Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NEM schacht

Gestart door Toelis maandag 11 februari 2013, 15:43:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NEM schacht
Toelis
gast

NEM schacht
Ik heb twee oude locomotieven, n.l. de Marklin NS 1200 en de eloc 110234. Ik wil deze aanpassen met een "nem-schacht" en daar stroomdoorvoerende koppelingen aanbrengen.
Weet iemand waar ik die "nemschachten" en stroomdoorvoerende koppelingen kan kopen?
Re: NEM schacht
nobody
gast

Re: NEM schacht
Dag Schrijver (Toelis),
Het vervangen door NEM schachten van de oude koppelingen zal enige inventiviteit en knutselvaardigheid vergen. ;)
En over de stroomvoerende koppelingen: Eén of meerpolige koppelingen? Märklin koppelingen zijn enkelpolig.
Die van Roco of Viessmann zijn meerpolig. Je kunt ze eventueel ook zelf vervaardigen.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NEM schacht
Voor beide loks bestaan er NEM-schachten.

De 110 is later uitgerust met NEM-schachten, waarbij het draaistel-immitatie ook een kleine aanpassing heeft gekregen ivm de geleiding hiervan.

De oude 1200 heeft standaard altijd haakkoppelingen gehad. Echter hiervoor kan je een bestaande NEM-schacht van een nieuw gat voorzien, waarna deze naar volle tevredenheid functioneert.  Vooral 2 gekoppelde 1200 zien er dan mooi uit. Op verzoek kan ik ze ook leveren. Ook zijn er voor de 1600 Nem-schachten, welke beter voldoen dan de standaard geleverde.

M.v.g. Marcel

Aanvulling:

Voor de DB Br. 110 gebruik je NEM-schacht 344890 (? 6,= p. 4 st)
Samen met draaistel-immitatie 344870. Is momenteel niet leverbaar.
Ook dien je een andere schroef te gebruiken met een grotere kop.



Voor de NS 1600 gebruik je de 302660 (metalen NEM-schacht)
(oude haak verwijderen; of 404020 (oude, te lange NEM-schacht) verwijderen. Bij het verwijderen van laatstgenoemde is daarna ook een koppelingsveer 218210 nodig voor de metalen NEM-schacht.


Voor de NS 1200 gebruik je de 404020. Deze pas je aan door het deel met gat af te knippen, (precies op de grens gat/geen gat) en een nieuw gaatje  van 4mm te boren op het giet-puntje.


Let even goed op bij de hieronder gegeven adviezen. Sommige kloppen helaas niet helemaal.
Re: NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NEM schacht
Deze vraag is hier al vaker gesteld, mede door mij.
In dit topic staat dat je voor de 1200 het beste de 302660 kunt nemen, maar die is nauwelijks meer te verkrijgen.
In dit topic of dit topic bij de buren is een goed voorbeeld te vinden van de 302660
Op deze site kun je ook veel info vinden over de diverse NEM schachten.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NEM schacht
Hallo Toelis,

Je kan gebruik maken van de koppeling 404020. Daar zet je dan de Viessmann spanningvoerende koppeling in (deze lijkt erg op de Fleischmann koppeling) zodoende kan je dus gebruikmaken van spanningvoerende koppeling.

Groet, Jasper
Re: NEM schacht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NEM schacht
Jasper,

In het topic in de eerste link die ik opgaf kun je lezen dat ik destijds de 404020 heb geprobeerd en niet paste.
De verende palletjes aan de zijkant van de 404020 hebben geen "vlees" aan de zijkant om te veren.
Gevolg is dat de koppeling niet gecentreerd wordt.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NEM schacht
hallo Ad,

Dan zou ik eens na moeten vragen bij een vriend van mij. Ik heb nl. een aantal 1200en voor hem gedigitaliseerd en daarbij heb ik ook een aantal loks van NEM schachten voorzien. Nu moet ik dus eens gaan kijken bij hem welke NEM schachten ik gebruikt heb. Zodra ik daar meer info over heb, dan meld ik dat hier weer in het topic.

tot later,

Jasper
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NEM schacht
Ook ik heb mijn 1200 van nemschachten voorzien.

Deze haak is er afgehaald en vervangen voor een strip styreen, met daar op een nemschacht gelijmd.

Met behoud van de centreer veer.
De dikte van het styreen heb ik afgevijld op de hoogte van de borst van het boutje, zodat de veertjes hun functie konden blijven behouden.
Tzt worden de koppelingen vervangen door stroomvoerende, zodat het sluitlicht en de wagonverlichting via de lokdecoder kunnen worden geschakeld.

grt Piet.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: NEM schacht
Dat moet dan dus ook kunnen met de  3050 (deze Zwitser heeft ook zulke haken) ?
Of is dat te simpel gedacht.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: NEM schacht
Ja de 3050 en de 3051(NS1200) zijn wat onderstel betreft redelijk gelijk aan elkaar.
En de haken zijn precies het zelfde, dus die ombouw kun je oop op de 3050 toepassen.
Bewaar de haken, kun je altijd terug naar het origineel.

grt Piet.
Re: NEM schacht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NEM schacht
Mooie oplossing voor de 1200 Piet.

Gr. Mars