Even iets anders dan bovenleidingen.
In het najaar van 2014 was ik de gelukkige winnaar van een ebay veiling. Onderwerp was een Re 4/4 van de BLS. Nummer 162.
Bij ontvangst bleek de loc nog in prima staat. Vaak zie je dat de cijfers afgesleten zijn, maar hier niet. Alles pico bello.
Snel een decoder ingebouwd en rijden. En toen begon de teleurstelling. De loc maakte flink lawaai en bleef ook regelmatig staan. Alles liep niet zo soepel.
Daarom alles uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd. Bij het demonteren bleek al dat het om een behoorlijk oud model gaat. Het anker loopt nog in glij-lagers in plaats van op kogeltjes en er zit nog een schijfcollector anker in. Ook bleek er een barstje in het motorschild.
Daarom een paar maanden geleden besloten dat deze loc maar voorzien moet worden van een nieuwe motor, van SB-Modellbau. Die maken zelfs voor HAG vervangende motoren.
Enige nadeel: dit is een aanpassing type 3, wat betekent dat er frees en zaagwerk gedaan moet worden.
Nu ken ik maar één persoon die zowel van BLS-locs als freeswerk verstand heeft: Johan de Reuver.
Johan dus een mailtje gestuurd en zijn medewerking gevraagd. Zoals je van een Zwitserland liefhebber kunt verwachten, vond ie het in eerste instantie belachelijk om een HAG van een nieuwe motor te voorzien
, maar desondanks wilde hij me (gelukkig) wel helpen.
Nu de loc toch werd aangepakt, heb ik gelijk een paar wapenschildjes bij HRF in Spiez besteld, om de ombouw ook aan de buitenkant zichtbaar te maken.
Vorige week kwam de motor binnen en dit weekend zijn Johan en ik aan het zagen gegaan.
Het lijdend voorwerp voor de aanpassing. Zoals je ziet nog een hele nette loc:
En dit is de motor die eruit gehaald moet worden:
En dit de nieuwe:
Stap één was het demonteren van de oude motor. Rechts het bakje met onderdelen die niet meer nodig zijn, en links wat blijft. Van de twee motordelen in het midden moet een stuk af.
PAS OP! SCHOKKENDE BEELDEN!
En toen ging de zaag erin.
Wat al snel een resultaat gaf dat ons geen andere optie liet dan door te gaan. Deze motor draait nooit weer.
Ook het tweede deel was snel doormidden.
Uit het tweede deel moest een uitsparing gemaakt worden waar het messing steunblokje voor de motor in past. Dit is met de frees gedaan.
En na veel passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende millimeter eraf, passen, een tiende eraf?.
Kijk even goed naar deze laatste foto. Twee dingen wil ik even toelichten. De voorkant zit met nog maar één schroef vast. Dit deel is echter nodig voor het positioneren van het draaistel (het halfronde uitsteeksel vooraan). Johan en ik vonden dit nogal een zwakke plek. Daarover later meer.
Verder valt op de foto op dat de bovenkant, ondanks Johans zaagkunsten, nog niet mooi vlak is. Dus weer onder de frees.
Alles mooi vlak gemaakt en dan heb je dit:
De nieuwe motor wordt er op gelijmd. Dat heb ik thuis gedaan, want 2-componentenlijm heeft wel wat tijd nodig om hard te worden.
Thuis zoals net uitgelegd, eerst de zijkant aan het messing blokje gelijmd en dat de hele nacht laten harden.
En vervolgens vanochtend de motor erop gelijmd. Dat is nogal tricky, want twee platte vlakken met lijm ertussen laat zich niet makkelijk fixeren. De motor had steeds de neiging te verplaatsten.
Omdat ik toch de lijm had gemixt, was dit ook het moment om de wapenschildjes aan te brengen. Veel lijm heb je daarbij niet nodig. En ook geen verkoudheid, want één keer niesen en je bent ze kwijt:
Met behulp van afplaktape de juiste positie aangegeven en het wapen en naam schid er op geplakt. Aan beide zijden natuurlijk
En na een half uurtje drogen heb je dan dit:
De lijm van de motor was inmiddels ook voldoende uitgehard om verder gemonteerd te worden. Hierbij kwam het malletje van Roy weer goed van pas.
En toen de baan op:
De motor hoor je niet meer alleen de loc zelf versterkt nog wat rijgeluiden van de baan. Maar wat een verbetering.
Johan, hartstikke bedankt voor het helpen