Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

baanplan Jurrien. Enige vooruitgang

Gestart door Jurrien vrijdag 08 februari 2013, 10:22:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
baanplan Jurrien. Enige vooruitgang

Ik ben bezig met het tekenen van een schaduwstation.
En wat ik ook probeer, maar de wissel 24612, rechts boven in, wil niet recht komen te liggen. Alle soorten bochten en tussenstukjes heb ik al geprobeerd.
De bedoeling is dat de wissel aansluit op het spoor aan de rechter kant, dat naar de helix gaat.
Ziet iemand welke combinatie ik moet gebruiken om het voor elkaar te krijgen?
IK werk met wintrack 9.0 Zie dat soms het "tra" bestand wordt bijgevoegd. Heb gezocht op het forum, maar kon de manier om dat te doen, niet vinden. Als ik dat weet, zal ik het alsnog even doen.
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Jurrien,

Heel simpel vervang de 24207 door de 24206 en het probleem is opgelost.

Gr. Dirk
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Jurrien,

Vervang de 24207 in je tekening door een 24206 en klaar....

De rechte wissels samen met een 206 vormen eigenlijk een 230 bocht.  Dat heb ik bij mijn schaduwstation ook toegepast en dat werkt prima.

**Edit: Dirk postte net op hetzelfde moment...***

En nog een tip : als j e de 24094 in het midden van mijn schets vervangt door een 24071 dan krijg je een gelijkmatiger afstand tussen de sporen in je schaduwstation
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Bedankt allemaal. Ik had het namelijk op de grond uitgelegd en daar kwam het wel goed uit. Ben er nu achter wat het was. Blijkbaar heb ik een bril nodig. Het stukje 206 lag naast me en ik las constant 207. Dus op de grond functioneerde "207" prima............
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
dat is een bekende ervaring, Jurrien....  Op de grond of op de tafel kan je vaak een klein beetje meer "wringen" of bedriegen dan dat je in de tekenprogramma's kan.  Je kan een millimetertje hier toegeven, een halfje daar stelen en het komt goed :-)


Een *LEESBRILLETJE* kan natuurlijk ook helpen soms.   Ik ben zelf ook nog met mijn prille 45 jaar jong soms te trots om het toe te geven, maar bij soldeerwerken en het lezen van bepaalde dingen gebruik ik ook wel es zo'n onding :-)   Het helpt wel.
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: wissel wil niet recht komen te liggen
Ja, je hebt gelijk. Maar ik hoefde niet te wringen omdat ik het goede stukje WEL gebruikte! Het lag allemaal perfect. En ik heb een leesbril. Maar blijkbaar heb ik een wat sterkere nodig. :-(
1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
1e opzet schaduwstation


Een eerste opzet van het schaduwstation. Treinen rijden met de klok mee. Ziet iemand mogelijkheden om de ruimte nog effectiever te benutten?
Re: 1e opzet schaduwstation
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
nou ik eloof dat er niet veel ruimte over is

succes met de bouw hiervan

Ed
Re: 1e opzet schaduwstation
Hallo Jurrien,

Enkele sporen liggen zo dicht naast elkaar dat ik vrees, dat treinen elkaar kunnen raken. Voordat je alles definitief uitlegt zou ik deze situatie eerst eens uitproberen. Ik bedoel specifiek het 2e en 3e spoor en het 4e en 5e spoor van boven. Aan de onderzijde komt deze situatie zelfs 4x voor.

Daarnaast geldt, dat een trein die vanuit de railspiraal het schaduwstation in rijdt, 2x het schaduwstation moet rondrijden om weer naar buiten te kunnen gaan, tenzij de trein het buitenste spoor aan houdt (maar daarvoor maak je niet zoveel sporen :D ).

Groet,
Ronald
Re: 1e opzet schaduwstation
Citaat van: Mon op vrijdag 08 februari 2013, 14:45:50
Citaat van: Jurrien op vrijdag 08 februari 2013, 14:29:22
Ziet iemand mogelijkheden om de ruimte nog effectiever te benutten?
Ja, natuurlijk, door een hele boel inhaalsporen te vervangen door kopsporen, dat spreekt toch voor zich.
Nu vergooi je veel plaats aan wissels die waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
Treinen kunnen vooruit en achteruit rijden, men lijkt dat soms te vergeten, dus heb je per opstelspoor zeker geen 2 wissels nodig.
Kopsporen zijn niet alleen langer omdat er maar aan 1 kant wissels zitten maar ze kunnen ook verder doorlopen op plaatsen waar je nu witte vlekken hebt.
Dus het kan zeker.
Mee eens, zelf zal ik ook niet ontkomen aan een schaduwstation met slechts kopsporen. Blijft er nog wat te rangeren!
Voor automatisch bedrijf met koploper o.i.d. wordt dit met getrokken treinen wat lastiger, met treinstellen is het goed te doen.

Groet,
Ronald
Re: 1e opzet schaduwstation
het ziet er nogal "vol" uit, ik denk niet dat je zonder kopsporen daar nog een speldekop bij krijgt.  Volgens mij heb je de ruimte optimaal benut, maar ik sluit me wel aan bij de stelling dat je het eerst best eens nakijkt of de treinen elkaar niet gaan raken.   Neem je langste wagons en loks, zet ze op de sporen en kijk of ze elkaar niet weg duwen bij de bochten en bochtwissels, denk ook aan de overhang van sommige wagons, waardoor ze flink kunnen uitwijken.

Ik vermoed dat het net gaat passen, maar toch...   3 keer meten en 1 keer zagen :-) :-)

Als het mooi uit komt, dan heb je in elk geval een mooi schaduwstation met je 20 sporen, al gaat het je een arm en een been kosten aan wissels, wisselaadrijvingen en decoders :-)
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Bedankt iedereen voor de reacties.
Citaat van: Mon op vrijdag 08 februari 2013, 14:45:50
Ja, natuurlijk, door een hele boel inhaalsporen te vervangen door kopsporen, dat spreekt toch voor zich.
Nu vergooi je veel plaats aan wissels die waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
Treinen kunnen vooruit en achteruit rijden, men lijkt dat soms te vergeten, dus heb je per opstelspoor zeker geen 2 wissels nodig.
Kopsporen zijn niet alleen langer omdat er maar aan 1 kant wissels zitten maar ze kunnen ook verder doorlopen op plaatsen waar je nu witte vlekken hebt.
Dus het kan zeker. 

Ik heb er wel over nagedacht, maar wil toch geen kopsporen in het schaduwstation. De kans dat treinen ontsporen met rangeren is altijd wat groter dan dat ze normaal vooruit rijden. Bovendien wil ik er ook nog een beetje bij kunnen. Daarom komen er "mangaten" in de twee "vrije cirkels".

Citaat van: rorail op vrijdag 08 februari 2013, 14:48:41
Enkele sporen liggen zo dicht naast elkaar dat ik vrees, dat treinen elkaar kunnen raken. Voordat je alles definitief uitlegt zou ik deze situatie eerst eens uitproberen. Ik bedoel specifiek het 2e en 3e spoor en het 4e en 5e spoor van boven. Aan de onderzijde komt deze situatie zelfs 4x voor.

Daarnaast geldt, dat een trein die vanuit de railspiraal het schaduwstation in rijdt, 2x het schaduwstation moet rondrijden om weer naar buiten te kunnen gaan, tenzij de trein het buitenste spoor aan houdt (maar daarvoor maak je niet zoveel sporen :D ).
Groet,
Ronald

Een gedeelte had ik al even uitgelegd op de tafel en ik zag wel dat op een aantal sporen de treinen elkaar gaan raken. Dat wordt dus een kwestie van goed uitkienen waar het begin en het eind van de blokken komen, zodat stilstaande treinen niet worden geramd door een rijdende trein. Op z'n minst de eerste rails voor en na een bochtwissel zal vrij moeten blijven.

Citaat van: dani op vrijdag 08 februari 2013, 15:01:12
Volgens mij heb je de ruimte optimaal benut, maar ik sluit me wel aan bij de stelling dat je het eerst best eens nakijkt of de treinen elkaar niet gaan raken.   Neem je langste wagons en loks, zet ze op de sporen en kijk of ze elkaar niet weg duwen bij de bochten en bochtwissels, denk ook aan de overhang van sommige wagons, waardoor ze flink kunnen uitwijken.
Ik vermoed dat het net gaat passen, maar toch...   3 keer meten en 1 keer zagen :-) :-)
Als het mooi uit komt, dan heb je in elk geval een mooi schaduwstation met je 20 sporen, al gaat het je een arm en een been kosten aan wissels, wisselaandrijvingen en decoders :-)

Het komt wel redelijk mooi uit. De tafel wordt nog ietsje langer. Gelukkig heb ik al een beetje kunnen sparen, zodat ik als het klaar is niet als invalide door het leven moet.
Trouwens  dat is hier ook niet raadzaam gezien het afbreken van de verzorgingsstaat in dit land. :( :(
Re: 1e opzet schaduwstation
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
He Jurrien,

Beetje weinig inzicht in het rails leggen vind ik, en zeg eens heb jij echt 22 schaduw sporen nodig, om je zoveel gepriegel op de hals te halen?
Dat word volgens mij vragen om moeilijkheden.
En die mangaten word krap en dan nog kun je niet overal bij denk ik.
Zou terug gaan naar de tekentafel als ik jou was.

Gr Ruud
Re: 1e opzet schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Hoi Jurrien,

Waarom niet 2 schaduwstations boven elkaar?
Via de spiraal kun je met het binnenste spoor dan op het laagste nivo komen.
Ik zou de sporen dan ook aaneengesloten leggen.
Dus 1 spoor met alleen maar rechts afslaande wissels en aan het einde komen deze weer samen.
Vervolgens met een bocht terug op het zeflde binnenkomende spoor.
Dan zijn al je schaduwsporenneven lang en liggen ruim voldoende van elkaar.

Groeten,
Ton.
Re: 1e opzet schaduwstation
                       
                                                    Halllo Jurrien,

Mocht ik in uw plaats zijn ,ik zou het aantal sporen verminderen ,lijkt me wat te overvol, is mijn mening natuurlijk.

  groeten ,viditv
Re: 1e opzet schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
dit is onbegonnen werk.Al je treinen zullen gewoon elkaar uit de sporen duwen.Beter 1 spoor minder en voldoende ruimte dan zo overvol.In de bochten moeten ze toch op elkaar wachten.Is nu een zeer duur schaduwstation waar je massa's problemen zal hebben.Op een breedte van 1,35 meter kan je eigenlijk max 14 sporen leggen zonder problemen.Ook de overlock in je spiraal zal je niet halen aan een stijging van 3 %.
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 08 februari 2013, 16:02:02
He Jurrien,
Beetje weinig inzicht in het rails leggen vind ik, en zeg eens heb jij echt 22 schaduw sporen nodig, om je zoveel gepriegel op de hals te halen?
Dat word volgens mij vragen om moeilijkheden.
En die mangaten word krap en dan nog kun je niet overal bij denk ik.
Zou terug gaan naar de tekentafel als ik jou was.
Gr Ruud

Je hebt volkomen gelijk Ruud. Ik heb weinig inzicht in het leggen van sporen. Vandaar dat ik het hier laat zien en me dan bezig kan houden met het commentaar.
Of ik 22 sporen nodig heb? Ik denk het wel. Eigenlijk nog wel meer. Ik heb wel wat materieel en dat wil ik af en toe voorbij zien komen. Lijkt me praktisch als ik dit op een schaduwstation kan parkeren. Wat bedoel je precies met "gepriegel"?  De mangaten zijn wat klein, dat klopt, maar aan de andere kant heeft tot nu toe nog nooit iemand "Hé dikke" geroepen als ze mij bedoelden.
Terug gaan naar de tekentafel is natuurlijk altijd een optie en die houd ik zeker open. Bedankt voor je commentaar.
Citaat van: Yeoman op vrijdag 08 februari 2013, 17:13:01
Hoi Jurrien,
Waarom niet 2 schaduwstations boven elkaar?
Via de spiraal kun je met het binnenste spoor dan op het laagste nivo komen.
Ik zou de sporen dan ook aaneengesloten leggen.
Dus 1 spoor met alleen maar rechts afslaande wissels en aan het einde komen deze weer samen.
Vervolgens met een bocht terug op het zelfde binnenkomende spoor.
Dan zijn al je schaduwsporen even lang en liggen ruim voldoende van elkaar.
Groeten,
Ton.

Twee schaduwstations boven elkaar is natuurlijk ook een optie. Maar ik weet nog niet precies hoeveel ruimte ik dan minimaal nodig heb tussen beide stations. En levert het mij voldoende sporen op met voldoende lengte? Ik heb een trein met 8 wagons + loc, dan spreek je toch al snel over 2.60 m.  Bedankt ook voor je commentaar.
Citaat van: bellejt op vrijdag 08 februari 2013, 18:23:52
dit is onbegonnen werk. Al je treinen zullen gewoon elkaar uit de sporen duwen. Beter 1 spoor minder en voldoende ruimte dan zo overvol. In de bochten moeten ze toch op elkaar wachten .Is nu een zeer duur schaduwstation waar je massa's problemen zal hebben. Op een breedte van 1,35 meter kan je eigenlijk max. 14 sporen leggen zonder problemen. Ook de overlock in je spiraal zal je niet halen aan een stijging van 3 %.
Ik begrijp niet helemaal waarom de treinen elkaar uit de sporen zouden duwen. Dat is toch een kwestie van goed programmeren? Hieronder heb ik een iets gewijzigde versie neergezet. Als je nu rechts boven kijkt, dan heb ik daar als voorbeeld een paar stukjes rails groen gemaakt. De baan moet toch zo te programmeren zijn dat er op die groene stukjes never nooit een trein mag stilstaan?
In dit plan zitten 36 wissels, waaronder 4 driewegwissels. Is wellicht wat veel, maar volgens mij wel efficiënt.
Zou je mij willen uitleggen waarom ik de stijging van 3 procent niet haal? Ik wil beginnen daar waar de rails rood is gemaakt.
Ook jij in ieder geval bedankt voor je commentaar.

Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Hoi Jurrien,

Ik denk dat Johnny bedoelt dat sommige sporen erg dicht langs elkaar liggen en daardoor de wagons elkaar mogelijk uit de rails drukken.

Als je de rails al in huis hebt, zou je het simpelweg uit kunnen testen door wat neer te leggen en met wat personenwagons heen en weer te rijden.

Ik ga ervan uit dat je geen kraanwagon van marklin hebt!

Groetjes

Willie
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Om met dat laatste te beginnen, ik heb WEL een kraanwagen van Marklin. Een digitale zelf. Maar nog nooit op de rails gehad.......
Ik heb de rails al eens voorzichtig (voor een deel uitgelegd en ja het is wat krap, maar de wagons raken elkaar net niet als ze naast elkaar staan. Moet natuurlijk wel uitkijken met de lading. Een partij buizen bijvoorbeeld, die een beetje uitsteekt veroorzaakt natuurlijk een gigantische bende.
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Hoi Jurrien,

Ik weet niet of daar ook het hand-hendeltje aan zit, maar dat is funest voor de "buurwagons" op het ernaast liggende spoor.

Groetjes

Willie
Re: 1e opzet schaduwstation
                             
                                                 Hallo Jurien,

Zou het niet beter zijn 2 schaduwstations op 2 niveaus te maken? .
Lijkt me toch veel te dicht op elkaar  dat die sporen liggen (zo vol als ei naar mijn mening)

  Groeten viditv       
Re: 1e opzet schaduwstation
Aliebengalie
gast

Re: 1e opzet schaduwstation
Had het ook mooi voor elkaar Jurrien.
Tot dat ik een mooi treinstel van Marklin kocht dat kanteld in de bochten ...... hoppa afbreken en opnieuw beginnen , dit heeft echt enkele maanden geduurd tot het wat het nu geworden is , van de week een camera ritje.

Zorg echt dat je voldoende ruimte hebt hoor , het is zeer spijtig van al die tijd dat je er ingestopt hebt , maar als het straks net niet gaat baal je echt als een stekker.

Dus als het nu NET goed gaat , zou ik het gaan aanpassen zodat je meer ruimte hebt.

Wens je veel suc6 bij de bouw.
En ga dit zeker volgen.

Mvg: Alex
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Hoi allemaal, Ik ben inmiddels bezig met iets nieuws te maken. Waarbij alle opmerkingen en adviezen natuurlijk worden meegenomen.
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Heb nog eens diep zitten nadenken. Wat ik wil is dat op het bovenste niveau de treinen van beide kanten, zowel links boven als rechts boven te voorschijn komen Ik wil graag een station met tenminste 4 doorgaande sporen en 1 of 2 kop sporen. Verder een dubbel parade spoor. Daarnaast ruimte voor rangeerwerk. Ook goederentreinen denderen langs het station. Verder graag wat ruimte om te rangeren. Er is een kleine vereniging van stoomloc liefhebbers, dus die moeten ook onder dak.

Een schaduwstation is dus noodzakelijk. Misschien niet zo druk als de eerste opzet. Maar ik zal er toch wel een flink aantal treinen in kwijt willen.

Volgens mij moet ik dan gaan werken op 3 niveau's
onderste niveau: schaduw station
middelste niveau: keerlussen
bovenste niveau: zichtbaan.

Ben eerst wezen stoeien met de keerlussen. Dat geeft de mogelijkheid voor twee keer een helix. Het spoor wat helemaal beneden loopt (in het midden twee wissels) is het spoor waar het schaduwstation straks op aansluit.

Wat ik graag zou willen is dat iemand me uitlegt hoe ik de sporen die naar boven of naar beneden gaan, dus naar schaduwstation en naar helix, in wintrax aangeef met hoogte verschillen zodat ik in 3d ook een goede weergave ervan zie. Ik zit al een hele dag te klooien en het lukt me niet.



Inmiddels ook het schaduwstation klaar:
Re: 1e opzet schaduwstation
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
He Jurrien, waar zijn al je opstel sporen nu gebleven?? ;)

Artistiek is het wel...

Gr Ruud
Re: 1e opzet schaduwstation
Als je links en rechts met dubbelspoor boven wil komen heb je al die ingewikkelde lussen helemaal niet nodig.
Gewoon een spiraal en daarin een dubbele aftakking naar de overkant.
En als je twee kanten op wil rijden na de splitsing wat overloop wissels plaatsen.

Robin
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
@Ruud: die komen op de onderste verdieping
@Robin: wellicht dat je even een schetsje kunt maken, zodat ik je kan begrijpen.
Re: 1e opzet schaduwstation
Zoals je wenst.
Blauw is het optionele overloop gedeelte.

Groeten vanuit het kleurklasje,
Robin
Re: 1e opzet schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation
Als ik VAN "Zicht L" kom, zie ik geen enkele mogelijkheid om weer NAAR "Zicht L" te geraken.

vr.gr.
Jurrien
Re: 1e opzet schaduwstation
Je duikt de diepte in.Rijd door in het schaduwstation en komt er daarna weer uit.
Geen enkel probleem om te keren dus.
Is niet de kortste route maar het is gewoon mogelijk.

Robin
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Citaat van: M.user op zaterdag 21 september 2013, 22:25:08
Hoi Jurrien,

Hoe gaat het met je bouw van je baan? Ben je er al uit met je schaduwstation?

Groet, Ronald
Op dit moment heb ik geen tafel meer. Alles is opgeborgen in dozen. De kamer waar de treintafel komt is nog niet helemaal beschikbaar, zodat ik nu nog niet weet, hoeveel ruimte ik straks ter beschikking heb. 'k Ga dus eerst een tafel maken en dan kijken hoe daar een schaduwstation op past. Wat ik tot nu toe heb getekend ligt inmiddels allemaal in de (digitale) prullenbak.
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Dat is frustrerend hè?!? Ik zit met hetzelfde, de kamer s nog niet klaar en moet dus nog effe geduld hebben. Heb je al enig idee wat de afmetingen kunnen worden?
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Ja de afmetingen zijn wel bekend. Het zit meer vast op dit moment om iets te gaan doen. Kan me eigenlijk nergens toe zetten.
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: 1e opzet schaduwstation, 2e versie met wintract vraagje
Hmmm, dat klinkt als iets wat ik mee gemaakt heb. Hoop niet voor je dat dat het is.
Schaduwstation, zoveelste versie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Schaduwstation, zoveelste versie.
Ben maar weer eens met Wintrack bezig gegaan. Ik ben afgestapt van het idee om zoveel mogelijk rails kwijt te moeten in het schaduwstation, maar ga er gewoon twee boven elkaar bouwen.
De afmeting is 400 x 125


Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Red je het wel met de hoogte waar je over je eerste opstel spoor  heen rijdt?
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Daar zit ik ook naar te kijken. Ik kom er in Wintrac niet achter hoe ik die rails aan het stijgen krijg. Wil dat gaan doen vanaf de de laatste wissel rechts onder en die bovendien van een kleurtje voorzien. Maar ook dat lukt niet. Bovendien zouden de rails die over de opstelsporen gaan als brug moeten worden weergegeven. Lukt ook niet.
Aan het einde van "de brug"wil dus weer verder en een kopie maken van de opstelsporen daaronder. Dus die opstelsporen komen weer over "de brug" te liggen. Wat betekent dat ik ook na "de brug" weer moet gaan stijgen. En heb ik daar voldoende lengte voor?
Kortom: Dit is het ook niet helemaal!
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
als je nou geen brug maakt maar die sporen bovenaan houd dan zal je wel aan 8 à 9 cm komen alvorens ze boven elkaar komen.Het 2de schaduwstation leg je dan gewoon in spiegelbeeld erboven.Of je maakt een grote klimspiraal die begint op de afstand als je 10 cm hoogte hebt.Zo kan je makkelijk 25 à 30 cm halen tussen je 2 schaduwstations.Ik heb een ruimte van 35 cm tussen het schaduwstation en de bovenbaan en dat is lekker werken als er wat mis is.Mss je wintrack bestandje erbij zetten ,dan kunnen we meetekenen.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
De zicht tafel wordt een L-vorm. Ik kan aan de rechterkant nog een oppervlakte maken van 2.15 x 1.50 m. De L-poot heeft dan een totale lengte van 2.15 + 1.25 = 3.40 m.
Dan zou de spiraal op de L=poot komen, wat inhoud dat ik het onderste schaduwstation in spiegelbeeld moet gaan tekenen.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
ik heb voor mijn spiraal ook een poot gebruikt.Kijk eens naar mijn plan voor inspiratie.Wie weet kom je niet op een goed idee.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Je kan het ook snel even uitrekenen. 3cm per meter.

Ik heb geen ervaring met wintrack , ik gebruik railmodeller op een Mac.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Hallo Jurrien,

Om de hoogte in te stellen in wintrack moet je op een rail klikken in het traject dat moet stijgen of dalen. Dan kan je met de rechtermuisknop naar "eigenschappen/weergave" van die rail.
Daar kun je bovenaan kiezen "3D profiel" en daar kun je de hoogte aanpassen van alle in het traject liggende rails. De geselecteerde rail heeft een rondje onder zich.
Klik op het streepje aan de linker of rechter kant van een rail en je kunt de hoogte op dat punt aanpassen. Vervolgens doe je ze allemaal zo.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Weer opnieuw aan het tekenen geslagen. Spiegelbeeld gemaakt van de eerste opzet en gecombineerd met de L-poot.
Als ik na de wissel links onder en na de naastliggende bocht rails een stijgingspercentage hanteer van 2,5 % kom ik op ongeveer een hoogte verschil van 15 centimeter. Dat is te weinig om er goed bij te kunnen, moet ongeveer 25 á 30 centimeter zijn.
Ik zal dus denk ik twee keer rond moeten in de helix alvorens de S-bocht te kunnen maken die er nu ligt.
En dan kan het tweede schaduwstation worden getekend
@Peter: Bedankt voor de tip. Lukt prima.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
veel mooier zo.Denk dat je met 1 winding zal toekomen als je de volle lengte gebruikt to aan het schaduwstation. Ik ga eens snel wat proberen aan te passen zodat je ook langere opstelsporen krijgt.

In attach een nieuw voorstel.Je bent 1 opstelspoor kwijt maar alles verloopt veel vlotter en enkele sporen worden wat langer.



Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Dit is nog eens fijn. Dank je wel voor je mee tekenen. Het is inderdaad wat efficiënter, met name spoor 5, gerekend vanaf links. Ben daar nu wel een ander spoor kwijt. Zit te denken om tussen 5 en 6 toch nog een spoor te frommelen. Twee extra wissels in spoor  5 of 6. Betekent wel dat deze sporen iets korter worden, maar daar staat tegenover dat er een toch behoorlijk lang spoor weer bijkomt.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Als het in uitritsporen ligt kan je een 3 weg wissel invoegen :


Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Geweldig! Die driewegwissel ligt inderdaad in de uitritsporen. Staan in het tra bestand ook de vakken van 50 x 50?
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
toegevoegd.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Goed, Veel sporen zo te zien. Een paar kleine opmerkingen:

= Kan je later overal bijkomen? De treinen op de middelste opstelsporen zijn niet goed te bereiken als daar iets gebeurd.
= Geen opstelsporen voor keertreinen? Dus een paar doodlopende opstelsporen?
= Liggen de sporen niet te dicht op de rand?

Groet Ronald.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Ik kan denk ik overal goed bijkomen. De grote witte vlakken worden mangaten. Ik houd niet van keertreinen in een schaduwstation. Hoewel het met een PC programma wel te doen is heb ik gezien. Wellicht dat ik er een paar toevoeg in het tweede schaduwstation. Maar ik zie eerlijk gezegd het nut er ook niet zo van. Sporen liggen m.i. niet te dicht langs de rand.