Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Banenplan voor middelgrote baan

Gestart door MatthiasD woensdag 26 december 2012, 23:31:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan voor middelgrote baan
Hieronder een paar plaatjes van mijn (voor de honderste keer veranderde) baanplan, aangezien ik zelf al zoveel verbeterpunten gevonden heb dacht ik dat jullie misschien ook nog een paar ideeën hadden.
Het idee is een baan ergens in zuid-Duitsland zo rond de jaren 40 van de vorige eeuw met 2 hoofdsporen en 1 lokaal spoor dat de berg opgaat naar een kleine nederzetting bij een burcht. 1 van de 2 hoofdsporen is doorgaand voor passagierstreinen, het andere is voor goederenvervoer met een paar rangeermogelijkheden. Gereden wordt eigenlijk alleen met stoom (analoog) op M rails.
De baan is ook links en rechtsachter te bereiken (al zij het enigzins moeizaam).

Wat ik me vooral afvraag: zijn de sporen bij het station lang genoeg? Ik zou niet weten hoe ik ze langer moet maken maar je kunt wel zien aan de trein die er nu op staat dat echt grote treinen geen optie zijn omdat ze dan de wissels blokkeren.

Niveau 0 en hoger:





Niveau -1 (-90mm), dubbele keerlus:



Niveau's -2 en -3, schaduwstations voor de beide hoofdsporen (binnenste spoor van de klimspiraal gaat naar het onderste station):


Re: Banenplan voor middelgrote baan
Het nut van de dubbele keerlus zie ik niet zo. Ze zorgen er allebei voor dat de treinen in de zelfde richting kunnen keren en ze liggen in elkaars verlengde. Daarnaast kun je na het nemen van de meest linkse keerlus niet meer terug naar "rechts rijden".

Voor de rest denk ik wel dat je een goede basis hebt.
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Banenplan voor middelgrote baan
mooi baanplan :D alleen ik weet niet zeker of het schaduwstation heel betrouwbaar wordt met K/m rails? ;)
voor de rest ziet het er goed uit :D

Mvg
Frank
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Banenplan voor middelgrote baan
m rails kan maar dan moet je het goed testen van tevoren.
gr john
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Citaat van: Chimeara op donderdag 27 december 2012, 08:25:20
Het nut van de dubbele keerlus zie ik niet zo. Ze zorgen er allebei voor dat de treinen in de zelfde richting kunnen keren en ze liggen in elkaars verlengde. Daarnaast kun je na het nemen van de meest linkse keerlus niet meer terug naar "rechts rijden".

Voor de rest denk ik wel dat je een goede basis hebt.

Het nut van de dubbele keerlus is voornamelijk dat de 2 sporen onafhankelijk van elkaar kunnen keren, ik wil daar beneden geen botsingen! (zou je ook kunnen oplossen met seinen, maar zo vind ik het makkelijker en blijft t spul rijden).
Ik zal nog een extra setje wissels inplannen om van links naar rechts te kunnen.
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Is een keerlus met een dubbel spoor niet makkelijker .
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Bij een keerlus met dubbel spoor moet je toch altijd een spoor oversteken om weer terug te komen op het oorspronkelijke spoor? Zit mij iets teveel risico mbt botsingen in.

Ander plannetje voor de keerlussen, ziet er wel eleganter uit:



De 2 onderste wissels staan standaard op afbuigend ingesteld zodat je van spoor kan wisselen mbv de bovenste set wissels indien gewenst. Hier kan ik ook goed bij ingeval van problemen.
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Banenplan voor middelgrote baan
doordacht plannetje heb je daar gemaakt.
ik kan het niet meer toepassen maar anders had ik zoiets wel geprobeerd.

gr john
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Citaat van: MatthiasD op vrijdag 28 december 2012, 20:08:34
Bij een keerlus met dubbel spoor moet je toch altijd een spoor oversteken om weer terug te komen op het oorspronkelijke spoor? Zit mij iets teveel risico mbt botsingen in.
met een dubbelspoor is het toch de bedoeling dat je op het andere spoor terecht komt je blijft toch rechts rijden ook nadat je gekeerd hebt.
op jouw manier rijd je eerst rechts en na het keren rijd je links.
heb er ff een tekening van gemaakt geel is jouw idee blauw het mijne
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp dat het gebruikelijk is dat er 1 richtings verkeer heerst over een spoor? Ik wilde beide sporen als 2 richtingsverkeer inrichten, 1 voor goederen en 1 voor personen/lange afstand + het kleinere/lokale spoor dat geheel boven de plaat blijft en op de berg keert. Zodoende zou ik ze graag zoveel mogelijk gescheiden houden met een mogelijkheid om toch van spoor te wisselen om het interessant te houden.
Misschien moet ik hierbij aantekenen dat ik volledig analoog wil gaan rijden, met alleen de schaduwstations automatisch uitgevoerd.
Bij de keerlussen zal waarschijnlijk ook iets van bezetmelding of seinen moeten komen om botsingen bij het wisselen van spoor te voorkomen.
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Oke dan heb ik niks gezegd
Re: Banenplan voor middelgrote baan
Ik heb nog een beetje zitten knoeien met de berg en er een extra niveau aan toegevoegd, wat vinden jullie ervan? Kan dit nog of is dit een beetje teveel van het goeie?