Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 01 april 2008, 21:55:33
Kombimodell voorziet haar modellen standaard met 2-rail RP25 wielen met lage flenzen. De asjes met puntlagering zijn gelagerd in messing busjes perfect Het schroefje in het draaipunt van het draaistel is een M2 schroefje (bij andere merken zie je vaak zelftappertjes) M2 schroefje is dus ook klasse
Opzich valt met de RP25 wielen op 3-rail wel mee te rijden al moet je de flensafstand wel even in de gaten houden (14mm voor 3-rail tegen 14.3mm voor 2-rail)
Ik zelf monteer liever 3-rail geschikte wielen onder mijn modellen, zo ook onder de Kombimodell. Dan loop je tegen een klein probleempje aan wat op te lossen is.
Zet je zo 3-rail wielen er onder dan ontspoort de wagen in de boog.
http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/containers/CRW_1810_RJ.jpg
Onder het draaistel zit een plaatje van kunststof welke de schaarmechanisme van de koppeling opsluit. Het plaatje is 14mm breed. Je voelt hem al, de flensen van de 3-rail wielen lopen daar tegen aan, het draaistel kan in de boog niet uitwijken. (De 2-rail RP25 wielen blijken er net langs heen te draaien)
Het kunststof plaatje heb ik met een scherp mesje bewerkt en kleiner gesneden.
Hier zijn de 3-rail wielen gemonteerd en werkt perfect.
Let even op, laat je niet misleiden.
Als losse wagen met de hand duwend in de boog merk je dat er meer weerstand is, de wagen rolt niet meer. Kijk even goed naar de koppeling/draaistel. Het draaistel wijkt uit en duwt de schaarkoppeling opzij. Daar komt de weerstand van, de wielen lopen niet aan.
Zet aan beide zijden een Märklin of Roco wagen met kortkoppelingen en je merkt dat het dan wel rolt. De wagens aan weerszijden sturen nl de de schaarkoppelingsbomen van het Kombimodell. De draaistellen duwen dan niet meer de koppelingsboom om.
Als laaste wagen aan de trein zal het laaste draaistel dus meer weerstand ondervinden in de boog. Dat is trouwens geen onoverkomelijk bezwaar. Ontsporen doet het absoluut niet.
Mijn voorkeur naar 3-rail wielen heeft twee redenen:
1- ik rij lange treinen van 4 meter en wens de ontspoorkansen zo klein mogelijk te houden in een lastig bereikbaar schaduwstation. 3-rail wielen geven mij meer zekerheid dan RP25 wielen met lage flens.
2- Ik gebruik massa detectie voor de PC en heb graag de hele trein in de detectie zitten zonder gaten er in. Dus alle assen 3-rail.
De Kombimodell wagen is op deze manier prima voormij inzetbaar!
Zet de T4 eens naast een Märklin of Roco standaard draagwagen, dan is de Kombimodell echt klasse
Nogmaals ombouw naar 3-rail wielen hoeft niet, kan wel probleemloos!
Mvg, Johan
Ik haal dit nog even in zijn geheel aan.
De neiuwe uitgeleverde T4 modellen hebben
geen M2 schroefje meer om het draaistel te borgen maar een kunstof prop.
Draaistel verwijderen gaat dus niet meer zo gemakkelijk en de aanpassing voor de 3-rail wielen wordt dus daardoor bemoeilijkt.
Ik ben nog eens verder aan het experimenteren gegaan en kom tot een andere
misschien wel betere oplossing.
Even op een rij..................
1- De modellen worden geleverd met RP25 wielen. Het loopvlak meet 10,5 mm en de flens meet 11.7 mm. Op 3-rail wissels lopen de flenzen uit de rails
2- De 3-rail wielen van Liliput meten op het loopvlak 10,5 mm en op de flens is de diameter 13.6 mm De flenshoogte geeft een probleem bij het model. Het model dient dus aangepast te worden.
3- De 2-rail wielen van Liliput meten op het loopvlak 10.5 mm. De flens hoogte meet 12.8 mm. De flens hoogte geeft net geen probleem bij het model.
Wat is nu mijn oplossing?
2-rail wielen van Liliput gebruiken waarvan ik de tussenmaat terugbreng van 14.3 mm naar 14 mm. Ik heb hiermee al uitgebreid test gereden over alle mogelijke wissel combinaties die ik hier heb liggen en dat gaat prima. Voor detectie moet ik maar geleidende lak gebruiken.
Dus mijn advies voor 3-railers die Kombimodellen willen inzetten op hun modelbaan.
RP25 wielen vervangen door Liliput 2-rail wielen waarvan de tussen maat op 14 mm is gebracht.Mvg, Johan