Als ik de reacties lees van de mensen, die geen problemen hebben met K wissels word ik wel een beetje jaloers. Nu weet ik natuurlijk niet met wat voor soort wissels zij rijden. Je hebt de oude met vaste spoelen en je hebt de nieuwere met losse spoelen. De wissels met vaste spoelen hebben het voordeel, dat de spoelen vrijwel nooit weigeren, maar het nadeel, dat zij niet vlak blijven liggen. Van de spoelen van de nieuwere wissels begeven velen het na verloop van tijd. Er zijn al veel draadjes over die losse spoelen geschreven in de loop van de tijd, dus daarover hoef ik het niet te hebben. Feit is wel, dat toen ik er achter kwam, dat die losse spoelen problemen opleverden, op beurzen heb gezocht naar de oude wissels met vaste spoelen en deze daarna zoveel mogelijk heb gebruikt. Maar inmiddels had ik natuurlijk wel al een groot aantal wissels met losse spoelen. Daarvoor heb ik de spoelen, die goed functioneerden over gehouden en wissels, waarvoor ik geen goed functionerende spoelen meer had, heb ik in de loop van de tijd vervangen door de spoelen van Viessmann, waarmee geen problemen zijn. Alles bij elkaar heb ik vrijwel geen weigerende wissels meer.
Nu is dus het probleem de ontsporingen/kortsluiting op een aantal wissels. Daarbij blijken de meeste problemen in de oude wissels en de slanke nieuwere wissels te zitten, maar niet uitsluitend. Zoals uit de tests, die ik met diverse locs heb gedaan, kan ik er niet een eenduidig beeld uit destilleren. In Koploper heb ik de snelheid over de bedreigde wissels afgesteld op een schaalsnelheid van 40 km/h. Nu is het natuurlijk wel zo, dat die 40 km niet voor alle locs hetzelfde is. Ook al ijk je alle locs op hetzelfde traject, toch blijkt, dat 40 km niet voor alle locs hetzelfde is. Maar in ieder geval rijden alle locs met een gematigde snelheid over die wissels in Koploper. In de tests gebruik ik drie snelheden, kruipend, gematigd (overeenkomend met de geijkte snelheid van 40 km) en snel (snelheidsregelaar op 3/4).
Een deel van de problemen zal terug te voeren zijn op het niet vlak liggen van de oudere wissels. Als gevolg van de bodemplaten vermoed ik, dat deze veel meer trekken dan de nieuwere wissels, ook al houd ik de temperatuur zoveel mogelijk constant. Er is verwarming en de vochtigheidsgraad is eerder aan de droge kant dan aan de vochtige kant. Waar ik constateer, dat een wissel niet vlak ligt en dat is niet te verhelpen met vastschroeven of spijkeren, probeer ik dat te ondervangen door er stukjes papier/karton onder te leggen (net als bij de rails, waar dit probleem ook wel voorkomt) of een spijkertje met de kop op een biels om hem vlak te houden. Voor een deel helpt dat, voor een deel niet.
Bij rails helpt dit soort oplossingen altijd, bij wissels helaas niet.
Bij de slanke wissels is het probleem de wielafstand. Dat is er in ieder geval uitgekomen. Dat is winst.
Wat de andere wissels betreft, dat beeld is niet eenduidig en dan wordt het moeilijk om vast te stellen wat de oorzaak is en op grond daarvan de goede oplossing te kiezen. Om duidelijk te maken, wat ik bedoel: als een wissel niet vlak ligt, dan kunnen een aantal puko's te hoog of te laag liggen, maar dan helpt het verstellen van die puko's niet. Die wissel moet vlak liggen, maar dat lukt niet. Ik houd het erop, dat in dat geval de oorzaak het niet vlak liggen is en dat andere oplossingen lapmiddelen zijn, die ook het tegengestelde beeld veroorzaken (ik bedenk dit tijdens het schrijven!).
Hoe anderen erover denken, lees ik wel weer.
Mvrgr
Carel