Deze loc ga ik ook proberen te herstellen. De wielen zaten bijna volledig vast, de rotor van de motor zag zwart en de decoder deed het niet meer (oude MM2). Dus ook wat werk aan de winkel.
Eerst begonnen met 'm helemaal uit mekaar te halen en direct in een badje met wasbenzine gestopt (zat barstensvol olie
). Alle smurrie is eruit en weer de handel correct gesmeerd, wielen en drijfstangen gaan nu heel vlotjes rond.
De BR89 na de poetsbeurt:
De motor is reddeloos verloren (althans de rotor) en dus ga ik 'm vervangen door een 60943 hoogvermogen motor van Marklin. Deze zou volgen Marklin een correct upgrade voor deze loc moeten zijn; maar het klopt niet helemaal. De andkers van de 5 polige motor zijn een 2-tal mm dikker dan hun oudere 3-polige broertjes en daardoor komen de bevestigingsschroeven in aanraking met achterste wiel. Het scheelde maar een halve millimeter, dus heb ik andere schroef gebruikt en de kop ervan wat afgefreesd. Nu zit er 0.2mm speling tussen de schroef en het wiel, ik hoop dat genoeg zal zijn, op 't eerste zicht wel.
De decoder wordt een ESU LokPilot V4, daarnet alle draajes eraan gesoldeerd, morgen gaan we de verlichting aanpakken. Ben er nog niet uit of ik achteraan sluitlichten ga steken of niet, deze zijn oorspronkelijk niet voorzien. Ik denk eraan om 3 gaten te boren en daar 3mm fibers in te stoppen met daar achter telkens een ledje. Wat denken jullie, aanpassen of toch maar afblijven?