Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Scheiden stroomkringen

Gestart door Ferdi zondag 26 mei 2013, 08:31:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Scheiden stroomkringen
Goedemorgen,
Ik heb twee boosters 60174 gekocht voor de CS2. Ik heb twee aparte ringleidingen gemaakt. Eén onder het schaduwstation en één onder de baan.
Ik wil de CS2 met één booster aansluiten op ringleiding van de baan en een tweede booster op de ringleiding van het schaduwstation aansluiten.
Hoe moet ik de stroomkringen scheiden?
Op foto 1 hoe ik de isolatie van de secties in de blokken heb gedaan: aan de linkerkant van de rails. Alle terugmelders werken.
Op foto 2 hoe ik dacht de stroomkring te scheiden.
Op foto 3 hoe het ook zou kunnen.
Op foto 4 is alles geïsoleerd, maar ik heb juist gelezen dat je met booster 60174 de middenleider niet hoeft te isoleren.
Op foto 5 hoe ons eigen Wiki het beschrijft, juist wél alleen de middenleider.
Welke van de versies is de juiste manier?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Goeie morgen Ferdi, alleen de middengeleider (rode draad) isoleren. De bruine draden isoleren is niet meer nodig. Met booster 60173 wel alles isoleren. Groet Matje
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Dus foto 5?
En met een 60173 foto 4?
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Hoi Ferdi,

Middengeleider isoleren en railstaven kun je gewoon aan elkaar koppelen.



Zie blz 16 van de gebruiksaanwijzing voor tekst en aansluitschema:

2 Aansluiten van de booster 60174
Voor het aansluiten van de booster dienen alle aan de baan aangesloten transformatoren
en netvoedingsadapters van het net te worden gescheiden. Elke booster resp.
elk Central Station moet op een eigen transformator/netvoedingsadapter worden
aangesloten. Op de baan zelf moeten de verschillende stroomkringen elektrisch van
elkaar gescheiden worden. Dit betekent dat bij de H0-rails, op de overgang tussen de
ene en de andere stroomkring, de middenrail geïsoleerd dient te worden. De beide
railstaven dienen voor het verbinden van de ?gemeenschappelijke massa? gewoon
verbonden te blijven.

succes Matje
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Hallo Matje,
Dank nogmaals, maar even voor de zekerheid: dus foto 5?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Ferdi,

Foto 5 is de juiste, bij het gebruik van m-rails is het zo goed als onmogelijk de massa te isoleren, de middengeleider is voldoende,
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Dank Matje!

edit wakkie: citaat verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Beste mensen,
Dan heb ik een nieuwe vraag:
Ik sluit één booster aan op de ringleiding van het schaduwstation. Als ik de stroomkring op de rails scheid, dan is dat voldoende neem ik aan.
De CS2 sluit ik aan op de ringleiding van de hoofdbaan. Ook daar zal ik een gedeelte scheiden, zodat ik daar een booster aan kan hangen. Ik neem aan dat ik de booster dan niet op de ringleiding aansluit, maar op de rails? Of moet ik zowel de CS2 als de booster op de rails aansluiten, namelijk de CS2 op de ene helft en de booster op de andere helft van de baan? Of toch beiden aansluiten op de ringleiding?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Ferdi,


Om het te scheiden van elkaar sluit je de CS2 aan op zijn eigen ringleiding en de rails die hij moeten voeden dus de CS2 sectie.
De Booster sluit je aan op een andere ringliding die bestemd is voor de booster en daar sluit je de rails op aan die bij de booster sectie hoort.
Anders zijn de stroomkringen nog niet gescheiden als ze beide op dezelfde ringleiding aangesloten zouden zijn.
Bijna net zo logisch als dat 1+1 2 is. ;)
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Hallo Sprinter,
Dat snap ik.
Dank!
Ferdi.

edit wakkie: citaat verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Scheiden stroomkringen
@Ferdi,

Bedankt voor het starten van dit draadje.... erg leerzaam.

(degene die reageren, natuurlijk ook erg bedankt...)

Groeten,

Jan
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen

Dag Jan,
Ik heb een aantal uren doorgebracht op dit prachtige forum, maar kon inderdaad geen eensluidend antwoord vinden. Wel veel verhalen over opgeblazen CS2's etc. Ik was toch wel een beetje huiverig geworden. Vandaar mijn vraag en gelukkig duidelijk antwoord.
Achteraf had de wiki natuurlijk wel gelijk....
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

edit wakkie: citaat verwijderd, is gehele vorige bericht.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Aangezien het zeer waarschijnlijk is dat de scheiding van de stroomkring altijd bij de overgang van een blok zal zijn, gaat het er bij mij dan zo uitzien:
Klopt? Of kun je beter de stroomscheiding middenin een blok doen?
Re: Scheiden stroomkringen
Het is handig om de overgang op een plek te hebben waar de treinen door kunnen rijden, en normaal contact zeker zijn, dus niet midden in een wisselstraat. Verder maakt et niet veel uit

Walter
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Beste mensen,
Zojuist de eerste booster aangesloten op het schaduwstation. Alles werkt perfect.
Dank iedereen voor jullie advies!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Scheiden stroomkringen
 :) Voila sé , nu heb ik ook ineens mijn vraag beantwoord gekregen ... lang leve het forum  :P
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Jammer dat die Booster zo duur zijn (vind ik persoonlijk), want het is wel een hele mooie manier om die groeiende aantal meters rails goed onder st(r)oom te houden.

:(
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Hoi Ferdi,

de overgang naar een andere booster heb ik na een wisselstraat geregeld. Niet middenin een blok.

groet Matje
Re: Scheiden stroomkringen
Ferdi,

voor de ringleiding (een per booster-stroomkring) werd mij aangeraden in Göppingen om 1.5 m2 draad te gebruiken en om de 2 meter een voeding in de baan te voorzien. Dit kan met de fijne draden en liefst rechtstreeks solderen aan de railcontacten en aan de ringleiding. Als je de ringleiding vast legt NIET net een "takker" kan de leiding beschadigen en dus zeker niet de twee draden samen vast zetten met een "takker" (bij beschadiging kortsluiting en dan succes bij het zoeken :D).

Grts

Johan
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Citaat van: viking op woensdag 29 mei 2013, 20:55:03
..... Als je de ringleiding vast legt NIET net een "takker" kan de leiding beschadigen en dus zeker niet de twee draden samen vast zetten met een "takker" (bij beschadiging kortsluiting en dan succes bij het zoeken .....

Wat is een 'takker'?

Groeten,

Jan
Re: Scheiden stroomkringen

Jan

Een "takker" is een groot nietjes machine (manueel).
Deze naam bij onze Duitse vrienden komt waarschijnlijk van het geluid dat dit instrument maakt bij het gebruik "TAK"  "TAK" :D

Kan ook met de compressor als je veel nietjes krammen of dergelijke moet plaatsen.

Grts

Johan


Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Citaat van: Wheels op woensdag 29 mei 2013, 20:27:50
de overgang naar een andere booster heb ik na een wisselstraat geregeld. Niet middenin een blok.
Dag Matje,
Zo heb ik het ook gedaan.
Dank!
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Beste mensen,
Zojuist de terminal 60125 aangesloten op de twee boosters 60174. Werkt prima. Ik heb twee boosters aangesloten: één op de baan en de ander op het schaduwstation (2 aparte ringleidingen). Het CS2 gebruik ik dan alleen voor het programmeerspoor.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Scheiden stroomkringen
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Scheiden stroomkringen
Citaat van: viking op woensdag 29 mei 2013, 20:55:03
voor de ringleiding (een per booster-stroomkring) werd mij aangeraden in Göppingen om 1.5 m2 draad te gebruiken en om de 2 meter een voeding in de baan te voorzien. Dit kan met de fijne draden en liefst rechtstreeks solderen aan de railcontacten en aan de ringleiding. Als je de ringleiding vast legt NIET net een "takker" kan de leiding beschadigen en dus zeker niet de twee draden samen vast zetten met een "takker" (bij beschadiging kortsluiting en dan succes bij het zoeken :D).
Hallo Johan,
Zo heb ik het ook gedaan. De ringleiding is bij mij vastgezet met kroonsteentjes.
Dank voor het advies.
Ferdi.