Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound

Gestart door Sattrickske maandag 01 april 2013, 21:00:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
3e loc in m'n rijtje van verbouwingen...  een BR50.  Machtige loc, maar in de huidige toestand zeer beperkt in z'n mogelijkheden; heeft enkel front lichten.

Dus eerste stap, alles uit mekaar halen en eens een grondige poetsbeurt gegeven met wasbenzine:

De motor was nog goed, maar 'k ga 'm toch vervangen door een 5-polig exemplaar (M* 60941), rijgedrag zal subliem zijn met een LokSound V4.  Ik heb wel meteen de bedrading van de sleper vervangen, die was zo goed als rot.

Eerste probleem: geen sluitlichten :?, dus maar wat zitten boren en frezen:

Er kwam wat freeswerk aan te pas omdat één van de metalen gewichten in de weg zat van de gaten voor de lichtsluizen.  En om het nog wat erger te maken, zat de plastic pin om het metalen gewicht op z'n plaats te houden pal voor m'n middelste licht.  Dus na wat boren en frezen:


Het metalen gewicht wordt nu op z'n plaats gehouden door 2 stukjes styreen die met aceton aan de tender gekleefd werden.  De lichtsluizen zijn gemaakt van stukjes lichtgeleider die eerst op lengte gesneden werden (1mm te lang) en daarna vlak geschuurd en gepolierd.  Om de topjes aan één uiteinde te maken heb ik een stuk aluminium verhit met m'n vlamlasser en dan de geleider er effe loodrecht tegengedrukt (vandaar 1mm te lang).

Volgende stap is de voorste lamphouder te vervangen door een stukje print met 2 of 3 leds.  Bedoeling is dat die onder de aansluiting van de rookgenerator blijft.

Meer verbouwingsnieuws volgt...
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Dag Patrick.

Dit bouwverslag ga ik nauwlettend volgen. Ik heb zelf een Märklin 3084.

Citaat van: Sattrickske op maandag 01 april 2013, 21:00:59
Het metalen gewicht wordt nu op z'n plaats gehouden door 2 stukjes styreen die met aceton aan de tender gekleefd werden.
Kun je hier een detailfoto van laten zien?

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Hallo Patrick,

Ik heb mijn br 050 (3084) ook omgebouwd naar een digitale versie met hoogvermogenmotor en telex. Ik heb een br 50 met wagner windleibladen opgeofferd en daar heb ik de kap en de tender van de 3084 opgezet. Ik heb de lampjes uitgeboord zoals jij dat ook gedaan had en vervolgens heb ik een lichtgeleider besteld die eigenlijk hoort in de tender van de nieuwe br 50 met kabinentender. Deze lichtgeleider bleek precies te passen en ik heb hem met een drupje lijm vastgezet. Vervolgens heb ik de gewichten verwijderd. Deze had ik niet meer nodig daar in de nieuwe tender het gewicht in de bodemplaat zit. Ook zit daar een telexkoppeling in die ik gelijk weer kon gebruiken voor deze lok. Ik zal eens kijken of ik foto's ga plaatsen. Anders neem ik hem wel een keer mee naar een rijdag van de M-track club.

Groet, jasper
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 01 april 2013, 22:11:30
Dag Patrick.

Dit bouwverslag ga ik nauwlettend volgen. Ik heb zelf een Märklin 3084.

Citaat van: Sattrickske op maandag 01 april 2013, 21:00:59
Het metalen gewicht wordt nu op z'n plaats gehouden door 2 stukjes styreen die met aceton aan de tender gekleefd werden.
Kun je hier een detailfoto van laten zien?
Die foto staat er al, de  3e in m'n eerste post:

als je goed kijkt in de omgekeerde tender, zie je achteraan links een stukje zwarte geschilderde styreen in de vorm van een trapezium, aan de rechterzijde zit z'n spiegelbeeld.  De oude middelste steun is weggefreesd omdat daar m'n middelste lichtgeleider doorkomt.  De stukjes zijn trapezoidaal om wat meer plaats te hebben voor m'n printplaatjes die de leds gaan vasthouden.

Wel heel goed uitkijken met de aceton op de binnenzijde van de tender, want de plastic is daar heel dun; de aceton zou door de tender kunnen smelten.  Dus een heel klein beetje aceton gebruiken, of anders gewoon secondenlijm.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Jasperkc op maandag 01 april 2013, 22:22:47
Ik heb mijn br 050 (3084) ook omgebouwd naar een digitale versie met hoogvermogenmotor en telex. Ik heb een br 50 met wagner windleibladen opgeofferd en daar heb ik de kap en de tender van de 3084 opgezet. Ik heb de lampjes uitgeboord zoals jij dat ook gedaan had en vervolgens heb ik een lichtgeleider besteld die eigenlijk hoort in de tender van de nieuwe br 50 met kabinentender. Deze lichtgeleider bleek precies te passen en ik heb hem met een drupje lijm vastgezet. Vervolgens heb ik de gewichten verwijderd. Deze had ik niet meer nodig daar in de nieuwe tender het gewicht in de bodemplaat zit. Ook zit daar een telexkoppeling in die ik gelijk weer kon gebruiken voor deze lok. Ik zal eens kijken of ik foto's ga plaatsen. Anders neem ik hem wel een keer mee naar een rijdag van de M-track club.
Ik heb 3 individuele, onafhankelijke lichtgeleiders en niet één gemeenschappelijke zoals die van de nieuwe BR50.  Ik ben van plan om de leds gedeeltelijk individueel aan te sturen (rangeer indicatie bv.).  En ik ben nog aan het twijfelen of ik 2 soorten leds ga gebruiken om rode sluitlichten te verkrijgen (kan geen documentatie vinden hierover voor de BR50); 'k heb de indruk dat het allemaal gewone warm-witte lichten zijn.  Ik denk niet dat in de jaren '40 rode lichten gebruikt werden op locs.
De telexkoppeling moet ik niet aanpassen, omdat de huidige oude koppeling compatibel is met de wagons die gaan getrokken worden.  Maar zoniet valt die koppeling inderdaad makkelijk om te bouwen naar een moderne telex koppeling (via NEM schacht).
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Goed bezig Patrick  :thumbup:  :thumbup:

Krijgen we een filmpje als je klaar bent?

Albert.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Zal dan eens ergens een deftige camera moeten gaan zoeken, want filmen met m'n smartphone geeft niet veel...
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Sattrickske op dinsdag 02 april 2013, 19:42:08
Zal dan eens ergens een deftige camera moeten gaan zoeken, want filmen met m'n smartphone geeft niet veel...
Dan rammel je er toch 1 uit je 3D printer  :-)

Albert.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Haha da's een goeie!
Maar heb wel iets anders uit m'n 3D-printer gerammeld: een vervanger voor het gloeilampje...


Heeft dezelfde vorm als het lampje, maar nu kan er 3 of 4 stukjes print met leds tegen kleven.

Ga nu eens nadenken over de drijfverlichting en de vuurhaard.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Wel super handig zo'n 3D printer. :)
Heb je ook een 3D scanner?
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Kappa op zaterdag 06 april 2013, 10:45:19
Heb je ook een 3D scanner?
Nog niet, ben nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken...
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Heb me verdorie een ganse avond suf gezocht naar de digitale, onversterkte uitgangen van m'n ESU LokSound 54400.  Volgens de handleiding zijn er 4 versterke uitgangen (licht voor, licht achter, AUX1 en AUX2) en 2 niet versterkte uitgangen AUX3 en AUX4.  Ik heb een extra uitgang nodig voor de vuurhaard van m'n BR50.  En maar zoeken, en maar niet vinden :?.  Dan maar de oscilloscoop erbij gehaald en de hele 54400 doorgemeten (er zit aan de achterkant plaats voor een 22-pin connector die niet aangebracht was).  Dus deze heb ik dan beginnen doormeten en wat blijkt de de pinnetjes komen overeen met een ESU LokSound V4.0 PluX16.  Maar dan was ik nog niet klaar, de AUX3 en AUX4 uitgangen zijn niet alleen niet versterkt, ze zijn bovendien ook nog eens open-collector.  ESU voorziet hiervoor wel een adapter, maar deze past niet op de 54400.  Dus dan maar zelf eentje ontworpen...

Hieronder de schakeling die ik ga gebruiken op m'n BR50, misschien heeft iemand anders er ook iets aan.  De vuurhaard zit op AUX3 die versterkt wordt met een PNP transistor:


De CNC is nu bezig met de printjes te maken.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Deze lok is nu klaar...

Dit moest er allemaal in geraken:


De loc zelf:


De tender:


DE BR50 op het programmeerspoor:


Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=jgpDG1u4jgo
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Mooi stukje werk Patrick.

Albert.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Mooi ombouw Patrick.
Die printjes zien er erg profi uit, waar maak je mee? Ets je die zelf?
Volgens mij zie ik ook een flakkerende vuurkist, klopt dat?
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Hey Patric,

Dat ziet er erg gaaf uit zeg, dat frezen van die printen ziet er professioneel uit. Ik ben hier wel eens bezig geweest met UV lampen en gootsteenontstopper om printen te belichten en etsen maar een echt succes is het nooit geworden.
Mag ik vragen wat voor machine je hebt voor het frezen? Mij lijkt het ook wel wat om me ooit eens zo'n machine aan te schaffen.

Groeten Jan Willem
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
De printjes zijn inderdaad gefreesd.  Vroeger werkte ik ook met UV licht, NaOH (gootsteen ontstopper) en FeCl3 (etsmidddel); dat gaf redelijke resultaten, maar 't was altijd een smurrie met dat etsmiddel.  Later heb ik dat etsmiddel vervangen door amonium sulfaat, dat gaf betere resultaten.
2 jaar geleden heb ik een kant en klare CNC gekocht, een HighZ 400 van cnc-step, een top machientje en zeer goede service van de firma (net over de grens in Duitsland).  Ik frees er van alles mee, inclusief printjes.  Mijn CNC is uitgerust met een regeling voor constante diepte, daardoor gaat de frees steeds even diep in de print.  Bij het begin effe calibreren en je print komt er steeds perfect uit (totdat de frees zelf versleten is).
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Kappa op vrijdag 19 april 2013, 22:47:50
Volgens mij zie ik ook een flakkerende vuurkist, klopt dat?
Dat klopt inderdaad...
Een klein gaatje in de behuizing geboord waarachter een paar rode leds op een printje met transistor versterking zitten.  Deze leds worden aangestuurd door de AUX3 van de ESU, en via de LokProgrammer heb ik aan deze uitgang de 'Smart firebox' gekoppeld.  De versterking was nodig omdat de AUX3 van m'n ESU geen versterkte uitgang was.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Patrick,

Een onversterkte AUX kan zonder versterking gerust een led aansturen hoor.
Je moet alleen rekening houden met dat deze inverterend werkt en de uitgang in actieve stand op TTL (+5V) niveau ligt.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 april 2013, 16:32:45
Een onversterkte AUX kan zonder versterking gerust een led aansturen hoor.
Je moet alleen rekening houden met dat deze inverterend werkt en de uitgang in actieve stand op TTL (+5V) niveau ligt.
Een led wel, 2 gewone ook nog.  Maar in mijn geval zijn het 2 power leds (omdat de behuizing wegdraait in de bochten, had ik 2 leds nodig).  De TTL uitgang was een open collector die minder dan 10mA, bij 5 mA begon de spanning al te zakken.  Ik had voor m'n 2 power leds 20mA nodig, teveel voor de onversterkte AUX3 dus.  Een SMD transistortje en weerstandje meer op het printje maakt het verschil niet hoor.  En ik had inderdaad last met de inversie, dus via een PNP versterkt en nu werkt alles perfect.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Dat zou ik nou ook allemaal graag snappen .. 8o

Een en al be(ver)wondering.

groet,
Jos
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Sattrickske op zaterdag 20 april 2013, 20:20:34
De TTL uitgang was een open collector die minder dan 10mA, bij 5 mA begon de spanning al te zakken.
Dat is inderdaad erg weinig Patrick, dan maar beter versterken.

Jos, het is niet eenvoudig om even via het forum een cursus elektronica te geven.
Maar je kunt op http://users.khbo.be/peuteman/fotoelektronica.htm veel lezen over de elektronica.
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Ad,

Bedankt voor de link. Leesvoer voor de vakantie!

gr. Jos
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Dibbes op zaterdag 20 april 2013, 20:23:10
Dat zou ik nou ook allemaal graag snappen .. 8o
Als je specifieke vragen hebt, vraag dan maar, ik probeer wel te antwoorden.
t Is inderdaad niet makkelijk om alles van A tot Z uit te leggen.  Maar het geval van de niet versterkte uitgangen van de ESU is wel meer bekend.  Als je de handleiding van de ESU 54400 bekijkt, dan zie dat er 4 'normale' versterkte uitgangen zijn (licht voor, licht achter, AUX1 en AUX2) en daar bovenop nog 2 'logische' uitgangen, die niet versterkt zijn.  Dat wil zeggen dat de uitgangen niet genoeg stroom geven om bv. een rookgenerator (±100 mA) of een reeks sterke leds (±20 mA) aan te sturen.
Deze niet-versterkte uitgangen zijn wat we in de elektronica 'open-collector' noemen, ttz. de interne logica wordt naar buiten gestuurd over een transistor waarvan de collector niet verbonden is met de voeding.  Een andere mogelijkheid is dat deze uitgangen rechtstreeks van de digitale logica komen en deze zijn ook zeer beperkt in het leveren van stroom.  Voor de ESU 54400 heb ik het nagemeten en blijkt het open-collector te zijn en de uitgang is geinverteerd; maw. er staat spanning op wanneer ie logisch uitgeschakeld is.  Klassieke truc is om dit dan te versterken via een PNP transistor.  Kijk maar naar het schema dat ik wat hoger gepost heb (het gedeelte firebox).
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Beste Patrick,

Heel vriendelijk van je om de moeite te nemen het uit te leggen :thumbup: :thumbup:. Maar ik sprak als volstrekte leek op dit gebied mijn bewondering uit voor het kennelijke gemak waarmee jij en anderen, zoals Kappa, kunnen "spelen"  met stroom en spanning, complete schema's ontwerpen en die vervolgens ook nog kunnen laten werken zoals bedacht!
Mijn kennis reikt niet veel verder dan de wet van Ohm en het verschil tussen parallel en serieel schakelen. Ik zou graag meer begrijpen van elektronica en het lijkt mij goed om eens voorzichtig te beginnen met de cursus waarnaar Kappa verwijst. Als ik eraan toe ben meld ik me weer!

groet, Jos
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Citaat van: Sattrickske op zaterdag 20 april 2013, 13:11:57
De printjes zijn inderdaad gefreesd.  Vroeger werkte ik ook met UV licht, NaOH (gootsteen ontstopper) en FeCl3 (etsmidddel); dat gaf redelijke resultaten, maar 't was altijd een smurrie met dat etsmiddel.  Later heb ik dat etsmiddel vervangen door amonium sulfaat, dat gaf betere resultaten.
2 jaar geleden heb ik een kant en klare CNC gekocht, een HighZ 400 van cnc-step, een top machientje en zeer goede service van de firma (net over de grens in Duitsland).  Ik frees er van alles mee, inclusief printjes.  Mijn CNC is uitgerust met een regeling voor constante diepte, daardoor gaat de frees steeds even diep in de print.  Bij het begin effe calibreren en je print komt er steeds perfect uit (totdat de frees zelf versleten is).

WOW  8o das geen goedkoop hobby apparaatje, maar wel heel erg gaaf. Ooit zou ik ook wel graag zo'n apparaat willen hebben maar op dit moment krijg ik geen toetemming van mn vriendin  :( . Misschien dat ik maar weer eens aan de gang ga om printen te gaan etsen, lijkt toch mooier dan al die gaatjes printen rond de baan  :D
Re: Ombouwen van 3084 BR50 naar LokSound
Goedkoop was ie inderdaad niet; maar op 2 jaar tijd heb ik 'm al bijna dubbel terugverdiend.  Als ik alle elektronica had moeten kopen die ik met dit toestel gefabriceerd heb, dan was ik veel meer geld kwijt.  En dan zwijg ik nog over de andere mechanische stukken die ik ermee gemaakt heb.

Als je terug gaat etsen, heb ik misschien nog een tip voor jou.  Heb als eens geprobeerd om de strijkmethode toe te passen?  Het komt erop neer dat je je print in negatief met een laser printer op gewoon fotopapier afdrukt (contrast op maximum).  Het fotopapier leg je dan met de bedrukte kant tegen een blanke printplaat (een gewone, geen UV gevoelige) en dan strijk je 'm gedurende 15 minuten met een strijkijzer in z'n heetste stand.  Dan leg je de hele handel gedurende een 20-tal minuten in lauw water en pel je het fotopapier van de print (eventueel lichtjes schrobben); als alles goed gegaan is, blijven je baantjes netjes aan de print kleven.  Daarna kan je de print gewoon etsen met eender welk etsmiddel.  Dit trucje werkte bij mij destijds perfect en de techniek erachter is de toner van de laserprinter; deze toner is niks meer dan superfijn plastic.  Met het strijkijzer smelt je dit plastic tegen de printplaat.
Als ik destijds m'n prints nog etste, was het meest kritische moment de UV belichting en het ontwikkelen met de ontstopper.  Dit ging veel beter met de strijk techniek.  Je moet maar eens achter googlen...