Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0 (Weer @#&%@!)

Gestart door nobody dinsdag 05 februari 2013, 15:52:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0 (Weer @#&%@!)
Betreft deze loc ===> klik
Hieronder een kiekje van de ingewanden.
De ESU Loksound decoder heeft al de plaats ingenomen van de Märklin OEM mLD decoder.
De luidspreker zit onder de dragerprint in de daarvoor uitgespaarde plaats. Hoefde niets te slijpen/frezen de
ESU speaker paste precies...
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

Als het een echte mLD decoder zou zijn dan zou hij ook op DCC moeten rijden, zou je dat eens willen testen, het zou dan de eerste "fabrieksgeïnstalleerd" decoder zijn die ook DCC verstaat.

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Anne, deze OEM mLD decoder, kent het DCC protocol niet. Had ik al getest, direct nadat ik haar in huis had.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
De rookgenerator getest en in de schoorsteen gedrukt. Ben nu bezig de machinist en de stoker te verven.
Ook de ketelarmaturen met een wit potlood wat meer reliëf gegeven.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Wim,

Had die decoder een rode printplaat toevallig?

Dan heb je de naam OEM mLD een beetje verkeerd gekozen,want de echte mLD spreekt weldegelijk DCC ;)

Jammer dat die losse decoders,niet direct in elke lok zitten die uitgeleverd worden :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Nee Hans, een groene printplaat. Ik schreef toch dat ik 't getest had... ;)
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Wim,

Dat schreef je ook wel,maar ik zag vaak (hier op het forum),dat er een rode printplaat (van de decoder) in de lok lag.

En dat is dan een decoder die weigert DCC te spreken,maar dat er nu ook groene exemplaren in omloop zijn,kon ik ook even niet ruiken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Heel mooi Wim, ESU rules...... :P
Zo je maar dat M* nog steeds niet up to date en bij de tijd is met DCC, zelfs niet in de laatste serie uitgeleverde lok's
Zal niet roepen dat het treurig is......... :|
Veel plezier van je lok.

Gr, Jan

Nu nog een gevuld zakje met losse onderdelen.. :D
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2013, 17:08:47
Beste Wim,

Als het een echte mLD decoder zou zijn dan zou hij ook op DCC moeten rijden, zou je dat eens willen testen, het zou dan de eerste "fabrieksgeïnstalleerd" decoder zijn die ook DCC verstaat.

Alvast bedankt, groet, Anne W

Beste Wim,

Hartelijk dank, het is nog steeds niet veranderd, wellicht is het inderdaad verstandig om de decoders die door de fabriek in de loks gebouwd zitten, een andere naam te geven, bijvoorbeeld gewoon Märklin MFX/MM decoder en Märklin MFX/MM Sounddecoder, het voorkomt verwarring.

Waarom: onbekend, wellicht dat het iets te maken heeft met de komst van MFX+, beschikbare geheugenruimte of zo iets.

Overigens, als ik Märklin was en ik moest kiezen tussen de Märklin MFX+/MM en de Märklin mLD/mSD met DCC decoders dan koos ik ook voor het eerste, het marktpotentieel voor MFX+ is vele malen groter als voor Märklin loks die op DCC rijden.

En beste Jan, ik heb ook een aantal Esu decoders, maar ik begrijp altijd nog wat de beweegredenen van een fabrikant kunnen zijn, Esu moet nu weer hard gaan denken of ze, en hoe, een M4+ decoder kunnen/mogen ontwikkelen, dus Esu rules gedeeltelijk en zo hoort het ook.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Anne,

Die mLD decoders kan je ook updaten,net zoals die decoders van Esu,dus waarom een nieuwe willen?

Alleen zal dit nog moeten groeien,want je praat wel over techniek die bij Märklin pas gebruikt wordt.

Over het marktaandeel durf ik best te twijfelen,want ik ken er ook wel een paar,die meer naar het DCC protocol willen,dan op het MFX verhaal verder te borduren.

Het zal natuurlijk wel zo zijn,dat ze tig van die onwillige decoders hebben liggen,en vanwege het kostenplaatje toch in de lok's proppen.

Ze moeten in Göppingen toch weleens gaan beseffen,dat dit niet meer langer kan :(

Het MFX + verhaal,geeft wel meer speelmogelijkheden met een lok,en ook hier stel je niet iedereen tevreden mee.

Had graag gezien dat die  MFX+ decoders in de lok's,niet van die weigeraars zijn,die ze tegenwoordig in een model leveren.

En dus wel multiprotocol zijn en updatebaar,maar dat zal pas over enige tijd duidelijk worden,want de eerste lok staat ergens in maart/april gepland.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Anne,

OEM decoders zijn decoders gemaakt naar de wensen van de fabrikant, in dit geval Marklin.
OEM decoders zijn in dit geval gelijk aan de mSD of mSD decoders maar dan zonder DCC.
MFX+ is net uit en verschilt enigszins met MFX of M4.
Of ESU ooit op de markt komt met MFX+ vraag ik me af, wat zou je met MFX+ eigenlijk moeten.
Verder brengt ESU ook en een LoPI V4.0 M4 uit die naast MFX ook MM, DCC en Selectrix kent 64610 (NEM652), 64613 (NEM651), 64614 (21 MTC), 64616 (PluX 12) en 64617 (PluX 16).

LokSound M4 64400 (NEM652), 64499 (21 MTC), 65400 (PluX 12), 66498 (PluX16), 66499 NEM651


Mvg,
Peter
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Peter,

Waarom denk jij dat Märklin dan deze OEM decoders zonder DCC heeft?

Ik heb al een paar V3.0 M4 sounddecoders draaien, rijden mooier als de b.g. OEM decoders (28 stappen, als Tams 27B i.p.v. 27 stappen, als Tams 27A), recentelijk is de decoder van mijn Br 64 gesneuveld, mijn "ombouwer" had geen geen V4.0 M4 Sounddecoder op voorraad, dus is er een V4.0 Sounddecoder in gegaan, rijdt ook beter als de b.g. OEM decoder.


Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
De (grof) afgerelde decoder van bijpassend geluid voorzien met de decodertester en Lokprogrammer.
Decoder op de dragerprint geprikt en op de baan gezet.
Hmmmm. Geluid werkt. De rest doet niks.
Bij nadere beschouwing blijkt de 21 MTC comptabiliteit tussen Märkin en ESU niet "je dat" te zijn.
Anne heeft bij z'n BR 64 ook die ellende ondervonden en hem gevraagd wat hij hieraan gedaan heeft.
Hier zijn antwoord: "Beste Wim,
Ik besteed mijn ombouwen uit, bij mij speelt het probleem alleen als ik de lokkap weer monteer, als ik dan de decoder even raak dan komt hij wat omhoog en maakt geen contact meer.
Dus zo ver mogelijk naar beneden drukken denk ik, de Br 64 rijdt en sound er nu lustig op los, wordt door mij vaak meegenomen naar de MSG/Den Bosch, maar de decoder blijft nu lekker op z'n plek, overigens heb ik wel eens zitten denken dat het mogelijk moet zijn om wat pennen wat naar "buiten" te buigen zodat de decoder niet zo makkelijk kan bewegen
Het doet me wel deugd te horen dat er toch een verschilletje is in de standaard 21 MTC connectors, er hangt me bij dat ik (weer) voor "gek" werd uitgemaakt."

Hierop reageerde ik met: "Beste Anne, ik heb nooit getwijfeld aan je verstandelijke vermogens. ;) ;) ;)
Het "lubberen" heb ik, indachtig jouw suggestie, opgelost door de pennen op de dragerprint iets uiteen te buigen.
Daarna de decoder, voorzichtig, erop gefriemeld. En zie: Alles functioneert :important:
Dank. :thumbup:

n.b. Leve de standaardisering...

Overigens rijdt de loc bijzonder schokkerig en maakt een sprongetje na bereiken van de nul snelheid.
Ik heb als motortype "klokanker" gekozen. Maar de motor ziet er niet erg uit als een klokankermotor...
Zal eens wat andere typen proberen.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op dinsdag 05 februari 2013, 17:15:34
De rookgenerator getest en in de schoorsteen gedrukt. Ben nu bezig de machinist en de stoker te verven.
Ook de ketelarmaturen met een wit potlood wat meer reliëf gegeven.

Hoi Wim,

Mogen we hier ook weer een foto van verwachten? Ben benieuwd hoe de ketel er nu uit ziet.

Groet,
William
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2013, 22:44:29
Waarom denk jij dat Märklin dan deze OEM decoders zonder DCC heeft?
Deze vraag moet je bij Marklin neerleggen. Alleen zij kunnen daar het juiste antwoord op geven.

CiteerIk heb al een paar V3.0 M4 sounddecoders draaien, rijden mooier als de b.g. OEM decoders (28 stappen, als Tams 27B i.p.v. 27 stappen, als Tams 27A)
Wat ik me af vraag is hoe wordt bij de Raptor de 28 stappen gecreëerd. ? Het is bekend dat ESU hiervoor een truckje uit haalt die alleen bij de ECoS en CS1(R) opgewekt kan worden. Deze truck mag ook met toestemming van ESU alleen door Tams gebruikt worden.

Mvg,
Peter
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: William027 op woensdag 06 februari 2013, 12:50:53
Mogen we hier ook weer een foto van verwachten? Ben benieuwd hoe de ketel er nu uit ziet.
Fotootje komt wel. Maar de armaturen waar ik hier op doel bevinden zich in het machinistenhuis...
Daar zal dus niet veel van te zien zijn. ;)
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op woensdag 06 februari 2013, 11:40:33
Overigens rijdt de loc bijzonder schokkerig en maakt een sprongetje na bereiken van de nul snelheid.
Ik heb als motortype "klokanker" gekozen. Maar de motor ziet er niet erg uit als een klokankermotor...
Zal eens wat andere typen proberen.
De instellingen voor de "Maxon" motor komen nog het dichtst in de buurt. Na verder finetunen, rijdt ze naar m'n zin.
Overigens vind ik dat het afregelen moeizamer gaat dan met de vorige versie van de Lokprogrammer (voor Loksound V3.5).
Omdat ik aan de motorafstellingen heb gerommeld, kloppen de stoomslagen óók niet meer.
Morgen maar. Heb nu geen zin meer.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Freak op woensdag 06 februari 2013, 16:08:53
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2013, 22:44:29
Waarom denk jij dat Märklin dan deze OEM decoders zonder DCC heeft?
Deze vraag moet je bij Marklin neerleggen. Alleen zij kunnen daar het juiste antwoord op geven.

CiteerIk heb al een paar V3.0 M4 sounddecoders draaien, rijden mooier als de b.g. OEM decoders (28 stappen, als Tams 27B i.p.v. 27 stappen, als Tams 27A)
Wat ik me af vraag is hoe wordt bij de Raptor de 28 stappen gecreëerd. ? Het is bekend dat ESU hiervoor een truckje uit haalt die alleen bij de ECoS en CS1(R) opgewekt kan worden. Deze truck mag ook met toestemming van ESU alleen door Tams gebruikt worden.

Mvg,
Peter

Beste Peter,

Ik weet natuurlijk niet hoe Raptor iets maakt, naar ik meen heeft het LDT Dicostation het ook.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: Anne W op woensdag 06 februari 2013, 17:49:57
Ik weet natuurlijk niet hoe Raptor iets maakt, naar ik meen heeft het LDT Dicostation het ook.
Je hebt goede banden met de ontwerper, vraag het eens na.

Mvg,
Peter
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Peter,

Nee, ik weet dat ik de ontwerper niet moet lastig vallen met dit soort vragen, daarvoor is hij een te grote "eigenheimer", maar ik denk dat hij het op dezelfde manier doet als Tams, het staat dan ook gewoon in hun handleding, pagina 5.1, iets met een "funktionsdoppelbit", allemaal geheimtaal voor mij.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Ref. Bericht
De stoomslagen opnieuw afgeregeld. Nu naar m'n zin.
De "pukkel" op het dak verwijderd. Cabinedak is van kunststof dus dat was een "zacht eitje".
Wat overbleef was een putje in het dak.
Dat opgevuld met een drupje dunvloeibare secondelijm met daarop een beetje zuiveringszout (natriumbicarbonaat).
Na uitharden gladgeslepen. Het gehele dak overgeverfd met matzwart.

Edit nobody: Tikfoutje verbeterd.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

En hoe rijdt hij nu mechanisch, één van mijn MSG collega's heeft hem ook, hij heeft thuis een M-Rail baan, vooruitrijdend wil de lok er nog al eens "uitlopen", wat denken wij komt door de 5 assen die door het ongedeelde frame nogal veel heen en weer moeten kunnen schuiven.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Anne,

Het eruit lopen gebeurt dat op steigende stukken?
Ik heb de 37160 (met Märklin sound) en had op 1 plek er last van.
Het stijgingspercentage van de rail heb ik aangepast en nu rijdt hij er probleemloos over.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Anne,
De 37165 rijdt op mijn M-rail baan zonder problemen. Ook over engelse wissels en S-bochten.
Heb wél de uiteinden van de veer van de sleper iets naar boven gebogen zodat ze niet haakt tegen de pukos's van
wissels. 't Is denk ik wel raadzaam de assen goed schoon te houden zodat de zijdelingse verschuiving niet belemmerd wordt.

Edit nodody: Stijlfout verbeterd.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Ref. Bericht
Machinist en stoker in de cabine geplaatst.
Na monteren locomotief kap, deed de decoder niets meer.
Het contact van de pennetjes tussen de Märklin dragerprint en de ESU decoder is uiterst kritisch.
Na verwijderen kap deed de decoder 't wél.
Decoder gefixeerd met tape en met een stukje biervilt tussen decoder en dragerprint.
Kap weer gemonteerd. Hoera: Decoder doet z'n werk.
Het is me een raadsel waarom de 21 MTC steker en contrasteker van Mä en Esu niet echt compatibel zijn... :(
De twee zuigerstangbeschermhulsimitaties uit het plastic onderdelenzakje gemonteerd.
Evenals de twee remslangimitaties.
De ontbrekende twee stuks had ik gelukkig nog in m'n onderdelen voorraadje liggen.
Die ook aangebracht en vastgezet met een ietsiepietsie dunvloeibare secondelijm.
Nu ga ik haar, op m'n gemak, van echte antraciet (in de tenderbak) en "make-up" voorzien.
Zo'n brandschoon werkpaard is géén gezicht... ;)
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Wim, waarschijnlijk betrekt ESU de 21 polige connectoren bij een andere fabrikant/leverancier, dan dat Marklin doet.
En zitten er blijkbaar tolerantie verschillen tussen de diverse connectoren.
Anders zou ik het ook niet weten.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Ref. Bericht
Heb zojuist (wellicht ten overvloede) de Märklin mLD getest met de ESU decoder tester en Lokprogrammer.
De decoder reageert op Motorola, niet op DCC.
De test waarnaar ik refereerde geschiedde op de Ühlenbrock IR Intellibox.

Is er iemand geïnteresseerd in de (voor mij overbodige) 21 MTC mLD decoder :help: (Zonder dragerprint..)
Locadres staat op 16.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Wim,

ben zeker geïnteresseerd in de mLD.

Groeten Sander
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Ik heb ook interesse
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Sander, jij bent de eerste die reageert.
Zend mij (per PB) je volledige adresgegevens en de decoder komt jouw kant op.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Sander,
ik heb je adresgegevens ontvangen.
Morgen doe ik de decoder op de post.
En zoals ik gewoon ben, als forumlid tot forumlid, vindt deze transactie met gesloten beurs plaats.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Decoder zojuist als briefpost verzonden.
Als tante Post haar werk naar behoren doet, heb je 'm morgen in huis.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Hoi Wim,

vandaag de decoder in goede orde ontvangen :thumbup:.

Erg bedankt,

Groeten Sander
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Nog enige opmerkingen omtrent dit product:
Naar aanleiding van de in mijn ogen "goedkope" motor eens op internet gezocht en dit in "Stummi" gevonden over de ook in hun ogen merkwaardige move van Märklin om dit motortje een "hoogvermogen" motor te noemen (als opvolger van de Sinus en C-Sinus motoren) ===> klik

Verder moet me van het hart dat de nieuwe, goedkoop ogende, sleper (na wat aanpassingen, zodat ie niet op de wisselpuko's blijft haken) onhoorbaar is. Een fluistersleper van Märklin...
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op maandag 25 februari 2013, 15:55:24
...
Verder moet me van het hart dat de nieuwe, goedkoop ogende, sleper (na wat aanpassingen, zodat ie niet op de wisselpuko's blijft haken) onhoorbaar is. Een fluistersleper van Märklin...
Had ik ook last van onder de wagon 00767 (met sluitverlichting).
Bleef haken op bochtwissels.
De sleper omdraaien was daarbij de oplossing.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op maandag 25 februari 2013, 15:55:24
Nog enige opmerkingen omtrent dit product:
Naar aanleiding van de in mijn ogen "goedkope" motor eens op internet gezocht en dit in "Stummi" gevonden over de ook in hun ogen merkwaardige move van Märklin om dit motortje een "hoogvermogen" motor te noemen (als opvolger van de Sinus en C-Sinus motoren) ===> klik

Verder moet me van het hart dat de nieuwe, goedkoop ogende, sleper (na wat aanpassingen, zodat ie niet op de wisselpuko's blijft haken) onhoorbaar is. Een fluistersleper van Märklin...

Ik wil één kanttekening plaatsen bij de door jou geplaatste link. Je verwijst namelijk wel naar een topic van twee jaar geleden.

Of de motor in deze BR 94 nu goedkoop is, of niet, over de rijeigenschappen ben ik zelf erg te spreken (maar dat is puur mijn mening). Toch mis ik de SDS-motoren wel een beetje.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Maikel, het bewuste topic gaat over de motor die o.a. in de BR 94 zit. Hoe oud dat topic is, doet niet ter zake.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Citaat van: nobody op woensdag 06 februari 2013, 17:27:43
Citaat van: nobody op woensdag 06 februari 2013, 11:40:33
Overigens rijdt de loc bijzonder schokkerig en maakt een sprongetje na bereiken van de nul snelheid.
Ik heb als motortype "klokanker" gekozen. Maar de motor ziet er niet erg uit als een klokankermotor...
Zal eens wat andere typen proberen.
De instellingen voor de "Maxon" motor komen nog het dichtst in de buurt. Na verder finetunen, rijdt ze naar m'n zin.
Overigens vind ik dat het afregelen moeizamer gaat dan met de vorige versie van de Lokprogrammer (voor Loksound V3.5).
Omdat ik aan de motorafstellingen heb gerommeld, kloppen de stoomslagen óók niet meer.
Morgen maar. Heb nu geen zin meer.

dank je ik heb een 81 met deze motor zal vanmiddag de instellingen van de Maxon is proberen moet er wel bij vertellen dat het om een lopi versie 1 gaat

Mvgr Roland
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

Ik heb vandaag mijn winkel opdracht gegeven voor de levering van de 37165 omgebouwd met een Esu V4.0/M4, ik heb de opdracht gegeven met enige aarzeling omdat:

een collega-lid vandaag zijn 37160 voor de 2e keer terugbracht met electronische problemen (hij reed niet meer)

een ander collega-lid zijn 37169 terugbracht met een kapotte "stangenbeweging"

het een spitsweek was met de Br. 84 deze week, totaal 3 stuks kapot.

er op het Stummiforum wat topics zijn over diverse problemen

Dus wil ik je vragen hoe de lok zich houdt, rijd je veel en met welke centrale (MFX of Motorola)?

Ik hoop dat je veel en goed rijdt, wat voor mij zou betekenen dat de electronische problemen "Märklin" decoder gerelateerd zouden zijn

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Anne,
sinds ik de 94 in gebruik genomen heb, heeft ze aardig wat metertjes gereden. Zonder problemen op metalen rails.
Ik gebruik een Ühlenbrock Intellibox IR, 28 stappen in DCC formaat.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

Dank je wel, mocht er wat veranderen dan lees ik het wel.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Onverwacht (uiteraard) hield ze ermee op. Geluid en licht werkt nog wél.
Bij nadere inspectie blijkt dat de toleranties tussen de 21 MTC aansluitingen wel heel erg gering zijn.
De eerder aangebrachte afstandhouder (in de vorm van een stukje biervilt) en de tape weer verwijderd.
De contactpennen van de Märklin platine nogmaals een beetje uitgebogen en de ESU loksound decoder er opgedrukt.
Motor, licht en geluid doet 't weer.
Nu blijkt dat (omdat de ESU decoder groter is dan de Märklin mLD decoder) de plastic "bodem" van het machinistenhuis, de decoder van z'n plaats duwt bij het bevestigen van de locomotiefkap.
De 1,1 mm dikke bodem eruit gesloopt.
Van dun, zwart geverfd, papier een vervanging gemaakt en de stoker hierop vastgeplakt.
De papieren bodem op de Loksound decoder gelegd en toen de kap aangebracht.
Nu wordt de decoder niet meer van zijn plaats gedrukt.

Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

Vanmiddag heb ik de 37165 omgebouwd met een V4.0/M4 Loksound opgehaald:

even aangemeld op mijn "instel" MS1 om te kijken hoe snel hij stond, aanmelden was flitsend, hoe hard reed deze lok op de vrije baan in werkelijkheid?

mijn baan in één richting vrijgemaakt om wat proefrondjes te rijden, het is niet echt flitsend, de wielen maken meer herrie als de wielen van mijn Br 64, Br 23, Br 03 en Br 85 om wat stoomloks te noemen.

op/omstreeks stap 20 van de 28 (MM2) rijdt de lok wat stotterend, is ook hoorbaar, wellicht hoor ik dat ook op volle snelheid, het kan mechanisch zijn maar natuurlijk ook de decoderinstellingen.

Zou jij je "motor" CV instellingen met mij willen delen, waarvoor bij voorbaat mijn dank, sounds kom ik wel uit

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Anne,
volgens het "Merkbuch für Triebfahrzeuge", bedraagt de maximum snelheid 40 km/u.
Ik rijd volgens het DCC formaat. Heb Motorola, alsmede AC/DC analoog uitgeschakeld. Weet niet of dat
invloed heeft op de motor CV's.
Die CV's geef ik je vanmiddag, heb op deze laptop geen ESU Lokprorammer software staan...
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Door mij ingestelde Motor CV's BR 94 voor ESU Loksound V4:
CV 66 = 95 (Forward Trimming)
CV 95 = 95 (Backward Trimming)

Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Beste Wim,

Hartelijk dank, inmiddels heb ik de lok vanmiddag teruggebracht, het "stangenstengel" bij de 3e as aan de linkerkant is afgebroken, alle andere wielen-koppelstang verbindingen hebben een metalen boutje, bij de 3e as lijkt het me iets van plastic.

De winkelier is niet erg blij met de 37196/37165/371960, alle loks die hij verkocht heeft zijn teruggekomen met electrische of mechanische problemen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Tja Anne, Märklin is niet meer wat het ooit was...
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Die van mij heft ook maar een half uur gelopen en ligt al een maand bij Marklin, een mooie loc om te zien maar van slechte kwaliteit.

Aad K.
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Tja, het lijkt er op dat Märklin wat ontwerp/aanloopproblemen heeft met echt nieuwe ontwerpen (geen gedeeld onderstel meer, nieuwe motor), maar ik verwacht dat ze daar wel uitkomen, ze produceren nogal grote aantallen en als die allemaal terug komen, dan gaat ook bij marketing en op de hoogste verdieping een belletje rammelen (is mijn  werkervaring met een 100 maal zo grote fabriek)

Groet, Anne W
Re: Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
De BR 94 heeft geruime tijd prima haar werk gedaan.
Nu echter is ze er plots mee opgehouden.
Licht, rook en geluid functioneert goed. Motor doet niets.
Wederom het ding uiteen gehaald.
Decoder losgehaald en aan de de tester gehangen.
Alle decoderfuncties doen het correct, dus óók de motor functie.
De motor van de loc aangesloten op een DC bron. Motor draait.
Pennen 18 en 19 van de decoder/platine maken contact met de motoraansluitingen.
Ten overvloede wellicht, een directe verbinding (dus als bypass van de platine) gemaakt tussen pennen 18 en 19 en de motoraansluitingen.
Heeft ook geen effect, motor blijft dood.
'k Weet 't niet meer... Loc staat als "scenery" op een zijspoor. :(