Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann

Gestart door AnalogDriver zaterdag 02 maart 2013, 14:22:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann

Hallo allemaal. Ben lange tijd wat afweizg geweest hier. Erg druk met werk en andere beslommeringen en afgelopen 3 weken lag mijn thuis PC plat en almaar geen tijd om hem te repareren, maar dat is nu gelukt.


Tevens vanochtend in mijn vaste treintjeswinkeltje geweest waar een Märklin BR 94 in DB (Ep III dus) uitvoering te koop stond.
Ik had mijn Fleischmann BR 94 in Ep II DRG uitvoering meegenomen en heb de twee naast elkaar gezet, laten rijden en op de foto gezet.

Hieronder de foto's.
Wat mij opviel:

- beide mooie modellen
- lokhuis dak Mä klopt volgens mij beter, meer hoogte verschil, maar het kan ook zijn dat er meerdere uitvoeringen daarvan zijn geweest door meerdere bouwseries. Dit heb ik even nog niet nagekeken.
- Ep II DRG versie heeft geen dynamo - gaslampen?
- antie slipbanden op achterste (Fleischmann) en één na ahcterste as (Mä)
- nieuwe Mä sleper - De Mä lok bleef ook staan op een slecht plekje op de testbaan in de winkel. Mijn Fl. lok reed daar gewoon overheen.
- idiote maximum snelheid maar ook hoge aanvangsnelheid af fabriek van de Mä lok. Wat een verschil met de bijgeregelde ESU decoder in de Fl.


Geef verdere opmerkingen maar hieronder. Ter referentie heb ik de foto's even genummerd.

Groet, Hajo

1


2


3


4


5


6


7


8


9


10


11


12


13


14


15


16


17


18


19


20


21


22


23


24


25

Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Hoi Hajo,
hobbyland? ;)

beide modellen zijn mooi,
is de Fl lok verouderd?
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Hallo Hajo, hier mijn ervaring met de BR 94 van Märklin (nr 37165) ===> klik
Ombouw naar ESU Loksound ===> klek
Plaatje van de 37165 ===> klak
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Hoi Hajo,

Ik heb de Märklin BR94 met geluid (37160).
Op deze link in mijn draadje staat een filmpje van de loc.
Ben erg erg tevreden mee.
De Fl versie heb ik niet, dus kan ze niet vergelijken.

Groeten,
Ton.
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Citaat van: Wim op zaterdag 02 maart 2013, 14:41:55

hobbyland? ;)

is de Fl lok verouderd?


Ja en ja :)  Niet zo afgeleefd als die van nobody,
maar wel vervuild met glans-verf en vet imitatie op de wielen en roetneerslag op de ketel.
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Ik heb ook een Fl en een Ma. BR 94, maar ben met beide niet gelukkig. De Fl loopt op engelse wissels (5207) wel eens uit de rails.
De Ma is sinds kort kapot: de koppelstang linksvoor loopt aan de onderkant tegen de remblokimitatie aan, schiet er vervolgens achter en duwt de remblokken naar buiten totdat hij niet verder meer kan en de lok blokkeert. Inmiddels staat de voorste remblokimitatie naar buiten en is de tweede afgebroken.Kortom weer een ontwerp- of produktiefout. Ik overweeg om hem maar naar Keuterman te sturen, ik heb tenslotte nog garantie.
Hopelijk hebben jullie er meer geluk mee, maar wees gewaarschuwd...

Groet, Paul

Inmiddels is mijn M BR94.5 naar tante M terug ter reparatie.. (20.04.2013) Eens kijken hoe lang dit nu weer duurt.
...
En na zes weken al weer terug in werkende staat (30.05.2013), al moet ik er nog wel wat testritten mee maken.
Re: BR 94 stoomlok, Märklin vs Fleischmann
Ze hebben allebei een ander origineel. Er zijn dus natuurlijk diverse CW's oftewel constructiewijzigingen geweest tussen de DRG en de DB periode.
Zo te zien zijn het allebei mooie loks. Opvallend is het verschil in het dak van de machinistenhuizen.
Leuk  zo een vergelijking!
voor mij is het belangrijkste....rijden ze door bij een vuil plekje op de rails. Niets is irritanter dan een loc die hapert of blijft staan, hoe mooi die ook is.

gr,
Daan