat er is zou het denk ik kunnen werken, alleen er zit ergens iets fout. Je leert denk ik het meest door die fout op te sporen en daarvoor zijn al voldoende raadgevingen langs gekomen hoe je dit kunt/moet doen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: Anne W op zondag 02 augustus 2015, 21:16:50
Beste Benoit,

Heel goed, verder deze: http://rosoft.info/S88-N.html of vergis ik me, beste Wim?.

Dat is de juiste, deze is geschikt voor alle soorten terugmeldingen voor 3rail. Zie ook aansluitvoorbeeld.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Als je straks het probleem hebt opgelost dan zal je het schakelbord toch ook nog moeten aanpassen want zoals je het nu hebt zal er geen trein automatisch rijden, niet met en niet zonder route.
De blokken ontbreken, stations ontbreken, e linken naar het volgende tabblad ontbreken en de rijwegen kan je weghalen want daar heb je nu niets meer aan.
Als je alles gaat invoeren zou je ook de layout kunnen verbeteren, maak er een schematische voorstelling van, strak en overzichtelijk.
Meer dan 3 tabbladen heb je niet nodig.
Dan zou het bijv. zo uitzien:

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Beste Benoit,

Zoek eerst eens één gewone ovaal in je baan en probeer daar eerst de beginselen van iTrain onder de knie te krijgen en te begrijpen, daarna open je één inhaalspoor en ga je weer leren en begrijpen, dit is de enige methode om treinbaan automatisering, met welk programma dan ook, onder de knie te krijgen.

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Anne, dat weet Benoit al hoor, hij heeft bij ons een workshop gevolgd.
Daar wordt aan het begin altijd verteld dat het belangrijk is om met een oefenbaan te beginnen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Zoals velen ben ik ook begonnen met een kleine testbaan en oh wat ik ben blij dat ik daar veel van geleerd heb.
Nu met de grote definitieve baan kan je door de opgedane kennis veel beter door de "brij" heenkijken en heb je ook een soort van ervaring opgebouwd om storingen en knelpunten snel te op te lossen
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: iTom op maandag 03 augustus 2015, 10:23:04
Anne, dat weet Benoit al hoor, hij heeft bij ons een workshop gevolgd.
Daar wordt aan het begin altijd verteld dat het belangrijk is om met een oefenbaan te beginnen.

heb nu ook een virtuele baan gemaakt
maar ze willen niet vertrekken
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Benoit1, je moet echt wel een beetje duidelijker zijn.
Hier kan ik niets mee, sluit je baanplan bij dan kan ik het oplossen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
ja sorry iedereen ik kan niet zo duidelijk problemen uitschrijven

heb in de bijlage mijn testbaan gegeven

mvg Benoit
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Bestand heb ik geopend maar ik zie geen schakelbord.
Denk dat je iets niet goed hebt gedaan.
Stuur me anders het tcd.zip bestand naar mijn mail adres.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Bestand ontvangen, richtingen ontbreken  treinen weten nu niet welke richting ze uit moeten.
Ook alle blokeigenschappen opnieuw openen en VA toepassen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
En VA staat voor Voor Afval?

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Voor jou wel Wim, :) :) :)
Voor anderen, Vul Automatisch ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: Sprinter op dinsdag 04 augustus 2015, 22:05:52
En VA staat voor Voor Afval?

Groetjes

als je dat niet weet raad ik je aan om naar de workshop te gaan  :D :D :P :P  ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
weet iemand hoe je de Bus moet ingeven want met die nieuwe S88's van marklin heb je nu ook bussen (max 3)

Mvg Benoit
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Wat bedoel je met de Bus ingeven.
Heb je goed de handleiding van deze s88 gelezen want het lijkt me dat het daar wel in moet staan.
Overigens lijkt me dit meer iets voor het iTrain forum, dit topic is echt bedoeld voor beginners vragen over iTrain.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
busje komt zo...busje komt zo  >:-D
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hallo mannen,
Een ander vraagje. Misschien is de oplossing als ergens verteld in deze 19Blz en is het ook vrij simpel maar.....
Ik heb een voorlopige licentie van i-train en werk met "win 10". Hiermee heb ik mijn baan reeds getekend en naar mijn mening werkt het ook.
Bij afsluiten maakt hij daar onmiddellijk een Zip bestand van met daarin een .tcd.
Maar.....
Ik wil het ".tcd" bestand versturen naar een ander forumlid maar dit lukt niet.
Als ik ga kijken in mijn backup bestanden zie ik dat hij het .tcd bestand steeds omzet in een pdf. Telkens als ik dit wil wijzigen of een nieuw bestand saven met "opslaan als..." doet hij dit. Hij wil absoluut de .tcd niet aanvaarden.
Groeten
Staf
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Staf, ik heb het vermoeden dat je gebruik maakt van het bestand "exporteer"
Kan je omschrijven hoe je precies het bestand opslaat.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hoi Tom,

Nee, ik maak geen gebruik van Exporteer. Bij het afsluiten van het programma, slaat hij alles automatisch op.
Ik kopieer het bestand en zet het in een attachment naar de bestemmeling. Van het moment dat ik de bestanden in i-Train layout open,
zie ik al dat hij alle bestanden omzet in Pdf.
Maar... ik denk dat ik het gevonden heb.
Ik heb mijn Adobe Reader van de Pc verwijderd en nu lijkt alles ok. Ik heb het bestandje nu opnieuw verstuurd en wacht op resultaat.
Ik denk dat in Win10 bij mij i-Train in conflict komt met Adobe.
Adobe stond eerst op de Pc en nu pas i-Train.
Als alles ok is, ga ik Adobe Reader terug op mijn pc zetten en kijken wat dan het resulaat is.
In het verleden heb ik nog zo'n problemen gekend, waarbij de volgorde van installatie een rol speelde.
We zullen zien....ik laat nog wel iets weten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ok, dat zou het inderdaad kunnen zijn.
Windows 10 heb ik ook en ook Adobe maar ik heb hier geen last van, misschien is het verstandig om het aan Xander te melden of om het op het iTrain forum te plaatsen als vraag.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom,

Ik had het bestandje naar Jørg verstuurd en ja hoor... Nu kan hij het openen en mijn baantje beoordelen.
Ik heb nadien Adobe voor Win 10 terug op mijn pc gezet en krijg hetzelfde probleem. Al mijn bestanden in de "layout" worden weer omgezet in Pdf.

Ik zal Xander op de hoogte stellen van het probleem. Het is misschien maar een futiliteit (hopelijk).
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ik ken Windows 10 niet, maar het lijkt erop dat het standaard programma voor .tcd files op adobe acrobat reader staat.

Je zou eens kunnen kijken welke files adobe standaard opent .

Groeten Sander
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Staf, klik met je rechtermuisknop het icoon van iTrain aan en zoek naar openen met:

Dan krijg je dit te zien, zoek dan naar het juiste bestand om mee te openen, waarschijnlijk staat het nu op Adobe maar ik denk dat je Java moet hebben, zo staat het tenminste bij mij.



Hoor wel of het lukt.

ps. misschien dat het ook mogelijk is om het bestand naar mij te sturen, kan ik er ook eens naar kijken. ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hoi Mannen,

Heb het probleem aangekaard in het Forum Itrain.
Kreeg van Ben (Benq) de oplossing (waarvoor dank). In Windows 10 heb je geen "Adobe reader" nodig. Edge opent alles.
Ik heb Adobe dus verwijderd van mijn Pc en nu gebruik ik Edge als Browser. Alles werkt perfect. Ook de favorieten kun je erin kwijt.
Als ik nu in Itrain\Layout een bestandje ".tcd" aanklik met de rechter muisknop, dan krijg ik een klein menuutje waarin het logo van Itrain staat. Als je  daarop klikt gaat de "modeltreinwereld" open.
Kopiëren van een ".tcd" bestandje om dan te plakken als bijlage in een mail, gaat probleemloos.
Tom, ook jij hebt de nagel op de kop getikt. Alleen moet dus die Adobe reader van het systeem.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Staf, bedankt voor de tip.
Had wel gezien dat W10 Adobe had verwijdert maar heb dat later weer geïnstalleerd, blijkt dus niet nodig te zijn.
W10 heeft nog wel wat geheimen voor me, die ga ik na de vakantie maar eens verder uitzoeken.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom

Goed gevonden door Staf, zal er rekening mee houden wanneer ik W10 installeer.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hallo forummers

Heb mijn baan getekend in iTrain, en kom hier de volgende vraag tegen.
Mogen de zones van twee stations elkaar overlappen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hallo Jørg dat denk ik niet, maar waarom wil je dat doen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Als het niet anders kan dan zijn daar natuurlijk wel weer oplossingen voor.
Dit zal wel voor de komende 3 weken mijn laatste oplossing zijn, daarna kunnen we er weer vol tegenaan.

Ik neem aan dat je zo'n situatie bedoelt.



In de eigenschappen zie je dan dit staan.



In het linker station mag dan alleen blok PT-B43 voorkomen dus ga je de rest verwijderen middels de knop verwijderen
In dit geval is dat blok PT-B52



Of je maakt de selectie zo klein mogelijk want alleen de blokeigenschappen (schoenendozen  ;)) dienen in de stationseigenschappen voor te komen.



Is dit wat de vraag is en heb je wat aan het antwoord, vandaag kan ik af en toe nog wel even tussen het inpakken van de koffers misschien nog wel wat beantwoorden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom

Dank voor de uitleg, er staan alleen sporen en 1 bezetmelder in de overlappende stationseigenschappen.
Dus ik vermoed dat dit wel kan.
Je uitleg was zeer nuttig, en nu maar vlug op verlof vertrekken en genieten van een welverdiende rust.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Jørg, alleen sporen en bezetmelders is niet voldoende, in de stationseigenschappen dienen de blokeigenschappen te staan want daar staan alle gegevens van het blok in en daar kijkt dan ook het stationseigenschap naar.

Bedankt voor je goede wensen maar we vertrekken pas vannacht dus ik heb nog een hele dag voor me. :)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom

De blokken zitten in de stationseigenschappen, maar in de overlappende zone zitten enkel een paar sporen en 1 bezetmelder.
Er staan geen blokken dubbel vermeld in de eigenschappen.
Hierbij mijn plan.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Jørg, je maakt de stationsgebieden veel te groot, het stationsgebied overlapt nu te veel en dat maakt het wat onduidelijk.
Stationsgebied selecteer je zo klein mogelijk om de blokken heen, in de blokeigenschappen staan al alle bezetmelders, sporen, seinen e.d.
Hier het voorbeeld van jouw baan met alles op 1 tabblad, alleen ik ben er nog niet verder aan toe gekomen.



En als je dan bijv. stationseigenschap schaduwstation A opent dan kan je ook gelijk de blokken middels sporen aan elkaar koppelen zodat lange treinen over het gehele spoor zullen stoppen en korter in een kleiner blok. Ergo, er zouden bij routes zelfs 2 treinen achter elkaar kunnen mits ze niet langer zijn dan het blok waar ze in komen te staan. Een blok niet verwarren met een spoor.


Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Tom

Dank voor de info, ik kom daar op terug na je verlof,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Ik ga heel binnenkort ook beginnen met iTrain. Echter heb ik op mijn hobby kamer (nog) geen pc staan en wil hiervoor ook niet al te veel geld uitgeven. Nu kan je voor +-?200 a ?250 een kleine windows tablet/laptop kopen. Zijn deze kleine computers goed geschikt om te gebruiken met iTrain? Het zou enkel gaan om de computer. Een 15" monitor waar ik deze laptop op wil aansluiten heb ik reeds.

Heb trouwens ook geen internet op de hobby kamer. Wil mijn ecos en de pc aansluiten op een switch en dus niet gebruik maken van een crossover kabel. Want heb hier nog een switch liggen.

Alvast bedankt,
Niels
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Niels

Kijk eens op het internet bij RASPBERRY PI kleine open source pc' tjes van ronde de 50 euro voor het toestelletje zonder randapparatuur, hebben netwerk aansluiting, HDMI, 4 USB en geheugekaart slots.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Een Raspberry Pi2 is leuk en heb hem zelf ook (Als Kodi/XMBC speler), maar om daar iTrain op te laten draaien valt als leek zijnde niet mee.
Ook een nadeel is dat je maar 1 scherm kan aansluiten. Volgens mij willen de meeste toch op twee schermen werken.
Zelf wil ik iTrain wel eens testen op een Raspberry, maar kan nergens een goede begrijpelijke uitleg vinden hoe deze te installeren.
Misschien dat iemand die er wel ervaring mee heeft een nieuw topic wil starten.




Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Voor i-Train gebruik ik een 2e hands mini pc HP DC 7800 (7900 is vergelijkbaar)
Deze zijn voor ? 50 tot ? 60 te koop o.a. via Marktplaats met daarbij een Windows Vista of 7
Werkt prima

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Hoi Niels,

Als je geen internet hebt op de hobbykamer, maar wel behoefte.
Zelf net deze Range extender gekocht bij Conrad.
Binnen 5 minuten had ik het werkend.
Nu is m'n CS2 ook weer verbonden met internet en te besturen via iPad en iPhone.
De vorige range extender (ander merk en model) was om duistere redenen stuk gegaan.

Groeten,
Ton.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
CiteerVoor i-Train gebruik ik een 2e hands mini pc HP DC 7800 (7900 is vergelijkbaar)
Ik heb ook een DC7800 , lekker klein en stil en makkelijk ergens aan vast te schroeven.
Echter ik kreeg de indruk dat als itrain voluit werkt maw als diverse treinen automatisch rijden, de CPU het moeilijk heeft.
Inmiddels ook windows 10 geinstalleerd en de PC wil ik ook gebruiken voor het surfen op internet,  bestanden downloaden etc.
Dus gekeken op ebay en voor ? 310 (toch weer een hoop geld) een prodesk 400 G1 mini PC op de kop getikt.
Deze PC is nog kleiner 18 x 18 x 4 cm

Maar voor alleen itrain besturing is een HP DC 7800/7900 zeker aan te bevelen.
 
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
iTrain installeren op een raspberry pi zie ik niet zitten. Wil een 'echte' pc hiervoor gebruiken.

Maar als ik het zo lees mag het geen probleem zijn om iTrain te installeren op een kleine laptop. Heb wel draadloos internet op mijn hobbykamer, maar daarmee kan ik mijn ecos niet verbinden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Laptop verbinden met Ecos; laptop draadloos verbinden met internet en alles wat nodig is, is aldus voorhanden

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Citaat van: BR98-10 op woensdag 16 september 2015, 19:21:22
Laptop verbinden met Ecos; laptop draadloos verbinden met internet en alles wat nodig is, is aldus voorhanden

Cees

Duidelijk! Bedankt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. iTrain Fanclubdag 26 september 2015
Niels,

Denk er om: voor de verbinding va laptop met Ecos wel een cross-overkabel gebruiken !

Cees