Spoorvrienden,
Het wordt weer eens tijd voor een update. Hoewel er niet zo heel veel op de baan gebeurt is, heb ik toch wel één en ander met jullie te delen.
Eerder schreef ik al bezig te zijn met weerstandsolderen. In het kort is dit een techniek waar heel plaatselijk gecontroleerd een flinke kortsluiting wordt veroorzaakt, waardoor het daar heel heet wordt. Dit is op slechts een heel klein gebied, waardoor precies en met weinig soldeer kan worden gewerkt. Vooral in de messingmodelwereld wordt dit gebruikt.
Bij de buren vond ik
een draadje waarin precies beschreven staat hoe je zo'n apparaat zelf kunt bouwen.
Omdat ik bezig ben met het zelf bouwen van bovenleiding en seinen, leek me dit een uitermate geschikt apparaat en heb ik er ook één gebouwd. En zie hier het resultaat:
Je ziet het apparaat zelf rechtsboven op de foto. Een aan/uit knop, een paar controle lampjes en een dimmer, waarmee de stroomsterkte geregeld wordt. Niet op de foto is een voetschakelaar, waarmee het apparaat wordt in/uitgeschakeld.
Naast het apparaat een oude soldeerbout. Die is omgebouwd voor het gebruik van koolstaven. Eigenlijk is alles er gewoon uitgesloopt en is ie met één draad aan het station verbonden. De andere draad gaat naar een plaat staal voor op de foto. Deze is bekleed met aluminiumfolie, omdat soldeervet zuur is en de plaat ervan gaat roesten. Zoals je ziet scheurt de folie vrij makkelijk, dus ik denk er een dunne aluminium plaat overheen te maken.
Wanneer een object op de plaat wordt gelegd, de koolstaaf er tegenaan wordt gehouden en het voetpedaal wordt ingedrukt, loopt er stroom (max 13 Amp) en wordt het object daar heet. Werkt prachtig, hoewel het wel wat oefening vraagt.
Voor het positioneren en vastzetten van het werkstuk gebruik ik profieltjes en magneten. Die laatste zie je hier op de kast van het station geplakt.
Na wat onzinnige zaken aan elkaar te hebben gebrand en later gesoldeerd
, was het tijd voor het eerste project: een BLS seinbrug. De ets hiervan heb ik een jaar geleden van een forumlid overgenomen en de baan is er onderhand aan toe.
Er zitten twee bruggen in de ets ik hoop dat de tweede nog mooier wordt.
Je ziet hier en daar nog iets teveel soldeer naar mijn zin. Ik wil daarom nog een straalcabine(tje) bouwen. Hiermee kan het dan mooi worden bijgewerkt.
De seinen moeten er nog in, maar dat gebeurt pas na het stralen.
Tweede waar ik me veel mee heb beziggehouden is het tunen van TrainController. Deze zomer moest mijn zoon een nieuwe PC hebben en heb ik zijn oude overgenomen. Dit bracht de mogelijkheid met twee schermen te werken, waardoor extra veel in de gaten gehouden kan worden. Bedoeling is dat later het tweede scherm (bovenste) weer verdwijnt.
Alle treinen rijden bij mij volgens vaste routes. in principe van Frutigen naar Brig en daarna weer terug. De meeste treinen zie je dus heen gaan en weer terug komen. Tussendoor stoppen ze in het schaduwstaton. Een paar treinen wijken af. Zo is er een pendel voor de NINA-Zug. Die heeft z'n eigen kopspoor en gaat niet door het schaduwstation. Ook zijn er aparte routes voor de SIM-treinen. Die mogen in bepaalde blokken niet komen en moeten zig-zag over het tracé. En dan de Tonerdezug. Die gaat vol door de basistunnel en zie je dus alleen "leeg" van Brig weer terug komen.
Voor het hele plan heb ik een beperking ingebouwd dat er nooit meer dan 3 treinen op het tracé mogen rijden. Dat wordt geregeld met de twee tellers die je midden in het plan ziet. De linker staat op 11. Ik klik er altijd een aantal keer op om zeker te zijn dat er geen treinen mogen vertrekken. De in het schaduwstation binnenkomende trein verlagen de tellen. Soms zet ik 'm op 4 en denk dat er dan niets meer vertrekt, totdat er dan een trein binnenkomt en de volgende er toch vandoor piept. Dus daarom maar even idioot hoog
.
Op zich zitten er nog veel meer leuke zaken in verwerkt, zoals bijvoorbeeld de seinen en de voorrang van de NINA, maar daar zal ik hier maar niet over uitweiden. Dat wordt wel heel TC specifiek.
Wat ik nog steeds genieten vind is het schaduwstation. Vier sporen met drie blokken achter elkaar, waar de trein steeds een blok opschuiven. Ik heb inmiddels een paar redelijk lange treinen (±2,40 m) en de trein erachter stopt perfect op afstand.
Sowieso een mooi gezicht hoe alles geduldig stat te wachten:
Voor de nabije toekomst wordt een wissel in Blausee-Mitholz nog vervangen. Ik heb hiervoor eerst een vrij korte wissel gebruikt, maar deze is me te scherp. Een langere is in bestelling en wordt binnenkort ingebouwd.
Ook zal het spoor 4 (het bovenste) iets verlengd worden.
De volgende stap wordt dan het schotteren en inbouw van seinen en bovenleiding. Maar daarvoor moet nog van alles worden uitgedacht en gemaakt.
Wordt dus weer vervolgt...