Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan

Gestart door Bas woensdag 27 februari 2013, 17:20:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
Dag modelspoorders,

in de bijlage mijn ontwerp, gezien ruimtegebrek (alleen in een hele grote bergkast) is het ontwerp een compromis geworden. Het betreft het eindstation van en nevenbaan van de DB in epoche III/IV met daarnaast een halte voor een rondvaartboot/voormalige haven en twee kleine smalspoorbanen voor de locale hout-zagerij/verwerking en een mijn. Achter het station nog de uitloper van een kleine stad met een kort stukje trambaan Voor het station een klein depot met kleine ringloc-loods.

Alle commentaar en verbeterpunten bij deze van hart welkom!
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Dag Bas.

Mooi ontwerp van een compacte modelbaan! :thumbup:

Naar mijn mening is de draaischijf ietwat te prominent aanwezig.
Wellicht dat een kleinere draaischijf en locloods dat veranderen.
Ook jammer dat de haven maar een klein stukje van de scenery
bevat, dat zou i.c.m. kolen overslag wat uitgebreider kunnen. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Eindstation Nevenbaan
Prachtig!
Weeral het bewijs dat je op relatief kleine oppervlakte wel heel veel kunt doen.
En dat die oppervlakte vraagt naar enkelspoor en een kopstation: ruimtebesparing en je hebt altijd iets te doen :-)
De beperkende factor is meestal de inspiratie, en eigenlijk bijna nooit de oppervlakte.
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Bedankt voor de reacties,

een wat kleinere draaischijf (16 of 18 m) wordt of zelfbouw of iets van de firma HAPO, laatste zijn behoorlijk aan de prijs en 2e hands nog niet veel verkrijgbaar op Ebay.de. Blijft desondanks wel erg waar dat de huidige geplande (roco-afmetingen) wat te ruim is en te prominent aanwezig. Vraag nog extra studie dus. Een grotere haven lijkt mij ook leuk, in verband met kast-deur en bewegingsruimte heb ik dat nog niet als dusdanig gepland maar zal eventueel in de praktijk misschien toch wel kunnen.

Groeten,

Bas
Re: Eindstation Nevenbaan
Wat de grootte van die draaischijf/loodsen betreft denk ik dat je je daar flink op miskijkt uit het bovenaanzicht.
Ik denk dat het, mits goed geïntegreerd in de omgeving, in de praktijk wel mee valt.
Re: Eindstation Nevenbaan
                           

                                                            Hallo Bas,


Ik zou aan uw banenplan niet veel aanpzssingen meer doen ,ikvind dit een degelijk pl
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 27 februari 2013, 19:50:13


Mooi ontwerp van een compacte modelbaan! :thumbup:

Naar mijn mening is de draaischijf ietwat te prominent aanwezig.
Wellicht dat een kleinere draaischijf en locloods dat veranderen.

Bijna helemaal mee eens. Ik zou iets minder sporen aan de draaischijf aansluiten en gewoon een enkele locloods/ werkplaats plaatsen. Zo word de ruimte opener en krijg je niet 1 gebouw dat gevoelsmatig een 1/4 van je baan domineert.

Begrijp ik het goed dat op het niet zichbare niveau een keerlus en eventueel wat opstelsporen zijn?
Re: Eindstation Nevenbaan
                 

                                                               He Bas,


Ik heb nog een tip, ik zou most ik uw plaats zijn op zoek gaan voor en kleinere draaischijf  voor de Loks en bijhorende loods, zoals in het vorig bericht al  is vernoemt komt dit nogal groot over althans  volgens uw plan ,het zal beter overeen komen met het station en degelijke.

Vgr ,viditv
Re: Eindstation Nevenbaan
Een BR50 zou best nog wel eens op zo'n stationnetje uit kunnen komen, en moet dus ook op de draaischijf passen.
Maar inderdaad, 6 loods-sporen is misschien een beetje teveel van het goede... Waar moeten de wagens van die treinen blijven als alle 6 locs in de loods staan?

Van de andere kant: Er zijn in werkelijkheid ook zoveel uitzonderingen, dat deze eigenlijk ook best wel kan :-)
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Dag allen,

leuke info allemaal: dat wordt toch een retourtje oosterburen om een HAPO-draaischijf van 16 of 18 m eens goed nader te onderzoeken. Menig blog uit Nederland en Duitsland heb ik bezocht en de info hierover blijft magertjes zeker voor de AC-modellen (al vraagt iedereen er wel naar). Betreffende de keerlus/schaduwstation ben ik nog steeds aan het puzzelen. Valt niet mee bijna alles met R1 (wel lekker goedkoop). De vrije ruimte is op zijn kleinst tussen het C-rail kunststofprofiel ongeveer 1,5 cm. Nu zal ik niet met lange rijtuigen rijden op deze baan. Umbauwagen, Donnerbuchse, BR 24, BR 86 etc, langer zal het niet worden.

Tot zover...
Re: Eindstation Nevenbaan
Citaat van: Bas op donderdag 28 februari 2013, 20:01:20
Dag allen,

leuke info allemaal: dat wordt toch een retourtje oosterburen om een HAPO-draaischijf van 16 of 18 m eens goed nader te onderzoeken. Menig blog uit Nederland en Duitsland heb ik bezocht en de info hierover blijft magertjes zeker voor de AC-modellen (al vraagt iedereen er wel naar).

Ik ben bezig met de inbouw van een Hapo-segmentdraaischijf. Wel voor 2-rail maar om een idee te geven: Ronald's Nieuwe project: Endstation der Linie: "Poggendam" Inbouw Hapo Bahn Segmentdraaischijf deel I en Inbouw Hapo Bahm Segmentdraaischijf deel II.

Het is geen beginnerspakketje. Je moet nog een aantal zaken monteren. Ik moet dus zelf nog even een aandrijving in elkaar zetten. Dat gaat gebeuren met een servo-aandrijving. Je moet zelf uitvinden hoe de postionering van de rails moet en ook de aansturing, enzovoort. :) Maar dat is dan ook meteen het leuke eraan. Als alternatief kan je nog eens kijken naar een HK draaischijf, een groot deel zelfbouw.

Je moet met Hapo geen haast hebben. Hele aardig over de mail maar wel langzaam in de communicatie. Je krijgt de factuur thuis, geld overmaken en dan is het wachten. Als je denkt nu ga ik mailen en/of bellen ontvang je een pakketje uit Duitsland.

Succes.

Groeten Ronald.
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Dag allen,

minder is vaak meer, ook hier is dat met een kleiner Bw en kleinere loods van toepassing (zie bijlage). Waar moet al dat materieel staan (rijtuigen en wagons) was een goede  vraag. Niet alles past voor het station of in het dorp ervoor wat vroeger soms wel gebeurde. Met minder sporen rond de draaischijf idd wat meer in evenwicht. Een kleinere draaischijf (HAPO is ook verkrijgbaar bij Sebnitz) geeft eventueel nog meer "lucht".

Groeten,

Bas

Re: Eindstation Nevenbaan
Of kiezen voor tenderlocomotieven. Heb je geen draaischijf nodig.
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Citaat van: nobody op vrijdag 01 maart 2013, 17:46:41
Of kiezen voor tenderlocomotieven. Heb je geen draaischijf nodig.
Kun je dat uitleggen Wim?

Overigens is het totaalplaatje nu al wel wat 'rustiger'. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Eindstation Nevenbaan
Tenderlocomotieven kunnen even snel vóóruit als áchteruit rijden. En werden vaak gebruikt op nevenlijnen en stadsagglomeratielijnen die niet over een draaischijf beschikten of waar het draaien van een loc teveel tijd zou vergen.
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Bedankt voor jouw uitleg Wim. :thumbup:

Eigenlijk best wel logisch, maar ik wist het niet, dus weer wat geleerd! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Eindstation Nevenbaan
Hallo Bas,

Denk je aan de hoogte tussen de draaischijf en de sporen op het onderliggende niveau? Je hebt nog al wat hoogteverschil nodig tussen de niveaus als er sporen onder de draaischijf ligt. Minimaal zo'n 100 tot 120mm gerekend zonder de aandrijving.

Groeten Ronald.
Re: Eindstation Nevenbaan
Citaat van: nobody op zaterdag 02 maart 2013, 11:36:46
Tenderlocomotieven kunnen even snel vóóruit als áchteruit rijden. En werden vaak gebruikt op nevenlijnen en stadsagglomeratielijnen die niet over een draaischijf beschikten of waar het draaien van een loc teveel tijd zou vergen.

In het algemeen heb je gelijk, maar er zijn ook locomotieven met tender, die niet hoeven te keren.
De BR50 is daar een goed voorbeeld van, die reed max 80 km/u vooruit en achteruit, en kwam ook veel op zijlijnen.

Best een machtige loc voor een klein stationnetje :)

Over het schaduwstation: Volgens mij kunnen er nog 2 wachtspoortjes bij, tussen de 3 die je hebt: De nieuwe wissels komen dan bovenin in plaats van de rechte rail tussen de huidige wissels, en onderin nog net voor de bestaande wissels (erboven, in plaats van de boog).
En als je het rechter opgaande spoor iets anders legt, kan het misschien ook nog een wachtspoortje links van je huidige wachtsporen.
Re: Eindstation Nevenbaan
Dat van de BR 50 is inderdaad waar. Maar ik gaf antwoord op een vraag over tenderlocomotieven ;)
Een andere bekende loc met losse tender, die even hard achteruit als vooruit rijdt is de BR 23.
Re: Eindstation Nevenbaan
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan
Dag allen, ben weer blij met alle tips en aanvullingen,
zonder bovenleiding moet de kruising met met de draaischijf net lukken heb ik uitgerekend. Met een kleinere draaischijf komt het knelpunt helemaal te vervallen. Een extra spoortje zou idd goed passen in het schaduwstation, ik ga het dan ook overwegen. En dan nog over de BR 50, persoonlijk vind ik dit een van de mooiste en machtigste machines die de DB heeft gehad. Het banenplan is wel wat aan de kleine kant voor zo'n grote gast, zeker gezien deze machine met hele lange goederentreinen heeft rondgereden.

tot zover, Bas
Re: Eindstation Nevenbaan
Citaat van: Bas op woensdag 06 maart 2013, 12:27:39
En dan nog over de BR 50, persoonlijk vind ik dit een van de mooiste en machtigste machines die de DB heeft gehad. Het banenplan is wel wat aan de kleine kant voor zo'n grote gast, zeker gezien deze machine met hele lange goederentreinen heeft rondgereden.

Dan heb ik goed nieuws voor je: De BR50 heeft juist heel veel op zijlijnen gereden, met gemixte treinen van allerlei lengtes.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een goederentrein vanuit de (regionale) hoofdstad allerlei zijlijnstationnetjes aandoet en daar wagens achterlaat voor laden/lossen, totdat hij uiteindelijk als kort treintje bij je eind-station aankomt.
Na een flinke pause (misschien zelfs overnachten in de locloods) vertrekt hij dan weer terug naar de (regionale) hoofdstad en halt hij onderweg de wagens (geladen / gelost) weer op.

Dat was een heel gebruikelijke scenario, en geeft je alle kans om ook op jouw baan een BR50 in te zetten.
Persoonlijk wacht ik nog even met het aanschaffen ervan, totdat Märklin ook met de versie met kabine-tender komt. Juist die was speciaal voor dit soort inzetten.
Laatste update eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Laatste update: de draaischijf van F*********n 6154c met 18cm buhnelengte blijkt naar info op het Internet goed om te bouwen naar 3-rail/Marklin. Een goed en betaalbaar alternatief met bekende goede eigenschappen. Een BR50 zal er niet oppassen  :( maar die past naar mijn mening ook niet al te best op R1. Veel meer ruimte en lucht nu op het Bw, de kleine halte kan nu wat opschuiven en met nog meer geschuif is er nu ook ruimte voor een vrachtschip met wat overslag. Een vaste kraan maakt het daar in de haven naar mijn idee wat te vol. Mobiele kranen zien en zagen we genoeg in dat soort situaties. Verder nog wat schuifwerk aan de stations & stad-kant verricht.

Alles veel meer in evenwicht zo. Bedankt allen voor alle positieve, leerzame en opbouwende verbeterpunten! Dat maakt 3rail voor mij juist zo leuk :)
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
               
                                                   Hoi Bas;

Uw plan ziet  er nu stukken beter uit niet waar ,gij hebt een kleinere draaischijf en hebt nu meer ruimte ,ik zou niet veel meer wijzingen aan uw plan aanbrengen ,naar mijn mening althans.
Verder nog succes met het veder verloop ,wat planning en bouwen enz...

Grv,viditv
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Het bleef knagen, die wens om toch een echt mijnbedrijf erop na te houden. Maar dan wel met "Forderturm" en kolenwasserij. Bleek qua afmetingen toch mee te vallen en goed te passen. Compleet met werkplaats, en nog ruimte over voor een stadsgashouder etc maakt het plaatje af. Traces voor de "Grubenbahn" gaan nu grotendeels ondergronds, iets wat gezien mijn beperkte ruimte goed van pas komt. De Feldbahn kan nu ook bij de mijn uitkomen om het nodige hout van de zagerij te leveren.
Verder bleek het schaduwstation veel groter te maken met meer opstelsporen en dus meer gevarieerd treinbedrijf.
Alle verbeterpunten, op en aanmerking weer meer dan welkom!
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Mooi, daar komt ie :-):

  • Ik blijf het een geweldig plan vinden voor de ruimte!
  • Ondergronds kun je aan de linker kant nog een paar )doodlopende) opstelsporen kwijt. Voor railbussen ofzo...
  • Heb je al eens geprobeerd om in het station de kruiswissels (en de 2 wissels die er aan vast zitten) te spiegelen? De aansluiting naar de draaischijf kan dan blijven, maar je perron kan dan een stuk langer en je goederenloods heft dan een eigen spoor. Wel dat je dan misschien in de problemen komt met de kolenkraan, misschien dat die dan het middelste spoor, of een spoor van de draaischijf kan bedienen.
[li]Ik snap de dunne blauwe lijntjes rechts-onder neit helemaal. Ik neem aan dat dat veldspoor is, maar heb je daar wel plaats voor tussen de lus van het schaduwstation en het bovenliggende spoor?
[/li][/list]

Ik zou willen dat ik me beter in kon houden, en ook met een klein stationnetje genoegen kan nemen :-)
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
@Egmaf, er blijft inderdaad steeds wat te verbeteren. Op dit moment heb ik op 1 niveau een soort van "Oefenbaan" gemaakt waarover later foto's en meer. Alles blijkt overigens prima te passen hierin.

Spiegelen heb ik zowel in CAD als in model geprobeert en heeft wat voor en nadelen. Aangezien ik alleen met korte rijtuigen ga rijden hoeft een langer perron niet perse, tja ik puzzel nog gewoon wat verder.

De dunne spoortjes is Feldbaan aan de bovenkant tussen houtzagerij en dus ook de mijn. De meer gestippelde, de Grubbenbahn met bovengronds entree/tunnelingang vanuit de onderhoudsloods er vlak boven. De keerlus boven de onderhoudsloods zal ook nog wat puzzelen worden met de hellingen. De produkten van Busch kunnen heel wat aan. Dit zowel qua radius als helling. Het kan ook zijn dat ik spoor Z-locs zelf ga ombouwen naar h0 smalspoor en dan moet ik wat anders verzinnen of de keerlus weglaten en gaan pendelen.

Bedankt voor je punten
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Wat leuk! Vooral de koppeling links tussen de 2 tunnelingangen. Tegen gebogen wissels heb ik niets op tegen, drieweg weer niet zo. Links zal qua diepte nog wel wat puzzelen worden met diepte draaischijf.
Genoeg om mee aan de slag te gaan.

Bedankt!
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
En vergeet niet dat meegebogen wissels 2e hands en op beurzen vaak veel goedkoper zijn dan de normale wissels...!
Nadeel is weer dat sommige korte locjes wel eens contact-problemen blijken te hebben op meegebogen wisselsn...
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Plaatjes
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Dat ken ik, verslavend spelletje zo'n c-rail-puzzel.....veel rustiger zo en overzichtelijker!

De opstelsporen rechtsonder zou nog in de knoop kunnen komen met de klimspiralen van de Grubenbahn(z-spoor). Aan de andere kant is het een hele weg om van 0 naar minstens 25 cm te moeten voor het ondergrondse gedeelte hiervan. De minitreintjes (h0f) zijn dan met hun lage snelheid wel erg lang onderweg en uiteindelijk weinig te zien.

Alternatief is om bovengronds vanaf de werkplaats/loods een keerlus in de berg en 1 boven de loods te maken. Dus geen verbinding met het veel dieper gelegen mijn-gebeuren. Op -25cm of lager kan dan een eenvoudige voorstelling van de mijngangen met een klein baantje worden gemaakt.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
@Egmaf: lekker verder gepuzzeld met dat spiegelen tbv langer perron en eigen spoor voor goederenafhandeling. Dit is gelukt met tevens extra toegang tot Bw en een laadplatform bij de loods. De ruimte links van de meest linkse wissel is wat kort. Aan de andere kant is de draaischijf qua diameter ook niet al te groot en zal de langste loc een BR24 of 86 zijn. Ik zal kijken of ik links nog wat extra spoor kan maken.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Hoi Bas,

Waarmee heb je o.a. het plan in je startpost gemaakt? Vind de tekening er erg goed uitzien :thumbup:.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
@ C-brian: helemaal mee eens
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Dag Brian, alle plannen zijn gemaakt met een CAD-pakket.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Volgens mij staat het al bovenin ergens in mijn topic, nl Microstation van Bentley. Het is vergelijkbaar met Autocad en wordt meer in de civiele wereld gebruikt. Het is even een klus alle geometrie van alle elementen maken en vervolgens als "cellen" op slaan. Maar daarna is het eenvoudig en toch flexibel in gebruik. De bijlage (plan juli 2013) hieronder heb ik na printen als png even snel in Paint "volgegoten" met kleurtjes.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Zo, ondertussen heel wat gebouwd aan gebouwen, perrons etc en een draaischijf van Roco rijker, tijd voor een algehele revisie van het railplan, in de praktijk past alles goed, aan de linkerkant nu nog de baan doorgelust en alles dus op 1 niveau. Volgend jaar? begin met de echte baan met ondergronds schaduwstation.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Hallo Bas,

Met enthousiasme je baanontwerp bekeken en ik moet zeggen...petje af :thumbup:.  Echt gaaf om op die kleine ruimte  zo'n duidelijk thema te creëren, waarbij ook nog eens veel te doen is.
Zelf ben ik ook voorstander om op kleine ruimtes met enkelspoor te werken. Daarmee kun je toch voor modelbouw realistische weergaven bereiken. Erg leuk bedacht.
Ik ga je bouw absoluut volgen. Succes.  :)
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Ik vind het een fraai en goed doordacht plan, maar ik sluit me bij anderen aan
en zou zelf kiezen voor een minder prominente locloods.

Succes bij het bouwen!

mvg Frans

Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
Dag 3-railers,

ga verhuizen volgend jaar, groter huis met vast wel weer plek. Inmiddels de "proefbaan" voor dit ontwerp dit weekend afgebroken. Ons huidige huis gaat in september in de verkoop en voor je het weet is het zover. Proefbaan zonder schaduwstation dus om te zien of alles een beetje paste en uitkwam met zichtlijnen etc. Nog wel even foto's gemaakt welk hieronder zijn te vinden.

Groeten uit een lege treinenkast,

Bas
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
Gefeliciteerd!

En, wat waren je ervaringen met de proefbaan en de verschillen tussen plan en werkelijkheid?
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
Dag Bas.

Succes met de verkoop van het huis en de aanstaande verhuizing!
Ik heb dit altijd een heel erg mooi baanplan gevonden en hoop dat
je de voortzetting na de verhuizing ook hier weer gaat posten ...

Groeten,

Erik.
Re: Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm helaas afgebroken als proefbaan
De proefbaan had ik iets lager dan ooghoogte gemaakt, wel of geen voldoende zicht leverde wat verplaatsen van de bebouwing op en weglaten van de gashouder. Laatste en anders vormgeven van de kolenmijn nog wat rangeermogelijkheid ter plaatse. In principe ga ik met de opzet van dit plan door, hoop met wat meer ruimte de baanvakken wat te kunnen verlengen en zo veel mogelijk slanke wissels toe te kunnen passen. En o ja ben inmiddels overgestapt van C naar k-rails, die hadden we vroeger thuis ook en vind ik persoonlijk mooier. Hieronder de laatste versie.