Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 22. Verder met de bouw.

In deze vlog, wordt het midden niveau verder uitgebouwd en wordt het sporenplan besproken. Verder iets over verlichting van de baan (LED plus TL). Aansturen K rails wissels. Inkleuren van de autofabriek en diverse zaken. Ook - het was een mooie dag gisteren, even een buitenactiviteit als ik niet onder de baan zit! (Dit naar aanleiding van andere youtube treinenmensen lieten zien onder het mom van Lentekriebels / Spring Fever).

Hier de vlog:



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
keeszondag
gast

Re: Bouw van Rhineland 2
Leuk!! Dat korte spel lukt goed, putten kon ik niet zien. Volgende keer een full swing met de driver, kijken of die er ook zo mooi uitziet!
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Bouw van Rhineland2, VLOG 23 - Industrie gebied Amsterdam West tot Ijmuiden.

In deze vlog een beschrijving van het opzetten van een industrie gebied voor de aan en afvoer van vracht per trein, gebasseerd op het gebied Amsterdam Havens/overslag en Ijmuiden met Hoogovens, centrales, fabrieken enz.

Staal fabriek (Hoogovens) verwerkt schroot en levert bandstaal, o.m. voor de autoindustrie (DAF bij Eindhoven) op de baan.
Electriciteitscentrale gebruikt kolen (van de Limburgse mijnen) en afval (van de steden) voor de levering van stroom.

Zeehaven Amsterdam ontvangt autos van de fabriek (DAF) maar ook van buiten. Ontvangt en levert granen middels de silos, o.m. de zeer belangrijke cacao, voor o.m. bijv Cacao de Zaan.
Ontvangt tropische fruit enz. in koelhuizen voor transport per trein (koelwagons) naar de Europese binnenlanden.

Dit zijn de dingen die in het industriegebied leiden tot de aan en afvoer van vracht wagons per spoor als onderdeel van de treinbewegingen op de baan.

Hier de VLOG:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Update van de bouw van de baan:

VLOG 24 Met een update van de huidige status van de bouw van de baan. Ihb het industriegbied Amstardam-IJmuiden, met spoor en achtergronden nu deels gereed. Met een verhaaltje over zeeschuim, het planten en oogsten straks, dit zijn zg "supertrees". En toch wat rijdende treinen op het zijspoor ivm testen van het centraalsysteem.

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 25 Rhineland baanbouw update.

In deze vlog heb ik de trein kamer (moeten) schoonmaken wegens bezoek!
Verder mijn allereerste eigenbouw gebouw - een graansilo/overslag. Misschien worden mijn 10 duimen langzamerhand vingers en duimen! Modelbouw in de pure vorm is niet mijn sterkste kant.

Verder een update van de groei van mijn zeeschuim planten, die later tot baanbomen kunnen worden omgetoverd hoop ik (supertrees).

Ook weer wat uitleg over hoe ik mijn baan wil  gaan besturen voor zowel passagierstreinen als (meerpersonen) vrachtbedrijf (operations) gebruikmakend van een centraalsysteem baanbesturing, gecombineerd met handbedrijf tijdens rangeeren voor industrieen.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Hier de VLOG: 


Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 26 Rhineland Baan update - Sporen in beton, zeeschuim groeit, graansilo en een hebbedingetje.

In deze update een korte beschrijving van het leggen van spoor alsof het in beton gegoten is (industrieterrein) en de problemen die dat voor 3rail geeft.
Verder een bijna komplete graansilo eigenbouw en een stukje extra groei van het zeeschuim (supertrees).
Als laatste een hebbedingetje voor de besturing van de baan.

Hier de update: 


Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
HAVENGEBIED UPDATE.

Deze keer wat fotos daar ik al heel lang met dit gebied bezig ben, gaat me een beetje vervelen, het detailwerk is nooit mijn sterkste punt geweest.

Het plaatsen van de messingdraad (Havengebied3) over het nep beton van het havengebied is gelukt, is redelijk weggewerkt maar de locsleper maakt kontakt.
Dit blijft een probleem met 3rail - industriegebied met verzonken spoor ah wel, er zijn ook vele pluspunten.

Er moet nog heel veel detailwerk, zoals hekken en belijning, wat goederen stapels, waarschuwingsborden enz enz.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 27 Rhineland baanbouw update.

In deze vlog wordt de zeehaven inbedrijf gesteld. Detailwerk moet nog plaatsvinden (verlichting, borden, mensen, troep en ladingen enz).
Verder alweer een hebbeding en de status van de groei van het zeeschuim (supertrees), om hopelijk straks bomen van te maken voor de baan.

Hier de link op youtube:



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert, ik had je nieuwste filmpje al op YouTube gevonden.
Ziet er weer aardig uit.
Je boompjes groeien ook best aardig, alleen wat je nu met gadget bedoelde was me niet helemaal duidelijk.
Was dit nu een soort tablet voor kinderen? Ik neem aan dat die werk via de RocPad app van RocRail.

John
Re: Bouw van Rhineland 2
Mooie hoek heb je er van gemaakt ! Ik vind de beton mooi gelukt qua kleur en verwering  :thumbup:
Ook een mooie diepte in de toegangsweg! En energie heb je zat op de baan met zo'n mega kerncentrale  :D.
groet Arend.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Ja John,

Dingetje is inderdaad een kinder tablet met android en wifi. De app heet andRoc en het werkt met Rocrail.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Vlog 27X Ludmilla.

Uitleg verder niet nodig........



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Voor mij is de Ludmilla ook een model om verliefd op te zijn.
Toch heb ik ooit gekozen voor de Railion versie van Marklin.
De gele frontseinen zijn inmiddels vervangen door witte van Modellbau Schonwitz (incl. apart schakelbare rode sluitseinen en grootlicht) en een mSd-sounddecoder.

Verder een heel leuk extra filmpje, alleen nu nog sparen voor de staalwagens  ;)
John

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier een volgende baan update.

Nu VLOG 28A met onderwerp scenery continuiteit en tegelijk het bedekken van Helix 1.

Er wordt een hele hoek gebouwd op schuim om het zo licht mogelijk te maken om het in zijn geheel op te kunnen tillen om nog onder en bij de helix te kunnen komen voor eventuele onderhoud of storingen.

PUR schuim en piepschium worden gebruikt. De link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier Vlog 28B het tweede deel van het project, "Bedekken van een helix."

Het gaat om het inpassen van een optillbaar stuk - in te passen in de bestaande baanomgeving.
Veel PUR en PIEP schuim maakt het licht, wat nodig is om het gemakkelijk op te kunnen tillen.

Hier de link: 


Veel plezier ermee.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hai Robert,

looks great!! I enjoy your progress.

R/

Joad
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,
erg leuk zoals je het doet met die filmpjes elke keer. Ik heb zojuist weer genoten van je verslag.
Ook het ritje over je baan was mooi. Vraagje hierover, waarom zet je de camarawagen niet voor de locomotief?
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Cees,

De positie van de rijdende camera is soms voorop, soms midden in en soms achterin de trein. Ik wissel deze  gewoon naar hoe mijn pet staat.  :) Hangt een beetje van het onderwerp af. Een passagiers trein zal bijna altijd vanuit de cabine zijn, goederen treinen vaak van achteraan, ook ivm met evt. rangeren.

Groeten,

Robert

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Je bent aardig regelmatig VLOG's aan het lanceren! Leerzaam en ziet er goed uit, ook je golfvaardigheden  ;)
Blijf je volgen!

groet, Michiel
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Alweer een update van de bouw van de baan.

Hier VLOG 29 - Algemene update, zeeschuim geoogst, een vooruitkijk.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Alweer een update van de bouw van Rhineland Rail.

In deze Vlog 30 wordt het waar, wat en hoe en dus de doelstellingen van deze baan uitgelegd.

In het kort:
Een Europese (lees Nederlandse/Duitse) baan, maar met sterke beinvloeding door het Nrd. Amerikaanse concept van "operations".

Zie de vlog voor verder uitleg, EN graag suggesties en commentaar welkom.

De link:



Veel kijk plezier,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier een filpmje over het ballasten van K rail, zoals je dat op een rangeerterrein misschien zou vinden.
Op Youtube zijn er niet veel filmpjes over het ballasten van Marklin (K) rails.

Vlog 31 Het ballasten van het rangeerterrein, het kopspoor. Ontwijken wissels enz.



Veel plezier bij het kijken.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

In je filmpje laat je zien dat je de onder de wissels speciaal "grind"-papier gebruikt. Waarom doe je dat ook niet onder de sporen? Scheelt je m.i. ook daar een hoop gedoe om de ballast dik genoeg te krijgen.

Gr. John
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
John,

Dank voor je opmerking.

Bielsen onder rails, zijn normaal ingebed in het ballast, dus wil je het enigzins nabootsen, vul je de ruimte onder de rails en naast de bielsen met ballast, bij k rails.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier VLOG 32:

Het gaat hier om een experiment met het gebruik van een servo aansturing, voor het bewegen van een spoorweg slagboom.
Daar ik nog nooit iets met servos had gedaan heb ik het starterpakket van Digirails/Digikeijs geprobeerd en toegepast op een proef spoorweg overgang.

Hier de link:



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier VLOG 33 over mijn experiment met zeeschuim zaad voor het groeien van zg "super trees".

Het flimpje is een samenvatting met onderwerp: "Van zaad tot baan".

Dit was een beperkt probeersel. Volgend jaar zal ik het grootser aanpakken met echte potgrond, mest en goede verzorging, dan hoop ik een woud bomen te kunnen gebruiken op de baan!

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Alweer een VLOG van de bouw van de Rhineland treinbaan.

Deze keer wordt de eerste spoorwegovergang op de baan getoond.
Deze is voor het grootste deel zelf gebouwd, met servo aangestuurde slagbomen, andreaskruis met dubbel knipperlicht en het bekende Nederlandse bell geluid als de bomen gaan sluiten.
Het was een behoorlijk frustrerende project geweest, maar ik heb er veel van opgestoken voor de volgende (er komen zeker nog 5 stuks) spoorwegovergangen.

De dubbele knipperlichten zijn aangestuurd via de Digikeijs(rails) DR4018 (standaard functie) en de slagbomen via de DR4024 servoaansturing.
Het belgeluid komt via de pc luidsprekers en is gewoon een WAV file van internet van het typische NL geluid.

Alles wordt via Rocrail PC besturing aangestuurd met de sensoren op de baan of het al dan niet bezetten van een blok.

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Prachtig stukje techniek.
Is het niet mogelijk om de servo iets trager te laten werken , dat zoude realistische werking ten goede komen.
Blijf al je updates met interesse volgen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Klopt Jorg,

Er moet nog wat fine tuning gebeuren.
Zo langzaam als echt is ook niet goed omdat alles op een modelspoor gaat wat sneller en zo.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier VLOG 35 van de opbouw van baan Rhineland.

Dit is min of meer een test flimpje om het nabootsen van een treincabine uitzicht.
Dit zoals een machinist het misschien zou zien.
Geeft wat leuks bij het gebruik van een on-boord camera als de trein aan het rijden is.

Deze gezichten zijn leuk, maar tonen tot-in-detail alle manco's van je model kunsten, bijvoorbeeld elk stukje verkeerd geplaatste ballast!
Is een soort na-controle van de scenery opbouw.

Maar het blijft ook leuk om mee te rijden.



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: rvooyen op zaterdag 01 november 2014, 22:44:55
Geeft wat leuks bij het gebruik van een on-boord camera als de trein aan het rijden is.

Maar het blijft ook leuk om mee te rijden.
Hallo Robert, idd erg leuk om eens een keer "vooruit" op je baan mee te mogen rijden.

suc6 verder
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

De cabinerit ziet er leuk uit. Ook het idee met het frame van de voorruit in beeld is origineel. Je kunt het wel zien dat het twee beelden over elkaar zijn, maar zoals je al aangeeft het was een probeersel.

Wat me opviel is dat sommige seinen naar achteren nog licht uitstralen. Misschien iets voor een kleine nabehandeling met wat zwarte verf.

Gr. John
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert

Mooi resultaat van je probeersel.
Heldere en scherpe beelden, met wat voor camera heb je dit opgenomen?

Mvg
Koos
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Koos,

Camera is zo,n Keyfob keychain type van de 808 serie.
Groeten,
Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier weer een update van de bouw van de baan.

In deze vlog 36, een elec centrale, een dieselloc vulinstallatie, VAM wagons en plannen voor scheidingsstations, tweede spoorwegovergang, het bedekken van bovenlaag bedrading en tenslotte een cabine rit.
Veel plezier bij het kijken.

De link:



En fijne dagen.

Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Hartelijk dank om de beelden met ons te delen.
Was weer een prachtig filmpje, soms was de geluidskwaliteit wat minder, maar ik heb er toch van genoten.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Jorg,

Dank voor je aardige woorden.
Eens zal ik een echte camera gaan gebruiken met goede beeld en geluid kwaliteit, eerst nog even sparen!

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Wat een leuk filmpje weer, en net alsof je in de cabine zit. Ik bedoel alles is mooi scherp.
Dankjewel weer voor het delen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Deze keer wat resultaten van het verweren van wat wagens.

Bijgaand enkele foto's van voor en erna, van enkele bieten wagens.

Kostte maar 5 min per wagon.
Nodig:
- wat zeer dunne donker grijz verf (bruine wagon) een zg "wash"'. Licht grijs voor de zwarte wagon.
- een donker bruine en een roest kleurige weathering powder (?? poeder) pigmenten.
- eventueel wat grafiti stickers aanbrengen.
- fixeren met een laagje mat vernis.

Alles is op water basis, dus schonnmaken geen probleem -veel water!

De eerste keer denk je - "daar gaat mijn mooie wagon!", maar als je een beetje de werkelijkheid wil nabootsen dan ga je verder. Gebruikte spoorweg wagons zien er meestel niet zo fris uit. Ook heeft bijna de helft van goederen wagons grafiti ergens.

Ben best tevreden vooral die zwarte wagon ziet de "goed echt" uit.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Jawel, alweer een filmpje van de bouw van de Rhineland baan.

In deze flimpje:

Een voorbeeld van het weatheren (verweren, patineren) van wagons,
voortgang mbt het kolen ontvangst station van de kracht centrale,
een model voor een vuil afvoer station zoals hier te Crailo Hilversum (GAD),
en tenslotte een koude/vries opslag (Grolleman).

Kunnen de kolen, VAM en gekoelde wagons tenminste ergens heen  :).

Veel plezier:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Weer een leerrijk filmpje geplaatst.
Ik heb er met veel interesse naar gekeken.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank Jorg,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Trein bedrijf met wagonkaarten - identificatie.

Nadat de baan grotendeels gebouwd is zal treinbedrijf (operations) kunnen plaatsvinden.
Om bedrijf na te boosten worden wagonkaarten gebruikt met vrachtbrieven (waybills), om te bepalen waar het wagon heen moet en met welke lading.

Om wagens te kunnen indentificeren op de baan en tijdens rangeren een of ander ID nodig zijn.
Omdat op schaal gemaakte nummering practicsche onleesbaar is (voor o.m. ouderde brildragers als ik) moet er iets leesbaars komen.

Bijgaand een voorbeeld met de verweerde wagons van hiervoor.
Niet echt volgens de werkelijkheid, maar je moet iets. Alle wagons krijgen zo een ID.
In dit geval is G voor gondola (open wagon). H (hopper), F (flat), T (tank), S (staal) enz.

De echte modelleerders zullen misschien gruwen maar ik wil treinbedrijf kunnen laten plaatsvinden op een plezierige manier.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Niets van aantrekken, het is jouw hobby, jij beleeft die zoals jij het wil.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Gelukkig nieuwjaar aan allen. Gezondheid en geen ontsporingen voor 2015!

Hier de laatste update van de bouw van Rhineland baan.

VLOG 38:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier een tussen serie mbt de bouw van de staal fabriek (Walthers).

Vlog 38a. Wat beslissingen nodig mbt hoe het eruit moet gaan zien.
Heeft iemand fotos van de walserijen bij de Hoogovens (nu TATA)?



Groeten voor 2015!

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Deel b van de serie mbt de bouw van de staal fabriek (walserij).
Kleuren en afmetingen - enkele bevindingen.

Vlog 38b:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Ik denk dank een paar slanke ramen aan de bovenzijde van het gebouw het geheel wel zullen afslanken en eventueel een paar blauw witte lijnen horizontaal het gebouw langer zullen laten lijken.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
De staalfabriek bouw - aanpassen of niet?

Hier vlog 38c met de uitkomst, hoe staat de fabriek op de baan?



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier deel vier van de bouw van de staalfabriek (Walthers Rolling mill)

Enkele modificaties aan de standaard bouw en heel veel verven.

VLOG 38d De link:



Groeten,

Robert