Citaat van: Acido op maandag 25 juni 2007, 19:02:30
Ik heb geen enkele ervaring met Z maar het lijkt me fantastisch om uitgestrekte emplacementen te maken met mooie wisselstraten en sporen waarop een trein van 15 rijtuigen met gemak "languit" kan staan...
Met andere woorden: voor een kleinere schaal kiezen terwijl je wél de ruimte hebt voor een (niet al te grote) H0 baan, en die ruimte dan gebruiken voor een baan waarvoor je in H0 een balzaal nodig zou hebben. Nadeeltje is dat je dan een re-de-lijk diepe portemonnee moet hebben volgens mij...
Al zou ik daarvoor, eerlijk gezegd, dan eerder N dan Z gebruiken, om de al eerder genoemde "nadelen" van Z.
Martijn
En da's volgens mij vaak juist het probleem met kleinere schalen: Mensen kiezen een kleinere schaal omdat ze minder ruimte hebben, maar willen dan complexere banen bouwen (met langere treinen enzo), onder andere omdat het lagere detailniveau dan niet zo opvalt.
Volgens mij kun je, als je minder ruimte hebt, beter een "knusse" H0 baan bouwen met veel details, dan een kleinere schaal. De "winst" aan oppervlakte van een kleinere schaal valt vaak tegen, ookal omdat je (relatief) grotere bogen e.d. moet gaan gebruiken.
Hier (mijn topic ) kun je zien wat in H0 al binnen 2x1.25m gepland kan worden. Hier zou (als je niet te nauw kijkt) zelfs een TEE of ICE kunnen rijden (die omgeleidt worden vanwege een probleem met de nieuwe "hogesnelheidslijn"
).
Zelf heb ik trouwens ervaring met zowel H0 als N, IIm (LGB) en O (1:45). Na wat uitzwervingen ben ik toch blij dat ik terug ben bij H0. Om een of andere reden vind ik de kleinere schalen heel leuk op papier, maar voelt het toch "niet echt" als je ermee bezig bent. En grotere schalen, tja, dan moet ik toch maar verhuizen naar een landhuis (en dan een leuke spoor 1 tuinbaan
).
Vergeet niet, dit is allemaal alleen maar mijn mening, op basis van mijn ervaringen. Doe er mee wat je leuk vindt!