Hallo,
De sleper die hierboven in het "draadje" staat afgebeeld is er een waarbij de bronzen veren vast aan de uiteinden van de sleepschoen zitten verbonden. Dat is duidelijk te zien omdat in de omgebogen uiteinden van de sleepschoen de bronzen veren zitten "opgevouwen". Uiteraard heeft Märklin ook andere slepers zonder gat in het midden, maar veelal worden die zonder problemen onder de loc vast
geclikt achter daarvoor aanwezige nokjes.
"Fluisterslepers" zoals Roco die aanbrengt onder zijn locs zijn - zoals we weten - zodanig geconstrueerd, dat de losse uiteinden van de bronzen veren in de kunststofhouder van de sleepschoen kunnen worden geschoven waardoor ze kontakt gaan maken met de sleepschoen. Naar mijn weten heeft Märklin dat principe nimmer bij zijn slepers toegepast.
Strikt persoonlijk merk ik op dat ik geen groot bewonderaar ben van die "fluisterslepers". Mijn grootste bezwaar is dat de kunststof omhulling van de sleepschoen bij onverhoopte ontsporingen - met name op wissels - achter de puntcontacten of wisseltongen kan blijven haken en dan losraakt omdat de bronzen veren daarbij uit hun "opbergruimte" worden getrokken. Je kunt de boel dan wel weer herstellen - dat is niet het probleem - maar de veren van de fluistersepers zijn een stuk dunner en daardoor
veel slapper dan die van de Märklinslepers en verbuigen en
vervormen gemakkelijk. Het komt daarna voor dat de sleepschoen niet stevig genoeg meer op de dieper liggende puntcontacten van gewone rechte- en gebogen rails drukt of dat de uiteinden van de veren geen optimaal contact met de sleepschoen meer maken. Bovendien is de vorm van de uiteinden van de Märklinslepers nét iets anders dan die van de fluistersleper en dat merk je zodra de fluistersleper moet rijzen bij het passeren van puntcontactwissels.
Als Märklinslepers met name op C-rails "ratelen" heeft dat bijna zonder uitzondering als oorzaak dat de slepers niet volledig recht zijn en - en dat is nóg belangrijker - door ongelijke veerdruk de neiging hebben iets naar beneden te duiken en lichtjes tegen de puntcontacten aan te stoten. Dat laatste geeft dat storende "geratel" .
Een beslist niet door Märlin goedgekeurde "oplossing" voor het probleem kan zijn de sleper
een heel erg klein beetje bol te buigen zodat de uiteinden niet meer tegen de puntcontacten oplopen. Maar die oplossing heb je niet van mij! Bovendien moet je dan wel opletten dat met name op kruiswissels het gat in de sleepschoen niet vasthaakt op een puntcontakt in een DKW....
Misschien is dat wel de reden dat liefhebbers voor het twee-rail systeem kiezen ( en dan merken dat ze constant hun rails moeten poetsen om voldoende contact te blijven houden met de locomotieven)
.
Tja, er is altijd wel wat.
Gegoret,
Rob