Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CS 60215 update werkt niet

Gestart door modeltreinverzamelaar zondag 27 januari 2013, 17:09:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 60215 update werkt niet
Beste mensen,

ik heb mij ook in de digitale treinwereld laten verleiden door een CS 60215 aan te schaffen. En inderdaad ik kan treinen vanaf dit CS besturen.

Nu las ik in de gebruiksaanwijzing dat je het CS kan opwaarderen naar een nieuwere software versie via het internet of via de usb, waarbij de internet aansluiting preveleert.

Om kort te gaan, ik steek de internet aansluiting van mijn computer in de internet aansluiting van het CS en via het menu start ik de software update op. Na wat geflikker van lampjes en opvullende balkjes op het scherm komt na enoige tijd de mededeling dat de update niet gelukt is. ook na 4 of 5 keer herhalen blijft het cs stug volhouden dat het niet lukt.

Mijn vraag aan dit deskundig podium is nu, doe ik iets fout? Ik volg precies de instrukties.

Enkele gegevens: Software versie: 2.0.1, hardware versie 5.1, GPF: 2.0

Groet Nico

PS ik heb op het forum gezocht maar ook de zoekfunctie geeft geen antwoord op mijn vraag.
Re: CS 60215 update werkt niet
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS 60215 update werkt niet
Hoi Nico, ik voer een update altijd middels een USB stick zonder problemen. Paar jaar geleden ergens gelezen dat rechtstreeks updaten via internet werd afgeraden. Mogelijk dat het wel moet lukken maar heb daar geen ervaring mee. Groet Matje
Re: CS 60215 update werkt niet
Matje, volgens mij is de USB-versie van de nieuwste update nog niet uit.. Zie --> klik
Re: CS 60215 update werkt niet
Beste Nico.

Jouw pc voert niet het internet signaal door naar je CS daarom werkt de update niet.
Je moet het bakkie zoeken in je huis van KPN/Tele2/internet provider.

Daarin steek je diezelfde kabel en dan moet je t nog eens proberen.

Bij mij zelf betekend dit met cs achter het tv kastje kruipen omdat daar toevallig ons internetbakkie (router) hangt.

Succes :thumbup:

Dennis
Re: CS 60215 update werkt niet
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: CS 60215 update werkt niet
Nico,
Setup/configuratie/IP "Adres vergeven" aanklikken op automatisch (DHCP adres verkrijgen van de router).

Internet kabel aansluiten tussen router en CS II.

Setup/cs/Opnieuw opstarten.

Wacht ongeveer 30 seconden (CS II moet een IP adres krijgen van de router en dit kan soms een tijdje duren, bij mij toch).

Setup/Porgramma updaten.

Het is belangrijk dat de kabel eerst verbonden is tussen de CS II en de router voordat U CS II opstart

Laaste versie is 2.2.0 gisteren nog gedownload van het internet.

Succes er mee.
Mvg. Jean.
Re: CS 60215 update werkt niet
Beste Dennis,
Bedankt voor je inbreng. Ik heb de internetkabel uit de PC gehaald en in de CS gestoken, m.a.w. de PC heeft dan geen internetverbinding meer en de CS wel. De andere kant van deze kabel is verbonden met het PTT kastje ( heet Experiabox met 4 ethernet aansluitingen = router) in de meterkast. Volgens mij heb ik dan de CS direct verbonden met het internet.

Beste Jean,
Ook bedankt voor je inbreng. Je opmerking schept verwarring bij me. In de eerste zin zeg je: Setup/...enz.. Moet ik dit kiezen in de PC of in de CS? De CS kent in het menu Setup geen keuze configuratie toch ????

Wel heb ik de kabel aangesloten tussen router en CS, daarna de CS opgestart en vervolgens setup gekozen, in de setup :programma updaten aangetikt en vervolgens ging het CS aan de gang. Overigens wel een heel ander patroon van balkjes en kleuren, maar het resultaat was negatief: geen succes.

Blijft over je eerste opmerking. Hoe moet ik daar handelen? Toch maar via de PC het "vergeven" klaar zeten in de router, de kabel van de PC omzetten naar het CS en dan de CS opstarten, die dan het te vergeven IP adres uit de router ophaalt??

m.vr.gr. Nico
Re: CS 60215 update werkt niet
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: CS 60215 update werkt niet
Nico, vergeet even je pc, koppel die gewoon af of beter steek de eternet kabel van je PC in de CS II.

Handleiding blz. 64.

In de "Setup Menu" zie je links onderaan een moersleuteltje.
Klik hier op en je bent in het "Configuratie Menu".
Dan klik je op "IP" in de balk onderaan.
Nu ben je in het "Computer Netwerk" menu. enz.

We komen er wel uit. Mvg. Jean.
Re: CS 60215 update werkt niet
Beste Jean,

Allereerst, HET IS GELUKT. dankzij je aanwijzingen. Bedankt daarvoor.

Ik heb nu van de software de Versie 2.2.0 en de GPF versie 5.1. Hardware is niet verandert.

Ik heb wel opgemerkt dat bij het rechtstreeks aansluiten van de netwerkkabel op het CS de lampjes bij de poort gaan branden (groen en oranje), m.a.w. er is contact tussen modem en CS. Dat was er eerst niet. Ik heb de netwerkverlengkabel doorgemeten en jawel hoor, niet alle pinnen verbinden door. Gaat terug naar de winkel.

Ik heb je aanwijzingen verder opgevolgd en in een rap tempo was de update een feit. Daarna kwam er een vraag of de GPF ook een update moest hebben, nou dat heb ik maar gedaan, is ook goed gegaan.

Kortom een hele leerzame avond gehad met een voortreffelijke leraar.

Blijft nog één vraag over. je hebt het over handleiding blz. 64.  Kennelijk zijn er verschillende handleidingen in omloop; bij mij staat op blz 64 : rijweg aanmaken. Dit is de nederlands/ franse handleiding die bij het CS was bijgesloten. De handleiding die jij gebruikt kan ik die ergens vinden op internet?

groet Nico
Re: CS 60215 update werkt niet
Blausee-Mitholz
gast

Re: CS 60215 update werkt niet
Citaat van: modeltreinverzamelaar op zondag 27 januari 2013, 19:49:41
Hardware is niet verandert.

Kon dat maar  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: CS 60215 update werkt niet
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: CS 60215 update werkt niet
Hoi Nico,

Goed nieuws dus.

Hierbij links naar de enigste handleidingen die ik ken.
De mijne dateert van juli 2010   151598/0710hebe
Doe je voordeel.
Het zijn wel die van de 60214 maar dat maakt geen verschil uit met de 60215.

http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding%20CS_60214_nl.pdf/

http://medienpdb.maerklin.de/digital22008/files/Anleitung_CS_60214_NL.pdf

Mvg. Jean.
Re: CS 60215 update werkt niet
Hallo Jean,

ik heb beide handleidingen bekeken, maar ze deze wijken op een paar kleine puntjes af van de nieuwe handleiding die ook het MS60653 behandeld, dus up to date is met de apparatuur.

Ik heb ook het MS een update gegeven en dat ging eigenlijk vanzelf. Kabel aansluiten tussen CS en MS, de aanwijzingen op het CS volgen en draaien met die hap. Daarna via het MS de aansluitbox een update gegeven. Ook dat wijst zich eigenlijk van zelf via aanwijzingen op het MS.

Kortom, ik moet konstateren dat Marklin in deze lastige materie toch een volwaardig goed doordacht produkt heeft neergezet dat voor de consument makkelijk te bedienen en te onderhouden is. Dus nu ook eens een positief bericht over het Märklin materiaal.

Groet Nico