Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Beyer Garratt QR

Gestart door wesleycockerill woensdag 05 juni 2013, 14:02:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beyer Garratt QR
wesleycockerill
gast

Beyer Garratt QR
Hoi,

De Beyer Garratt locomotieven vind ik echt een van de mooiste die er zijn. Helaas bestaan er weinig modellen van, en geen enkele op 3rail. De QR class is naar mijn mening de beste uitvoering. Als Marklin de Big Boy kan maken, waarom dan niet een bijzondere loc als de Garrats dacht ik.

beyer garratt QR


Groetjes

EDIT Ad: link ingekort
Re: Beyer Garratt QR
C-Brian
gast

Re: Beyer Garratt QR
Ik vind 'm afzichtelijk.. :?
Denk niet dat veel mensen zo'n loc gaan kopen.
Re: Beyer Garratt QR
Ik vinnum prachtig. Helaas maakt Märklin vrijwel geen Engelse locs.
Maar gelukkig zijn er ook andere merken.
Re: Beyer Garratt QR
nobody
gast

Re: Beyer Garratt QR
Beetje gezocht op WWW.
Kan geen kant en klaar model vinden.
Wél messing kits. Voor HO gelijkstroom.
Eén van de vele voorbeelden:
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2009

offline
Re: Beyer Garratt QR
Ik kan niet zeggen dat ik nou zo gelukkig word van deze modellen  :( Maar gelukkig denken we er niet allemaal het zelfde over anders weren onse banen ook allemaal het zelfde  :D
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Beyer Garratt QR
Nu zal de variant voor Queensland Railway's smalspoor zijn geweest, toch?
Re: Beyer Garratt QR
nobody
gast

Re: Beyer Garratt QR
QR rijdt op 1067mm. In schaal HO zal dit ongeveer 12mm zijn. Dus spoor TT rails.
Rail gauge in Australia ===> klik
Re: Beyer Garratt QR
wesleycockerill
gast

Re: Beyer Garratt QR
Khep nog even doorgezocht, en er waren ook bouwkits van Kitmaster, alleen niet van de QR class. Deze konden worden voorzien van een Hornby of Triang motor. Weer gelijkstroom dus  :?
Re: Beyer Garratt QR
C-Brian
gast

Re: Beyer Garratt QR
Wat heeft de motor te maken met 2-rail of 3-rail?
Re: Beyer Garratt QR
wesleycockerill
gast

Re: Beyer Garratt QR
Als jij een Hornby motor (gelijkstroom) op een wisselstroom baan wil zetten dan wens ik je veel sucses
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Beyer Garratt QR
Een decoder lost alles op, ook analoog.
Re: Beyer Garratt QR
C-Brian
gast

Re: Beyer Garratt QR
Inderdaad, wat Henk al zegt.
Een motor heeft absoluut niets te maken met of je 2-rail of 3-rail rijdt. Je zal misschien wat modificaties als een decoder of extra aansluitingen moeten maken, maar het is heel goed mogelijk.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2008

offline
Re: Beyer Garratt QR
Brian heeft het begrepen.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Beyer Garratt QR
Ik voorzie in ieder geval grotere problemen dan het motortje als je zo'n model per se op een drierailbaan wil plempen. Als je graag Queensland smalspoor wil rijden, doe als de Australiërs (en de Britten): rij tweerail.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
En waar wil je de sleper laten?

Dergelijke modelbouwkits,zijn geen speelgoed modellen meer,maar meer echte modellen van een lok.
In Amerika is zelfs een super gedetailleerd model van Märklin,nog geclassificeerd als "Toy train",mede dat er een sleper onder zit,en er concessies zijn gedaan voor de afmetingen.

Zo'n echte model,zal ook moeite hebben met dingen zoals een sleper,om maar te zwijgen van de radius die zo'n lok nodig heeft.
Daarom doet Märklin concessies,om de modellen door "krappe" bogen te krijgen.

Misschien denkt Märklin weleens aan de Australische of Engelse modellen,maar voor deze lok zul je langer moeten wachten dan je lief is.
Deze lok zal je,als je er niet op wilt wachten,zelf moeten bouwen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Beyer Garratt QR
nobody
gast

Re: Beyer Garratt QR
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 05 juni 2013, 23:42:25
Deze lok zal je,als je er niet op wilt wachten,zelf moeten bouwen.
Juist: Zie ===> klik
Re: Beyer Garratt QR
Ronald69
gast

Re: Beyer Garratt QR
Zelf bouwen is een optie: http://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3072, heb je gelijk iets unieks op je baan.

Grt, Ronald.
Re: Beyer Garratt QR
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 05 juni 2013, 23:42:25
In Amerika is zelfs een super gedetailleerd model van Märklin,nog geclassificeerd als "Toy train",mede dat er een sleper onder zit,en er concessies zijn gedaan voor de afmetingen.
En werkelijk afzichtige plastic modellen noemen ze daar "Premium Models", dus die classificatie heeft er niets te me maken.
Ik meen gelezen te hebben dat Märklin het als "Toy Train" verkoop omdat er dan minder belastingen (of invoerrechten) op zitten als buitenlandse fabrikant.
Re: Beyer Garratt QR
Bahnhof Kloten
gast

Re: Beyer Garratt QR
Wat EgMaf zegt klopt.
Dat is hetzelfde als dat bijvoorbeeld Steiff zijn collectie ook als ''toys'' classificeerd, ook al zijn het collectersitems.
(Er is dus niets nieuws onder de zon  ;))
Re: Beyer Garratt QR
nobody
gast

Re: Beyer Garratt QR
Citaat van: Ronald69 op donderdag 06 juni 2013, 02:22:57
Zelf bouwen is een optie: http://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3072, heb je gelijk iets unieks op je baan.
Betreft helaas geen model van een loc van de QR...
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Beyer Garratt QR
Maar toch heel aardig en ook kant-en-klaar te bestellen. Je krijgt hem alleen met geen mogelijkheid over een doorsnee drieraibaan gejast, ook niet als je er een sleper onder hebt geprutst. Denk maar aan een boogstraal van een metertje of zo en een Märklin wissel lust het model ook niet.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2010

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hallo Wesleycoqueril,
Ik vind het prachtige modellen. Ze hebben in m.n. Afrika (Zimbabwe, eentje gezien die het niet meer deed bij de "Vic"Falls), Zuid Amerika en Australië gereden. Maar ook in Spanje de Garrateca. Op you tube allerlei hierover te zien. Voor Ho allen bij Eureka models en als bouwkits bij DHJ. Trouwes ook een prachtig model van Aster.
Als je zoekt naar Eureka Models zie je een baan met m.i. een redelijke boog. (dus niet van 1 meter of zo).
Ik zou trouwens benieuwd zijn of je ze in Australië moet bestellen of dat ze hier toch te krijgen zijn.
Groet Diederik
Re: Beyer Garratt QR
mat-60
gast

Re: Beyer Garratt QR
Van Heljan komt binnenkort ook een Garratt uit, in schaal OO en op gelijkstroom natuurlijk, immers voor de Engelse markt, alwaar ze niet echt van slepers houden.
Model is voor een nette prijs nu al te bestellen, echter het is (naar mijn mening) niet bepaald de mooiste Garratt welke er bestaat.

Zie:  http://www.ehattons.com/stocklist/1000399/1000588/1000640/0/Heljan_OO_Gauge_1_76th_Steam_locos/prodlist.aspx

Gr Mat-60
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
Citaat van: EgMaf op donderdag 06 juni 2013, 09:13:33
En werkelijk afzichtige plastic modellen noemen ze daar "Premium Models", dus die classificatie heeft er niets te me maken.
Ik meen gelezen te hebben dat Märklin het als "Toy Train" verkoop omdat er dan minder belastingen (of invoerrechten) op zitten als buitenlandse fabrikant.
Hoi Egmaf,

Je hebt aan de andere kant van de plas,te maken met NEM normen als fabrikant.

Die wegen daar zwaarder dan hier,en die afzichtelijke plastic modelletjes waar jij op doelt,voldoen ook niet aan die NEM normen,dus dat Premium slaat op de kwaliteit van het plastic denk ik dan maar. ;)

Nee 1:87 is daar volgens de NEM echt 1:87 en niks anders,valt het erbuiten zoals die 1:93,5 of 1:100 schaal is speelgoed.
En Märklin bepaalt niet of het "Toytrains" zijn,dat doen die puristen wel die die norm bedacht hebben.

Heeft niks met verkoop truuk of belasting omzeiling te maken,maar alles met de schaal.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Beyer Garratt QR
Leuk verhaal Hans, alleen is NEM een Europese aangelegenheid, vandaar die E in het midden.  ;)
De normen worden in de VS gesteld door de onvolprezen NMRA en daar voldoet geen enkele Europese fabrikant aan, ook niet als ze wel keurig 1:87 aanhouden. Het gaat om veel meer specifiek Amerikaanse normen, denk maar aan de fraaie wielprofielen. Drierailnormen kennen ze in H0 sowieso niet, weer wel in 0.

Of dat nou de reden is voor terminologie als toy trains of wat dan ook? Misschien zoeken we daar gewoon teveel achter. Dat belastingverhaal klinkt ook niet zo sterk. Ze zijn daar niet op hun achterhoofd gevallen.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hoi Henk,

Je hebt gelijk,ik had ook de NMRA moeten noemen,en ik denk dat ze heel snel met de term Toytrain schermen,juist omdat er geen duidelijke norm is voor h0 in Amerika.
Daar is de schaal 0 ook veel populairder,en dat is al vele jaren zo.
De NMRA heeft ook zijn eigen regels Nationwide,en het is haast niet te doen,een model te maken die beide normen respecteert.

Een Beyer Garret in spoor 0,zal de prijs van een h0 model sterk overstijgen,maar zoals je al zei is dat in Amerika ook 3rail,dus zal daar wel iets van een sleper onder zitten ;)

Maar of daar ook een model van is........durf ik niet met zekerheid te zeggen,want schaal 0 modellen van Amerikaanse makelij,heb ik nog niet veel bewonderd aan deze kant van de globe :?

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo,

ich habe meine Garratts selbst gebaut.

hier:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=1014775#p1014775



und hier die letzte Garratt:

Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dass sind viele Märklin lok's unter die gehause ,die sie selbst gefertigt hätte.

Sehr shön ausgefürht :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo (ook) Hans,

schön, dass dir die Garratt gefällt. Auch gut, dass du in deutsch geantwortet hast. In Deutschland bin ich im Stummiforum und dort sagen wir alle "DU". Wenn du noch etwas wissen möchtest, dann schreibe bitte in holländisch, weil ich meine Kenntnisse verbessern möchte.

Wenn du noch mehr über den Garrattbau wissen möchtest, dann schau bitte hier oder schreibe mir:

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=860664#p860664

Schöne Grüße

(ook) Hans    :twisted: :twisted: :twisted:
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hallo Hans,

Ik dacht echt dat je een Duitser bent,en ik wilde je mededelen,dat die lok's inderdaad mooi in elkaar zijn gezet.

Maar je zal wel ergens aan de grens wonen neem ik aan?

En dat met orginele Märklin onderdelen,alleen waar stamt die lange verbinding tussen de aandrijfdelen van?

Klopt het dat het aluminium profiel is,en heb je dat verder bewerkt,dan alleen schilderen?

Zelfbouw projecten als deze,waag ik me nog niet aan,want het kost je wel een paar modellen die ik liever zie rijden,maar dat terzijde.

Erg mooi gedaan Hans,en ik denk dat er meer mensen zullen zijn,die dit ook willen proberen ;)

Met vriendelijke Groet,

Hans V200.0

Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo Hans,

du hast recht. Ich bin Deutscher und wohne 20 km von der Grenze in Deutschland (Erkelenz). Nächste Stadt in Holland ist Roermond. Ich denke, dass ich deine Fragen in deutsch beantworten kann. Sonst muß ich meine holländisch Kenntnisse bemühen. Darum ganz kurz.

Die Verbindung zwischen den Antriebsteilen (Märklin BR 38 - P8) ist ein Aluminiumprofil aus dem Baumarkt. U-Profil 20 x 15 mm oder 20 x 20 mm. Das Profil (Chassis) muß dann auf die Länge des Lokomotivgehäuse gesägt werden.
An der Lokomotive muß dann mit einer Zange der Stift nach unten rausgezogen werden, an dem der Tender gekuppelt wird. Dann nach oben durchbohren, um das Chassis zu befestigen.

Bild:









Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hoi Hans,

Est is deutlich ihre erklarung fur mich,und vielen dank darfur.

Ich wohne in der mitte des Hollands,in der nahe von Utrecht,in Zeist.


Schöne Grüße aus Holland

Hans V200.0
Re: Beyer Garratt QR
Lokkie
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo Hans,

Wat een prachtige locs heb jezelf gebouwd. :thumbup:
De rode uitvoering vind ik het mooist. B)

Gr.
René
Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo Rene',

De rode uitvoering was mijn eerste zelf gebouwde Garratt. Het sijn 2 onderstukken van en märklin BR 24 (3003). Tender van BR 23 en S 3/6 (Lima) en de bovenkap (Lokomotive)
van en Lima S 3/6.
De delen waren goedkoper en de Garratt en Testobject.

Tot ziens

Hans
Re: Beyer Garratt QR
Lokkie
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hoi Hans,

Bedankt voor de extra informatie. :)
Als ik (ooit) tijd overheb, dan lijkt me dit een erg leuk projectje om ook eens zelf te bouwen.
Heb jezelf nog plannen om er nog een te gaan bouwen :?:

Gr.
René
Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo René,

ganz kurz auf deutsch. Hier in Deutschland ist jemand, der möchte immer meine Garratts haben. Die letzte (kobaltblau Lokomotivgehäuse (bovenkap) BR 23) ist auch schon reserviert.
Im kommenden Winter werde ich wieder eine bauen. Genaue Pläne habe ich noch nicht. Ich denke, back to the roots und wieder eine wie die erste rote.

Tot ziens

Hans

P.S. Du wirst mein deutsch (wie fast alle Holländer) verstehen. Holländisch lesen und die Sprache verstehen, geht bei mir auch. Nur Schreiben und Sprechen muß ich noch lernen.
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hoi Hans,

Jetzt begreiff ich,der sensucht nach nur tenders in Deutsland :-)

Du gebraucht alle tender,die sich in Deutschland überhaupt gibt :important:

Aber der modelle,kunnen sich sehen lassen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Beyer Garratt QR
Lokkie
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo Hans,

Kein Problem. :thumbup: :)
Ik hoop dat als je een nieuwe gaat bouwen ook op het forum hiervan een uitgebreid verslag doet.

Mit freundliche Grüße,
René
Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
@ Hans V200.0

Hallo Hans,

kijk hier:

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=676749#p676749

We houden contact in het stummiforum.

Tot ziens

Hans
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2010

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hallo Beyer Garrats liefhebbers (Liebhaber)
Prachtige loks gemaakt. Mann dass sind tolle Modelle.
Ich bin begeisterd.
Ik vraag me af of Electrotren (Hornby internationaal) niet een Beijer Garrat gaat maken. (Vielleicht wird Electrtren eine Beijer Garrat machen).
OP You Tube, (ASuf You Tube) is de Garateca te zien (ist die Garateca zu sehen).
Ik ben beneieuwd, Ich bin gespant,
groeten, Grüsse, Diederik
Re: Beyer Garratt QR
Lid sinds: 2010

offline
Re: Beyer Garratt QR
Hallo Hans,
Toch reageren. In 1970 was er een persoon die Garrats maakte van Marklin onderdelen. Schnabel was de naam. Ik kwam het tegen bij googelen op Beyer Garrat.
Ik begrijp dat er 4 firma's zijn die Garrat 1/87 maken.
DHJ - Eureka models (Australie) , Precision miniatures (Zuid Afrika) en Mabar (gaat er een maken).
Groeten
Diederik
Re: Beyer Garratt QR
class60
gast

Re: Beyer Garratt QR
Onlangs op de markt gebracht door Heljan / Hattons, Liverpool.
Als je liever niet aan zelfbouw doet:

http://www.hornbymagazine.com/view_article.asp?ID=7700
Re: Beyer Garratt QR
hajoscho
gast

Re: Beyer Garratt QR
Hallo Garratt Vrinden,

dit war mijn laatste zelfbouw: