Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Ha Arjan,

Leuke update weer. Mooie trein heb je erbij.  :thumbup:
Vind het mooie van de flexrails die je gebruikt de mooie geleidelijke bochten. Heb gezien dat het met de finetuning inderdaad vrij precies komt, maar jouw kennende komt dat vast goed. Tsja, en de concessies die blijven. Vind het al erg knap dat je dit baanplan in deze kamer hebt weten te proppen.

Ik heb in Dr88 ook nog even bij de Praxis gekeken voor de Styrodur-platen, maar die hebben ze helemaal uit het assortiment gehaald. Ik heb gezien dat er gelukkkig genoeg alternatieven zijn waarbij je ze online kan bestellen. Wellicht kunnen we wat combineren in het najaar qua bestelling. Ik zal toch ook een keer weer aan de bak moeten...  ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Goed idee om samen te bestellen. Ik kan ze bij geen enkele bouwmarkt vinden. Wil het binnenkort nog een keer in Grn proberen, maar ben bang dat ze overal hetzelfde assortiment hebben/missen.
Eerder al bij Hornbach gekeken (die zit niet overal): nada

Maar goed, dat is voor het najaar. Nu eerst naar Zwisterland de Lötschberg nog een keer verkennen, dit maal inclusief Süd-Rampe. We gaan met de auto op de trein van Kandersteg naar Iselle. Ook op bezoek bij mijn Zwitserse kennis om meer te leren over etsen en seinen/bovenleidingen maken. Ik heb er zin in!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Heb adresje gevonden met verschillende diktes en afmetingen. Gaan we na de vakantie wel even mee aan de slag.

Eerst maar even lekker genieten in Zwitserland!  Erg benieuwd naar de seinen en bovenleiding.
Veel plezier daar.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Kwam ik op Stummis een filmpje tegen dat ik jullie niet wil onthouden.
Wie deze zomer in de buurt van Brig is, moet even bij Hotel Good Night Inn langs om de BLS Nord en Süd-rampe van  Modellbauteam Köln in het echt te zien, de rest kan het met dit Youtube filmpje doen (en gelijk je Schweizerdeutch oefenen ;-) )

Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Bedankt voor het delen, Arjan. :arrow: :thumbup:
Helaas moet ik het met dit filmpje doen. :(
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Jammer dat je dat uitje in Brig niet drie weken eerder hebt gemeld. :-(
Ik ben er namelijk drie keer overgestapt.
En voor de deze baan had ik wel even tijd gemaakt.(het weer was ook wel geschikt voor een indoor aktiviteit)

Mvg Robin,
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Ja, sorry, ik zag het ook vandaag pas.

Maar gelukkig hebben we het filmpje nog ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Leuk filmpje. Ik ben net weer terug uit Brig.
Gelukkig wist ik nergens van. Anders had ik er spijt van gehad.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Citaat van: ArjanM op woensdag 23 juli 2014, 19:20:24
Wie deze zomer in de buurt van Brig is, moet even bij Hotel Good Night Inn langs om de BLS Nord en Süd-rampe van  Modellbauteam Köln in het echt te zien.

We zullen ons geduld even moeten bewaren tot januari 2015: dan wordt deze superbaan voor het publiek opengesteld!

Lees ook: http://www.brig-wallis.com/bls-modell-im-hotel.html

Ik heb jaren geleden in Dortmund (InterMIBA) de Nordrampe mogen bewonderen. Het is zeer de moeite waard om te noteren en te gaan bezoeken volgend jaar!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Hoi Arjan,
Goed om te zien dat je alweer flink gevorderd bent met je 2 rail baan!
Groeten, jake
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Hoi Jake!

Ja, het rijdt allemaal alweer een tijdje. Ik ben vooral bezig met het fine-tunen van TrainController. Omdat het hier op het forum vooral Koploper en iTrain rijders zijn, val ik ze daarmee maar niet lastig.
Verder druk met het maken van seinen en bovenleiding. Er loopt op dit moment o.a. een project om een BLS afspanportaal te maken. Hiervoor worden delen ge-etst. Om mooi te kunnen solderen ben ik met een weerstandsoldeer apparaat bezig. Die ik eerst zelf heb moeten maken. Nu nog leren er goed mee om te gaan.
Het laatste idee is er een straal-kabine bij te bouwen. Daarmee kun je het overtollig soldeertin verwijderen en het messing / nieuwzilver opruwen voor het te airbrushen.

Je ziet, er wordt volop geklooid, maar er is nog weinig bij om te laten zien.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Spoorvrienden,

Het wordt weer eens tijd voor een update. Hoewel er niet zo heel veel op de baan gebeurt is, heb ik toch wel één en ander met jullie te delen.

Eerder schreef ik al bezig te zijn met weerstandsolderen. In het kort is dit een techniek waar heel plaatselijk gecontroleerd een flinke kortsluiting wordt veroorzaakt, waardoor het daar heel heet wordt. Dit is op slechts een heel klein gebied, waardoor precies en met weinig soldeer kan worden gewerkt. Vooral in de messingmodelwereld wordt dit gebruikt.
Bij de buren vond ik een draadje waarin precies beschreven staat hoe je zo'n apparaat zelf kunt bouwen.
Omdat ik bezig ben met het zelf bouwen van bovenleiding en seinen, leek me dit een uitermate geschikt apparaat en heb ik er ook één gebouwd. En zie hier het resultaat:


Je ziet het apparaat zelf rechtsboven op de foto. Een aan/uit knop, een paar controle lampjes en een dimmer, waarmee de stroomsterkte geregeld wordt. Niet op de foto is een voetschakelaar, waarmee het apparaat wordt in/uitgeschakeld.
Naast het apparaat een oude soldeerbout. Die is omgebouwd voor het gebruik van koolstaven. Eigenlijk is alles er gewoon uitgesloopt en is ie met één draad aan het station verbonden. De andere draad gaat naar een plaat staal voor op de foto. Deze is bekleed met aluminiumfolie, omdat soldeervet zuur is en de plaat ervan gaat roesten. Zoals je ziet scheurt de folie vrij makkelijk, dus ik denk er een dunne aluminium plaat overheen te maken.
Wanneer een object op de plaat wordt gelegd, de koolstaaf er tegenaan wordt gehouden en het voetpedaal wordt ingedrukt, loopt er stroom (max 13 Amp) en wordt het object daar heet. Werkt prachtig, hoewel het wel wat oefening vraagt.
Voor het positioneren en vastzetten van het werkstuk gebruik ik profieltjes en magneten. Die laatste zie je hier op de kast van het station geplakt.


Na wat onzinnige zaken aan elkaar te hebben gebrand en later gesoldeerd  :o), was het tijd voor het eerste project: een BLS seinbrug. De ets hiervan heb ik een jaar geleden van een forumlid overgenomen en de baan is er onderhand aan toe.
Er zitten twee bruggen in de ets ik hoop dat de tweede nog mooier wordt.




Je ziet hier en daar nog iets teveel soldeer naar mijn zin. Ik wil daarom nog een straalcabine(tje) bouwen. Hiermee kan het dan mooi worden bijgewerkt.
De seinen moeten er nog in, maar dat gebeurt pas na het stralen.

Tweede waar ik me veel mee heb beziggehouden is het tunen van TrainController. Deze zomer moest mijn zoon een nieuwe PC hebben en heb ik zijn oude overgenomen. Dit bracht de mogelijkheid met twee schermen te werken, waardoor extra veel in de gaten gehouden kan worden. Bedoeling is dat later het tweede scherm (bovenste) weer verdwijnt.


Alle treinen rijden bij mij volgens vaste routes. in principe van Frutigen naar Brig en daarna weer terug. De meeste treinen zie je dus heen gaan en weer terug komen. Tussendoor stoppen ze in het schaduwstaton. Een paar treinen wijken af. Zo is er een pendel voor de NINA-Zug. Die heeft z'n eigen kopspoor en gaat niet door het schaduwstation. Ook zijn er aparte routes voor de SIM-treinen. Die mogen in bepaalde blokken niet komen en moeten zig-zag over het tracé. En dan de Tonerdezug. Die gaat vol door de basistunnel en zie je dus alleen "leeg" van Brig weer terug komen.


Voor het hele plan heb ik een beperking ingebouwd dat er nooit meer dan 3 treinen op het tracé mogen rijden. Dat wordt geregeld met de twee tellers die je midden in het plan ziet. De linker staat op 11. Ik klik er altijd een aantal keer op om zeker te zijn dat er geen treinen mogen vertrekken. De in het schaduwstation binnenkomende trein verlagen de tellen. Soms zet ik 'm op 4 en denk dat er dan niets meer vertrekt, totdat er dan een trein binnenkomt en de volgende er toch vandoor piept. Dus daarom maar even idioot hoog  O:-D.
Op zich zitten er nog veel meer leuke zaken in verwerkt, zoals bijvoorbeeld de seinen en de voorrang van de NINA, maar daar zal ik hier maar niet over uitweiden. Dat wordt wel heel TC specifiek.
Wat ik nog steeds genieten vind is het schaduwstation. Vier sporen met drie blokken achter elkaar, waar de trein steeds een blok opschuiven. Ik heb inmiddels een paar redelijk lange treinen (±2,40 m) en de trein erachter stopt perfect op afstand.


Sowieso een mooi gezicht hoe alles geduldig stat te wachten:


Voor de nabije toekomst wordt een wissel in Blausee-Mitholz nog vervangen. Ik heb hiervoor eerst een vrij korte wissel gebruikt, maar deze is me te scherp. Een langere is in bestelling en wordt binnenkort ingebouwd.


Ook zal het spoor 4 (het bovenste) iets verlengd worden.
De volgende stap wordt dan het schotteren en inbouw van seinen en bovenleiding. Maar daarvoor moet nog van alles worden uitgedacht en gemaakt.

Wordt dus weer vervolgt...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Hi Arjan,

Leuke update weer. Zijn we weer even op de hoogte van de vorderingen.
Moet eerlijk zeggen dat je seinbrug voor een eerste keer al heel mooi gelukt is.
Hiervoor geldt ook: "oefening baart kunst".
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Arjan.

Seinbrug is je goed gelukt.Dat probleem met de overtollige soldeer is ons niet onbekend  8o Maar dat ga je vast wel opgelost krijgen  ;)

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Leuk weer een update te lezen en met nieuwe ontwikkelingen. Mooi resultaat die seinbrug. Voor mij zou het al goed zat zijn maar jij legt de lat hoog. :)

Over je schaduwstation (ik ken TC nauwelijks): je zegt dat je 3 blokken achtereen hebt. Heb je dan ook een soort van dynamisch gedrag met variabele bloklengte? Stel je hebt een flinke lange trein in het middelste blok, past er dan nog een kortere achter?

Baaidewee: er is nieuwe experimentele firmware voor de OC32 0.0.3.0 en 0.0.3.1, testers gevraagd zie Dinamo.

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Hoi Ben!

We moeten nog steeds eens een keer iets afspreken.
Als ik jouw spulen bekijk werk je netter dan ik, en kan dan ook eerder tevreden zijn.

Hellaas, dynamische blokken is echt een Koploper ding. Dat hebben andere softwarepakketen nog niet overgenomen. Te lastig, denk ik. Of ze zijn gewoon nog niet op het briljante idee gekomen.
Nee, ik heb gewoon drie blokken van vaste lengte achter elkaar. Reden dat ik het toch zo mooi vind is dat TC niet met fysieke stopmelders werkt, maar met virtuele. En zolang de locs maar geijkt zijn, werkt dat perfect.

Ik heb even de nieuwe firmware bekeken, maar denk niet dat ik daar nu gelijk al een toepassing voor heb. Hoewel, die uitgebreide adressering....  Ik heb momenteel een discussie met twee vrienden over een seindecoder die aangestuurd wordt met meer dan twee aspecten in DCC. Misschien dat we het daarbij kunnen gebruiken.
Tester zal ik denk ik niet worden, maar ik duik er nog wel een keer in. 
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Hoi Arjan,

Wat een mooie seinbrug is dat geworden zeg, helaas is zo'n bouwpakket netgens meer te vinden. Dus dat word voor mij sparen voor een seinbrug van Microscale. Leuk om te lezen dat het rijden met traincontroller naar je zin gaat.

groeten Martin.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Weerstandsolderen en andere nieuwe ontwikkelingen
Hoi Martin,

Ja, het was ook een gelukje dat ik er één kon kopen. Er zitten er trouwens twee in een etsplaat. De tweede moet nog gemaakt worden en komt elders op de baan.

De keuze voor TC heb ik twee jaar geleden heel bewust gemaakt. De mogelijkheden zelf zaken te programmeren spreekt mij erg aan. Voor mij is dit dan ook een wezenlijk deel van de hobby.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Ik zit me even wat af te vragen over posities van seinen ten opzichte van wissels in Zwitserland.

Ik heb op mijn baan een paar overloop wissels. deze zijn nodig voor het Simplon Intermodal traject. Daarom is het ook een enkel overloop en geen wissels voor de weg terug.
Hu vraag ik me af of ik dit met één seinbrug voor beide rijrichtingen kan beveiligen. Zo dus


De seinbrug staat voor de wissels voor verkeer van links en na de wissels voor verkeer van rechts.
Van links wordt voor het bovenste spoor alleen Fb0 en Fb1 getoond en het voorsignaal voor het volgende blok. Hetzelfde geldt voor het onderste spoor van rechts.
Het onderste spoor van links krijgt Fb0, Fb1 (wissel rechtdoor) of Fb3 (wissel gebogen). Hierbij geldt tevens dat bij Fb1 ook het paarse SIM-sein aan is. Ook hier weer hetzelfde voor het rechtse spoor boven. Treinen van rechts stoppen voor de wissel.

Een tweede mogelijkheid is de seinen voor de rechter sporen ook voor de wissel te plaatsen. Dan zo dus:


Voor de sporen van links blijft alles hetzelfde. Voor de sporen van rechts krijgt de bovenste  voor de wissel, Fb0, Fb1 (plus paars SIM) of Fb3. De onderste voor de wissel Fb0 of Fb1.
Na de wissel komen de voorsignalen aan de seinbrug. Hier is bij de onderste tevens een SIM sein toegevoegd dat knippert wanneer de verderop liggende wisselstraat niet de goede stand voor SIM treinen heeft.

Ik vermoed dat de tweede optie het meest natuurgetrouw is. Iemand die hierover uitsluitsel kan geven?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Het lijkt mij ook normaal dat een sein dat een wissel bewaakt ook voor het wissel staat.
Zowel voor normaal spoor als verkeerd spoor. Dus zoals afbeelding 2.

Dit is in Nederland in ieder geval zo.
En in Duitsland ook, volgens mij.

Groeten Sander.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Volgens mij is dit een mooi voorbeeld dat haast niet op de spoorlijnen van de SBB/BLS voor komt. Volgens mij moeten de seinen die de wissels in dit geval bewaken een voorsein zijn met een extra rode lamp in het midden zodat deze ook als hoofdsein kunnen dienen Onder het voorsein hangt overigens het SIM-sein. Dit maakt dat als de trein met sim door mag rijden dat het sein als voorsein dient, en wanneer de trein niet door mag dat dan het voorsein als hoofdsein gaat dienen met die extra rode lamp. ( sorry ik weet de nummers van de seinbeelden ff niet uit mijn hoofd ) Daarbij komt wel dat je inderdaad de seinen voor de wissels moet plaatsen en je dus helaas niet aan één seinbrug genoeg hebt. ( Signalhandbuch pagina 107, Voorbeeld 508. of pagina 113 voorbeeld 525 )
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Arjan,

Ik kan meegaan in de beweringen van SBB Meijster.

Heb zitten bladeren in de FDV, maar kan daar niet zo gauw iets vinden. Ik weet dat er ergens voorbeelden moeten zijn ....

SBB Meijster (wat is je roepnaam trouwens??) Over welk Signalhandbuch heb je het??
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
He HAS-bls ( Henk dacht ik?),

De naam is Paul Meijster  ;)

Signalhandbuch van de SBB gedownload van de site van microscale bedoel ik. Document dat veel gebruikt word volgens mij op het forum. Ik gebruik het al jaren samen met een aantal boeken waar Zwitserse spoorplannen in staan.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Hoi Paul,


Ja dat klopt Paul ;-)  Ik weet nu in ieder geval waar je de mosterd vandaan heb gehaald :-)

Onder Seinen: betekenis en gebruik in mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43942.msg792891#msg792891 vind je nog meer documentatie ... Datgene wat de CH-machinist ook moet kennen trouwens (FDV van het BAV).
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Citaat van: ArjanM op zondag 09 november 2014, 13:56:07

Ik zit me even wat af te vragen over posities van seinen ten opzichte van wissels in Zwitserland.


Aan mij heb je niets maar op BNLS zitten CH machinisten. Misschien daar even posten.

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Allemaal bedankt voor de reacties. Geeft weer stiof tot nadeken.

Paul,

Volgens mij komt dit regelmatig voor. In ieder geval komt de situatie met 4 wissels (heen en terug) regelmatig voor op de Gotthard.

In dit geval bewaken de seinen niet alleen de wissels - eigenlijk wordt dat door de hier niet ingetekende, maar wel aanwezige dwergseinen gedaan - maar ook de blokken.
Omdat het sein niet alleen SIM-treinen, maar alles moet bedienen, wordt het volgens mij lastig hier een combinatie sein in te zetten.
Voor de SIM-trein geldt hier een snelheid beperking van 60 Km/h (Fb3) Die moet dan door het sein worden weergegeven, maar dan is er geen voorsignalering voor het volgende blok meer. Voor niet SIM-treinen zou het kunnen werken.

Henk,
Waarop baseer je je ondersteuning van Pauls suggestie? Kun je dat toelichten?

Sander,

Ik denk het ook, maar wil het graag zeker weten.

Ben,
Goeie tip. dat ga ik doen.. Ik wil ook een Zwitserse vriend vragen of hij het weet.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Arjan,

Ik zal iets duidelijker zijn: "Daarbij komt wel dat je inderdaad de seinen voor de wissels moet plaatsen". Daar ga ik in mee.

Het overige probeer ik uit te zoeken maar kom er in de documentatie (nog) niet uit.

Hopen dat je Zwitserse contact uitsluitsel kan geven.

Mailtje wagen naar Juerg.Luetscher at bav.admin.ch ??

Jürg is Sektionschef. Zulassungen und Regelwerke, Abteilung Infrastruktur, BUNDESAMT FÜR VERKEHR (BAV)


Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Beste Arjan,

Ik ben even wezen zoeken op het web, en wellicht dat je aan het volgende iets hebt ;) http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/ensigchhupa.html. Lijkt er inderdaad op dat de wissels beschermd worden door gewone dwergsignalen met een extra Huckepack-Verbottafel. De wissels worden verder beschermd door het hauptsignal van dat blok.

Met vriendelijke groet,

Paul.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Paul,

Ja, deze site ken ik.
Toch heb je me aan het denken gezet over toepassen van een gecombineerd Haupt/Vorsignal. Daar ga ik toch ook eens verder onderzoek naar doen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Vraagje over Zwitserse seinen
Beste Arjan,

Nog iets gevonden wat denk ik alles in een keer beantwoord ;) http://www.lokifahrer.ch/Signale/CH/signale_typ_l.htm Het gecombineerde sein staat bijna onderaan.

Groetjes
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Even een kort bericht.

Vandaag gearriveerd uit CH:










Deze twee komen van TipTop Modelle uit CH. En ze zijn tip top!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Dat zijn mooie pandjes Arjan. Ziet er inderdaad tiptop in orde uit :)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Zeker heel mooi. Op de site van TipTop Modelle staan er overigens weinig gegevens over het gebodene. Zijn het kant-en-klare gebouwen en ook van welk materiaal deze vervaardigd zijn kan ik nergens terugvinden.

groet, Atte
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Hoi Arjan.

Een mooie aankoop  :thumbup: Dat verdient een prachtige zwitserse omgeving  ;)

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Mooie aanwinst en goed getroffen. :thumbup:

In april j.l. was het witte hek rechts weg.



Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
 :thumbup: B)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Topmodel Arjan! Nu snel de elektronica afronden en dan beginnen met de scenery. Voorlopig staat dit natuurlijk wel leuk!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Iedereen bedankt voor de complimenten. Eigenlijk zijn ze natuurlijk voor de makers van TipTop in Hongarije.

@Ate; De modellen zijn van dun hout gemaakt. Kozijnen zijn wel van plastic. Ze komen mooi in een met schuimrubber beklede doos thuis gestuurd. En pas betalen als alles in orde is. Mooi modellen en een top service. Ik kan het iedereen aanbevelen.

@Ben; Ik zie dat er nu ook een groen BLS logo voor de stationsnaam staat. Wat misschien nog niet is opgevallen is dat ik e vorige uitvoering van de goederenloods heb. Die is tegenwoordig met hout bekleed. Kun je in de achtergrond van jouw foto zien. Ik vind de witte alleen mooier, dus heb ik die genomen.

@Dennis; de seinen moeten nu inderdaad eigenlijk eerst, maar daar wordt aan gewerkt ;) Ook met de bovenleiding ben ik bezig. Morgen misschien wat eerste foto's van de eerste stukken rail die van steenslag en kabelgoten voorzien zijn.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Hi Arjan,

Wat een prachtige aanwinst! Heel mooi :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Blausee Mitholz
Mooi model van het station van Blaussee-Mitholz, erg natuurgetrouw en zal zeker op jou baan goed tot zijn recht komen. Succes met je baan.

Groet Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Zo toch maar weer een update gemaakt. Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje of ik zal blijven publiceren. Het laatste jaar zie ik dat de topics steeds meer over landschapsbouw en steeds minder over modelbouw in het algemeen gaan. Techniek lijkt helemaal een naar onderwerp te worden. En dat is nou net wat ik leuk vind?.
Tegelijkertijd zie ik dat, ondanks het gebrek aan updates, mijn topic iedere dag nog een leuk aantal keer gelezen wordt. Mogelijk wordt dat veroorzaakt door google hits op de zoektermen ?BLS? en Blausee Mitholz?. mogelijk zijn het mensen die echt in mijn baan geïnteresseerd zijn.

Dat laatste gaan we maar van uit.

De afgelopen weken heb ik niet stil gezeten. Na aankomst van de stationsgebouwen werd het tijd het hele gebied verder af te werken. Er zijn lage perons gemaakt en er is ballast aangebracht.

De perrons zijn van gips gemaakt. Dat geeft toch de meeste flexibiliteit om alles naar eigen inzicht te vormen. Alles is nu nog gekleurd alsof het gloednieuw is. De vervuiling moet nog.


De rails moest netjes worden uitgelijnd en goed recht liggen.


En toen het ballasten. Als hulpje heb ik een Schotterboy van DigitalZentrale aangeschaft. Hiermee is redelijk eenvoudig een enkele rail van een goede basis ballast te voorzien. Helaas bleek tijdens de eerste tests dat dit hulpmiddel ook de bielsen van de flexrail verschoof. Daardoor kwamen deze schots en scheef te liggen.
Voordat de ballast kon worden aangebracht moest dus eerst de rails worden vastgezet. Om alles goed geluidgeïsoleerd te houden heb ik de rails met vloeibaar rubber vastgezet. Licht verdund met een beetje water en een drupje afwas voor het vloeien. Dagje drogen en het zit vast.
Voor het lijmen moesten nog wel de bliesen goed uitgelijnd worden. Hiervoor heb ik een zeer handig hulpmiddel, ook van DigitalZentrale, gebruikt. Een raillineaal. Hiermee waren de bielsen eenvoudig weer goed te positioneren.


Daarna het ballasten. Ik heb gekozen voor ballast van Koemo, samen met hun flexibele lijm. Ik gebruik twee kleuren DD en R15. Deze twee gemixt geeft volgens mij, na bestudering van de nodige fotoos, het beste weer wat er op de Lötschberg Nordrampe ligt.
Nadat de lijm gedroogt is, heb ik alles biels voor biels weer netjes schoon gekrabt. Hiervoor heb ik van een stukje 0,8 verenstaal en een handvat van een vijltje een hulpmiddeltje gemaakt. Dit zie je boven de lineaal liggen.

En dan is dit het resultaat:








In het tussenperron is een uitsparing gemaakt voor de wisselaandrijving. Zo is het in het echt ook en afgedekt met een rooster. Het rooster moet ik nog bestellen.


Het wordt nu tijd voor seinen en bovenleiding. De eerste sein masten zijn al geplaatst, de rest van het sein komt nog.


Samen met twee anderen ben ik bezig een serie seinen naar zwitsers voorbeeld te maken. De seinen zelf zijn al een aardig eind. We zijn nu bezig er ledjes in te frutten en ze geschilderd te krijgen. Hopelijk kan ik er binnenkort de eerste werkende versie laten zien. Voorlopig is dit het:


En dan tenslotte nog een tweetal dagen vakantie besteed aan het aanleggen van een extra opstelspoor. Hierop moet t.z.t. een werktreintje komen te staan.


Zoals jullie zien een aardig stukje opgeschoten, maar ook nog genoeg te doen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Weer lekker bezig.
Hier worden je updates van het gepruts gewoon gewaardeerd.
Alleen is een reactie meestal overbodig.Je hebt het prima onder controle of zelf al uitgezocht.

Ik heb hier nog een set thee buideltjes liggen die prima voor stalen rooster doorgaan.
Als er een op de post moet geef je maar een gil.

Groeten, Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
arjan.

Jouw baan en die van  andere zwitse rijder boei me enorm.
en is ook  oor vele een bron inspiratie en ideeën.

hero
. theezeefje.  Hoe komje er op !super
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Nee geen thee zeefje dat is te grof.
Het is was een piramidevormig theezakje van fijn wit kunstof gaas.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Robin,

Dank voor de tip! Ik heb al een bestelling klaarliggen voor wat etsdelen. Maar zo zou het veel goedkoper kunnen. Even een zink kleurtje spuiten en kijken hoe het lijkt.
Ik stuur je een PB met mijn mijn adres
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Hallo Arjan.

Het ziet er in ieder geval mooi uit zo.Wel zijn we benieuwd wat je achter je station langs gaat maken.Dat zou al haast een mooie achtergrond van een foto moeten zijn want veel ruimte heb je niet.Dat is wel jammer.Station ziet er top uit.Göschenen zat zeker niet in de collectie?

Dat er meer aan scenery gedaan wordt als aan techniek is in ons geval zeker zo.Wij zijn niet van de kleine technische details.Als het daarop aan komt bellen we Robin.Die vindt dat heerlijk om een ledje wat je met het blote oog bijna niet kan zien in een loc te prutsen.Wij hebben daar dus wel respect voor.Dus jouw bouwdraadje wordt door ons ook gewaardeerd.

Harald & Alex

Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Je bijdrage wordt door mij met meer dan normale belangstelling gevolgd.  :)
Laat de weinige reacties niet een reden zijn om niet verder te posten.
Ziet er allemaal fantastisch uit wat je laat zien. :thumbup:  Eens hoop ik met de inspiratie van je draadje een baan naar BLS voorbeeld te maken.
Voorlopig materiaal (loks) verzamelen van de BLS.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Arjan,

Om je twijfel even weg te nemen voor de postduif vertrekt. ;)
Tegenwoordig zijn de zakjes van een ander materiaal gemaakt.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Allen dank voor jullie reactie. Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat er te weinig wordt gereageerd. Als je niet te melden hebt is dat prima. Alleen "oohs" en "aahs" worden we ook niet wijzer van. Als ik naar de teller kijk, wordt dit topic redelijk vaak geopend, dus blijkbaar is er wel belangstelling.

Het is meer de algemene koers van het forum. Ik zie steeds meer nadruk op landschapsbouw. Ik zie vragen gesteld wordt die met hetzelfde gemak eerst in google hadden kunnen worden ingevoerd. Al met al voel ik me steeds minder thuis en heb ik de indruk met hele andere zaken bezig te zijn dan de gemiddelde forum schrijver. Dit is geen waarde oordeel alleen een constatering van een gevoel niet langer te passen.
Maar goed, we kijken het nog een tijdje aan, en als je een tijdje niets van me ziet, weet je waarom.  :P

@Robin, Wow! da's mooi fijn spul. Ik tel 4 gaten per mm. Dat zou in het echt overeenkomen met ongeveer 2 cm. Da's misschien wel te klein ;-)
Ik moet een stukje van 30 bij 20 mm overspannen, met aan drie kanten ondersteuning. Ik hoop dat het stijf genoeg is, anders maar een nachtje met wat dunne houtlijm tussen twee vlakken klemmen. (nee, geen hout, dat plakt, ik weet het  :o) )

@Joewy, Leuk dat het inspireert. dat is de bedoeling ook. Ideeën terug krijgen (Robin dank) en ideeën geven.

@H&A, het wordt inderdaad op enkele plaatsen wel heel erg krap. Bedoeling is achter het stationsgebouw, waar nu het blauwe plaatje staat een stykje achtergrond te maken. In het echt  begint direct achter het gebouw ook de helling, dat moet te imiteren zijn.

@Jaap, Gelukkig rijdt er veel meer dan alleen BLS over de Lötschberg. Verzamelen kun je dus een tijdje vol houden.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Update januari 2015
Dat forum gevoel komt me bekend voor.
Eerst een beetje rond zoeken en je hebt tig voorbeelden en een antwoord.

Gewoon je vorderingen blijven posten , kan je alleen maar tips voor terug krijgen.
Verder iedereen lekker z'n gang laten gaan.

Ik denk dat je met lak en een verflaag het geheel wel stijf genoeg krijgt.
En anders de waterdunne Olba er over laten lopen.
Als het te fijn is heb je een luxeprobleem.  ;) Of je trekt de helft van de draadjes eruit.  >:-D  O:-D
Envelop komt morgen je kant op.Kun je zelf zien of het wat is.Je kunt er altijd nog een hek van maken.

Robin