Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ervaringen met spoor Z gevraagd.

Gestart door Baanloos dinsdag 19 juni 2007, 15:47:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Hoera een spoor 1 & Z hoekje op het forum.
Bedankt moderators en admins.!
Aan mij ook de eer de 1e post te plaatsen in dit forumonderdeel!

OK On topic dan maar:
De funset staat bij mij op m'n verlangslijst.
Mijn huidige H0-materieel ruil ik dan in.
De belangrijkste rede is wel dat ik momenteel geen fatsoenlijke ruimte heb voor een permanente baan.
Dat zal met spoor Z geen probleem meer zijn, op een kleine ruimte is met gemak een dubbelsporig ovaal op te bouwen.
Tegenover het gigantische ruimtevoordeel kleven er ook nadelen aan:
De rijeigenschappen zijn toch beduidend minder dan in H0.
De koppelingen zijn zonder meer lelijk en overgedimensioneerd.
Detaillering van vooral oudere locs is duidelijk minder.

Wie op het forum rijdt er al met spoor Z of heeft er mee gereden?
Wat zijn nog meer voor en tegens?
Hoe bevalt spoor Z in het gebruik?
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Ik heb al heel wat Z banen gezien. Probleem volgens mij is dat er relatief weinig scenery verkrijgbaar is. Niet iedere winkel heeft het in huis. Al heeft faller tegenwoordig meer voor Z dan vroeger. Onderhoud locs is moeilijk. De snelheid van de Z stoomlocs veel en veel te hoog is. En natuurlijk het spul op de baan zetten. Al zijn de rijeigenschappen met de komst van de vijfpolige motor er fors op vooruit gegaan.

Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
en de baan goed schoonhouden lokjes zijn erg gevoelig voor vuile en stoffige rails
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Hallo,

Spoor Z heeft naar mijn idee enkele grote nadelen:

1. De gevoeligheid voor stof/vuil e.d.
2. Het lage gewicht(voor zover je van gewicht kunt spreken) van de wagons en loc's. Sommige stoomlokjes "waggelen" als ze vooruit rijden, terwijl ze dit niet doen als ze achteruitrijden. Dit als gevolg van de verdeling van het gewicht.
3. Het zelf maken van scenery.
4. De mogelijkheid om details te zien en te maken.

Groetjes

willie
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Citaat van: wakkie op woensdag 20 juni 2007, 21:36:58
Hallo,

Spoor Z heeft naar mijn idee enkele grote nadelen:

1. De gevoeligheid voor stof/vuil e.d.
2. Het lage gewicht(voor zover je van gewicht kunt spreken) van de wagons en loc's. Sommige stoomlokjes "waggelen" als ze vooruit rijden, terwijl ze dit niet doen als ze achteruitrijden. Dit als gevolg van de verdeling van het gewicht.
3. Het zelf maken van scenery.
4. De mogelijkheid om details te zien en te maken.

Groetjes

willie

persoonlijk zie ik alleen maar een voordeel in de ruimte besparing, je kunt iets leuks maken op een kleine ruimte maarja als je door stotteren en steeds ergenis van stil staan naar je baantje moet kijken zou ik er toch goed over na denken of te kijk gaan bij iemand die een baan heeft met Z voor je kosten gaat maken
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Als Z spoorder ook even mijn ervaring geven:

Ik ben er zeer tevreden over  :D :D.

(ben momenteel de baan aan het bouwen die in het Märklin Magazin staat  8))
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Persoonlijk heb ik al een tijdje de gedachte om dat usa setje met die stoomlok en F7 van 299 erbij te nemen om een kleinbaantje in de hoek van de kamer erbij te maken, vind dat kleine spul wel grappig, durf het alleen niet zo aan.
Ervaringen met spoor Z.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Ervaringen met spoor Z.
Hoi,

Vorig jaar heb ik een baantje in spoor Z gebouwd dat in de lade van een salontafel is ondergebracht. foto's komen er aan. De stroomvoorziening is extern en middels een telefoonstekertje op de baan aangesloten.













In de gebouwen zit een deel van kerstverlichting en de lantaarns zijn zelf bouw
zie een postje verder
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Citaat van: wakkie op woensdag 20 juni 2007, 21:36:58
Sommige stoomlokjes "waggelen" als ze vooruit rijden, terwijl ze dit niet doen als ze achteruitrijden. Dit als gevolg van de verdeling van het gewicht.

Dit geldt ook voor sommige H0-modellen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
M'n tweede reactie op dit draadje is om de plaatjes van de zelbouw van de lantaarntjes te laten zien. Foto's zijn verstuurd.
Het buigen van de buis,



De gebruikte draad is brawa decoderdraad, eerst solderen en dan pas de andere draad door het buisje trekken,



Eén draadje van het lampje aan de stroomdraad vast solderen en dan de isolatie van de decoderdraad over deze verbinding stropen tot aan het lampje, de andere draad om deze isolatie heen draaien en het geheel terugtrekken in het buisje.



een pajetje uit de kralenwinkel als lampenkap en een weerstand in serie om het lampje van 1,2 V niet te fel te laten branden.



De foto's even op hun plek gezet :D

Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Ik heb geen enkele ervaring met Z maar het lijkt me fantastisch om uitgestrekte emplacementen te maken met mooie wisselstraten en sporen waarop een trein van 15 rijtuigen met gemak "languit" kan staan... :-P

Met andere woorden: voor een kleinere schaal kiezen terwijl je wél de ruimte hebt voor een (niet al te grote) H0 baan, en die ruimte dan gebruiken voor een baan waarvoor je in H0 een balzaal nodig zou hebben. Nadeeltje is dat je dan een re-de-lijk diepe portemonnee moet hebben volgens mij...

Al zou ik daarvoor, eerlijk gezegd, dan eerder N dan Z gebruiken, om de al eerder genoemde "nadelen" van Z.

Martijn
Ervaringen met spoor Z gedeeld.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Ervaringen met spoor Z gedeeld.
Fotoos staan er op met dank aan Walter   :D

Heeeii............... ik ben net veranderd naar zeer tof ,,jubileumpje !! :mrgreen: :mrgreen:
Mag ook wel na zoveel foto's. :roll:
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Erg leuk baantje, Robkop. (en gefeliciteerd met je bevordering :lol:)

Ik heb jaren geleden ook enige ervaring gehad met spoor Z.
Een beginset en een paar uitbreidingssetjes. Tot een echte modelbaan is het nooit gekomen, omdat mijn hart toch meer bij H0 ligt.
Maar mijn ervaringen waren toch wel positief. Het reed best wel netjes, en het kwam allemaal best wel degelijk over.
Deze schaal is inderdaad ideaal om langgerekte emplacementen met lange treinen weer te geven. Maar voor kleinere projektjes is het ook heel leuk spul natuurlijk.

Rob
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Leuke baan Robkop!
Paar vragen:
Wat zijn de afmetingen van zo'n baantje - bij benadering?
Sinds een paar jaar hebben alle spoor Z modellen 5-polige motoren; heb jij die en ben je hier tevreden over?
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Hoi,

Dit baantje is nu een anderhalf jaar geleden gebouwd.
De lade-bak  zal ongeveer 70 x 40 cm zijn.
De twee railvoertuigen, hebben tot nu toe goed voldaan. de BR 24 zat in de set die als eerste is aangekocht en de schienenreinigungsbus is via Mp aangekocht.
Zorgen dat de baan goed vlak ligt, dus wel glooiende hellingen maar voorkom elke knik in de baan, houdt de boel goed schoon en je kunt blijven rijden.
Ik weet zo niet te vertellen of de stoomlok een 3- of  5 polig anker heeft, hij rijdt goed. De railreinigingsbus heeft vlgs mij een 3 polig anker maar rijdt ook ongestoord zijn rondjes.
Ik denk wel dat een railreinigingsvoertuig een must is op zo'n baantje .
Ik heb er veel plezier aan beleefd met het bouwen en degene die deze mini-baan in de tafel heeft , nog steeds, zeker nadat er meer en meer volk op de baan verschijnt.
Mijn voorkeur gaat echter nog steeds uit naar H0 en ik kan me prima bezighouden met bijvoorbeeld miniatuur-tafellampjes in een Tee restauratie .
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Citaat van: wakkie op woensdag 20 juni 2007, 21:36:58
Hallo,

Spoor Z heeft naar mijn idee enkele grote nadelen:

1. De gevoeligheid voor stof/vuil e.d.
2. Het lage gewicht(voor zover je van gewicht kunt spreken) van de wagons en loc's. Sommige stoomlokjes "waggelen" als ze vooruit rijden, terwijl ze dit niet doen als ze achteruitrijden. Dit als gevolg van de verdeling van het gewicht.
3. Het zelf maken van scenery.
4. De mogelijkheid om details te zien en te maken.

Groetjes

willie

Zie dit nou niet zozeer als nadelen, maar als uitdagingen :wink:

Het stof, je werkt op een kleine schaal en kunt dus makkelijk een soort van theaterombouw om je baantje bouwen, eventueel zelfs met een stuk glas ervoor, houdt het stof heel goed tegen. En verder moet je de bel natuurlijk onderhouden en schoonhouden, maar dat is met alles zo, mijn schaal 1:35 tanks zijn even zo goed stofvangers :?

Wat betreft de scenery betreft, is toch leuk om het zelf te bouwen en niet zoals zo vaak een baan vol met standaard fabrieksspul te hebben, en wie een beetje op de speur gaat, komt er achter dat er veel meer kleine aanbieders van detaileringspullen zijn dan gedacht, en die spullen zijn dan vaak van ge-etcht metaal waardoor ook de details mooi naar voren komen.

Grootste nadeel wat mij betreft zijn de hoge aanschafkosten, zowel van rijdend materieel als van spoor.
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
erg mooi rob
bedankt voor het doorlinken
ziet er goed uit complimenten
groet robert
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Citaat van: Acido op maandag 25 juni 2007, 19:02:30
Ik heb geen enkele ervaring met Z maar het lijkt me fantastisch om uitgestrekte emplacementen te maken met mooie wisselstraten en sporen waarop een trein van 15 rijtuigen met gemak "languit" kan staan... :-P

Met andere woorden: voor een kleinere schaal kiezen terwijl je wél de ruimte hebt voor een (niet al te grote) H0 baan, en die ruimte dan gebruiken voor een baan waarvoor je in H0 een balzaal nodig zou hebben. Nadeeltje is dat je dan een re-de-lijk diepe portemonnee moet hebben volgens mij...

Al zou ik daarvoor, eerlijk gezegd, dan eerder N dan Z gebruiken, om de al eerder genoemde "nadelen" van Z.

Martijn
En da's volgens mij vaak juist het probleem met kleinere schalen: Mensen kiezen een kleinere schaal omdat ze minder ruimte hebben, maar willen dan complexere banen bouwen (met langere treinen enzo), onder andere omdat het lagere detailniveau dan niet zo opvalt.

Volgens mij kun je, als je minder ruimte hebt, beter een "knusse" H0 baan bouwen met veel details, dan een kleinere schaal. De "winst" aan oppervlakte van een kleinere schaal valt vaak tegen, ookal omdat je (relatief) grotere bogen e.d. moet gaan gebruiken.

Hier (mijn topic :-)) kun je zien wat in H0 al binnen 2x1.25m gepland kan worden. Hier zou (als je niet te nauw kijkt) zelfs een TEE of ICE kunnen rijden (die omgeleidt worden vanwege een probleem met de nieuwe "hogesnelheidslijn" :-)).

Zelf heb ik trouwens ervaring met zowel H0 als N, IIm (LGB) en O (1:45). Na wat uitzwervingen ben ik toch blij dat ik terug ben bij H0. Om een of andere reden vind ik de kleinere schalen heel leuk op papier, maar voelt het toch "niet echt" als je ermee bezig bent. En grotere schalen, tja, dan moet ik toch maar verhuizen naar een landhuis (en dan een leuke spoor 1 tuinbaan :-)).

Vergeet niet, dit is allemaal alleen maar mijn mening, op basis van mijn ervaringen. Doe er mee wat je leuk vindt!
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Als schaal Z echt te klein is om goed mee te kunnen rijden, waarom dan niet overstappen op schaal N.
Dat is ook kleiner dan H0, maar veel beter verkrijgbaar en lang zo duur niet als spoor Z!!!
En er zijn veel meer accessoires en scenery voor spoor N te koop.

pinkf
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
En dan kun je ook nog aan TT (Tabletop - schaal 1:120) denken...
Tillig en andere kleinere fabrikanten: Roco en Piko hebben ook enkele modellen...
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Hoi, ik ga beginnen met een z-spoorbaantje te bouwen op zolder. Ben net verhuisd dus moet eerst ruimte maken. Voor nu heb ik een Noch-fertiggelande om toch wat te rijden. Maar dat is toch een probleem, het lokje(5-polig) hapert toch vaak. Kortom het ontwerpen van een baan is geweldig, lange traces op beperkte ruimte, het rijden is dus minder. ik ga dus ook geen grote overdekte delen maken, zoals tunnels en schaduwstations. Is digitaliseren misschien de oplossing voor beter rijden?
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Beste Paul,

De rails en de wieltjes goed poetsen is een eerste vereiste, als alles heel goed schoon is, dan kun je ATF overwegen, zoek even op het forum op ATF, zonder het bovenstaande brengt digitaliseren geen verbetering.

Groet, Anne W
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Digitaal is naar mijn ervaring , gevoeliger voor onderbrekingen van voedingsspanning als analoog. (Bij mij op m'n H0 baan tenminste wel)
Je zou het niet verwachten omdat de baanspanning hoger is. Maar toch.
ATF lijkt idd te helpen, verder regelmatig rijden, een railreinigings-voertuig  bij Z spoor is ook niet verkeerd. Vaak tweedehands voor een redelijk bedrag te vinden.
Bij Z is het belangrijk dat je baan vloeiend verloopt , geen plotselinge knikken in het verticale vlak, dan hangen de wieltjes in de lucht en rijdt er niets. Een beetje ongelijkheid levert al snel problemen op terwijl het niet echt te zien is.
Succes & veel plezier met Z !
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
De meeste voor en tegens zijn al genoemd.
Zorg er voor dat bij het ontwerp de baan goed bereikbaar blijft, een uitgebreid schaduwstation is mogelijk, maar door de kleine schaal is het lastig bereikbaar te houden.
Het grote voordeel is de juist ook de kleine schaal, waardoor bochten en wissels meer natuurgetrouw zijn dan grotere schalen Ze zijn ook met hogere snelheid te berijden (meestal).
Oneffenheden zijn lastig te spotten maar kunnen wel voor storingen of haperingen zorgen. Zorgvuldige aanleg is nog belangrijker dan bij andere schalen.
Gelijkmatige aanloop van hellingen is al genoemd, en erg belangrijk. Wagons kunnen ontkoppelen. Helling kan groter zijn dan de 3%, maar kijk dan uit met de hoeveelheid wagons. Op toeren komen op een helling kan dan een probleem zijn. Antislip is mogelijk, maar moet apart gemaakt worden.
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ervaringen met spoor Z gevraagd.
Z-spoor spullen zijn tweedehands vaak voor weinig te koop.
Kwestie van zoeken en toevallig tegenkomen.
Laatst bij ene playscout op ebay.de verschillende sets verkocht voor vrij weinig.
Ik heb zelf een krokodil, zonder pantografen, voor ?30 gescoord ook een poetsrailbus voor minder als 25 op marktplaats.
Meestal kom ik die dingen tegen als ik naar andere dingen (marklin H0) op zoek ben.