Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?

Gestart door AlbertG zaterdag 09 maart 2013, 20:11:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Ik bestuur mijn treinbaan met Rocrail en een ORD3 booster die via een rs232 kabel op mijn PC is aangesloten. Ik maak gebruik van een software DDX centrale in Rocrail. De centrale en booster ondersteunen geen mfx, en toch rijdt mijn BR50 met mfx decoder er prima op en ik kan alle geluidsfuncties aansturen, dus wat mis ik nou eigenlijk, behalve de onderstaande 2 punten?
- Treinen met een mfx decoder melden zich automatisch aan op een Central Station of Ecos. Ik moet ze handmatig invoeren
- en hebben 127 rijstappen. Bij mij dus met 28 rijstappen.

Zijn er nog meer verschillen tussen mfx en de voorgaande versies?

Albert.
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Beste Albert,

Je rijdt met een DDX centrale, ik neem aan dat dat DCC is, klopt dat, dan is de vraag of deze centrale geen 128 stappen DCC kan, want die bestaat toch?

Verder mis je inderdaad niet veel, zelf aanmelden is wel leuk maar niet noodzakelijk en rijden op 28 stappen is ook al heel erg mooi, en zeker bij Rocrail die toch optrekt en afremt volgens de karakteristieken in de decoder.

Groet, Anne W
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
De exacte beschrijving van DDX:

Klikerdeklik

Helaas heb ik er geen ervaring mee dus kan je niet helpen.


groeten Dylan
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Ik denk dat de de loks op Motorola moeten rijden, alleen de ombouw decoders kunnen ook op DCC rijden....

Groet, Anne W
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Bedankt voor de reacties.
Voor de duidelijkheid: Ik heb geen probleem met DDX. Ik rijd hiermee DCC en Märklin door elkaar zonder problemen. De DDX centrale 'spreekt' alleen geen mfx en ik vroeg me af wat ik daarmee mis.

Uit de reactie van Anne W begrijp ik dat dat niet meer is dan het automatisch aanmelden en de 128 rijstappen (wat ik zelf niet als een gemis ervaar  :P).


Groeten,
Albert.
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Albert,

Wat Anne zegt klopt.
Loks met een mfx decoder praten Motorola als er geen mfx signaal gedetecteerd wordt, in jou geval dus.
Alle mfx decoders die Marklin af fabriek in haar loks bouwt, zijn multiprotocol decoders, met Motorola als tweede "taal".
De mLd en mSd decoders die Marklin los verkoopt, verstaat ook nog eens DCC.

Motorola is het eerste protocol waarmee Marklin in de jaren 80, haar eerste digitale systemen mee uitrustte.
In de jaren 90 is het protocol verbetert (Motorola new).
En omdat Motorola maar 14 stappen ondersteund en via een truc 27 stappen, kun je in dat geval geen 128 stappen aansturen.
Zo'n beetje alle moderne decoders kunnen met Motorola omgaan.
Maar Motorola heeft ook z'n beperkingen.
Zo zijn het aantal CV's beperkt en kun je lang niet alle instellingen doen die je op een mfx of dcc decoder kunt.
En heeft Motorola een maximum van maar 4 functies (5 als je F0 meetelt) per adres.
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waarin onderscheidt mfx zich van de andere Märklin protocollen?
Beste Albert,

Correct, maar ik vergat even de functies, MFX decoders, die niet op DCC rijden, kunnen alleen op Motorola rijden en kunnen dan ook maar 8 soundfucties, de eerste 4 op het normale adres en de tweede 4 op het normale adres + 1, waarbij ik er van uit ga dat de DDX centrale dat ook kan.

Overigens een beetje uitkijken met de term "spreekt MFX", verwarring ontstaat heel snel:

de Tams centrale spreekt (lees "zendt") M3, en dit is MFX.

de Ecos centrale spreekt en ontvangt M4, en dit is MFX, dus ook automatisch aanmelden

de CS2 centrale spreekt en ontvangt MFX, dus ook automatisch aanmelden, met een update en MFX+ decoders kun je de functie van machinist "in de cabine" uitoefenen.

Groet, Anne W