Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modellen met Glanzblech-bekleding

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 09 juli 2013, 00:00:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modellen met Glanzblech-bekleding
Hallo,

U kent het wel: soms zie je een foto en dan denk je: "Dát wil ik ook!" In dit geval gaat het om Glanzblech-bekleding van de ketel van een stoomloc, enerzijds om deze niet te heet te laten worden aan de buitenzijde, anderzijds om corrosie tegen te gaan. Tot EJ 7/2013 wist ik hier helemaal niets van, maar nu...

Het schijnt op modelbouwniveau namelijk tamelijk lastig te zijn een glanzende metaallaag na te bootsen. M heeft dit bij de Würrtemberger C en K geprobeerd door ze een lichtblauwe lak te geven. Echter, de ontwikkelingen zijn inmiddels zo ver gevorderd dat dit wel degelijk tot de mogelijkheden behoort, en persoonlijk vind ik het er fantastisch uitzien!

Welkom zouden dus zijn:

- Würrtemberger C
- Würrtemberger K
- KPEV P8
- KPEV P10
- KPEV G8.2
- KPEV T20
- KPEV T18

Allen met Glanzblech-uiterlijk, eventueel geluid en een aandrijving waarbij de loc niet terugrolt op een helling.

In hetzelfde EJ wordt aangegeven hoe je dit moet doen, maar ik heb daar de loc en de apparatuur niet voor. Lijkt me wel een mooi project voor bij bijvoorbeeld Nobody (Wim) of Bart (Bart), 2 personen die me te binnen schieten die ik hiertoe capabel genoeg acht.

Tot die tijd: M, leef je uit!

Referentie: EJ 7/2013, p. 78-86, auteur Bernd Beck
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Hoi

Heb ik lang geleden eens gedaan  B) B)







Bart

Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Mooie resultaat Bart.
Het lijkt wel of je, naar gelang de licht invalshoek, meerdere kleurnuances in de lak ziet.
Bart, als jij dit kan, moeten modelspoor fabrikanten dit ook kunnen.
Of is het procedé te complex voor serie productie?
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Bart,

Artikel komt eraan, ben net terug van vakantie!

Groet,
William
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Bart,

Begrijp ik het goed en wordt de gepolijste kap met een transparante lak gespoten en daarna afgelakt?
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modellen met Glanzblech-bekleding

WOW  8o  Edward !

Wat is dat voor pareltje ?

Grtz Tony