Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuw Bergen in opbouw

Gestart door JooostBoz maandag 22 april 2013, 21:10:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw Bergen in opbouw
Eindelijk is het zover. Na veel testen en proberen met twee testbanen gaat het gebeuren. Een gloednieuwe permanente vaste baan met de naam: 'Nieuw Bergen'.
Maar voor ik kan beginnen zet ik eerst het baanplan op het forum. Kijk daarvoor even op Mijn Webspace Het bestand heet 'Nieuw Bergen.tra'.

Ik ben van plan de baan samen met mijn vader te gaan bouwen. Op dit moment heb ik een ruimte van 350 cm bij 267,5 cm.
Hier een foto van de ruimte:


Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken. Het ontwerp is klaar, maar ik weet niet goed hoe ik nu met de tafel moet beginnen. Nu liggen er planken op, maar de bedoeling is daar een raamwerk van te maken. Er zitten nogal wat hoogteverschillen in de baan waardoor ik niet goed weet wat mijn nul niveau is. Eerlijkgezegd is het ontwerp niet helemaal zelf bedacht maar, van een bestaand ontwerp afgeleid.

Wie wil mij tips geven hierover? Alle ideeën en tips zijn welkom.

Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joost,
Ik zou niet alleen een verwijzing naar een tra bestand plaatsen, maar ook een paar plaatjes van diverse niveaus.
Dan krijg je gelijk een duidelijk beeld van jullie baan.
Ik ken het ontwerp reeds  :D
Ik zou ook vanuit een raamwerk beginnen, bij de bodem  :D oftewel schaduwstation
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joost,
Deze kwam ik zojuist tegen, zeker interessant topic voor jullie (en voor mij)....

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43055.0
Re: Nieuw Bergen in opbouw
robdewitboz
gast

Re: Nieuw Bergen in opbouw
Interessant, maar ik zoek eigenlijk een draadje over het maken van de smalle stroken voor de rails zelf om deze te bevestigen en hoe ik ze uitteken, hoe breed moeten ze zijn, op hoeveel punten moeten ze ondersteund worden, hoe dun mag het multiplex zijn enz. Ik denk, dat het framewerk wel zal lukken.

Groeten,

Rob
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Citaat van: robdewitboz op dinsdag 18 juni 2013, 21:44:53
hoe ik ze uitteken
Heb ooit eens een foto gezien op dit forum, en gelijk maar opgeslagen. Ben helaas vergeten van wie de foto is of waar hij staat dus ik kan geen auteursrechten vermelden..
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
@Brian, handig aparaatje  :D

@Rob en Joost
Misschien handig om samen een keer te gaan proberen...
We moeten alleen zorgen voor een plaat multiplex, wat houten klosjes, gereedschap en thee (want koffie drink ik niet meer).... :D

Misschien verstandig om eens bij een club te gaan kijken. Ik weet niet of ze bij de HIP in Werkendam ook werken met het open systeem (en of ze daar mee bezig zijn)....
Zal een dezer dagen eens een berichtje posten bij Tom en/of Peter de geluidsman...
Basis blijft toch het frame, de rest komt vanzelf.... Je zou ook het project van Tilly eens door kunnen nemen.... Dat staat er van begin af aan op als ik het goed heb....
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi,
Hoi Rob en Joost,

Ff nog wat gegoochelt op starten van banenbouwen... Misschien handig voor zondag  :D

http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm
http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/modelspoor-foto-s.htm
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9871.0.html

Maar de allerduidelijkste is die van Tomhas op zijn website... HULDE!
https://sites.google.com/site/vanbergnaardalinh0/van-wesselstein-naar-carmenhoven

Ik heb een voorlopige kleine wijziging aangebracht in jullie baanplan (althans het laatste wat ik heb)....

Oorspronkelijke plan (met draaischijf):


Tijdelijk uitsluiten van de U (ivm plaatsgebrek)

Als je je baan mobiel opstelt kun je als je dit gedeelte (tijdelijk) weg laat eerst de achterzijde van het 1e stuk afwerken.
Als je dit niet doet kom je achteraan (zeker links bij het raam) er nooit meer bij... Op deze manier kun je een ruimte van zo'n 90 cm achter je baan creeren. Je moet dan wel onder de tafel door, maar we zijn jong toch  :P :P :P

Als optie voor later zou je 2 extra wissels kunnen plaatsen, zodat je een extra schaduw/kopstation kunt realiseren onder je draaischijf. Je keerlus bij je draaischijf zou ik dan laten vervallen....  Dit levert extra ruimte op om je draaischijf en alles er omheen aan te kleden... (kolenopslag, watertank, etc....)


Ik zou het frame 40x40 maken, rechts eventueel 1 van 40x50 (komt beter uit)

Benodigde materialen (denk ik):

- Latten van 80x20 mm voor je frame (diverse lengtes, een paar lange voor de achterkant)
- Schroeven
- Multiplex van 12mm (ik zou gaan voor platen van 61x244 of 122x244 en 1x door laten zagen)
- Stevige poten (bv. tuinpalen, zie Tomhas)
- Wielen (eventueel te bestellen via DX.xom!!)

Misschien komt er nog wel meer bovenborrelen, maar dit was het voor nu....  :D

Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hierbij een aanvulling  :D :D :D (snel he)

@Brian : Bij Tomhas op zijn website staat ook zo'n wagonnetje  :D

Mocht je de korte been van de U toch aan willen gaan leggen (wel mooi uiteraard) dan zou ik hem opklapbaar maken.
Dit heeft als voordeel dat je altijd aan de achter zijde van je baan kunt komen....
Ook eens navragen bij Peter de Geluidsman.... Die heeft een aantal bovenbouwmodules afneembaar gemaakt....
Dan kun je ook op meerdere plekken gemakkelijker toegangsruimte creeren.
Kijk hiervoor ook eens bij de baan van Tilly, die heeft een toegangsluik gemaakt in een berg.

Ook een mogelijkheid is een toegangsluik in je spiraal (binnenin de cirkel). Dit hebben ze ook bij Railz in Rotterdam...
Hier moet je alleen de loop van je schaduwstation (onderste deel) een klein beetje voor omleiden (langs boven) zodat hij niet door je spiraal heen loopt....
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Eindelijk het is zover. Ik ,Rob en Leo zijn druk bezig geweest met het baanplan.
Mijn vader is druk bezig met het bouwen van de tafel en het hout op maat te zagen (binnenkort foto's hiervan).

Ik zelf het ondertussen niveau 0 in Wintrack gedaan. Ik heb de Blokken ingedeeld en de isolatie er in verwerkt.

hier de foto van het baanplan met elk blok zijn eigen kleur.


Als je ook de Wintrack file wilt bekijken kijk dan even hier op mijn Webspace
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joos,

Kun je het TRA bestand bijvoegen? Webspace werkt bij mij niet.

vr.gr.
Jurrien
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joost,

Hard gewerkt!
Ik kan zo znel een foutje ontdekken in je groene blok (onderin).
Hier zit een wissel in. Groene blok op laten houden voor het wissel, paarse blok door laten lopen tot aan het wissel.
Succes met opbouwen.... Tip : je underlayment op laten houden voor je gaat stijgen. Stijgingen opbouwen met multiplex 12mm.... Dit is iets of wat makkelijker om stijgingen mee te realiseren.
Re: Nieuw Bergen in opbouw
@Jurrien Ik heb het Wintrack file bijgevoegd aan dit bericht voor je

@Leeeke Ik heb de fout verbeterd en heb een nieuwe foto gemaakt

Re: Nieuw Bergen in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joost,

Bedankt voor het bijvoegen. Helaas kan ik het niet openen, want ik gebruik WINTRAC versie 9. Jij zult wel een hogere versie gebruiken.

vr.gr.
Jurrien
Re: Nieuw Bergen in opbouw
klopt ik gebruik wintrack 10
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Even opslaan als... en dan wintrack 7 selecteren... Dat kunnen de meeste mensen lezen.
Re: Nieuw Bergen in opbouw
@Jurrien Hallo heb voor jou gedaan wat Leeeke zij.

hier is de wintrack file die jij wel kunt openen
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Joost/Rob,

Zie mijn opmerkingen in de bijgevoegde afbeelding:

1 : Dit moet een onderdeel (Stop of Inrij sectie) worden van het paarse blok, isolator daarboven weghalen.
2 : Dit wordt de Stop/inrij sectie van het groene blok, 2 isolatoren aanbrengen
3 : Als je hier een bochtwissel plaatst heb je je koppeling met niveau 1 zonder dat je de rest af hoeft te breken... Scheel weer verlies aan functionaliteit.

Wat ik ook nog zou doen :
- Bloknamen erbij vermelden
- sectienummers en magneetartikelnummers alvast toekennen en deze in wintrack toevoegen mbv de \
- Rijrichtingspijlen toevoegen (ook handig voor straks in iTrain.)
- Aangeven welke sporen je doorgaande sporen zijn. Hier kan in principe geen trein staan (ivm automatische routes....)
- Probeer je stopsecties altijd 2 wissels te laten zijn!! Dit scheelt in iTrain een hoop instelwerk. Dan kun je beter je inrij sectie korter maken, die grijpt nog niet in, zet alleen het achterliggende sein op rood.

Bv :
Schaduwstation = SS
SS1 = Blok 1 van schaduwstation
SS1_I = Inrijmelder van Schaduwstation Blok 1
SS1_A = Afremmelder van Schaduwstation Blok 1
SS1_S = Stopmelder van Schaduwsation Blok 1.
Handig is om een underscore te gebruiken, dit is in iTrain ook zo en wordt soms automatisch toegevoegd.

Succes!!
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi Leo

De foto die jij hier gebruikt is niet goed hoor ik had hem al aangepast.
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi

niveau 0 ligt nu om te kijken of dat het past met wagons en zo.

hier een paar foto's ervan




Re: Nieuw Bergen in opbouw
Ziet er bijzonder goed uit Joost.
Erg netjes gemaakt. :thumbup:

Tony
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Hoi,

En rijdt het zonder ontsporen? Wel alle locs & wagons testen!!!
Een opmerking wat betreft de foto's.... Je kan ze het beste verkleinen naar 800x600. Dat scheelt enorm in tijd en grootte  :D

Iets waar je over na moet denken... Ik zou van hardboard valranden schroeven aan de buitenkanten. Dit hoeven maar strookjes te zijn van zo'n 2 a 3 cm boven het maaiveld... Dit heeft als voordeel dat als er iets ontspoort en omvalt het niet naar beneden keilt... verder hard gewerkt!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd hoe het er in het eggie uitziet.
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Tevens voordat je vast gaat leggen isolatie eronder (of kurk)....
Over vastleggen met schroefjes zijn de meningen verdeelt.... Kan ook met houtlijm, Hot Glue of wat anders....
Re: Nieuw Bergen in opbouw
Bedankt voor de tips ga er zeker wat mee doen of nou waarschijnlijk ik en mijn vader dan 😝😝 :P