Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

schaduwstation

Gestart door teun zondag 02 juni 2013, 08:58:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaduwstation
teun
gast

schaduwstation
zijn er op dit forum mensen die een goed zicht hebben op baanplannen zodat deze mij wat voor advies kunnen voorzien?
dit is mijn baanplan voor het schaduw station


mvgr teun
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schduwstation ontwerp
Kun je je plan exporteren naar een JPG afbeelding, want niet iedereen gebruikt AnyRail zoals ik?
Re: schduwstation ontwerp
hierbij de jpg
Re: schduwstation ontwerp
Dat is echt heeeel erg groot.. Ik weet niet wat ik ervan moet zeggen. Als je dat allemaal gereed wilt maken voor PC-besturing ben je even bezig. Maar nou is mijn vraag. Heb je echt zoveel treinen die je allemaal moet stallen?
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schduwstation ontwerp
helaas in één woord : te groot en onbruikbaar. Heb je rekening gehouden dat je bij een schaduwstation overal aan moet kunnen ? Waarom al die doodlopende sporen ? Kijk eens goed rond op het forum naar onze schaduwstations en neem er gedeelten van over.Zo kom je tot een mooi geheel.En houd in gedachten : meer is niet altijd beter.Ook moet je bij een schaduwstation rekening houden met de bovenliggende laag.Daar moet ook alles bereikbaar zijn.Stel maar vragen hoor.We helpen je wel op de goede weg.Maar aan het eind bepaal jij nog altijd wat je bouwt.
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: schduwstation ontwerp
zie elders op dit forum: Waldbrun baan. Dit ontwerp heeft een schaduwstation voor 16 treinstelen en is beperkt qua omvang.
Re: schduwstation ontwerp
heren bedankt voor de reacties

wat betreft de bereikbaarheid is volgens mij geen probleem,ik heb het geheel op wielen geplaatst zodat ik het geheel naar de andere zijde van de kamer kan rijden.
ik heb ongeveer in het midden een rechthoek waar ik van onderaf bijkan zodat ik altijd in het midden alles kan bereiken.
ik wil de doodlopende sporen gebruiken voor de opslag van mijn treinen,ik bouw eerst het gehele schaduw station en daarna de bovenbouw het is de bedoeling dat ik de bovenbouw later kan open klappen zodat ik daar dan aan de onderkant kan werken
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: schduwstation ontwerp
Dit gaat echt niet werken.
Je moet talloze sporen kruizen en veel over sporen rijden die in 2 richtingen bereden worden. Dit zal erg veel oponthoud geven.
Daarnaast zie ik heel weinig opstelruimte waar je doorgaande treinen kan parkeren, zonder dat ze de doorgaande baan blokkeren.

Ook liggen sporen te dicht op elkaar, waardoor je de kans loopt dat treinen elkaar raken.

Ik wil je wel verder helpen, maar daarvoor moet ik wel wat weten;
Ben je ooit van plan dit te automatiseren?
Is je doel om langdurig treinen weg te zetten (dus weinig verkeer van/naar schaduwstation)
Of is je doel om een afwisselend beeld te creëren op je modelbaan (dus veel verkeer van/naar schaduwstation)
Heb je veel pendeltreinen of juist veel getrokken treinen?
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: schduwstation ontwerp
Ben het met vorige schrijvers eens.
Wat is de achterliggende gedachte van dit ondergrondse deel. Volgens mij alleen maar om treinen te parkeren, neem ik aan? Daar hoef je dan niet zo' n ingewikkeld opstelstation voor te maken. Alle handelingen van kruisende treinen enz zie je toch niet. En dat maakt het alleen maar ' gevaarlijker' ivm ontsporingen e.d.
Ik zou kiezen voor een eenvoudiger model: harpopstelling beneden, desnoods 3 of v harpen in lagen, aan de buitenkant in het zicht 1 of meer paradebanen, bijvooorbeeld helemaal onderaan in het zicht (voorkant) een recht spoor, dat bijvoorbeeld 2 harpen verbindt, en 1 laag hoger, trapsgewijs (dus iets naar achteren) een tweede paradespoor dat evt meanderend loopt.
Ingewikkelde sporenplannen zou ik dan in het stationsdeel houden. Daar is het ook functioneel.

groet, Gertjan
Re: schaduwstation ontwerp
heren allemaal bedankt voor de tips.
naar aanleiding van de reactie,s heb ik wat aanpassingen door gevoerd in mijn schaduwstation.
zie mijn bijgevoegde banen plan, foto,s volgen nog  .
mvrgr teun
Re: schduwstation ontwerp
en nu wat foto,s van de baan en de schakelkast in aanbouw
Re: schduwstation ontwerp
en nog een paar foto,s
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: schduwstation ontwerp
waarom zo'n grote wisselstraat (rechterkant foto 1)? Daardoor wordt het geheel nagenoeg onbruikbaar voor beveiliging en vlot treinverloop.Is het niet beter gewoon de treinen na elkaar te laten rijden ? ik heb het ook zo gedaan en dan heb je lange opstelsporen tegelijkertijd..
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re: schduwstation ontwerp
Citaat van: bellejt op zondag 24 november 2013, 12:42:40
waarom zo'n grote wisselstraat (rechterkant foto 1)? Daardoor wordt het geheel nagenoeg onbruikbaar voor beveiliging en vlot treinverloop.Is het niet beter gewoon de treinen na elkaar te laten rijden ? ik heb het ook zo gedaan en dan heb je lange opstelsporen tegelijkertijd..

Ben ook benieuwd waarom zo'n wisselstraat.

Maikel
Re: schduwstation ontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: schduwstation ontwerp
Ben behoorlijk onder de indruk van dit sporenplan. Je zult er goed over hebben nagedacht. Wat ik er nog niet in kan ontdekken is de voorgenomen route van en naar de zichtbaan. En op wat voor manier ga je dit automatiseren? Lijkt me tenminste wel nodig bij zo'n baan.

vr.gr.
Jurrien
Re: schduwstation ontwerp
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schduwstation ontwerp
Hallo Teun,

Je hebt serieuse plannen zo te zien en ik blijf daarom jou draadje volgen. Wel ben ik het eens met de kritiek van de voorgaande posters. Het kan naar mijn inziens veel simpeler en goedkoper en toch veel opstel mogelijkheden creëren. Sucses met de baanbouw.

Zou je nog een afbeelding van je aangepaste plan kunnen posten?
Re: schaduwstation
een paar foto,s van de voedingen en besturing tbv digitaal bedrijf
Re: schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation
Wordt het niet eens tijd om een top-tien samen te stellen van ongelukken in een schaduwstation die je noodzaken om bij het meest onbereikbare spoor te kunnen komen?

En is dit nog wel een schaduwstation, of eerder een complete schaduwbaan?
Re: schaduwstation
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: schaduwstation
Hallo Teun,

Zo strak als je de voedingen en decoders hebt geplaatst (waarvan hulde  :thumbup:), zo chaotisch is het schaduwstation. Het lijkt er een beetje op dat je alle regels van de modelspoorbouw een beetje veel hebt genegeerd. De logica ontbreekt helaas totaal en zoals alle voorgangers hebben gemeld, zal je waarschijnlijk niets dan narigheid ondervinden. Er is domweg geen structuur te vinden en dat is in een schaduwstation, waar je geen continue zicht op hebt, nu eenmaal wel wenselijk. Probeer maar eens uit te zoeken als de software niet datgene doet wat jij zou willen, de fout in al die onnodige wissels, kruisingen, opstel- en vrije sporen met alle treinen op de baan te herleiden. Normaal gesproken zou bij de modelspoor het schaduwstation in evenwicht moeten zijn met het
zichtbare station, dus geen zijlijntje met een groot schaduwstation met 50 opstelsporen, of een kopstation van een grote stad met 10 perronsporen en een schaduwstation met maar 3 opstelsporen.
Hoe gaat jouw zichtbare station eruit zien? Ik zie 4 sporen naar boven lopen. Dit station mag eigenlijk wel net zo groot zijn, wil het in evenwicht zijn. En als dat zo is dan kun je de treinen ondergronds en bovengronds verdelen. Met andere woorden: het schaduwstation kan voor de helft kleiner.

(Als vuistregel voor een schaduwstation geldt, dat er het dubbele aantal opstelsporen dient te liggen van wat zinvol is in het bovengrondse station, dat wil zeggen dat het station niet tot de laatste centimeter vol gezet dient te worden met voertuigen. * citaat uit "voorbereidingen voor de modelbaan deel 5")


Ik ben dus heel erg benieuwd naar jouw beweegredenen omtrent het bovengrondse deel wat je voor ogen hebt. Zie dit niet als kritiek, maar ook uit onwetendheid, omdat je niet helder hebt
gemaakt hoe de rest van de baan eruit gaat zien of hoeveel treinen je hebt.

Zelf zou ik jouw ruimte indelen met 2 schaduwstations die bijv. 15 - 20 cm. boven elkaar in een harpopstelling liggen en die middels een dubbelsporige paradebaan in de vorm van een hondenbot principe met elkaar zijn verbonden. Precies datgene wat ook Gertjan heeft geopperd. Ik sta dan ook volledig achter zijn bemerkingen. In de keerlussen kan je dan opstelsporen maken voor treinstellen. Of je dan ook een groot station wilt maken of alleen maar de treinen voorlangs wil laten rijden, puur om het rijden, is natuurlijk aan jou. Op die manier hoef je helemaal geen klapdeel van je zichtbare sporen te maken. Maar het blijft natuurlijk altijd jouw eigen keuze en wensen en dat respecteer ik. :)  Succes verder.