Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg
Vanaf mijn registratie op dit forum heb ik op alle mogelijke terreinen kennis vergaard voor het bouwen van een eigen modelbaan op zolder. Ondertussen ook niet stilgezeten en de basis tafel al gebouwd die later gebruikt gaat worden voor de definitieve baan, maar nu erg handig is voor de diverse probeersels op het gebied van railplannen, schakelingetjes, knutselen en simpelweg rondjes scheuren (omdat ik dat natuurlijk ook erg leuk vind!).

Maar laat ik vanaf het begin beginnen en mijn ideeën categorisch aan jullie voorleggen, zodat de kans bestaat dat ik door jullie ervan wordt weerhouden de verkeerde oplossingen te kiezen en waarschijnlijk ook vaak zeer bruikbare tips zal ontvangen!

Waar liggen mijn interesses:
-Ik ben een modelspoor fanaat sinds lang geleden. Tot nu toe alleen met tijdelijke ovaaltjes gereden, nooit de ruimte, de tijd en/of het geld gehad een vaste baan te maken. Dus mijn eerste en grootste drijfveer is dat nu eindelijk weleens te doen; geen gedoe met rails op de vloer, maar een vaste tafel, waarop alles permanent kan worden opgebouwd.
-Railplannen heb ik altijd wel gemaakt, dat vind ik eigenlijk een hobby op zich, kan ik me uren mee vermaken. Ik vind dat er een zekere logica in een ontwerp moet zitten, gekoppeld aan de mogelijkheden. Dus het hoeft er niet exact uit te zien als in het echt, maar een trein moet iets kunnen "bereiken" of "afleveren" na enige tijd rond gereden te hebben. Dat maakt het interessant om überhaubt met een trein rond te rijden.....  De beschikbare ruimte is mede bepalend hoe dat gerealiseerd moet worden. Ik vind het niet erg dat dit "gekunsteld" over komt ten opzichte van het echte bedrijf.
-Digitaal vind ik erg leuk. Sturen via de PC ook. Dat moet er dus zeker komen! Perfectionistisch zal ik daarbij niet zijn, er moet ook handmatig ingegrepen worden..
-Nederland en Zwitserland; op de een of andere manier moet ik dat combineren; dat kan eigenlijk niet, maar toch wil ik dat.....

De ruimte
Op zolder. Maat van de tafel 3.50 x 1.20, maar met een "design" detail, zoals mijn betere helft dat noemt:
De hap maakt de tafel beter inpasbaar in de kamer, maar levert wel uitdagingen op voor de baanplannen (zie later)
Verder is het eerste niveau van de uiteindelijke baan hiermee vastgelegd. Vanaf hier kunnen we voor de rest naar boven....

Bijkomende ontwikkelingen
-De leesbril. Ik heb sinds ik met de "priegel draadjes" en stekkertjes in de weer ben, moeten besluiten een leesbril te kopen. Kon ik tot nu toe net doen alsof dat nog niet nodig was, de modelbaan realiteit heeft mij terecht gewezen.. het was buigen of nieuwe hobby opgeven!
-Solderen en Conrad.nl. Eerst kocht ik bij de bouwmarkt een volkomen foute, te dure, pruts soldeerbout. Na drie verbrande vingers, mislukte verbindingen en frustratie, de website van Conrad gevonden en daar een regelbaar soldeerstation, zuigpijp(?), derde hand met vergrootglas (zie leesbril) aangeschaft. Laat de terugmelders maar komen!!

Baanplan
Op het onderste niveau wil ik aan de linkerzijde van het "design-detail" (de hap uit de tafel) een parade spoor maken dat er uit moet zien als een lawine terras of een inkijk in een tunnel. Dus een gedeelte van het spoor is zichtbaar, de rest niet. Op het plan is het grijze spoor zichtbaar:

Verder heb ik natuurlijk ook een keerlus hier en wat opstel mogelijkheden.

Op het zichtniveau probeer ik het volgende na te bootsen: een station aan het eind van een tunnelverbinding in Zwitserland, zoals Kandersteg of Goppenstein. Door de ruimte kan ik het niet na maken, maar dat is geen punt, zoals jullie weten (zie boven). Via de rechterkant is de verbinding met het onderste niveau gemaakt. Alles rijdt nu via de wisselstraat in het midden door de keerlus terug naar rechts en gaat naar boven het "station" in. Het lange doodlopend spoor is voor de Autopendel, de doorlopende voor regionaal spul. In het midden allerlei rangeer mogelijkheden. Naar mijn idee redenen genoeg waarom treinen hier zouden rijden. (Hoe dit in te delen in blokken voor PC besturing......?)


Tot zover, want hier ben ik nu: het testbaantje ligt en ik moet nu gaan besluiten welk systeem ik ga gebruiken voor PC aansturing en modules. Die wil ik dan gaan testen op mijn testbaan:


Vooralsnog denk ik dat het als volgt gaat worden:
iTrain met Can Digital Bahn Project. Ik twijfel nog over de magneet decoders en terugmelders. Leeeke heeft mij zeer waardevolle info gegeven over de prijsverschillen. Maar ik vind het bidirectionele van de CAN bus wel erg mooi...

Tot zover, ik zal hier de vorderingen blijven doorgeven. Alle opmerkingen over keuzes, baanplan etc. zijn meer dan welkom!





Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo Kees,
Interessant ontwerp :thumbup:, zwitsers oke :thumbup:.
Bovenleiding dus. Ga je ook op bovenleiding rijden? Dan heb je ook in het onderste niveau bovenleiding nodig.
Kom je dan nog wel uit met de hoogte gezien de schuine kant van de zolder?

MvG Cees
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: ceess op maandag 28 januari 2013, 00:04:31
Kom je dan nog wel uit met de hoogte gezien de schuine kant van de zolder?

MvG Cees

Cees, bedankt voor de reactie. Ja ik ga ook bovenleiding maken. Ik daal met 3% tot 13 centimeter voordat ik de sporen op het zichtniveau weer moet kruisen. Dat is volgens mijn info voldoende voor bovenleiding op het schaduw niveau. Op de vage iPhone foto van de tafel, zie je rechts een latje staan op de tafel tot aan de schuine kap. Dat is 25 centimeter lang, dus met de 13 van de daling heb ik nog 12 centimeter over voor het eerste deel van het dalend spoor wat achteraan loopt. Moet lukken volgens mij. De scenery is een project waar ik nog niet veel invulling voor heb, dat komt (nog) wel!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kees,

Ik bedoelde niet of je bovenleiding ging maken, maar of je op bovenleiding wilt gaan rijden.
In dat geval moet je onderin ook bovenleiding maken en heb je meer ruimte in de hoogte nodig.

Velen hebben wel bovenleiding op hun baan maar rijden er niet mee. Want de bovenleiding slijt, de pantografen slijten en het is (soms) iets minder contact zeker.

MvG Cees
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Update: ik heb besloten 20 cm. tussen zicht- en schaduwniveau te gaan maken. Maar vooralsnog ligt de testbaan klaar voor de aansluiting van Can Digital Bahn modules die ik heb besteld: CC-Scnitte, Startpunt, voeding, Weichenchef en Gleissreporter de luxe. Alles wordt aangesloten op de laptop met iTrain en natuurlijk de Gleissbox. Daar ben ik wel ff zoet mee...
Verder ben ik mijn SBB Cargo (zie mijn avatar en ondertekening) al ruim een maand kwijt, die is in Göppingen voor een garantie reparatie die Keuterman niet voor elkaar kreeg... Dat schiet niet echt op dus.
Binnenkort naar Houten om de nog ontbrekende C rails te scoren voor het schaduwniveau en een Ae3/6 op te halen die ik hier op het forum heb gekocht.
Als het dan met de PC sturing allemaal lukt, kunnen we rustig beginnen met het schaduwniveau.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Je hoeft op de stukken dat niet zichtbaar zijn toch geen bovenleiding te plaatsen, wel zorgen dat je genoeg hoogte hebt zodat de panthons vrij kunnen aar boven gaan.
Op het moment dat je naar een zichtbaar deel komt laat je een 1.5mm² elektrische koperdraad zakken tot op bovenleidinghoogte en dan verbind je de bovenleiding, dan kunnen de locs vlot rijden van het een stuk naar het ander.
Heb snel een tekening gemaakt om het wat te verduidelijken.


Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
               

                                           Hallo Kees,


Ik moet het voor gaande gezegde volledig bij treden, wat de bovenleiding betreft, ik heb op mijn vorige baan bovenleiding gehad , en heb  daar inderdaad problemen mee gehad ,men mag bovenleiding plaatsen als ge loks hebt met pantografen, maar ik zou u aanraden , gebruikt uitsluitend de stroom van de rails, dat word trouwens in het algemeen zo gedaan .
Nu heb ik nog een vraag ik opgemerkt dat u met het programma van itrian werkt ,wat vind u daarvan?.
Ik zou met koploper van start willen gaan ,maar mij is nu  opgevallen dat het programma van itrain niet zo  moeilijk is te begrijpen , als dat van koploper, voornamelijk omdat ik een beginner ben ,of heb ik het verkeerd voor?.

Groeten,vidiv
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik heb zo ook mijn bovenleiding uitgevoerd. Ik ga itrain gebruiken
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo, bedankt voor de reacties, de bovenleiding gaat er inderdaad op voor het gezicht en niet voor rijstroom (denk ik nu). De aansluiting met de koperdraad had ik ook gezien, dat lijkt mij wel wat.

@vidiv: ik ben net begonnen met iTrain, heb mijn testbaan er in gezet, dat ging vrij makkelijk. Als mijn Can Digital Bahn spullen binnen zijn volgt de rest. Ik hou jullie op de hoogte!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Voordeel van de koperdraad is dat je een pak bovenleidingen kan besparen (en zo ook overal aan kan). Je moet er wel opletten dat je genoeg ruimte hebt natuurlijk.
Indien er minder plaats is kan je een railstaaf of koperdraad  (of iets dergelijks)  tegen de bovenkant bevestigen en gebruiken als bovenleiding op de stukken dat je niet ziet.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hi,

Als je digitaal rijdt en ook nog besturings-softweare gebruikt hoeft de bovenleiding toch niet "functioneel" te zijn.
groet,

Harald
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo Kees,

Vwb de bovenleiding wil ik je nog een overweging meegeven.
Als je de pantografen met een dun draadje vastzet tot net onder de bovenleidingsdraden. dan heb je geen slijtage aan je pantografen en je hoeft bij de schaduwstation(s) en andere "onderdrondse" sporen geen koperdraadwerk aan te leggen.

MvG Cees
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Even een update omdat ik vandaag erg gelukkig ben geworden van de service van Modeltreincenter in Den Bosch. Zoals gesteld is mijn SBB Cargo 421 eind december defect geraakt, na amper 1 maand functioneren. 2 Januari de loc terug gebracht en alras bleek dat hij naar Göppingen moest voor reparatie. Gisteren een telefoontje gehad van Modeltreincenter dat dit te lang gaat duren en dat ik:  een nieuwe loc kon komen halen in Den Bosch!!! Vandaag gedaan en I'm a happy camper again!
Service bestaat nog en dat zal ik de komende tijd laten blijken met mijn aankoop beleid!

O ja, ook de Rivarossi set van twee RE 4/4's van BLS en BN gezien, fantastisch...... maar ?540 krijg ik er niet door gel.ld bij de directrice....
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden? CAN modules binnen!
Vandaag zijn mijn CAN modules aangekomen. Ik ga alles voor de PC besturing met CAN modules doen. Mijn eerste ervaringen zijn bijzonder positief: ik had het startpunt en de CC Schnitte zo aan het werk met iTrain. Vervolgens de Weichenchef aangesloten en met de tool die erbij hoort de wissel adressen aangepast. Ik gebruik MM, de module kan ook DCC aan en dat alles ook door elkaar heen. En nu komt het mooie: als je de wissels handmatig verzet, ziet de module dat en geeft dit door aan iTrain, waarin je het wissel ook ziet omgaan!!   :-) :-)  Hiervoor moet je wel de eindafschakeling laten zitten, maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
Het koppelen van mijn (2  :() locs aan iTrain was ook een fluitje van een cent, eentje op MFX en eentje op DCC. Morgen verder met de terugmeld Module, maar dit was een bijzonder prettige ervaring, binnen een half uurtje de zaak aan het werk!!
O ja, nu het allemaal werkt kan ik ook mijn licentie kopen voor iTrain, demo tijd is nu voorbij!!

Kortom, we gaan binnenkort lekker aan het werk met de testbaan en als het allemaal werkt, verder met het schaduwniveau van de definitieve baan.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik zou voor een spitzkehre kiezen.
Dan kan je mooi wisselen van loks en heb je maar aan een kant een inrijstaat dat scheelt erg in de ruimte.
Je moet dan m.i. wel er voor kiezen om elke uitgang van je staion van een eigen schaduwstation te voorzien.
De erts trein gaat dan van krokodil naar bijv 2x2400 of de bde4/4 naar een rode duivel aan wwerszijde  van het perron
als je kiest voor een zuidlimburgs tintje (bijv Wijlre ZLSM) dan zou het bijna bijelkaar passen
Zo groot is duitsland nu ook weer niet
Heel veel succes met je ideeen en de uitwerking ervan

Groetjes Jeroen
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Jeroen, bedoel je in mijn baanplan? Hoe stel je je dat dan voor? Zou interessant kunnen zijn...
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Leuk plan en ben benieuwd hoe het I-train gaat bevallen. Zie wel dat je tegen de schuine kap aan het werk bent. Betekent dit dat ieder hoger niveau dus meer je kamer in komt? Heb je dan geen probleem met je stijgende spoor naar niveau twee, omdat die aan de achterzijde van je baan loopt.
Leuk om te lezen dat je dus ook een mooie set hebt gezien, maat tegen hetzelfde probleem aan loopt zoals velen van ons ;).
Groet, Ronald
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Om te beginnen wil ik eerst even vertellen wat ik denk wat het voordeeel is ten opzichte van een ovaal of hondebot.
Een spitzkehre is een kopstation vorm met 2 aansluitiningen aan 1 kant dit komt in werkelijkheid door bijv. landschappelijke beperkingen Bijv. een berg (als in CH)
Maar dit op dit ssort station is toch doorgangsverkeer mogelijk zij het niet op de gebruikelijke manier
De lok moet naar de andere kant van de trein of er moet een andere lok voor de trein ( hij moet er toch af)
Je kan dan wisselen van NS naar SBB en vice versa
Als je geen sleeptender loks heb zou ik niet voor een draai schijf kiezen.
Hoe minder je bouwt hoe meer het rijden en rangeren een genoegen wordt wnat aan een persoon heb je dan genoeg
Meestal ben je ik in ieder geval wel toch alleen.
Voorbeelden zijn Lausche en rauenstein of bijv Kleinschmallkalden.
Hier nog een link naar Rauenstein
http://rolfs-n-bahn.de.tl/Rauenstein-2.htm

Groeten Jeroen
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Jeroen, daar ga ik op studeren, geeft inderdaad leuke mogelijkheden.

Update: vandaag bezig geweest met het bepalen van de plaats op de testbaan voor de terugmelders in iTrain. Ik wil voorlopig gaan rijden met 8 melders en heb die aan de blokken toegevoegd. Alle lengtes met behulp van anyrail bepaalt en de positie van de melders in de blokken ingevoerd. Nu alleen nog railstaven scheiden en melders aansluiten. Dat lijkt me nog een hele klus en ik zie er wel tegen op mijn gloednieuwe rails te gaan bewerken.... maar ja je moet wat voor PC besturing!  ;)

Dus kijken of ik deze week nog tijd heb om in ieder geval 1 melder te maken en te zien of dat allemaal werkt. In ieder geval in de wiki een duidelijke uitleg gevonden hoe de rails aan te passen.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
http://konkreteziele.de/wp01/wp-content/uploads/2007/01/d__miba-spezial_41_024.pdf
Bekijk deze link maar eens
eerste blz is wit kweetooknie
Veel succes en plezier
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo, weer tijd voor een update, want ik heb, na enkele dagen "zwoegen" de terugmeld secties gemaakt en allemaal aangesloten (na doormeten). Verrassing: het werkt allemaal feilloos! Maar laat ik iets meer details vertellen.
Hieronder zie je mijn testbaan in iTrain. Zoals je kunt zien, heb ik 6 blokken gemaakt, 4 in het station en 2 in de "vrije baan". Niet allemaal wereldschokkend, maar wel genoeg om lekker iTrain te leren kennen. De gele vlekken kom is zo op.

De kleine verdikkingen in de baan zijn de melders. Omdat ik voorlopig werk met 1 GleisReporter met 8 aansluitingen, heb ik in de middelste station sporen 1 melder per blok. In het onderste spoor zit nog geen melder.
Hieronder de blokken wat duidelijker:

Alle blokken zijn bruin, de wissels en de niet gedecteerde korte baan tussen de wissels, zijn zwart.

Alle terugmeld secties zijn 2 rails lang, zowel in de bogen als de rechte baan. Het isoleren van een railstaaf viel enorm mee, eigenlijk een fluitje van een cent! Met dank aan de Wiki!!. Het nieuwe soldeerstation heeft zijn geld al opgebracht, dat werkt super. De GR is uitgerust met de diode truc, dat scheelt weer. Na het aansluiten de softwaretool voor de GR gestart en de module rapporteert keurig op alle 8 adressen.

De wissels met gele vlekken zijn aangesloten op de Weichenchef, de andere hebben een eigen M... decoder met de adressen 1 t/m 5. Ik heb de adresruimte van de WC ( 8o) gewoon ingesteld vanaf Motorola adres 6 en (om het simpel te houden) doorgenummerd t/m 9, maar dit hoeft niet! Alleen het eerste adres mag niet hoger dan 256, de rest is helemaal vrij en ook DCC adressering kan gecombineerd gebruikt worden. Hoezo handig? :D

Vervolgens de proeflicentie van iTrain geïnstalleerd en aan het werk! De baan stond er al in, dus eerste rondje rijden om de melders te testen. Alle melders doen het super, reageren lekker snel en bij het verlaten ook. Voorlopig gebruik ik de standaard instellingen in iTrain en op de module, dat ga ik later fine tunen. Dan nu het echte werk: loc op de baan slepen, zodat hij bekend is. Nu naar ander blok slepen en "routeren" kiezen........en daar gaan alle wissels en automatisch rijden met dat ding! Alle blokken keurig bezet en vrij tijdens de rit! Wat kan een mens gelukkig zijn!

Als je de handleiding van iTrain aandachtig leest, is het maken van een automatische route eigenlijk niet moeilijk. Bij mijn tweede poging was ik succesvol en reed een loc lekker automatisch. Tweede route gemaakt voor de tweede loc en daar reed het lekker door elkaar heen. Ondertussen de verschuif functie voor het remmen en stoppen ingesteld en ook gebruik gemaakt van de "positie" functie, zodat in alle blokken keurig netjes aan het einde wordt gestopt. En dat lukt dus ook voor blokken met 1 melder, die inrij, rem en stop combineert op 2 raillengtes! Zo te zien ga ik dus in alle blokken op de definitieve baan 2 melders gebruiken en geen 3.

Vervolgens 2 treinen aangemaakt, en de locs hieraan gekoppeld. Omdat 1 trein Roco plan D rijtuigen achter een Roco 1100 is, kan die trein nog niet gedetecteerd worden. Dat ging net goed met het omzetten van de wissels nadat de loc over de melder was! Per rijtuig dus 1 3-rail asje monteren binnenkort.

Geen kritiek? Ja een klein puntje dan: tot nu toe is het twee keer voorgekomen dat één wissel, met M.. decoder op adres 1, tijdens het rijden van een route niet omgezet werd, terwijl iTrain dat wel aangaf!. Slotje werd wel gezet, dus automatisch omzetten gaat dan niet, maar wel met de hand. (Waar heb ik dat eerder gehoord?) Echter de wissels op de WC kennen geen problemen. Ik zal dit verder in de gaten houden. Te vroeg voor conclusies. Kan ook zeer goed mechanisch van aard zijn.

Overigens gebruik ik één aansluitpunt voor de baan spanning en het werkt eigenlijk heel erg goed, denk dat ik dat bij de testbaan maar zo hou.

Ik wil nu een derde loc er bij gaan zetten, alleen die heb ik nog niet, komt volgende week in Houten..... En ik denk dat ik een tweede GR bestel, zodat ik op de vrije baan de blokken kan splitsen en spoor 4 in het station ook kan gaan melden. Ik heb ze later toch nodig...

Ik zal volgende keer wat fotootjes plaatsen, maar het is nu gewoon een kale tafel met rails, draadjes, kabels en kastjes:


Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ga je draadje volgen ... heb ook een MS2 en was enthousiast geworden door Leeke , maar hij heeft nu wat issue's ...
Ben benieuwd hoe het in jouw combinatie (niet) werkt

Mijn baantje ( in opbouw) http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40919 heb alle wissels met M* decoders en nog geen beslissing genomen over hoe de terugmelding te doen

Mvg Marco
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
Ondanks het feit dat we al heel veel met elkaar geproken en gemailed hebben had ik nog nooit jouw topic bekeken :o)\
Ben in ieder geval blij dat onze problemen de wereld uit zijn.

Wat opbouw betreft schelen onze testbanen niet zo heel erg veel.... Je bent in ieder geval goed bezig.... :thumbup:
Voordat je definitief aan de slag gaat, vergeet je dan niet geluidsisolatie aan te brengen....
Nu we de MS2 (voorlopig) niet kunnen gebruiken zit ik er toch sterk over te denken om de noodstopmodule bij Thorsten te bestellen.... alleen dat rode bulletje voor noodstop is wel heel erg weinig....
Met die noodstopmodule kun je op diverse plaatsen noodstoppen. Volgens mij kun je het ook nog opdelen als je later boosters gebruikt....
Ik zou wat bovenleiding betreft inderdaad uitsluitend het deel doen wat in het zicht komt en de rest oplossen met panthografenvangers (koperen draadje).


Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@marco: Het CAN spul werkt erg goed, het probleem met de wissels die niet omgezet worden is (zoals het er nu uitziet) opgelost met een patch voor iTrain. Bij mij werkt het nu ook met de MS2 goed heb ik vandaag geconstateerd, bij Leo kennelijk alleen zonder. Maar ik verwacht dat het probleem opgelost kan worden nu de oorzaak gevonden is: foute data vanuit de MS2/Gleisbox, die afgevangen kan worden door iTrain.

@Leo: nou dat staat je fraai :)! Ik heb al isolatierol liggen voor onder laminaat, over gebleven van de verhuizing van mijn schoonmoeder. Vooralsnog ga ik eerst een tweede GleisReporter kopen, zodat ik mijn blokken allemaal met twee melders kan uitvoeren. Noodstop doe ik met de esc toets in iTrain, maar ik heb hem niet zo vaak meer nodig... 8o
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Mooi ! Ik had nog niets besteld, toen ik Leo's problemen zag ...
Ik zal Thorsten melden dat ie ook een setje richting Lobith mag sturen
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
Had wat de MS2 betreft de boel nog een beetje afgehouden.... Bij mij hangt hij er ook weer aan, tot op heden zonder problemen. Lijkt dan toch een combinatie software Gleissbox & update iTrain te zijn.... Ik had de update al draaien, maar met een oude revisie van de Gleissbox, zonder resultaat. Jij had de nieuwe software van de Gleissbox, zonder iTrain update.....
Je ziet, we komen er wel uit.....
Wat belangrijk is (schijnbaar), heb zelf nog geen ervaring, dat je je rails niet of zo min mogelijk met schroefjes fixeerd.
De meeste raden dubbelzijdige tape aan.... Die rollen zijn ook wel goed, ik heb zelf die blauwe platen van 3mm liggen....

@Marco : Leuk, weer een CC-schnitte rijder erbij.... Welkom bij de club.
Je kunt verschillende richtingen op....
Ik heb alleen de CC-schnitte (startset 2) en gebruik DCC wisseldecoders & S88N terugmelders.
Kees gebruikt alles van CAN..... behalve wat M* & Viessman inbouw wisseldecoders.
Succes!!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Leo, ik ga de isolatie vastplakken. Ik heb nu een stuk onder een deel van de baan liggen en het verschil is enorm. Inderdaad moet je de rails dan niet weer met schroeven vastleggen, studeer nog op de fixatie, moet ik hier wat meer over lezen. Ik heb m'n tweede Gleisreporter besteld bij Thorsten, als die er is, ga ik de baan er af halen, isolatie aanbrengen en met uitgebreid aantal melders weer opbouwen. Als alles blijft lopen zoals nu, ga ik vervolgens het eerste deel van mijn "echte" baan bouwen, testen en aankleden.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik kan je de dubbelzijdige tape van de Action aanbevelen.... Eigenlijk plakt die te goed :D
Ik heb mijn isolatie ook vastliggen met dubbele tape.... Zodra ik mijn nieuwe schaduwstation ga bouwen ga ik 'm ook vasttapen, met op cruciale punten toch een schroefje....
Dat is echter toekomst.... Heb net wat onderdelen voor mijn proefprintjes besteld.... Eerst ff knutselen.....
Misschien in Dortmund het ontbrekende aanschaffen.... Als ik dan al zo ver ben  :D

Werk genoegd!
Succes en tot zaterdag!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Dortmund..... daar hebben we het zaterdag nog wel over. Misschien moeten we samen rijden... Als we elkaar nog leuk vinden na zaterdag!  :D
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Een nieuw idee voor het zichtgedeelte van de definitieve baan, geïnspireerd op de bijdrage van Jeroen in dit draadje. Laat ik even vertellen wat de idee achter dit ontwerp is. Jeroen stelde voor te denken aan een Spitzkehre, een kopstation met twee aansluitingen. Geeft lekker veel te doen, omdat de locs gewisseld moeten worden of moeten omlopen voordat weer vertrokken kan worden. Ik heb de links die Jeroen heeft vermeld (bedankt Jeroen!) bestudeerd en was erg gecharmeerd van de aktiviteit die in de jaren 50/60 bij dit soort stations te vinden was. Niet alleen personenvervoer, maar ook onderhoudsfaciliteiten en kleinschalig goederenvervoer, vaak gerelateerd aan bedrijven. Ik ben dus achter Anyrail gaan zitten en heb geprobeerd een en ander uit te werken.

Ik kwam er vrij snel achter dat ik een echte Spitzkehre niet voor elkaar kreeg; de twee voedende sporen krijg ik niet naar het schaduw niveau verwerkt.. Maar de combi van het omlopen van locs (of wisselen), onderhoud/opstel en goederenvervoer heb ik wel geprobeerd op te nemen. Punt is wel dat ik nu dus alleen in het schaduwniveau een keerlus heb en de treinen dus langer daar zullen staan, gelet op het "gehannes" in het kopstation, maar dat is natuurlijk wel heel erg leuk om te doen!

Mijn ontwerp, uitleg onder het plaatje:



Het licht blauwe spoor is de verbinding met het schaduw deel, hier komen dus alle treinen binnen en verdwijnen ook weer. Het olijf groene spoor verdeelt over de twee stationssporen (licht en donker paars) en het goederen verdeel spoor (groen). Op de stationssporen koppelt de loc los en stelt op of loopt om via de gele sporen en het vrije stationsspoor. Ook kan ik locs opstellen op het roze spoor en deze via olijf groen of zelfs donker blauw voor de trein krijgen. Roze is ook bedoeld voor onderhoud aan materiaal. Het licht groene spoor is bedoeld als inrij spoor voor goederentreinen. Het rode deel is een klein rangeer verdeel emplacement, waar ik een rangeerheuveltje wil maken, net voor de verdeel wissels. Het donker blauwe spoor geeft een omloop mogelijkheid vanaf goederen terug naar het station.

Ik denk dat ik binnen de ruimte die ik heb het voorstel van Jeroen heb uitgewerkt in iets waar ik best enthousiast over ben, hier kan je een hoop verschillende dingen doen! Wat denken jullie als je het vergelijkt met mijn eerste idee (zie post #1)?

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Pfff, wat ingewikkeld..... Maar er zit een erg goed verhaal achter....
Dat rangeerheuveltje is ook leuk.... Zat bij mijn ontwerp te twijfelen tussen een rangeerheuvel of een draaischijf.
Wordt een heuveltje.... Draaischijf is te groot....

Dat leuk vinden zal geen probleem zijn... Ik heb nu al het idee dat ik je al jaren ken  :D
We kunnen wel samen rijden, maar mijn auto zit helaas al vol.... Ik had 4 stoelen te vergeven, die waren zo uitverkocht  :D
Zal mijn laatste baanplan ook eens posten... Kun je schieten.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Dat vind ik nou een mooi ontwerp, top man.
Hoop dat het snel gaat beginnen kunnen wij lekker meekijken, echt  :thumbup: met een dikke pluim.

Gr. Arno
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@Arno: bedankt, hoe langer ik ernaar kijk hoe leuker het lijkt! Misschien dat ik roze nog aan geel verbind ipv aan groen, maar op hoofdlijnen kan ik hier heel veel bedrijvigheid nabootsen.

Update: de daad bij het woord gevoegd, deze vind ik nog mooier uitkomen bij het gebogen station:

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Beste Keesz,
Zonder meer leuk dat je aan mijn voorstel denkt, ben vereert, ik heb echter een paar aanmerkingen;
1 , de rangger heuvel is leuk gevonden maar in dergelijke kleine stationnetjes is er in de regel geen of weinig personen verkeer op het moment dat er goederen verkeer plaats vindt. Dit betekent dat het goederen verkeer gewoon op de personen sporen gerangeerd wordt. Daarbij zal er in een kopstation nooit zoveel verkeer zijn dat het een heuvel verantwoord. of de rest van de lijn moet zijn opgeheven Leuk idee is ook een ingestort viaduct net na het stootblok dan kan een station zijn grootschalig verkeersaanbod gewoon weg kwijt zijn geraakt heuvel lag er toch gebruikt men hen deswegen toch nog.
Zelf zou ik voor een olie handel of kolen boer kiezen en zo veel mogelijk spoor aan sluitingen.
Dan wordt het rangeren zinvol.
2 , De keerlus in het station is leuk in meterspoor maar ik zou deze naar beneden laten lopen en hem in de keerlus nederland noemen
verder kwam het in een enkel geval voor dat de wissel straat aan het einde (geel) vervangen werd door een draaischijf. Naar zwitsers voorbeeld is deze dan wel helemaal dicht ivm de sneeuw (bij 3 meter draait dat ding echt niet meer en dat valt daar in een nacht) Voor de rode sporen zou een goederen verlading erg leuk zijn.
3 , leg ook bijv aan de rechter kant nog een wissel naar de tafelrand dan kan je hier later nog een haven of zoiets los op een paar bokjes neer zetten . Dit kan je ook leuk aan de keuken tafel bouwen zonder dat je weer een avond op zolder zit.

Ik hoop dat dit ideen voor je zijn en geen kritiek of alleen opbouwende kritiek.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
Leuk je eindelijk een keer in levende lijve gezien te hebben... Had toch al het idee dat we elkaar al jaren kennen.
Hoop dat je geslaagd bent met al je aankopen.... Heb je door de bomen het bos nog een beetje kunnen vinden?
Mooi dat je delta locje het goed doet... Loopt hij netjes??
Ben zelf ook redelijk goed geslaagd, heb alleen geen zelfbouw seinen kunnen vinden en de Kuehn decoder was over al op...
Maar dit heeft te maken met leveringsproblemen af fabriek geloof ik....
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.... We zien/spreken elkaar nog wel....
Fijne zondag...
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@jeroen: bedankt voor de input, ik ga ermee aan het werk. Maar alhoewel misschien onrealistisch, vind ik het heuveltje wel erg leuk! Het omloopspoor naar beneden is het overdenken waard.....

@leo: het was kort maar heftig!  😊 Ik ben zeer zeker geslaagd, op tijd weg gegaan omwille van het budget en (daar aan verbonden) mijn relatie....... de loc moet ik nog verder inregelen, maar tuft lekker rond. Nog wat olie hier en daar en flink rondjes draaien,,dan zien we het wel.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
hoi keesz
Het gaat erom dat gene te bouwen wat je zelf leuk vindt. eigen lijk is het niet demokratisch want wij zijn allen alleenheerser op onze baan
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Vandaag is de tweede GleisReporter deLuxe bezorgd en dat betekent dat ik alle spullen heb om het schaduwniveau te gaan bouwen. Na uitgebreid "pionieren" met iTrain en de Can Digital modules (met en zonder MS2 erbij), denk ik dat er eens wat meer definitiefs gemaakt moet gaan worden. Ik ben nu bezig het baanplan in te voeren in iTrain en het schaduwniveau verder uit te werken in blokken met aanverwante artikelen.

Dus binnenkort wordt de testbaan verwijderd en begin ik met het stijgende spoor achterlangs en werk vandaar naar voren (en weer terug). Ik zal wat meer foto's gaan maken, want nu komen de nieuwe elementen van deze hobby voor mij: rails vastleggen, electra netjes afwerken, scenery maken (nog niet zoveel op dit niveau) etc. etc.

Hierbij het baanplan dat vooralsnog de basis is voor de bouw:

Schaduwniveau (met mijn idee van de blokken):


Het zichtdeel staat 5 berichten hiervoor!

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Jij was nog laat aan de arbeid....
Je bent in ieder geval al verder als ik  :D
Maar ik heb een goede rede om te wachten,
Misschien heb ik mijn echtgenote zo ver dat ik van de zomer mijn hobbyzoldertje kan verlaten en 1 etage lager mijn intrek kan nemen....
Dan heb ik een ruimte van 2,5 x 7 tot mijn beschikking ipv 3x2

Succes!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Dag Kees,

Ik heb ook eens naar je baanontwerp gekeken en zie toch een paar dingen die ik niet zou doen, maar ja, wie ben ik :-)

In het bovenste gedeelte:
Zie ik dat goed, maar ga je alle verkeer over een kruiswissel sturen, vooraan rechts? Vroeg of laat bots je toch op materiaal dat daar niet zo lekker over rijdt... Als je niet anders kunt moet je het natuurlijk wel zo doen, maar ik vraag mij af of je daar geen spijt van krijgt en of het wel strikt nodig is.

En dan het verborgen gedeelte:
Die 2 bochtwissels die je gebruikt uiterst links en rechts, heb je die winst in opstelspoor wel nodig? Vergeet niet dat bochtwissels bestaan uit 2x 30° R1 die een klein stukje ten opzichte van elkaar verschoven zijn...Waarom R1 als je zoveel plaats hebt... Alles rijdt toch veel beter als je overal minimum R2 aanhoudt.

De verbinding boven-onder:
de bocht rechts achter zou ik veel ruimer leggen, ik vrees zelfs dat die in de helling ligt, dus hoe wijder hoe beter.

Het idee van een spitzkere kan ik alleen maar bijtreden, ik zal dat ook voorzien op mijn baan; op het eerste zicht heb je daar toch plaats genoeg voor? Eigenlijk ligt alles er... Het donkerblauwe en lichtblauwe spoor zijn de 2 enkelsporige baanvakken, die moet je toch maar achteraan samen laten komen om dan gemeenschappelijk naar beneden te gaan naar het schaduwstation: in het zichtbare gedeelte heb je dan visueel toch 2 gescheiden lijnen? Ik snap niet waarom je donkerblauwe lijn weer naar het station laat komen, je hebt nu zelfs een spitzkere met 3 lijnen :-)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Mon, bedankt voor je analyse! Ik ben aan het werk gegaan met je opmerkingen en ik moet zeggen dat het wel hout snijdt wat je zegt. Ben er nog niet helemaal uit, maar de volgende zaken heb ik veranderd in het ontwerp:
-twee sporen als verbinding naar het schaduwdeel om de spitzkehre functioneel te laten zijn;
-ruimere boogstralen voor het verbindingsspoor (waar mogelijk);
-aanpassing in het schaduwdeel - geen dubbele keerlus meer en langere opstelsporen.

De kruiswissel heb ik geprobeerd te veranderen in een hosenträger, maar dat kost teveel ruimte dus die laat ik zitten.
Vanavond zal ik het veranderde plan hier plaatsen.

Nogmaals bedankt voor je inzicht!!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: keeszondag op woensdag 27 februari 2013, 14:27:24
De kruiswissel heb ik geprobeerd te veranderen in een hosenträger, maar dat kost teveel ruimte dus die laat ik zitten.
Waarom een hosenträger? Dit klaart de klus toch ook, en alles 'vloeit' zelfs veel mooier...
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Toppie Mon!!  :D Wordt momenteel (in aangepaste vorm) verwerkt. Nieuw plan volgt later, wordt wel erg gaaf zo!!

Update:

Ik heb het plan aangepast. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er enthousiast over ben. Met de opmerkingen van Mon en de oorspronkelijke suggestie van Jeroen, heb ik nu een ontwerp, waar ik veel mee kan doen. Eerlijk gezegd is rondjes rijdende treinen zonder menselijke actie niet echt mijn ding....

Het verhaal bij dit ontwerp is nu dat ik een spitzkehre heb met twee aansluitingen (zoals het hoort) en voldoende mogelijkheden voor goederen "gehannes". Ik heb de suggestie van Mon voor de wisselstraat verwerkt en toch ook een omloopje gemaakt omdat ik dat leuk vind.... Bij de goederen sporen heb ik een tweede toegevoegd met een wisselstraatje, zodat ik ook daar wat meer kan variëren.
De aan- en afvoer sporen lopen nu gebroederlijk naast elkaar naar het schaduw niveau, waar ik de  meegebogen wissel halverwege heb weggelaten. Ook de tweede verbinding bij de keerlus is weggehaald, hierdoor kunnen de opstelsporen langer worden en heb ik de keerlus niet meer als extra opstelspoor nodig (dat was het idee achter de eerdere variant).

Al met al een leuk ontwerp, een beetje van mezelf en veel van Jeroen en Mon. Bedankt mannen!



Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ja dit is mooi een optie zou nog zijn om de inrij sporen uit elkaar te halen dan kan je deze als zijnde komend uit nl of ch noemen
maar alleen 1 van de 2 met boven leiding kan ook.
Veel succes
Groeten Jeroen
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ziet er goed uit Kees, succes met de bouw!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
bedankt mannen, ik heb de testbaan afgebroken en de isolatieplaat gelegd. Waar tweezijdig tape van de Action al niet goed voor is! Foto's volgen zsm, vanaf nu ga ik ook foto's toevoegen.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
ik ben benieuwd naar de bouw.  Tot nu toe heb ik het ontwerp in stilte gevolgd zonder veel te tikken, maar nu de bouw fase start, wil ik me toch even laten horen en je succes wensen met het realiseren van het plan.

Ik blijf volgen, en het ziet er me een interessant plan uit.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik sluit me bij Dani aan, en daarbij:  gelijk op de eerst foto een Nederlandse trein! Dat zit wel goed. Veel plezier toegewenst met de bouw. Groet Arend.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt heren! Ik heb me vandaag (zaterdag) niet verveeld. Eerst naar Kranenburg om de Weizenbier voorraad aan te vullen, vervolgens aan de baan gewerkt en daarna naar het theater. Maar hier gaat het alleen over de baan natuurlijk  :).

Ik ben begonnen met het maken van het aansluitpaneel en dat wordt (vooralsnog) in het zicht geplaatst in het "design detail" in mijn tafel. Ik vind het een deel van de pret dat de diverse modules en aansluitingen zichtbaar zijn. Het moet natuurlijk wel fraai afgewerkt worden, maar dat komt wel goed. Daarnaast worden de drie leidingen aangelegd waarmee de baan overal van spanning wordt voorzien.

Het aansluitpaneel maak ik op het deel van de multiples plaat die is uitgezaagd voor het detail. Ik heb ruimte voor alle modules die ik nodig heb voor het ontwerp, maar ik heb ze nog niet allemaal. Rechtsboven het Startpunt en de CC Schnitte, de beroemde Gleisbox rechtsonder, linksboven is de ruimte voor de Weichenchefs en daaronder komen de Gleisreporters. Er is ook ruimte voor een Modulbooster, mocht dat nodig zijn:



Zoals je ziet gebruik ik kabelgootjes om alle kabels netjes over het paneel te voeren; 1 voor voedingskabels (nu alleen voor de Weichenchefs, later voor de Modulbooster) en massakabels voor de Gleisreporters, 1 voor de bezetmelders en 1 voor de wissels. Alles wordt via gaatjes in het paneel naar onderen gebracht, daar over later meer. Op de tafel zie je enkele kabelbomen voor auto's liggen, waaruit ik het meeste van mijn kabelwerk haal. Prima kabeltjes voor voeding en dergelijke! De onderlinge verbinding van de modules doe ik met utp kabletjes die ik op maat ga maken.

Onder het paneel (en de tafel) maak ik drie hoofdleidingen voor de baanvoeding en ook drie leidingen voor externe voeding van wissels en baanverlichting. Hierop worden bijna alle blokken aangesloten. De externe voeding maak ik voor in de toekomst, ik heb nog geen idee wanneer ik verlichting ga maken op de baan. De meeste wissels worden via de Weichenchefs van spanning voorzien en enkele hebben M* decoders en die moeten hun spanning van de baan halen. Het ziet er nog rommelig uit, maar dit wordt de centrale verdeeldoos voor de baanvoeding. Van hieruit lopen 3 kabelgoten onder de tafel naar de aansluitpunten van de blokken:




Op de tweede foto zie je rechts de kabels vanaf het paneel naar beneden komen. Als alles is afgebeugeld en de dozen zijn gesloten wordt het bijzonder strak!
Voor de externe voeding maak ik ook zo'n verdeeldoos en deze kabels gaan mee in de goten van de baanvoeding.
De kabels van de bezetmelders en wissels krijgen eigen kabelgoten. Op drie punten worden de kabels verzameld en in de goten naar het paneel gevoerd. De voedings- en melders/wissels goten worden vanaf de drie punten ook naar het boven niveau gevoerd.

Nog even een overzicht van de tafel voordat het paneel werd geplaatst:



De oranje isolatie werkt erg goed (was duur, maar voor een laminaat vloer gekocht, dus nuttig gebruik van restanten...). Rechts mijn geluid test baantje en links het kabelbomen werk.

De kop is er af en ik vind het nog steeds leuk!! :D
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Je hebt weer een hoop werk verzet kees  :D
Ben zelf een weekend lang in de buurt van Nijmegen geweest. Lekker relaxed.