Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Mooi werk Henk :thumbup: Ziet er levensecht uit.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Henk
je masten waren al heel mooi
maar dit slaat alles gewoon weg super, je zou er bijna zwitsers door gaan rijden

gzd

geweldig

Gr ed
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Henk

Prachtig werk geleverd.
Net echt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Prachtig. Ziet er heel echt uit. Dat zal wel wat uurtjes en centjes kosten als je de hele baan zo gaat voorzien van die mooie kunstwerkjes.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Dit is het werk van een pro .  Daar sta ik bij en keek ernaar. Daar kunnen we alleen maar een beetje jaloers op zijn. Dit is af Henk. Heerlijk om naar te kijken. :O :O
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Hoi Henk,

echt in 1 woord, prachtig!!

Groetjes Dennis
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Hoi Henk

Moet zeggen je hebt het onderste weer uit de kast gehaald echt een pracht stukje werk  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Hoi Henk.
Dit is echt magnefiek :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet Wim.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Hey Henk,

Leuk je weer even gesproken te hebben in Houten en gelijk maar een afspraak volgende week bij de HIP gemaakt. Maar wat maak je het weer mooi, die bovenleiding van Sommerfeldt, in een woord geweldig. :thumbup: :thumbup:
Maar ik spreek je volgende week bij de HIP, fijn weekend.

Groet Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Citaat van: Jongslog op zaterdag 28 maart 2015, 08:27:39
Prachtig. Ziet er heel echt uit. Dat zal wel wat uurtjes en centjes kosten als je de hele baan zo gaat voorzien van die mooie kunstwerkjes.

Dank allemaal voor de complimenten! Het was me een werkje wel maar zeer de moeite waard en wat Henk (Jongslog) al vermoedde: er zijn heel wat uurtjes in gestoken.

Als je bedenkt dat Conrad het schakelstation #322 voor een kleine ? 32,95 te koop heeft op haar website, dan vallen de gemaakte en omgeslagen materiaalkosten van mijn zelfbouw erg mee: ca. ? 45,= .......
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Henk.

Knap in elkaar gezet  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Henk ,

Ik kan kort zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: , Super gemaakt.



Grt Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Mooi gedaan Henk!  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
HENK,

Je kunt het beter zelf fabriceren , dan kant en klaar kopen. Het is toch HOBBY !!! En het resultaat mag er zeker zijn met dank voor de foto's. Komplimenten voor het soldeerwerk! :thumbup: :thumbup: Ben zojuist terug uit Leeuwarden (Friese modfelbaan Club) en heb daar ook de bovenleiding mogen aanschouwen. Kan niet tippen aan die van jou. Maar de collega's van "WYBE" hebben toch zeker ook hun best gedaan. Als je ooit die kant opkomt is het zeker de moeite waard.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Sommige dingen kunnen altijd een tikkie beter. 

Vandaag met een tweede schakelpost begonnen. Waar op voorgaande foto's nog een draadje te zien was van 0,45 mm als voedingsdraad naar de bovenleidingdraden, daar heb ik nu spoelendraad voor in de plaats gedaan. Grote voordeel is nu dat al het draad kan veren.

Bovendien zijn de alu-buisjes (alleen te verlijmen) vervangen door die van messing (soldeerbaar).

Tevens een soldeermal gemaakt vanmorgen, zodat de schakelposten binnen kortere tijd gemaakt kunnen worden (voorlopig 2-3 sporen).

Bijgaande foto's het resultaat voor vandaag:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Ik denk dat de "meester" zelf weer eens aan het werk is geweest. Blik op oneindig en gaan met die portaalmast. Ik zit te wachten op een tweede firma die deze schakelkasten in productie gaat nemen, maar dan tegen een zeer concurrerende prijs op de markt gaat brengen. Henk, je hebt er de smaak van te pakken en 'doorgaan'. Het resultaat is verbluffend en die 'mal' is een uitvinding. Wat staat er nu weer als volgend item op jouw programma? Nou , ik hoor het wel.
Die 'verkoudheid' heeft blijkbaar plaats gemaakt voor geweldige ideeën. Wat een geestdrift is er ontstaan in "huize S".

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
Het tweede schakelstation vordert gestaag: het deel zonder de trafo is nu klaar en afgelakt. Alvorens te lakken even de boel in een sodabadje gelegd om te ontvetten en de eventuele zuren te neutraliseren.

Het deel met de trafo is nu in opbouw. Daarvoor is de bestaande soldeermal uitgebreid met de maten voor dit gedeelte en de punten waar de mastklampen moeten komen. Deze zijn de steunpunten voor de U-profielen van Sommerfeldt en de losse messing L-profieltjes.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
HENK,
Eigenlijk niets anders dan lof voor jouw uitleg. Ik zie nog wel eens gebeuren, dat er een boekje uitkomt van jouw werk over "Hoe maak ik de bovenleiding op mijn baan kompleet!" IK reserveer bij voorbaat al het eerste exemplaar. (waarvan akte)
Ga door op de ingeslagen weg en dan horen we allemaal nog van jou.
Ik ben benieuwd naar het eerste gelakte "exemplaar". :important: :important: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
Henk

Prachtig geknutseld. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1

Heel fraai gemaakt, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 30-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation-1
Echt gaaf Henk! Jouw meesterwerkjes zijn een ware aanvulling op de modelbaan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet,

David
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
De laatste beelden van het schakelstation voor 3-sporen. Een paar kleine details moeten nog worden aangebracht om het moment dat deze in de baan wordt geplaatst: met name de voeding van het schakelstation op de rijdraad en het verloop daarvan via extra steun-isolatoren op het portaal van de bovenleiding.

Daarvoor heb ik in de liggertjes op de dwarsdrager #306 gaatjes van 0,6 mm geboord. Daarin gestoken 0,6 mm draad van ALBION ALLOY nickel-silver. Laat zich prima solderen met STANNOL S-SN60/PB40 en ZONDER soldeerolie of vet!!!

Schakelhandles zijn aangebracht, schakelstangen, schakelaars, kortom voldoende details aanwezig!

Mastwerk is met kwastje gelakt: HUMBROL #56. Dwarsverbinding en Y-steunen origineel gelaten.

Nu op naar het eindresultaat ..........:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Henk
Je hebt daar zeer subliem werk geleverd.
Niet van echt te onderscheiden. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Henk
dta is een meesterwerkje
dat ziet er echt heel mooi uit
straks op je baan met de omgeving zal het net echt zijn

gewoon een meesterwerk

Gr Ed
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Dank mannen voor de complimenten.

Zoiets op je baan is een regelrechte blikvanger. Deze heeft me totaal 2 dagen werk gekost: dankzij de soldeermallen.

Zou ze haast in productie kunnen nemen: veel is op maat al af te snijden of te freezen en te lakken.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
HENK,
Wederom een kompliment voor dit stukje "hobby"vlijt. Zogezegd "petje af". Ik sta er helemaal beduusd bij. Prachtig resultaat!
Wat mij betreft mag jij ze gerust in produktie gaan nemen. Er zullen liefhebbers genoeg zijn. Je kunt het ook nog over een andere boeg gaan gooien: KURSUS GEVEN !!!! :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Henk, nummer twee oogt nog grandioser dan nummer een. Ongelooflijk mooi. Dit is werk van een zeer fijne detailist daar kunnen we alleen maar van dromen  :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Citaat van: GWS op woensdag 01 april 2015, 08:14:28
.......... Je kunt het ook nog over een andere boeg gaan gooien: KURSUS GEVEN !!!! ........
Dank Gerard : die cursus is al gegeven en heeft een vervolg op 18 april en 20 juni a.s.  bij http://www.hobbyinpraktijk.nl/agenda/ Er is nog plaats: er komen in ieder geval 2 Feinschmecker van de Zwitserse Spoorwegen om praktisch aan de slag te gaan.

Citaat van: Opazwitserland op woensdag 01 april 2015, 08:48:50
......... nummer twee oogt nog grandioser dan nummer een...........
Dank Paul, en toch heb ik een paar kleine ?constructiefoutjes? gezien. Die zijn bij een volgende bouwsel weggewerkt.

Maar nu eerst even bijkomen van de kaakchirurg ??..
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Hoi Henk,

als je bijgekomen bent van de kaakchirurg mag je er voor mij ook een maken. Dit is echt een reden om bovenleiding te maken op m'n baan.

Gr Dennis
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Citaat van: Has-bls op woensdag 01 april 2015, 09:31:37

Maar nu eerst even bijkomen van de kaakchirurg ??..

Zo ingespannen, met de kaken op elkaar, bezig geweest dat de kaak "op slot" zit?  ;) :wink:

Zonder "dollen" FANTASTISCH stukje VAKMANSCHAP  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Henk.

Op bestelling zou je er best eens serieus over na kunnen denken  ;) Wij zouden als we zo ver zijn best een "Henk" op de baan willen  B) B) B)

Harald & Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Citaat van: dennisreij op woensdag 01 april 2015, 14:20:28
............... mag je er voor mij ook een maken. Dit is echt een reden om bovenleiding te maken op m'n baan.
@Dennis:  Dat wil ik wel doen. Ik zal je een PB sturen omtrent materiaal en kosten en nog een paar zaken.

Citaat van: harald en alex op woensdag 01 april 2015, 19:30:47
Op bestelling zou je er best eens serieus over na kunnen denken  ;) Wij zouden als we zo ver zijn best een "Henk" op de baan willen 
@ Harald en Alex: Daar denk ik zeker over na en mogelijk dat ik dit zeker wil doen. Voor jullie eigen baan hebben we te zijner tijd contact: net als dat voor Dennis geldt.

Ik raad jullie zo wie zo aan om de Workshop te volgen bij  KLIKKIE DOEN
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Hallo Henk,

Ook deze is weer zeer mooi gebouwd, wat een inspiratie om
wat zelf  te bouwen, maar je kan deze ook in
Heerhugowaard komen afleveren.... >:-D >:-D >:-D.
Nee hoor geintje , uitdaging om zelf aan de slag te gaan,
onderdelen bij elkaar zoeken in Dortmund ( ik sta daar 5 dagen ) bij
Sommerfeldt, een afspraak met jou maken voor de eerste aanzet en voila.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Dag Johan,

Geen probleem om je op de lijst te zetten (de witte dan wel te verstaan). Dan ben je nr. 4 inmiddels.

Grote kans dat je mij in Dortmund ziet: en als het lukt (handelbaar) wil ik een exemplaar meenemen om de fam. Sommerfeldt te tonen.

Heb al heel wat mastklampen gekocht bij ze voor o.a. dit doel ......

Maar je bent uiteraard ook hier welkom :-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Hallo henk,

Je bebt een mooie blikvanger weten te maken.

Ziet er erg goed uit.

Groet,

Erik
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Hoi Henk,

Wat heb je dat weer prachtig gefabriceerd!
Helemaal top.

Nu zat ik van de week een filmpje op het internet te bekijken.
Het ging me om de bovenleiding in Duitsland. En toen kwam ik op het station van Koblenz ook zo'n schakelstation tegen.
Dus in Duitsland gebruiken ze die dingen ook soms.
Ik ga maar eens goed zoeken of er ergens in/bij het Kölner Hbf ook eentje staat. Lijkt me wel leuk er ook eentje op mijn baan te hebben.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 31-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation (slot)
Dank Peter,

Ben benieuwd naar het Duitse Schakelstation of er zoveel verschil is met Zwitserse. Wie weet ook makkelijk na te bouwen? ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Al doende vandaag weer een idee uitgewerkt. De spanrollen van Sommerfeldt staan optisch in geen enkele verhouding. Daar zijn meer Forumleden al met elkaar over eens.

Maar wat is geschikt!? Erik_en_Kids liet mij een tijdje terug messingrolletjes zien van MUCO te Amsterdam. Deze waren 3 mm doorsnee en vond ze net te klein voor de afspaninrichting. Daarop heeft hij voor mij een aantal messingrolletjes van 4 mm bezorgd en ben er vandaag mee aan de slag gegaan met een aardig resultaat. De 3mm rollen kunnen eventueel voor een afspanbrug: het boorgaatje leent zich daar ook voor (0,5 mm).

Mastwerk is inmiddels gespoten met HUMBROL #56 en de isolatoren nogmaals met HUMBROL #10 Gloss Brown. Morgen volgt daarvan nog een foto.

<<EDIT 19-04-2015 09:57 uur>> Er wordt vermeld #309. Dat is de oude complete mast van SOmmerfeldt met afspaninrichting. Die wordt al jaren niet meer gemaakt en is sindsdien vervangen door #388 (mastmontage). Zie ook de index!

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

online
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Hallo Henkvanuit CH zie ik het resultaat. Fantastisch product geleverd. Verhoudingen vanaf iPhone  ziet het er natuurgetrouw uit. Ga maar door!

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Dank Gerard,

Sterkte en evengoed heb plezier daar met de thuiskomst van je kleinzoon!!

De mast in afgewerkte, dus met ankerdraad en contragewicht, en afgelakte staat:

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Ziet er weer super uit. Pro zoals al je bovenleidingswerk.   :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 18-04-2015 Variant op SO-#309 Afspaninrichting
Dat ziet er goed uit Henk. Mooie 'staaltje' werk.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
In het http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54941.0 werd de volgende foto getoond:

Zowel ArjanM als Erik_en_Kids hebben plannen om deze na te bouwen. Het ontbreekt nu eigenlijk aan de spaakwieltjes (diameter 3-4 mm). Maar bij MUCO goed alternatief gevonden (dankzij Erik) in gesloten messingrollen.

Van Arjan wat maten doorgekregen omtrent de hoogte van de dwarsbalk. Zijn geëtste exemplaren zijn ronduit mooi maar dat mag dan ook wel voor die frankjes! ;-)

Heb gisteren op de gastendag in Gent een zeer acceptabel alternatief uit SOMMERFELDT #048 en #306 weten te ontwikkelen.
De #306 moest flink onderhanden worden genomen (doorslijpen van de pootjes) zodat je alleen de zuivere zijkanten overhoudt als 2 C-profieltjes.  Vervolgens zijn deze behoedzaam op de zijkanten van het C-profiel #048 gesoldeerd (industrielijm kan ook), zodat je een aangepaste querträger #306 verkrijgt.  Deze is voor 2 sporen (hart-hart 57mm K-rail).

Netto materiaalkosten frame zoals op foto: (zonder masten): ? 18,00.  Inclusief masten: ca.  ? 25,00

Het ruwbouw-frame staat er nu: de detailafwerking wordt nog een heel ander hoofdstuk en gaat relatief veel werk in zitten. Daarover in een volgende bijdrage.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Hoi Henk,

Dat belooft weer een mooi stuk zelfbouw te worden.
Ik ben zelf nu bezig met een verbeterde versie van
de BLS enkelspoor mast nieuwe uitvoering.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Dank Johan,

Kom weer eens gauw kijken naar je BLS-mast resultaten. Ook dat beloofd iets moois op te leveren (toch??)..

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Hoi Henk,

Ziet er al indrukwekkend uit. Had zelf ook al zo'n plan maar wil dan dichter in de buurt komen van Arjan zijn idee. Het vergt alleen flink wat slijp-en-soldeer werk... Maar hoe dan ook, bijzonder inspirerend :-)

Erik.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
De querträger van Arjan zijn vrijwel exact zo als die op de foto's van GWS: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55953.msg976962#msg976962

Maar als je ietsje doorscrollt: kom je weer andere bouwwijzes tegen; zo ook in de praktijk. Die van Arjan kun je flink de beurs opentrekken: het is schitterend maar ben meer dan tevreden met dit eerste resultaat.

En één ding is ontegenzeggenlijk waarheid: we weten elkaar hier goed te inspireren en dat geeft onze hobby met voorliefde voor het Zwitserse spoor (welke dat ook mag zijn) toch wel een extra 'schwung'.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Henk,

Op z'n Gronings: niet slecht  :o) Absoluut geloofwaardig.

Alleen denk ik hier en daar een kloddertje soldeer te zien. Daarvoor heb ik een straalpistool gekocht en ga een cabine bouwen.
Zie ik het goed en kun je dat nog weg vijlen?

[EDIT] Laat maar. heb de foto gedownload en vergroot. Zie nu dat het de onderkant is [/EDIT]
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 26-04-2015 Variant op SO-#388 ABSPANNBRÜCKE
Dank Arjan voor je complimenten!

Soldeerrestanten polijst ik weg met een polijstschijfje van PROXON. Geeft zelfde resultaat denk ik als stralen (ik heb niet van de apparaten in huis zoals airbrush enz: dus moet me behelpen met andere middelen ;-)  ) .

Ben een stapje verder gekomen: de eerste zelfbouwuithouder (vierkante buisconstructie) hangt er in. Alles is op het oog gegokt aan de hand van hiervoor geplaatste foto.

Nu eenzelfde exemplaar links gaan plaatsen: de mastschellen eerst op positie solderen en dan de rest weer op maat maken. 

Daarna is de stap gaatjes boren waar uiteindelijk de spanwielen bevestigd moeten worden. In het echt plaatbevestiging: mogelijk grijp ik in model naar een 'redelijk alternatief'.  Genoeg restjes liggen: dus wie weet wat er uit de koker komt .....