Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ratelende sleper

Gestart door wimpietrein vrijdag 15 februari 2013, 09:58:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Ratelende sleper
Beste forum leden ik heb een maand geleden een Marklin loc BR 96 DRG Mallet gekocht .
Prachtige loc niks mis mee alleen een klein tegenvallertje een nadrukkelijke aanwezige sleper (ratelend over de 3 rail)
Ben er mee terug gegaan naar mijn Leverancier en die heeft hem terug gestuurd naar Marklin (Dat zei hij)
Na 4 weken had ik hem weer terug maar met het zelfde probleem(je)
Ben toen zelf een beetje gaan buigen aan die sleper en het is iets minder geworden
Mijn vraag hebben meer mensen met dit probleempje ervaring ...... :(
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ratelende sleper
Hoi,

je zou er een fluistersleper van ROCO onder kunnen zetten.
Heb ik ook bij diverse loc's gedaan.

groeten Matje
Re: Ratelende sleper
cardonel
gast

Re: Ratelende sleper
Wimpie,

Ik heb hetzelfde probleem,nieuwe BR 96 uit de doos,ratelend over de baan.
Had de loc ook terug gestuurd,kreeg hem terug met een beschadigde achterkant.
Nog steeds ratelend.
Denk erover om zoals aangegeven een Roco sleper te bestellen.

gr

Leo


Re: Ratelende sleper
Je gaat een loc toch niet terug sturen omdat de sleper ratelt?
Elke reis van de loc, zeker in de marklin verpakking, geeft kans op beschadigingen en dat is ontzettend zonde!
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Dat is een afdoende oplossing die Roco fluistersleper.
Die is niet voor niets ontwikkeld, immers.
Maar je moet wel de vereiste hoogte onder de boogie hebben anders komen de wielen los op de wissels.
Lees eerst draadje eens door.
Want ook Märklin heeft een stille sleper.

deze zonder het gat in het midden van de sleepschoen.
En dan heb je het hoogte probleem niet.

grt Piet.
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Citaat van: ice3 op vrijdag 15 februari 2013, 11:19:54
Je gaat een loc toch niet terug sturen omdat de sleper ratelt?
Elke reis van de loc, zeker in de marklin verpakking, geeft kans op beschadigingen en dat is ontzettend zonde!
Ja maar dat was het idee van Mijn "Vakhandelaar"
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Bedankt voor de goede tip groet Wim


- Edit Nameless: Overbodig citaat verwijderd. -
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Ja ik ga denk ik ook maar over op een Roco sleper

groet Wim


edit wakkie: quote verwijderd en tekst goed geplaatst.
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Citaat van: Wheels op vrijdag 15 februari 2013, 10:18:18
je zou er een fluistersleper van ROCO onder kunnen zetten.


Ok ga ik gelijk doen groet Wim

edit wakkie: quote verkleind en tekst goed geplaatst.
Re: Ratelende sleper
Citaat van: wimpietrein op vrijdag 15 februari 2013, 13:14:18
Citaat van: ice3 op vrijdag 15 februari 2013, 11:19:54
Je gaat een loc toch niet terug sturen omdat de sleper ratelt?
Elke reis van de loc, zeker in de marklin verpakking, geeft kans op beschadigingen en dat is ontzettend zonde!
Ja maar dat was het idee van Mijn "Vakhandelaar"

Niet echt een vakhandelaar dan........!
Re: Ratelende sleper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Hoi Jan,

Dat is een beetje de omgekeerde wereld lijkt me.

Je legt behoorlijk wat centjes neer om een kwaliteitsprodukt aan te schaffen. Als dan blijkt dat er iets niet goed is, dan is de winkelier je aanspreekpunt. Als hij dan het risico wil lopen op beschadiging van de loc tijdens transport en/of reparatie is dat iets tussen hem en de reparatiedienst/vervoerder.

@ Wim: Misschien kun je je winkelier overtuigen van je rechten als consument en hem te wijzen op de roco fluistersleper. Misschien wil hij die wel als service leveren bij jouw gekochte loc.

Groetjes

Willie
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Citaat van: ice3 op vrijdag 15 februari 2013, 13:23:23
Niet echt een vakhandelaar dan........!
Misschien juist wel.
Het Nederlandse modelspoor reperateursgilde bestaat naar mijn mening voor 75% uit, al dan niet goedbedoelende, prutsers.
En dacht deze handelaar, ik zal voor zekerheid kiezen en zal me tot de fabrikant (de echte specialist) richten.
Hij wil tenslotte graag een tevreden klant houden.
Als dan de fabrikant er ook een potje van maakt, ja dan vraag je je af of het met die spullen ook stiller kan.
Ik heb de onderkant van de bewuste loc niet gezien, dus kan ik daar geen oordeel over geven.

Maar volgens het Europeese consumenten recht dient de detaillist er alles aan te doen om de klacht(en) te verhelpen.
En wordt er geen voorwaarden aan de methode verbonden.

grt Piet.
Re: Ratelende sleper
Theoretisch klopt t allemaal, ondertussen zit je 4 weken zonder loc omdat de sleper bijgesteld (lees licht verbogen) moet worden zodat t ratelen opgehouden is.
Als je treinen verkoopt mag je toch wel een ietsie pietsie verstand hebben van treinen?
Dit probleem is binnen 3 minuten opgelost maar we sturen m naar marklin want die kan veel beter slepertjes afstellen zodat ze daarna nog gewoon even hard ratelen als daarvoor.......!

Jullie hebben een punt!  :D :D :D
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ratelende sleper
Citaat van: bossie op vrijdag 15 februari 2013, 11:54:14
Want ook Märklin heeft een stille sleper.

deze zonder het gat in het midden van de sleepschoen.
En dan heb je het hoogte probleem niet.

grt Piet.

Heeft Marklin ook een stille sleper?
heb je daar dan ook een bestelnummer van?
ik heb wel eerder gehoord van de Roco sleper en die heb ik ook in gebruik.
wist niet dat Marklin ook een fluister sleper had.

Groet Winno
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Het spijt me Winno, ik kan je niet aan het nummer helpen.
Maar je winkelier moet dat wel kunnen.

Ik heb ze onder mijn Artitec blauwe engelen zitten en ik moet zeggenn dat ze inderdaad erg stil zijn.

grt Piet.
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ratelende sleper
Die sleper lijkt heel erg op Liliput L938991 MIDDENCONTACT SLEPER

Robin
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ratelende sleper
Citaat van: bossie op vrijdag 15 februari 2013, 11:54:14
deze zonder het gat in het midden van de sleepschoen.
En dan heb je het hoogte probleem niet.

grt Piet.

Is dat niet lastig dat er geen gat in de sleper zit? Hoe moet je nu de sleper op je lok plaatsen als je niet bij de schroef kan komen?

Groet, jasper
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 16 februari 2013, 11:55:06
Is dat niet lastig dat er geen gat in de sleper zit? Hoe moet je nu de sleper op je lok plaatsen als je niet bij de schroef kan komen?
Helemaal niet je kunt de sleepschoen van de bronzenveer afhaken, de veer onder je loc schreoven en de schoen er weer opzetten.
Zonder te buigen.

grt Piet.
Re: Ratelende sleper
rovanko
gast

Re: Ratelende sleper
Hallo,

De sleper die hierboven in het "draadje" staat afgebeeld is er een waarbij de bronzen veren vast aan de uiteinden van de sleepschoen zitten verbonden. Dat is duidelijk te zien omdat in de omgebogen uiteinden van de sleepschoen de bronzen veren zitten "opgevouwen". Uiteraard heeft Märklin ook andere slepers zonder gat in het midden, maar veelal worden die zonder problemen onder de loc vast geclikt achter daarvoor aanwezige nokjes.

"Fluisterslepers" zoals Roco die aanbrengt onder zijn locs zijn - zoals we weten - zodanig geconstrueerd, dat de losse uiteinden van de bronzen veren in de kunststofhouder van de  sleepschoen kunnen worden geschoven waardoor ze kontakt gaan maken met de sleepschoen. Naar mijn weten heeft Märklin dat principe nimmer bij zijn slepers toegepast.

Strikt persoonlijk merk ik op dat ik geen groot bewonderaar ben van die "fluisterslepers". Mijn grootste bezwaar is dat de kunststof omhulling van de sleepschoen bij onverhoopte ontsporingen - met name op wissels - achter de puntcontacten of wisseltongen kan blijven haken en dan losraakt omdat de bronzen veren daarbij uit hun "opbergruimte" worden getrokken. Je kunt de boel dan wel weer herstellen - dat is niet het probleem - maar de veren van de fluistersepers zijn een stuk dunner en daardoor veel slapper dan die van de Märklinslepers en verbuigen en vervormen gemakkelijk. Het komt daarna voor dat de sleepschoen niet stevig genoeg meer op de dieper liggende puntcontacten van gewone rechte- en gebogen rails drukt of dat de uiteinden van de veren geen optimaal contact met de sleepschoen meer maken. Bovendien is de vorm van de uiteinden van de Märklinslepers nét iets anders dan die van de fluistersleper en dat merk je zodra de fluistersleper moet rijzen bij het passeren van puntcontactwissels.

Als Märklinslepers met name op C-rails "ratelen" heeft dat bijna zonder uitzondering als oorzaak dat de slepers niet volledig recht zijn en - en dat is nóg belangrijker - door ongelijke veerdruk de neiging hebben iets naar beneden te duiken en lichtjes tegen de puntcontacten aan te stoten. Dat laatste geeft dat storende "geratel" .

Een beslist niet door Märlin  goedgekeurde "oplossing" voor het probleem kan zijn de sleper een heel erg klein beetje bol te buigen zodat de uiteinden niet meer tegen de puntcontacten oplopen. Maar die oplossing heb je niet van mij! Bovendien moet je dan wel opletten dat met name op kruiswissels het gat in de sleepschoen niet vasthaakt op een puntcontakt in een DKW....

Misschien is dat wel de reden dat liefhebbers voor het twee-rail systeem kiezen ( en dan merken dat ze constant hun rails moeten poetsen om voldoende contact te blijven houden met de locomotieven)  >:-D .

Tja, er is altijd wel wat.

Gegoret,

Rob
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Ok Rob ben weer wat wijzer geworden ga wel wat experimenteren met die "Ratelaar"
Groet Wim
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ratelende sleper
Citaat van: rovanko op zaterdag 16 februari 2013, 18:37:12
De sleper die hierboven in het "draadje" staat afgebeeld is er een waarbij de bronzen veren vast aan de uiteinden van de sleepschoen zitten verbonden. Dat is duidelijk te zien omdat in de omgebogen uiteinden van de sleepschoen de bronzen veren zitten "opgevouwen". Uiteraard heeft Märklin ook andere slepers zonder gat in het midden, maar veelal worden die zonder problemen onder de loc vast geclikt achter daarvoor aanwezige nokjes.

"Fluisterslepers" zoals Roco die aanbrengt onder zijn locs zijn - zoals we weten - zodanig geconstrueerd, dat de losse uiteinden van de bronzen veren in de kunststofhouder van de  sleepschoen kunnen worden geschoven waardoor ze kontakt gaan maken met de sleepschoen. Naar mijn weten heeft Märklin dat principe nimmer bij zijn slepers toegepast.
Ne dat laatste klopt, maar dat heb ik ook nooit beweerd.
De Märklin fluitersleper is constructief anders dan de Roco fluistersleper.
De van door mij geplaatste foto is de schoen wel degelijk van de veer los te koppelen, alleen niet zo eenvoudig als bij de Roco.
Je moet de bronzen veer indrukken en  en dan kan hij zijdelings uit de sleper geschven worden, en niet zoals bij de Roco.

Tip voor Rovanko:
Vorm een mening als je er een in je handen gehad hebt en niet gebaseerd op een foto.

grt Piet.
Re: Ratelende sleper
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ratelende sleper
Hoi Wim,

Je kunt ook de nieuwste sleper van märklin monteren.
Deze is, vrees ik, alleen ik klik versie te verkrijgen, maar die zou onder de Br 96 moeten passen.

bestelnr: E138079, per 6 verpakt.
Maar je dealer kan je die wel los leveren denk ik.
Deze slepers hebben net als de Roco fluister sleper een dunner en licht gebogen sleepschoen, die niet of nauwelijks ratelt.
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Bedankt Ad voorde tip ik ga er nar vragen bij mijn "Vakhandelaar"
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ratelende sleper
C-rail op houten ondergrond is een "notoire klankkast" voor de meeste slepers...
Zet dezelfde locomotief op K-rail en het sleper-geratel klinkt al een stuk minder...

Willy
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Ja maar toch????????
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ratelende sleper
Hallo Wim,

Deze slepers, beschreven door Ad heb ik ooit eens gekocht in Houten. Ik zag ze liggen bij een Duitser en die verkocht ze voor 4euro per stuk. Ik heb er 3 gekocht en heb er geen spijt van. Ik heb ze geplaatst onder mijn Br 043 en Br 044. Ze ratelen nog wel, maar ik hoor ze minder. Ik heb wel het idee dat ze beter de stroom opnemen, daar ze op een andere manier verbonden zijn met de bronzen veren.

Groet, Jasper
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ratelende sleper
Hallo Wim,

Welk artikelnummer heeft de BR 96?
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Bedankt Jasper als ik weer eens op de beurs in Houten ben ga ik op zoek naar die "Duitser"
Groet Wim
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Hallo Wim het artikel nr is 37968
Groet Wim(pie
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ratelende sleper
Goedemorgen Wim,

Zelf heb ik de 37966, gisteravond heb ik nog even een rondje gereden, zonder rij geluid maar deze heeft het probleem niet. Volgens mij is het gewoon dezelfde constructie als de 37968.

Re: Ratelende sleper
Aliebengalie
gast

Re: Ratelende sleper
Al jaren komt dit probleem voor bij alle merken 3 rail systemen.
Er is dan ook erg veel geschreven hierover op het forum.

Als je wat meer aandacht besteed aan de stand van de sleper hol/bol buigen , dan ben je al snel van het geluid af.
En is een fluister sleper echt niet nodig (vind ze er ook niet uitzien).

Ook ik heb een bakje met fluister slepers van Roco , maar heb er nog geen een gebruikt onder een Marklin lok.
Je bent met het afstellen vaak wel een kwartiertje bezig , maar dan is ie echt stil te noemen.

Mvg: Alex

Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Ok Alex dat 3rail systeem heeft inderdaad dat soms terugkerende probleem.
Het is alleen vreemd dat ze het niet allemaal doen....... of allemaal "ratelen"of allemaal "fluister"
Daar mag Marklin toch wel een klein onderzoek naar doen ? dacht ik zo
Dat je  zelf gaat "Klooien" met zo'n duur model lijkt mij niet zo goed idee
Dat die discussie steeds weer oplaait is toch een teken dat Marklin hier weinig aandacht aan besteed.............
Groet Wim(pie)
Re: Ratelende sleper
wimpietrein
gast

Re: Ratelende sleper
Ja Wim het verschil in constructie is hooguit een andere kleur of zoiets
dus daarom blijft het vreemd Maar ik heb me al erbij neergelegd ik accepteer het probleempje
Maar de volgende aankoop laat ik wel eerst rijden op de test baan van de "Vakhandelaar"
Groet Wim(pie)
Re: Ratelende sleper
Aliebengalie
gast

Re: Ratelende sleper
Het mijns inziens alles met de eind controlle te maken , en de kennis van die gene die dat uitvoert , en hoeveel tijd er aan besteed mag worden.

Mijn laatste Marklin lok ratelde ook als een gek , ook met Piko was dit regelmatig raak.

Hier rateld bijna 75 procent , en dan is een goed afgestelde sleper dus een mazeltje...... :D

Maar ik zit er niet mee , maar kan me best wel enige frustratie bij sommige leden voorstellen.

Maar om nou alleen een proefritje te laten maken of de sleper ratelt ?

Vind ik persoonlijk weer net een stapje te ver.

Maar ieder beleefd dit probleem op zijn manier toch.

Mvg: Alex
Re: Ratelende sleper
nobody
gast

Re: Ratelende sleper
Nieuwste type Märklin sleper, zie mijn ervaring ===> klik
Re: Ratelende sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ratelende sleper
Op het stummis forum kwam ik laatst een draadje tegen over het gebruik van fosforbronzen veren. Die zouden zich goed lenen voor het zelf maken van een fluistersleper, althans om de sleper een overschoen aan te trekken van forsforbrons.
De oerbron zou een artikel in de Miba zijn.

Bij de buren kwam ik een draadje tegen over Matrix herriebakken zonder sleper (tolerantie motorschild).
Ratelen kan dus kennelijk ook zonder een sleper.

En dit draadje uit de 3-railstal geeft aan dat er ook externe overlast oorzaken zijn, zoals te hoge puntcontacten.