Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"

Gestart door steamer zondag 23 juni 2013, 17:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo forumgenoten,

Ik zat er al een tijdje over te dubben om een topic te starten over onze H0 modelspoorbaan die al jaren in aanbouw is op de zolder ergen in het land.

Het wordt echt geen super topic zoals sommigen hier op het forum hebben, want ik heb er niet echt de tijd niet voor, en ook nog eens de ballen verstand van in vergelijking tot wat ik hier allemaal de revue zie passeren.

Voor mij begon het als een soort support bijdrage om mijn broer te doen besluiten compleet op nieuw te beginnen met C rails aan de slag te gaan ipv met zijn beperkte voorraad oude M rails. Das in ieder gelukt en al vrij snel zijn we overgestapt op C rail en digitaal door een 6021 aan te schaffen en zijn zijn oude 103, 216 en een BR50? cabinetenderlok ,omgebouwd naar het destijds beste verkrijgbare digtaal. Dat heeft in korte tijd de jaren erna een enorme vlucht genomen.
Wat een openbaring was dat en nu mogen die loks niet eens meer op de baan behalve een testritje op stoffige sporen na vervbouwing.     

De basis van het ontwerp zoals dat er nu groten deels ligt, is een jaar of zes geleden van start gegaan. Eerdere pogingen om zonder goed ontwerp de zolder vol te bouwen liepen vast of leverden niet het gewenst resultaat op. Uiteindelijk met wintrack 6.0 aan de slag gegaan en dat heeft de huidige baan opgeleverd. Ik had in feite nog nooit een rails aangeraakt en heb ook nu nog de ballen verstand van zijn grote broer, het Grootspoor, op niet veel meer dan wat type aanduidingen na.
Het is wel altijd de hoofdgedachte geweest om er een modelspoorbaan neer te leggen, die de beschikbare ruimte maximaal benut en waar ook nogs eens lekker mee gereden kan worden. Daar wordt volgens mij ruimschoots aan voldaan.

Aangezien het meeste wat we al hadden en hierna in det begintijd werd aangeschaft zou het ergens in Zuid Duitsland geweest kunnen zijn. De aanschaf van een Ae 6/6 met houtsetwagens,  heeft mij destijds geinfecteeerd en de grote voorliefde voor SBB  en de algehele modelspoor verzamelkoorts gecreeerd. Er zal uiteindelijk maar een 20 to 25 procent van het gehele trace zichtbaar worden. Het overgrote deel zal onzichtbaar zijn , maar op deze manier komt er volgens mij uiteindelijk ook nog wel een redelijke scenery in.

De huidie baan is niet gebaseerd op ook maar iets uit de werkelijkheid en is dus volledig fictief, maar de alpenwijden zulle er ook groen zijn. Intussen is het door ons gebombardeerd tot een soort vrijstaatje (niet alleen een belasting paradijs) ergens in de Alpen op een of ander strategisch drielandenpunt gelegen. Zo kan ik nog enigszins rechtvaardigen dat aan de fanaticie dat er altijd wel matereel uit CH-D-A rijdt. Ook is er geregeld F en I spul te zien en in mindere mate materieel uit andere landen te gast te in het mini staatje. Zelfs de Fyra en de Scandinaviers worden er geregeld gespot. Ze komen er vast hun zuur verdiende centen met de trein op de nationale bank zetten. 
 
Voor de besturing wordt bewust geen gebruik gemaakt van besturings software. De hoofdcentale is een IB met een IB control, een 6021 met 3 80f's, een paar lokmausen, 12 keynboards, 2 memorys, en 10 boosters. Dit zullen er vermoedelijk uiteidelijk 14 worden. In het huidige ontwerp zijn een aantal nieuwe extra wissels en kleine wijzigingen van opgenomem, waardoor het spoorplan op een aantal niet geheel overeen komt met wat er al ligt. De 6021 en de 80f apparaten staan op de nominatie om vervangen te worden door een IBII met eenstuk of vierr IB- control II apparaten.
Maar die laatste wil maar niet uitgebracht worden. Dus laten we dit nog even met rust.
Er zitten net iets meer dan 100 wissels en kruizen, meer dan in 6 1/s keyboard bezet door wissels en ik een paar jaar geleden meer dan honderd M Seinen aangeschaft waarvan er nog 45 ingebouwd moeten worden op het rangeerterrein.

Er zit nog niets van het landschap in omdat de baan en het het elektrische deel nog niet af enzijn en de sporen binnenkort plaatselijk, hopelijk voor de laatste keer nog wat aangepast gaan worden. Dan zijn de kinderziektes er allemaal wel uit denk ik.

Het rangeerterrein is wel aan gelegd maar ligt nog los, heeft nog niet alle stroompunten, de boostervakken staan nog op 1 booster ipv de definitieve 3 boostersen de seinen ontbreken daar nog. Daar komt nog ook een M grote portaal kraan te staan, die een meter met het portaal kan rijden over de sporen en in de buurt van de 15 sporige lokloods komt de M kolenkraan te staan met wat silos en bunkers. De huizen, stations overige gebouwen zijn haast allemaal al klaar maar zijn goed ingepakt opgeborgen. Ik heb er veel te veel en de uiteindelijke opstelling moet nog gekozen worden.
Dit is bijna allemaal van het voormalige Pola. We hebben vele mallen voor scenery, tunnelportalen, steunberen enz, waarmee de infrastructuur uit porcelijngips gemaakt gaat worden. Als de nodige delen gegoten en afgebakken om op het moment dat het zover is een voorraad te hebben. Ook dit ligt al een tijd stil en daar komt nu ook nog een de dwingende wens bij om het toch grotendeels te voorzien van zwiterse bovenleiding omdat dat de scenery echt ten goede komt.

Omdat ik er helemaal geeen verstand van haeb, is het er bij ingeschoten om een groot schaduwstation/ opstelspoor aan te leggen. De spullen hiervoor heb ik allemaal liggen maar het is niet verstandig om dit nu al aan te leggen in verban d met de verdere afbouw van de rest. Dit zal als laatste onderdeel nog nog onder het huidige laagste niveau worden "gehangen". Het is te bereiken doormiddel van een spiraal on der de draaischijf. Dit wil ik wel volledig bewaakt en automatisch maken. 

Ik doe er in vijf delen het huidige spoorplan bij, later volger wat foto's al heb ik die niet zo veel. HEt is er namelijk vij donker om er goed te kunnen fotograferen en ik heb alleen een zeer eenvoudig cameratje. Ik hoop dat er een beetje uit te komen is. 

Qua materieel verzamel ik alles wat ik mooi vind en dat als ik zo doorga de baan nooit afkomt omdat er verhuisd moet worden. Alles is digitaal en het merendeel met sound uitgerust.

Ik heb net getracht het spoorplan als pdf toe te voegen maar nu blijkt dat dit format weer niet toegestaan. Daarom baal ik er alweer van. Het wintack bestand is
Dat gedoe met al die kleine trut bestandjes is echt een crime. Ik ben zowat de hele week 'savonds bezig gewesst om het spoorplan voor te bereiden voor de topic.

Ik kan het alleen als wintrack. tra bestand plaatsen. Wie kan dit oplossen.

groeten cas

   


Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Ik heb het net geprobeerd maar zoals te verwachten krijg ik het zelf ook niet geopend via de site.

Hellup

groet

Cas
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Ik weet niet wat je gedaan hebt bij het wegschrijven van het bestand in Wintrack, maar ik heb de laatste versie en daarmee kan ik je bestand niet openen.
De melding is "onbekend bestand formaat" En ook kreeg ik iets over een TRS bestand die erbij zou horen. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar goed, ik kan je dus ook niet helpen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo peter,

Bedankt voor de reactie.
Ik krijg het zelf ook niet open dus probeer ik een ander wintrack bestandje. Ik denk dat de trs file het bestandje is welke  en hoeveel van deze railzen er in het railplaverwerkt zijn.Ik kan het ook pas zien of jhet werk nadat ik geplaatst heb. 
Ik probeer het nogmaals maar nu als wintrack railplan. Op hoop van zegen.

Ik ben hier echt een nono in en dat bederft echt de pret.

groeten

Cas 
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Ik heb net het TRS file geprobeerd bij te voegen maar bestanden met deze extensie mogen ook weer niet geupload worden. Ik krijg bij het openen van mijn eigen bestand de foutmelding dat het bijbehorende TRS bestand niet gevonden is. Ik heb even gexperimenteerd met het de file Als ze beiden bestaan opent het bestand wel maar ik kan het dus niet versturen met de trs extensie.

Zo gaat t m op zeker niet worden en ga ik ga nu hevig teleurgesteld maar eens wat te eten regelen.

Ik weet zo even niet meer wat ik verder nog kan doen.
Wellicht heeft er iemand nog een goed idee om dit zware spoorplan on topic in de lucht te krijgen.

groeten

Cas




Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Welke versie van Wintrack gebruik jezelf?
Probeer je tekening eens op te slaan via "opslaan als", dan kun je ook een versie nummer meegeven.
Probeer hem dan eens op te slaan als een bestand voor versie 8 of voor versie 9.
Als dit dan ook niet lukt dan weet ik het ook niet meer.

Met vriendelijke groeten,
Peter
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Probeer hem op te slaan in jpg-format. Dat kan iedereen bekijken.

Let op je bestandsgrootte!!! Tra en trs bestanden zijn alleen leesbaar als je over Wintrack beschikt, anders gaat het niet lukken.

Ik ga je link overigens opnemen in de lijst zoals vanmorgen is gemaild naar je.

Ik blijf je volgen CAS en wens je heel veel succes en bouwplezier toe!
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Citaat van: steamer op zondag 23 juni 2013, 17:52:36
Uiteindelijk met wintrack 6.0 aan de slag gegaan en dat heeft de huidige baan opgeleverd.

Ik kan het alleen als wintrack. tra bestand plaatsen. Wie kan dit oplossen.

groeten cas

Citaat van: Pjedro op zondag 23 juni 2013, 19:24:05
Hoi Cas,

Welke versie van Wintrack gebruik jezelf?
Probeer je tekening eens op te slaan via "opslaan als", dan kun je ook een versie nummer meegeven.
Probeer hem dan eens op te slaan als een bestand voor versie 8 of voor versie 9.
Als dit dan ook niet lukt dan weet ik het ook niet meer.

Met vriendelijke groeten,
Peter

@Peter; Gezien het bovenstaande denk ik dat 'opslaan als' in WT 8 of 9 niet erg gaat lukken.
Misschien een printscreen maken en als jpg plaatsen, zodat we toch een beeld kijgen ?
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo allemaal,

Ik heb de Nederlandse versie Wintrack versie 6.0 3D.
Ben nog steeds bezig om het te proberen in een ander format op te slaan.O
Op print screen reageert wintrack niet en ik kan het alleen opslaan als wintrack of als alle bestanden opslaan en dat wordt niks.
Maar intussen heb ik een knop gevonden exporteren en dat geeft de mogelijkheid tot exporteren met .bmp als optie :idea:
@Henk: Onwijs bedankt voor de uitgebreide beantwoording. Ik heb je nog niet kunnen antwoorden door dit gezeur. Maar er is nog wat hoop. >:-D

Ik heb intussen weer wat geprobeerd en het ziet er hoopvol uit.
Hier gaat ie dan

Vijf bitmaps met het spoorplan


 
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Yes,

en nog als nummer 6, het toekomstige schaduw station en het gehele spoorplan.

Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Geweldig echt gaaf!!!!!!!!!!  :thumbup:
Ziet er super uit.
Verwacht er veel van!! :o)
Gr Ronald
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Jemig Cas, dat is een fors plan. Elk hokje is 50x50 cm???

Wil je de maten eens doorgeven van je sporenplan? Groots is ie!!
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo Henk je bent er snel bij.

Eindelijk is er wat te zien

De plaat is in feite 4,86 meter breed (op het stationsniveaau 0)en 5,16 meter lang aan de kant van de draaischijf, minus de hap bij de draaischijf, vanwege het trapgat,
Aan de voorzijde van de uitsparing is is net geen 3,50 meter. tot de achterwand.
De spantvaken zijn 50+
Ik moest de afstanden destijds gelijk verdelen en ze zijn binnenwerks ongeveer 0,54  x 0,57 meter.
Wat de bovenleiding betreft denk dat dit ook een goed plan nodig heeft. en met een paar duizend Euries stop ik dat niet denk ik

Zoals gezegd heb ik er echt weinig foto's van maar ik doe er nog een paar bij om toch een wat betere indruk te geven.

groeten

Cas
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Mijn mond viel open bij het zien van al dit moois.
Jij pakt het groots aan, zeg.

Succes met de verder bouw!

Gr.Wim
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo allemaal,

Bedankt voor de positieve reactie.

Na de zomer gaan we er hopelijk weer eens echt mee verder, medio september, want ik moet nog een paar keer op reis. Inmiddels zijn we wel weer eens begonnen met het leeg ruimen van de baan en bijwerken wat er allemaal is bijgekomen, Dat is een paar volle dagen werk en er komt steeds ook weer veel bij. Ook al het gereedschap moet weer eens allemaal bij elkaar gezocht worden en een hele vracht aan boren, frezen zaagjes moeten worden ingeslagen.

Tussen de bedrijven door door ga ik alvast het laatste stuk je waar we gestopt waren afmaken met de stroom en de seinmasten weer programeren en in gebruik stellen. Dat ligt er allemaal al maar moet nog opnieuw worden genummmerd en volgens de nummering worden aangesloten.

nog even voor het slapen gaan een wintrack 3D plaatje van zoals het er uiteindelijk ongeveer uit komt te zien.

Dit gaat nog dus wel even duren.

Groeten

Steamer   
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Jemig de pemig, dat zijn een hoop railsen!!! Krijg je daar nog scenery tussen gepropt? :D Indrukwekkend plan, dat wordt een enorme klus, leuk om te volgen!
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Steamer,

Ik had kennelijk erover heen gelezen, in het begin dat je versie 6.0 3D gebruikt. Dat was me even ontgaan.
Ik snap nu dan ook, waarom we die bestands error krijgen. Jij hebt de baan gesaved met versie 6.0, wij kunnen alle bestanden inlezen vanaf versie 6.1
Misschien dat iemand die versie 7 of 8 gebruikt, je bestand wel kan lezen. En dan maar hopen dat hij een hogere versie dan 6.0 even wilt neerzetten hier.
Maar goed we kunnen iig genieten van je baanplan via de plaatjes.

Een indrukwekkend baanplan. Met heel erg veel spoor. Kun je nog wel overal bij? Of heb je er goed rekening mee gehouden met man gaten?
Even een vraagje over je toekomstig schaduwstation. Waarom heb je midden in, al die overloop wissels geplaatst? Of rij je met zulke korte treintjes dat je om een andere trein heen wilt kunnen rijden?
Feitelijk heeft het niet echt nut, want erachteraan duik je een keerlus in en kom je weer terug in je schaduwstation.
Ik zou zoals jij het nu getekend hebt alle bovenste sporen gebruiken om op te stellen en van onder naar boven in te rijden, na de lus dat ene spoor als uitrij spoor te gebruiken. Vervolgens heb je daar dan ook nog 3 opstelsporen en een doorrij spoor, waarmee je nog wel wat extra variatie in kan gooien.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo Steamer,

Kan alleen maar beamen wat anderen al schreven.  Super en een hele klus.
Ik voel me klein.
Mvg
Paul
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Citaat van: Pjedro op maandag 24 juni 2013, 00:10:40

Ik had kennelijk erover heen gelezen, in het begin dat je versie 6.0 3D gebruikt. Dat was me even ontgaan.
Ik snap nu dan ook, waarom we die bestands error krijgen. Jij hebt de baan gesaved met versie 6.0, wij kunnen alle bestanden inlezen vanaf versie 6.1
Misschien dat iemand die versie 7 of 8 gebruikt, je bestand wel kan lezen. En dan maar hopen dat hij een hogere versie dan 6.0 even wilt neerzetten hier.


Peter,

Net geprobeerd maar wintrack 8 leest dit ook niet in.
Dus ik kan je niet aan een vertaalde versie helpen.

En Steamer, jullie succes met de verdere bouw. Verdwaal niet tussen al die sporen.

Mvg Robin
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Robin,

Jammer, maar in ieder geval bedankt voor het proberen!

MvG,
Peter
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo allemaal.

Bedankt voor de positieve reakties,.

Kees
Ja de scenery zal niet zeker niet meevallen maar er is aan gedacht of het voldoende is geweest zal moetenblijken, dat gaat wel lukken hoop ik dan maar. Zo bespaar ik toch nog wat.

We hedden nog nooit eerder een baan aangelegd en dit is versie 5 ten opzichte van de eerste versie.
Na het uitvoern van versie 6 hoop ik de alle kinderziekten eruit te krijgen op enkele R1 bochten na die er niet uit kunnen zonder de baan grotendeels af te breken en of ik er dan iets mooiers in kan krijgen zoander al te veel meters rail in te leveren, is nog maaar de vraag. Deze baan wordt niet meer afgebroken anders is ie zeker niet af voor ik dood ga.

Paralel aan het station loopt een 2 baans weg met een of ander bushalte en/of pleintje met aan de overzijde een stuk of 10 a 12 winkelpanden. De baan is primair aangelegd om lekker mee te rijden, die niet meer uitgebreid kan worden, nu wil dit niet betekenen dat het landschap dan ruk mag zijn. Ik heb veel mallen om met gips aan de slag te gaan en de huizen zijn er er wel maar deze staan netjes elders ingepakt. Daar staan ze wat mij betreft goed. ik heb er ooit al eens een proefopdtelling mee gemaakt en had hier een foto van maar de foto is er niet meer.

Pjedro,

ik vergeef het je, je moest een weten waar ik allemaal overheen lees. Das meer dan ik lees.

Op de vraag of ik overal nog bij kan, ja ik kan overal nog bij al is dat niet overal makklelijk. De onder de bedding uitstekende schroefjes zijn goed verwijderd met de dremel anders kan je wel eens wat pleisters nodig hebben als je met de armen in de spagetti hebt gezeten, Maar dit gaat bij de volgende update ook nog eens op de schop waardoor het zeker nog wat beter zal worden. Ik denk wat met draadeinden te gaan doen in de bergen om nog ander reden dan ruimte, namelijk de ligging van twee stukjes bocht die niet echt liggen zoals deze moeten liggen om dat het onderliggende spant niet evenwijdig met de bocht onder de sporen doorloopt.

Schaduwstation

Iedere positieve kritiek hierover is welkom en de overloopwissels (weer wat geleerd) zijn een bewuste keuze geweest.
De plaats heb ik maar op veilige afstand ten opzichte vand de bochten gelegd. De bochten van de knik lopen wel wat raar maar ik er bewust voor heb gekozen om hier allemaal R3 voor te nemen. Zo lan ik er vaak omheen rijden, zonder de trein ervoor te moeten laten door rijdenen en hierdoo heb ik de keuze om er een lange of een aantal korte te plaatsen. Die heb ik ook zat en moeten toch ook ergens staan. Maar zoals ik al schreef heb ik er de ballen verstand van.
Mijn kennis bestaat louter uit wat ik heb gezien bij anderen. Ikheb nog heel veel nieuwe rails liggen dat ik het grotendeels zal kunnen aanleggen, naar nuttige ideeen waardoor het nog efficienter kan zin welkom. Ik ben nog zoekende naar een tweede in- uitgang in een andere richting dan de enig huidige, maar daar zie ik momenteel de mogelijk niet voor. enige ingang. Het is zeker dat dit schaduwstation zal passen, aan de achterwand kunnen er misschien nog 1 of 2 rechte railzen tussen, maar dat moet ik bekijken. zelfs een tweede bocht waardoor een u vorm ontstaat behoort ook nog tot de mogelijkhe de mogeijkheden bedenk ik net want het komt volledig onder de huidige baan te hangen. Constructief is het spantenraam van de basis dusdanig stevig dat de hele baan waar dit frame ligt zelf dragend is. Er staan wel een aantal poten om doorbuiging door de tijd te voorkomen. Na dat het schaduwstation is geplaatst kunnen dezelde poten er weer onsder allen moeten ze dan wat korter.

Is het mogelijk om voor de wissel besturing en bezetmelding hiervan dit automatisch te regelen met iets anders te doen dan met de huidige 12 M keyboards in verbinding met de IB die ik nu gebruik voor de wissels en seinen waarmee ik het net zal gaan redden. Ik heb er nog wel 2 in reserve. en vind het bedienen van de wissels met de IB een ramp. Op de keyboards is goed te zien hoe alles staat en dat vind ik zelf toch wel een must.         

Het is wel een baan waarop je goed moet blijven opletten want een trein naast de rails kan een aardige operatie vergen.         

groeten

Cas
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Opa, ik was je vergeten.

Ik voel me dus niet alleen klein, maar dat voelt toch gewoon prima.

Bedankt

Cas
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Leuk dat je ons toch nog een aantal foto,s kan laten zien   :thumbup:
Wat een oppervlakte, en materiaal, ik zag zelfs een railjet voorbij komen  :)

Het is bijna september dus kan jij aan de slag  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Cas,

Je zou in koploper of een ander computerprogramma een layout van he baan kunnen tekenen.
Dan kun je met een muis of of een touchscreen je wissels. Aanklikken en gaan ze om.

Mvg Robin
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo allemaal,


Henk,
Ik heb gisteren gereageerd op je PB maar weet niet of ik dit goed gegaan is?

Peter,
Deze railjet is er inmiddels al weer een tijdje af. Er staat nu een andere variant op die ik denk ik nog mooier vind.
In Oostenrijk heet ie de flagge lok. R78459 + 64114 + 64117. Echt moeilijk te vinden, schijnt in naproduktie te zijn, maar daar wilde ik niet op wachten.
Ik moet ergens nog wat foto's (20) hebben van de bouwfase dat het spantenraan er net lag en we bezig waren met het onderste niveau, maaar ik kan ze al een tijdje niet vinden.

Wij hopen in september eindelijk weer eens te gaan, maar ik moet nog een aantal keren op reis en ben sowieso pas op zijn vroegst op 20 september terug, dus dat zal eerder oktober gaan worden.

Hero, bedankt voor de input.

Helaas heb ik hier echt weinig verstand van.     
Ik heb wel een M interface liggen en deze ooit in het verleden wel eens aangesloten en het lukte om de wissels te schakelen. Daar hoort vast ook nog een cd rommetje bij? Waar ?????, misschien wel gewoon in de doos  We, lees ik wil de IB en alle M apparaten verruilen op de 6017 M boosters na. ik heb er 15 en denk er min 13 nodig te hebben. Ik dacht zelf aan een IBII en een aantal IBII controls die maar niet willen uitkomen. zeker uiterlijk vindt ik dit mooier dan CSII of de ECO. Daarmee schijnt het mogelijk te zijn om zeker in DCC en mogelijk in mm tot F12 te kunnen bedienen maar dat is zeker niet de hoofdreden voor modernisering. DCC komik nu tot en met F8 en in mm tot F4. De combinatie van IB en M apparaten veroorzaakt incidentieel wel eens storing, en dan doen de M apparaten het ineens niet meer. Dan moet de baan uit en weer opnieuw aangezet worden en dan doet alles het weer. Ik wil alleen met het loco net gaan werken om op meerdere plaatsen met de lokmuis onder de baan te kunnen werken als er eens iets ontspoort als er maar door een persoon wordt gereden. Op zich kun je natuurlijk ook een strakke cocpit maken met een pctje met een beeldkaart voor een aantal flatscreans 2 liefst 3. Wat ik echt zal missen zijn de keyboards of kun je de op de flatscreen ook virtuele keyboards maken voor de bediening van wissels en seinen in plaats van aan de hand van een digitaal spoorplan. Dit heeft echt mijn mijn voorkeur in verband met het totale aantal en het ontwerp van de baan, en kun je dan ook met meedere, minimaal twee onafhankelijk van elkaar werkende muizen werken, anders zit er een van de twee met de armen over elkaar, of zijn er al touchscreen mogelijkheden beschikbaar. Dan is de meedere muis optie niet nodig. Van al de wisselnummer en de al geplaastste seinen weten we de nummers en dat gaat ook goed.   
Ik ben gek op veel rijregelaars, digtaal is geen probleem. Zijn er nu 9 in totaal, 7 in het dashboard en nog 2 bij de draaischijf (momenteel afgekoppeld). Ik heb toch 1 centrale nodig en dan maken een paar extra IB II controls extra mij niet uit. als ik zo tot 20 rijregelaars kan komen (8 echte en 12 virtuele) zou dit helemaal geweldig zijn en gaat dit m zeker worden. Ik heb al minimaal twee jaar een IBII control in bestelling staan om deze aan te sluiten op de huidige IB om te beproeven of er dan meer kan dan met de oude IB control zoals beweerd wordt.
Mocht ik gaan updaten dan doe ik al de overbodige inclusief de reserve apparaten zeker van de hand.
Daarmee kunnen op zeker meer dan een liefhebber, mits die er een redelijke prijs voor over hebben heel blij mee gemaakt worden, en hiermee hun cockpit pimpen, maar zover is het nog niet. 

Ik ga nu maar eens nokken want ik zie dat ik over minder dan 4 uur alweer in de wagen moet zitten om om 6 uur op tijd in Maastricht te kunnen zijn. Daarna via Straatsburg even lekker trappen naar Mainz, dus mijn dag kan al niet meer stuk. 

groeten

Cas   

 

         

   


 
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Citaat van: steamer op woensdag 26 juni 2013, 01:28:32
Henk,
Ik heb gisteren gereageerd op je PB maar weet niet of ik dit goed gegaan is?

Hoi Cas,

Als je de grote mail bedoelt: ja die heb ik ontvangen. Je krijgt reactie!
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
mogge Henk,

Ik wilde alleen weten of het aangekomen is.
T is wel een hele lap tekst.

groeten

Cas   
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Even een reactie op de vraag die je in Wim zijn draadje had gesteld.

"Is jouw ontwerp ook gemaakt met wintrack en zo ja welke versie is dit dan? Weet je ook of ik mijn huidige wintrack ontwerp (6.0 3D) in een nieuwere later versie kan gebruiken zonder het opnieuw te hoeven aanleggen en kan je er iets mee wat bereft de aanleg van bovenleiding. Dat kan met op mijn versie niet. Het is niet zeker dat ik ga aanschaffen want mijn eigen baan bestaat al. Alleen de mogelijkheden voor scenery zijn zeer beperkt en de grafische kwaliteit kan niet tippen aan wat ik bij jou zie. maar honderd euro voor wat betere huisjes is gekheid"   

Ik heb wintrack 10 en wintrack 11, dat is de laatste versie op dit moment, Daarin is het niet mogelijk of jouw tra bestand in te lezen.
Ook voor wegschrijven heb je een aantal mogelijkheden. Maar je moet altijd een versie lager wegschrijven dan dat die persoon nodig heeft. Dat weet ik uit ervaring met andere forummers. Iemand die dus WT9 gebruikt kan een bestand inlezen die is weggeschreven voor WT v8. Raar maar waar.

Nu kan ik wegschrijven tot WT6.1, maar die kan dus niet in die versie worden ingelezen, die zou je dan kunnen inlezen in WT7. Ik ken jammer genoeg niet iemand die WT6.1 gebruikt, Robin had WT8.
Om jouw tra bestand moderner te maken zouden we iemand met WT6.1 moeten vinden, die moet hem dan weer opslaan en dat bestand kan ik waarschijnlijk wel weer inlezen in WT10 of WT11.

Overigens als je veel meer huisjes en treinen wil zal je ook de scenery disks moeten aanschaffen, want bij de standaard versies die je zo koopt voor meer dan 100 euries zitten maar een beperkt aantal scenery plaatjes.

Als we nu eerst maar eens je tra bestand konden moderniseren dan wordt het al een stukje makkelijker.
Ik zal je ook even een PB-tje sturen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo Cas,

Flink banenplan heb je. Met een fantasiebaan is helemaal niets mis, kun je je lekker uitleven. Zolang je zelf maar achter de plannen en keuzes staat is het altijd goed. Daarnaast kun je hier op het forum, door tips en trucs weer een hoop van elkaar leren.

Zal in ieder geval een flink station moeten komen om de stationsnaam helemaal kwijt te kunnen..... ;) B)

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen.  Blijf het zeker volgen.

Succes!

Gr. Joachim
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo Cas, Peter,

Citaat van: Pjedro op woensdag 26 juni 2013, 12:00:16
Even een reactie op de vraag die je in Wim zijn draadje had gesteld.

Maar je moet altijd een versie lager wegschrijven dan dat die persoon nodig heeft. Dat weet ik uit ervaring met andere forummers. Iemand die dus WT9 gebruikt kan een bestand inlezen die is weggeschreven voor WT v8. Raar maar waar.

Dat is inderdaad hetgeen ik probeerde te zeggen.
Het kwam er alleen niet zo goed uit. Peter deed het hier een heel stuk duidelijker! :thumbup:

Gr.Wim
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo, allen

Net even nagevraagd op het wintrack forum, waarom een WT6.0 bestand niet kan worden ingelezen in latere versies.
De reden is dat latere versies de tra file en de trs file nodig hebben. Dit heeft te maken met de manier van wegschrijven in die oude versies van voor WT6.1.

Dus als Cas nu de trs file ook kan neerzetten dan kan iedereen, die WinTrack gebruikt,  zijn baanplan inlezen. Beide bestanden moeten in dezelfde map komen als waar alle andere tra bestandjes staan.

Met vriendelijke groet,
Peter.

Edit  "die WinTrack gebruikt"  op verzoek van Henk.   :D
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Dag Peter,

Dat laatste waag ik te betwijfelen als je tra of trs bestanden die je op het forum plaats, door iedereen ingelezen kan worden.

Naar mijn beleving kan dat alleen als de andere gebruiker ook over Wintrack beschikt. Als ik .ral bestanden op het forum plaats, is het vrijwel zeker dat maar weinigen dit kunnen inlezen (WinRail).

Dus bij voorkeur altijd als .jpg wegschrijven op het forum (of tra/trs + jpg).

Groeten,
Henk
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Henk,

Ja uiteraard alleen iedereen die Wintrack gebruikt. Dat hoef je dus niet te betwijfelen, want het geldt alleen voor wintrack gebruikers.
Ik zal het even aanpassen.

Het is echt jammer dat elk ontwerp programma zijn eigen .xxx heeft. Dit zou een eenheid moeten worden.
Dan pas kan iedereen elk bestand lezen. Ik zie het nooit gebeuren, daar niet van.

Inderdaad dus altijd jpg's of png's om plannen te laten zien. En als extraatje kun je dan de .tra .ral etc neerzetten.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Prima Peter,

Als software-ontwikkelaars de bronbestanden niet willen prijsgeven, zullen we dit onderscheid altijd blijven houden vrees ik.

Daarom ook om naast het bestand uit je railprogramma, deze ook als .jpg te plaatsen. Kunnen we allemaal meekijken  ;)

Groeten,
Henk
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo,
ik wilde net gaan slapen maar de bestanden heb ik net voordat ik dit weer las, het tra en trs aan Pjedro gemailed en die weet ervast wel iets mee te beginnen, maar ik kteeg het trs file niet geupload in bij het forum.

Pjedro alvast thank thanks, t is nu nog maar nog 4 uur en 9 min.

groeten

Cas 
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Mooi hoor.

Ik ben gek op foto's, dus ik hoop dat er wat meer komen.

Groeten Sander.
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo,

Ben vanavond nog 10 minuten naar de baan geweeest om toch mijn nieuwste aanwinst even te kunnen bekijken. Ik vind het echt een mooie lok alleen is het blauw wat donkerder dan de op de foto waarvan hij is afgeleid.
Sander ik heb er snel een paar fotos van gemaakt. en ben daarna gaan werken, wat een beetje uitliep.
Net thuis, moe en morgen weer vroeg op maar toch nog een slaapmutsje.

groeten

Cas 
.
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Dat is een aparte lok Cas; die herinner ik me niet zo snel uit de catalogi. Of is dit een special voor de Noorse markt??  Mooi is ie.

En klopt het dat ik op de onderste foto een BR103 zie in ozeanblau/beige??? Aparte uitvoering ook??
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Die zwarte krokodil is wel heel apart. :P

Tony
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo Cas.
Bijzonder leuk en interessant om jouw baanplan te bekijken en de beschrijvingen te lezen! :thumbup:
Het uitgangspunt is zeker goed gekozen en het ontwerp van de baan geeft vele mogelijkheden, er komen aardig wat metertjes rails te liggen met vele prachtige rijmogelijkheden maar ook voor de scenery blijven er flinke stikken beschikbaar om een mooi stukje landschap te bouwen.
Het materieel is héél divers maar daarmee kun je dan behoorlijk afwisselend met prachtige samenstellingen rijden.

Veel plezier met het bouwen en rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hoi Cas,

Als die Noorse lok in de sneeuw aankomt zie je hem haast niet wat het blauw kan ook nog van de lucht wezen. Dat zal schrikken zijn als hij dan komt langs denderen.
Dat laatste shot is ook erg mooi een beige/blauwe 103, 3 kroko's waarvan een zwarte. Die heb ik nog nooit gezien. Wel erg gaaf.

Je bent toch niet geschrokken van mijn laatste PB'tje he? Het is allemaal goed bedoeld. :)

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Onze "CH" baan "HB Freienhausen am Dreiländerpunkt vom Trans Alpina Passe"
Hallo allemaal,

Bedankt voor de positieve reakties en welkome aanvullingen en positieve kritiek.

Pjedro: Nee ik schrik niet zo gauw. Ik had je PB over de seinen ook wel beantwoord maar ik heb mijn PB reactie ondanks de vermelding in de mail hierover, toch rechtstreeks uit de mailbox gedaan i.p.v. via het forum. Ja ik ben tamelijk eigenweis en weet nu wel dat dit dus niet werkt. Weer wat geleerd.

Over de nohab. Henk hier kan je alleen maar over gedroomd hebben want deze staat naar mijn weten in ook echt in geen enkele gids. Ik had het blauw wel iets lichter verwacht, gelet op de foto van zijn grote broer. Zoals ie op de site op de fot staat vind ik m nog mooier.

Ik dacht toch echt een Deen gekocht te hebben, en nu blijkt het een Noor te zijn.
Het is een "prive" sonder oplage, sen is peciaal geproduceerd in opdracht de "Duitse GM-Nohab verein". Tijdens mijn zoektocht naar materieel kwam ik dit echt puur toevallig tegen en heb er maar gelijk een voorbesteld. Het geluk is met de domme want ik heb ook er maar een maand op twee op hoeven wachten eer ie afgeleverd werd.

Ze hebben nog andere sonder nohabs uitgebracht en ook nog eens concrete plannen voor meer nohab sonder uitgaven in 2014, maar zeggen nog even te wachten met het plaatsen vabn de order, omdat M volgend met een nieuw geconstueerde nohab komt. (uit betrouwbare bron vernomen)

Na de berichtgeving over de vermeende Noor, heb ik nu toch ook maar eens goed gekeken, naar wat ik eigenlijk gekocht heb, en jawel er staat toch echt heel duidelijk. "Märklin 37688, M17 der Norjyske Jernbaner in weiß-blau mit mfx-Decoder, Sound und Telexkupplungen". Liefde maakt blind en het is een m.i een mooie lok. Ook nu ik weet dat het om een Noor gaat, ben ik er even blij mee. Ook Noren zijn welkom in Freienstadt, als ze maar mooi zijn. Mijn broer heeft er gisteren avond nog wat mee gereden en hij meldde mij net even dat hij netjes rijdt en geen problemen heeft om 15 met staal geladen EANOS goederenwagons over de pas te trekken, de telex goed werkt, een leuke sound heeft en wat andere leuke geluidsfuncties functies waaronder een aparte hoorn, geen sluitverlichting. De communicatie m.b.t deze levering van de lok is echt super netjes en correct. Het is geen repaint of zo maar komt echt uit Göppingen en heeft zelfs een lok specifiek bedrukte M doos. Meer info te vinden op deze site: http://nohab-gm.de/shop/shop.php

Over de 103, dit is ook een niet echt bestaande sonderlok uit Duitsland (150 stuks in AC), digitaal maar verder zonder extra poespas. Rijdt verder erg netjes. Zo heb er ook nog een in dezelfde kleurstelling maar met twee luchtroosters in de zij.

Deze zwarte krok is een recente MHI uitgave met de nieuwe 2 motorige constructie. Al is het een fantasie kleurstelling, ik kon m niet laten staan. De rode wielen zijn wel apart. Zo kan ik later geen spijt meer krijgen dat ik m heb laten staan.

Ik rammel echt van de honger dus ga ik er even tussen uit om even ergens wat te gaan eten.

Tot later

groeten

Cas