3e loc in m'n rijtje van verbouwingen... een BR50. Machtige loc, maar in de huidige toestand zeer beperkt in z'n mogelijkheden; heeft enkel front lichten.
Dus eerste stap, alles uit mekaar halen en eens een grondige poetsbeurt gegeven met wasbenzine:
De motor was nog goed, maar 'k ga 'm toch vervangen door een 5-polig exemplaar (M* 60941), rijgedrag zal subliem zijn met een LokSound V4. Ik heb wel meteen de bedrading van de sleper vervangen, die was zo goed als rot.
Eerste probleem: geen sluitlichten
, dus maar wat zitten boren en frezen:
Er kwam wat freeswerk aan te pas omdat één van de metalen gewichten in de weg zat van de gaten voor de lichtsluizen. En om het nog wat erger te maken, zat de plastic pin om het metalen gewicht op z'n plaats te houden pal voor m'n middelste licht. Dus na wat boren en frezen:
Het metalen gewicht wordt nu op z'n plaats gehouden door 2 stukjes styreen die met aceton aan de tender gekleefd werden. De lichtsluizen zijn gemaakt van stukjes lichtgeleider die eerst op lengte gesneden werden (1mm te lang) en daarna vlak geschuurd en gepolierd. Om de topjes aan één uiteinde te maken heb ik een stuk aluminium verhit met m'n vlamlasser en dan de geleider er effe loodrecht tegengedrukt (vandaar 1mm te lang).
Volgende stap is de voorste lamphouder te vervangen door een stukje print met 2 of 3 leds. Bedoeling is dat die onder de aansluiting van de rookgenerator blijft.
Meer verbouwingsnieuws volgt...