Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Ha Arjan,

Een korte reactie past hier: WAUW !!  :thumbup: :thumbup: Ben benieuwd naar de kleuren van VALEJO.


V.w.b. TAMIYA: die laat ik helemaal vallen. Ik ben gezwicht voor HUMBROL #56 in 150ml spuitbus.

Het ruwwerk inclusief solderen is nu klaar en volledig gemonteerd. Nu de isolatoren e.d. nog plaatsen.

Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Ik heb het portaal gelijk maar even gespoten.

Tip voor wie dit na wil doen: geen afplaktape op de uitleggers. Wat een ellende om dat er weer af te krijgen. niet zo handig op een filigrane constructie.
De foto's als bijlage toegevoegd, dan kun je ze groter bekijken.

Is is alleen met Vallejo 71.065 bewerkt.
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Arjan

Ziet er heel erg goed uit, ik denk niet dat er veel verschil is met de werkelijkheid.
Knap gedaan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Nu ik de foto's zo zie lijkt er weinig verschil tussen jouw kleur Henk, en de mijne. In het echt vind ik mijn kleur iets meer naar zilver gaan. Het geeft de indruk van gloednieuwe masten (wat het ook zijn ;-) )

Bedankt Jorg, we doen ons best
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Mooi  :thumbup: :thumbup:Arjan,

We zouden deze kleuren eens in daglicht naast elkaar moeten leggen wat het werkelijke verschil is. Op het oog nauwelijks maar praktijk wijst dan toch weer anders uit.

Ook bij mij is inhet echt de Alu-kleur iets meer naar zilver gaan.

Als we maar tevreden zijn met het resultaat toch? Jij Airbrush; ik de spuitbus :D
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Hey Arjan,

Dat ziet er weer heel mooi uit, de portalen zijn echt mooi geworden. :thumbup:

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Kun je geen rietje om de uitleggers schuiven als je gaat airbrushen. :idea:


PS Op je PB over de draaibank komt binnenkort een reactie.

Ik moet ver de zolder op om hem te voorschijn te halen. Heb geduld. :|
Re: Geïnspireerd door de BLS - April update
Herman, bedankt voor het compliment!

Jaap, ik zat aan krimpkous te denken, maar een rietje is nog eenvoudiger/goedkoper :idea:. Ik wacht rustig af of je het nog kunt vinden en het de moeite waard is
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Deze week maar eens begonnen met een prototype van de lantaarns.

Omdat ik toch nog wat twijfels had over de Lego  onderdelen die onderweg waren, heb ik de lampekapjes in 3D getekend en geupload naar Shapeways om te printen. Enig meet- en rekenwerk met de foto's die ik heb, bracht me tot de conclusie dat de lantaarns ongeveer 27 mm hoog moeten zijn. De boog moet ±5mm zijn en het kapje ook. Da's kleiner dan ik eerst geschat had. De Lego-hoofden zijn 10 mm doorsnede, en dus te groot  :(

Dit is het ontwerp dat nu geprint wordt. Hopelijk voor het weekend van Koningsdag al in huis.





Het is goedkoper gelijk een aantal te laten maken. Zolang ze aan elkaar vast zitten geldt het als één object. De staafjes die er bovenuit komen, worden afgezaagd en uitgeboord.

En toen kwam vandaag ook de zending Lego binnen. Ik heb drie onderdelen besteld. De hoofden, een conische vorm en een soort knopje.



Ik ben er vanavond even mee aan de slag gegaan. Taai spul is dat. Vijlen is de makkelijkste manier om het te bewerken. Uiteindelijk is de bovenkant van het witte bolletje tot kapje verworden.

Een ander experiment was het buigen van de 1,5 mm buis. Dat heb ik gedaan om een 5 mm boortje heen. Een draad erin help tegen het knikken, net als een buidveer. Ging verrassend makkelijk  :P
Ook het lakdraadje dat straks de twee lakdraden voor de led erdoor moet trekken liet zich relatief eenvoudig door het buisje rijgen.

Daarna in een paar pogingen de statief-achtige steunen gemaakt. Eerst twee verkoperde draden (Sommerfeldt) aan een hoekijzertje (1,5 x 1,5 mm) gesoldeerd. De mast in een gat rechtop gezet en de vier draden er tegenaan gezet. Wat soldeerpasta en het WSA erbij en alles zat vast. Alleen de maten kloppen nog niet helemaal. Het ging me nu eerst om de manier van in elkaar zetten.
En dan krijg je dit:





En even provisorisch op de querträge:







Het begint erop te lijken.  :o)

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Gaat er inderdaad goed op lijken Arjan. Ben erg benieuwd naar je 3D-geprinte modellen ...

Intussen de volgende foto opgedoken bij BARIN: maar die zul je vast wel (her)kennen???



Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Jazeker ken ik die! Heb je de prijs ook gezien?
Dan is zelf maken naast de lol die je ervan hebt, een stuk aantrekkelijker.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Naar de prijs was ik eigenlijk al steeds op zoek maar kan hem niet zo gauw vinden ......  :( Maar de lol zal me zeker vergaan als ik die weet  >:-D
Re: Geïnspireerd door de BLS - Gepruts met Lego en messing
Arjan

Mooie licht armaturen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Spoorvrienden,

De afgelopen week heeft helemaal in het teken gestaan van de portaal lampen. (voor de tijd die overbleef naast het werk dan...)

Als eerste het buigen van de buis. Schreef ik eerder dat het makkelijker ging dan verwacht, nou dat was beginners geluk. Ik heb meer dan een halve meter buis verprutst, voordat ik het onder de knie had. Het buigijzertje, waarnaar ik eerder een link plaatste, werkt niet voor zo een kleine radius (5-6 mm). Uiteindelijk bleek de truc het dichtknijpen van één eind van de buis. Vullen met fijn zand, in mijn geval grid voor het stralen. En dan rond een wieltje (afspanwiel van Sommerfeldt) buigen. Door de vulling komen er geen knikken in.

Volgende uitdaging de pootjes. Die moeten iets bijgebogen worden, waardoor ze soms weer van het profieltje afbraken. Ik heb verschillende methoden geprobeerd. Eerst op het profieltje en dan aan de mast,. Eerst aan de mast en dan aan het profieltje. Alles met wisselend succes. Uiteindelijk eerst het profieltje. Maar dan met loodvrije soldeer. Dat is net iets harder volgens mij. Dan het mastje in een 1,5 mm gat rechtop, een beetje soldeer pasta aan de zijkant en met korte pulsen van het WSA vastzetten.

Ook de maten bleven boeien. Ik heb van verschillende foto's gemeten en kwam tussen de 25 en 52 mm uit. Daar heb je dus ook niets aan.  :o) De treden van het trapje heb ik uiteindelijk als uitgangspunt genomen met de aanname dat die 300 tot 450 mm uit elkaar liggen. Tenslotte op een totale hoogte van 32 mm uitgekomen. Of het echt klopt weet ik niet, maar het lijkt wel mooi.

Eergisteren kwam ook de 3D print van de lampekappen binnen. Het staafje om alles te verbinden moet eruit geboord worden. Uit de vrije hand gaat dat niet. Daarvoor is het acrylplastic te bros. Dus een nieuwe serie bestellen met een gat waar het hoort (of Jaap moet z'n draaibankje gevonden hebben  >:-D (kleine hint Jaap))

Gisteravond heb ik er één in twee uur gemaakt. Een tweede koste me vanochtend een uur. Ik begin het onder de knie te krijgen  :thumbup:
Een draad erdoor waarmee ik later na het spuiten de twee lakdraden erdoor kan trekken
Omdat ik ook de kleur wel even wilde checken de twee even in de primer en daarna in grijsblauw gespoten (Vallejo 71.046 pale blue gray).

Bedenk dat de foto's met de macro en flits zijn gemaakt. Iedere oneffenheid wordt genadeloos getoond. (de draad is een lakdraad van 0,15 mm) Desondanks....




En we prutsen vrolijk verder....
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Dat smaakt naar meer Arjan!!  :thumbup: :thumbup:

Zo zuiver als je lens de oneffenheden ziet, dat gaat ons blote oog nauwelijks tot niet redden ;-)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Nou, nou, dat is knap werk. Wie doet jou dit na? Ik niet.

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Lampen
Leuk projectje  :thumbup: De maatvoering hoeft niet altijd helemaal precies te kloppen. Als de verhouding maar goed is. En veel mensen zullen het toch niet zien of een lamp nu 25mm of 30mm moet zijn ;) :D

Groet Ronald.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Even iets anders dan bovenleidingen.

In het najaar van 2014 was ik de gelukkige winnaar van een ebay veiling. Onderwerp was een  Re 4/4 van de BLS. Nummer 162.
Bij ontvangst bleek de loc nog in prima staat. Vaak zie je dat de cijfers afgesleten zijn, maar hier niet. Alles pico bello.
Snel een decoder ingebouwd en rijden. En toen begon de teleurstelling. De loc maakte flink lawaai en bleef ook regelmatig staan. Alles liep niet zo soepel.
Daarom alles uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd. Bij het demonteren bleek al dat het om een behoorlijk oud model gaat. Het anker loopt nog in glij-lagers in plaats van op kogeltjes en er zit nog een schijfcollector anker in. Ook bleek er een barstje in het motorschild.

Daarom een paar maanden geleden besloten dat deze loc maar voorzien moet worden van een nieuwe motor, van SB-Modellbau. Die maken zelfs voor HAG vervangende motoren.
Enige nadeel: dit is een aanpassing type 3, wat betekent dat er frees en zaagwerk gedaan moet worden.

Nu ken ik maar één persoon die zowel van BLS-locs als freeswerk verstand heeft: Johan de Reuver.  :O
Johan dus een mailtje gestuurd en zijn medewerking gevraagd. Zoals je van een Zwitserland liefhebber kunt verwachten, vond ie het in eerste instantie belachelijk om een HAG van een nieuwe motor te voorzien  8o , maar desondanks wilde hij me (gelukkig) wel helpen.

Nu de loc toch werd aangepakt, heb ik gelijk een paar wapenschildjes bij HRF in Spiez besteld, om de ombouw ook aan de buitenkant zichtbaar te maken.

Vorige week kwam de motor binnen en dit weekend zijn Johan en ik aan het zagen gegaan.

Het lijdend voorwerp voor de aanpassing. Zoals je ziet nog een hele nette loc:


En dit is de motor die eruit gehaald moet worden:


En dit de nieuwe:


Stap één was het demonteren van de oude motor. Rechts het bakje met onderdelen die niet meer nodig zijn, en links wat blijft. Van de twee motordelen in het midden moet een stuk af.





:warning: PAS OP! SCHOKKENDE BEELDEN!  :warning:




En toen ging de zaag erin.


Wat al snel een resultaat gaf dat ons geen andere optie liet dan door te gaan. Deze motor draait nooit weer.


Ook het tweede deel was snel doormidden.


Uit het tweede deel moest een uitsparing gemaakt worden waar het messing steunblokje voor de motor in past. Dit is met de frees gedaan.


En na veel passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende eraf?.


Kijk even goed naar deze laatste foto. Twee dingen wil ik even toelichten. De voorkant zit met nog maar één schroef vast. Dit deel is echter nodig voor het positioneren van het draaistel (het halfronde uitsteeksel vooraan). Johan en ik vonden dit nogal een zwakke plek. Daarover later meer.

Verder valt op de foto op dat de bovenkant, ondanks Johans zaagkunsten, nog niet mooi vlak is. Dus weer onder de frees.


Alles mooi vlak gemaakt en dan heb je dit:


De nieuwe motor wordt er op gelijmd. Dat heb ik thuis gedaan, want 2-componentenlijm heeft wel wat tijd nodig om hard te worden.

Thuis zoals net uitgelegd, eerst de zijkant aan het messing blokje gelijmd en dat de hele nacht laten harden.


En vervolgens vanochtend de motor erop gelijmd. Dat is nogal tricky, want twee platte vlakken met lijm ertussen laat zich niet makkelijk fixeren. De motor had steeds de neiging  te verplaatsten.


Omdat ik toch de lijm had gemixt, was dit ook het moment om de wapenschildjes aan te brengen. Veel lijm heb je daarbij niet nodig. En ook geen verkoudheid, want één keer niesen en je bent ze kwijt:


Met behulp van afplaktape de juiste positie aangegeven en het wapen en naam schid er op geplakt. Aan beide zijden natuurlijk


En na een half uurtje drogen heb je dan dit:


De lijm van de motor was inmiddels ook voldoende uitgehard om verder gemonteerd te worden. Hierbij kwam het malletje van Roy weer goed van pas.


En toen de baan op:



De motor hoor je niet meer alleen de loc zelf versterkt nog wat rijgeluiden van de baan. Maar wat een verbetering.

Johan, hartstikke bedankt voor het helpen  :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Hoi Arjan,

Dank voor het delen van deze ombouw, ik heb ervan genoten! Als ik dat zo zie, is een type-3 ombouw voor de gemiddelde hobbyist onmogelijk. Of denk je dat je met een dremel ook een dergelijk resultaat had kunnen bereiken? Ik raak meer en meer gefascineerd door de SB Modellbau-motoren. Kost wat, maar dan heb je ook wat zo te horen ;-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Citaat van: ArjanM op zondag 31 mei 2015, 16:31:02
De voorkant zit met nog maar één schroef vast. Johan en ik vonden dit nogal een zwakke plek. Daarover later meer.
Top verslag. Johan bij deze ook bedankt voor het meegenieten met dit vakmanschap.

Maar wat betreft die ene schroef .... Doel je op het verhaal over de 2-c lijm?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Knap werk en inderdaad iets wat de gemiddelde hobbyist niet voor elkaar zou krijgen wij zeker niet  :?

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
William, Harald, Alex,

Ik zou mezelf echt niet als boven gemiddeld willen classificeren. het zagen hebben we met de hand gedaan, dat kan iedereen. En de frees is heel plezierig om precies te werken, maar je zou het ook met een vijl kunnen doen. Dan wordt het misschien wat minder strak, maar het zal wel lukken. Je moet het gewoon doen.

Jan, die klots 2-c lijm die ik gisteravond eerst heb aangebracht is inderdaad ter versterking van die ene schroef. Probleem is dat het anders om die schroef heen gaat scharnieren.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Mooie ombouw !  :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Knap gedaan, met een mooie aandrijfunit :important:
Als ik een petje op zou hebben, zou ik 'm afnemen. ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Wat een mooie leerzame reportage. :thumbup:
Mooie foto's met duidelijke teksten erbij. :)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Hallo Arjan,

Knap staaltje werk  :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Hoi Arjan, ik heb deze lok zelf ook (de 3rail versie) en kan me de verbazing van Johan dus wel voorstellen, deze lok rijdt bij mij uitstekend! Maar omgebouwd rijdt hij ook heel goed, zo te zien.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Frank,

Ik heb zelf ook nog wat andere HAG loc's en daar is niets mis mee. Maar die hebben wel een iets modernere motor. We hebben gisteren nog even gemeten. Die oude motor trok bijna één ampere. De decoder kon het bijna niet aan, vandaar het regelmatig stilvallen.
De ombouw set heeft een levertijd van 4 weken, want ze hebben ze niet op voorraad. Ze worden dus niet heel veel gevraagd ;) Dat zal met de goede HAG kwaliteit te maken hebben
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Schitterend staaltje vakmanschap van jullie 2'en!!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Mooie ombouw, Arjan. Weer een mooie aanwinst op je baan. :thumbup:

(Ik zie dat de lego-hoofdjes hun werk ook goed doen... >:-D)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
Geweldige ombouw Arjan, echt vakmanschap. Ik doe het je niet na.

Bedankt voor het delen.

Groet Herman
Re: Geïnspireerd door de BLS - Ombouwen HAG Re 4/4
dit is inderdaad een knap staaltje werk! en een ingrijpende operatie.
Complimenten!

groeten,
Willem
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Op weg naar Italië vandaag even bij Eyro langsgeweest om wat moois op te pikken. Ik zou bijna wensen weer thuis te zijn.

Prettige vakantie allemaal
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Daar heb je een vreselijke mooie koop aan Arjan!!!!!

Prachtig model om van te .........  Heel veel plezier ermee. Ik denk dat dit voertuig binnen no-time is uitverkocht.

Overigens: de foto staat op zijn kop. iPad versus ..... laptop??
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Hm, bij mij staat ie goed. iPhone inderdaad .
Is het me met veel getruuk gelukt een foto plaatsen, staat ie op z'n kop... Nou ja

Heb dit model al in oktober besteld. Is een kleine oplage speciaal voor Eyro ( heb ik begrepen)
De 3-rail versie komt binnenkort. Misschien is daar voor snelle beslissers nog wat te halen. Een mailtje naar Eyro kan ook veel verhelderen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Dat is vet wijs, prachtige machine.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

heel veel plezier ermee. ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Prachtig model Arjan!

Heb een hele mooie vakantie. Geniet ervan.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Hoi Arjan erg mooi model. In de winkel hebben we al een aantal Duitse uitvoeringen verkocht en ze rijden prachtig. Hij komt als het goed is ook in de Sersa uitvoering en ook exclusief Zwitserland. We hebben geprobeerd deze bij Viessmann te bestellen maar was helaas niet mogelijk. Dit jaar komen we niet in Zwitserland dus zal ik het inetrnet moeten afstruinen.  Ik weet zeker dat hij mooi op jouw baan past. Fijne dagen nog Arjan.

groeten Martin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Groeten uit Zwitserland
Citaat van: ArjanM op vrijdag 10 juli 2015, 18:28:41
Op weg naar Italië vandaag even bij Eyro langsgeweest om wat moois op te pikken. Ik zou bijna wensen weer thuis te zijn.

Hoezo thuis? Je gaat eerst nog naar Italië ...  :cool:
Prettige vakantie Arjan!

Groeten,

Erik.
Re: Geïnspireerd door de BLS - BLS Röbel in actie
Zo, we zijn weer thuis. Mooie vakantie gehad.
Na het opruimen en schoonmaken van de kampeerspullen gisteravond tijd gevonden de nieuwe aanwinst op de baan te zetten. In Traincontroller een route en wat effecten geprogrammeerd en vervolgens een filmpje gemaakt.
Ik heb het met mijn foto-camera gefilmd en die houdt bewegende delen niet automatisch in focus. Dat heb ik met de hand geprobeerd te doen, maar het resultaat is matig. Desondanks veel plezier met het filmpje.

www.youtube.com/watch?v=IARzocNp8TI

Ik ben altijd blij met een nieuwe aanwinst, maar van sommige wordt ik extra gelukkig. Dit is er zo één. Wat een mooi model!.
Re: Geïnspireerd door de BLS - BLS Röbel in actie
Arjan

Mooie aanschaf, veel plezier ermee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - BLS Röbel in actie
Een leuk apart apparaat.Mooie aanwinst  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - BLS Röbel in actie
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - BLS Röbel in actie
En terecht Arjan dat je zeer gelukkig bent met zo'n fraaie aanwinst.

Toegegeven: het is aardig in de buidel tasten maar dan heb je werkelijk waar voor je geld. Heel veel plezier ermee!!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz wachthuisje
Eén van de redenen deze zomer Zwitserland weer aan te doen, was het maken van veel foto\s op Blausee Mitholz.
Nu ik in de scenery fase van de baan ben aangeland is het goed veel fotomateriaal van het grote voorbeeld voorhanden te hebben.

Een projectje dat al een tijdje in de wacht staat, is het maken van het wachthuisje, tegenover het stationsgebouw. Ik ga me daar de komende tijd eens mee bezighouden het na te bouwen.

Henk (Has-bls) is met hetzelfde bezig. dus ook voor hem hier een paar foto's:







 
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz wachthuisje
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz wachthuisje
Mooie foto's weer Arjan! Samen met de beschrijving op het STUMMI-forum moet er toch iets moois van te maken zijn!.

Ook jij succes met de bouw er van  :thumbup:.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz wachthuisje
Was vanochtend een mooie schuilplaats voor een regenbui. :D
Succes met de bouw.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel III
Ik had vandaag de materialen al bij elkaar gezocht om met het wachthuisje te beginnen. Nog een laatste check op het Stummis-draadje van Michael Schröder bracht mijn inspiratie van koers. Na het bekijken van zijn foto's besloten eerst met de Felsenburgtunnel bezig te gaan. Aansluitend moet dan de rots/muur/beton-wand worden gemaakt.
Van dit stukje Blausee Mitholz heb ik de nodige foto's gemaakt, waarmee ik het e.e.a. op model redelijk na moet kunnen bouwen.

Als eerste het tunnelportaal:


Voor de bouw hiervan gebruik ik de gips op hout methode. Deze heb ik eerder beschreven in het draadje van mijn vorige baan.

Met behulp van de foto's en de NEM 102 en 105 norm de verhoudingen bepaald en het portaal op hout uitgetekend. Eerst nog een overschrijf fout gemaakt, waardoor de tunnelbuis te groot werd. Dat viel gelukkig gelijk op door verkeerde verhoudingen:


En daarna de zaag erin. Bij deze methode zaag je de boog ± 5 mm te ruim uit. Met behulp van een mal met wel de juiste boog kun je dan het gips "om de hoek" van de tunnelbuis smeren. Gelukkig had ik nog een mal met de juiste maat en heb ik die er gelijk achter geschroefd.


Alles ligt al klaar voor het gipsen. Maar dat wordt later deze week.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel III
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel III
Hey Arjan,

Mooi cadeautje voor jezelf gekocht, dit is een mooie lok en hij loopt ook mooi zo te zien. Ik ken je methode van gips/hout nog niet, zeker een reden voor meer foto's.
En nog veel plezier met je nieuwe aanwinst, nogmaals, mooi model.

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Dat tunnelportaal gaat wat moois beloven Arjan!

We zijn reuze benieuwd  :).
Re: Geïnspireerd door de BLS - Felsenburgtunnel - Smeren met gips
Na het werk vandaag begonnen met het gipsen van het portaal.

Eerste stap is het opruwen van het hout. Het gisp houdt beter op een ruwe ondergrond. Ik gebruik hiervoor een houtfrees in de boormachine. Zorg voor niet parallelle lijnen, zodat het gisp kruislings is geborgd:


En daarna het gips erop. Naast het model liggen twee even dikke latten die ik gebruik voor het afrijden van het gips. Zo wordt het een egale laag. De kanten komen later, wanneer het gips iets is opgedroogd:


Na ongeveer een half uurtje kunnen de kanten worden bijgesneden en onregelmatigheden weggewerkt. Het grappige is dat het gips al vrij hard aanvoelt, maar wanneer je een kluitje kneed wordt het snel weer zacht als klei. Met een nat sponsje wordt het oppervlak netjes glad gesponsd.


Het tunnelportaal heeft een iets opstaande rand. Daarvoor heb ik uit een stuk karton de iets vergrootte tunnelbuis gesneden. Hiervoor heb ik het stuk hout gebruikt dat ik er gisteren (iets te ruim) heb uitgezaagd.
 

En hiermee kan mooi een randje worden gemaakt. Ook ben ik al begonnen met het inkrassen van de steentjes, maar daarvoor is het gisp eigenlijk nog te zacht. Daar ga ik morgen mee verder.





De rand van de tunnelbuis lijkt nu nog erg dik, dat komt door de mal die er nog achter zit. Die gaat er morgen af.

Wordt vervolg...