Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sleperwippen

Gestart door Carel donderdag 04 april 2013, 13:43:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleperwippen
Carel
gast

Sleperwippen
Hallo allemaal,
Omdat even verderop een draadje over vreemd digitaal gedrag staat en daarin de sleepwippen ter sprake komen, kom ik op het idee voor mijn vraag. Ik heb K rails en gebruik die dingen op de scheiding tussen 2 boostersecties. Vreemde digitale verschijnselen blijven dan wel achterwege, maar er treedt wel een hinderlijk verschijnsel op: bij langzaam rijden blijven alle treinen erop staan en bijna de helft zelfs bij behoorlijke snelheid. Dan moet ik er naar toe om ze een zetje te geven. Omdat ik 4 secties heb, gebeurt dat nog wel eens. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Mvrgr
Carel
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sleperwippen
Beste Carel,

Hoeveel boosters?

Type boosters?

Hoe boosters aangesloten op centrale?

Interne booster van centrale ook op een sectie?

Groet, Anne W
Re: Sleperwippen
Carel
gast

Re: Sleperwippen
Hallo Anne,
Ik heb 4 boosters plus een centrale (CS1R). De booster van de centrale gebruik ik voor de wissels en dus 4 boosters voor de rijstroom. Elke sectie die door een booster wordt bediend, is op de middenrail gescheiden en op de scheiding een sleepwipper. Kortsluiting of ander vreemde digitale verschijnselen heb ik niet, alleen hebben een aantal treinen moeite om over die sleepwipper heen te komen. Zij blijven erop staan en bij langzaam rijden komt er geen een overheen. Op zich lijkt het me niets bijzonders, alleen vind ik het geen fraaie oplossing en het is vervelend om telkens weer een loc op gang te moeten helpen.

Mvrgr
Carel
Re: Sleperwippen
nobody
gast

Re: Sleperwippen
Hoe zouden de 2-rail jongens zoiets aanpakken? Met een wielenwipper? 8o
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sleperwippen
Beste Carel,

Als die 4 boosters vanhetzelfde merk en type zijn, correct zijn aangesloten op de centrale, de rails en op de trafo's en ook nog gevoed worden door identieke trafo's, dan is er geen enkele reden om sleperwippers te gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Sleperwippen
Hoi

Sleperwippers heb ik nog nooit gebruikt, nooit last gehad van "kortsluiting".
Haal de sleperwippers eens helemaal weg en kijk eens wat er gebeurt? Niets?
Dan kunnen ze weg.

teunis
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Sleperwippen
ik zit al de hele dag te denken wat er nu bedoeld word met sleperwippen....
zou iemand dat eens uit kunnen leggen, en eventueel een foto ervan plaatsen.

groet Winno
Re: Sleperwippen
nobody
gast

Re: Sleperwippen
Heb geen foto. Is een opstaand stukje kunststof, dat iets hoger is dan de puko's. Zodat de sleper eroverheen
gewipt wordt.
Verdere verklaring bij de buren gevonden ===> klik
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Sleperwippen
maar, als de sleper boven de pukko's gewipt word, dan stopt de lok toch....
of is het de bedoeling dat de sleper van de een af gehaald word en dan door wipt naar de andere rail?
maar dan heb je toch even geen spanning op de lok staan, dus de verlichting uit...
en de digitale techniek die kan daar dan gewoon tegen?

groet Winno
Re: Sleperwippen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sleperwippen
Hallo Carel,

Als je bv 4 Esu boosters hebt kun je zonder sleper wippen aan de slag, het is wel belangrijk dat iedere booster precies het zelfde voltage geeft.

In je cs kun kun je zien wat het voltage van iedere booster is, aan de zijkant van de voeding zit ( als het goed is ) een zwarte schroef hiermee kun je het voltage instellen.

Het voltage mag rond de 18 volt zijn, is het voltage te laag dan kunnen er ook allerlei problemen ontstaan.

Bij hobby in praktijk hebben een tijd lang 3 boosters aan elkaar gehangen zonder dat dit problemen gaf.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Sleperwippen
nobody
gast

Re: Sleperwippen
Winno, inderdaad wordt de voeding even onderbroken. Daarom moet je er met fikse gang overheen karren.
Re: Sleperwippen
Carel
gast

Re: Sleperwippen
Beste antwoorders
Bedankt voor jullie antwoord. Van de vier boosters, die voor de rijspanning zorgen, zijn er drie van hetzelfde merk (Digirails) en 1 van ESU. De centrale wordt alleen voor de wissels gebruikt. Natuurlijk heb ik ook zonder die wippers gereden. Maar zelfs tussen de drie Digirailssecties traden soms verschijnselen op zoals in het eerdere draadje beschreven, en zelfs ook wel eens kortsluiting als een trein stilstond op de scheiding, waarbij ook de centrale afsloeg. Volgens Digirails zou dat niet kunnen, want ze zijn aangesloten volgens de handleiding van Digirails zelfs met de beveiligingsdraad tegen kortsluiting.
Wellicht, dat ik toch die wippers maar weer weg doe en alleen handhaaf voor de scheiding met de sectie van de ESU booster. Het heeft me nog nooit een booster gekost en het steeds weer op gang helpen van een loc vind ik hinderlijker.

Mvrgr
Carel
Re: Sleperwippen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sleperwippen
Beste Carel,

Dat er tussen de Ecos en de andere boosters wat gebeurt kan ik me indenken, tussen de Digirails boosters zou het niet moeten gebeuren, tenzij de gebruikte trafo's verschillend zijn.

Heb je ook al eens getest of de gestransformeerde spanningen met elkaar in fase zijn, zou eigenlijk niet uit mogen maken, maar je weet maar nooit.

Groet, Anne W