Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brawa 216/Esu look-a-like?

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 21 december 2012, 00:52:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Brawa 216/Esu look-a-like?
Hallo iedereen,

Hier een paar foto's van een Brawa lok die ik heb.

Eigenlijk zoek ik overeenkomsten met die van Esu,of is dat ver te zoeken?

Dan volgt hier een aantal foto's en bij meer info kunnen er meer volgen.

Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Overeenkomsten zijn ver te zoeken. Eigenlijk zijn het forse verschillen.

Hier een link met 53 foto's van de ESU: klik.

ESU vs. Brawa uiterlijk is hier besproken: klik.

Gr, Ben.
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Hoi Ben,

Ik bedoel niet de inwendige techniek,maar het frame,en dat vertoont weldegelijk overeenkomsten.

Kijk maar eens hoe ze de kap laten passen,je ziet namelijk net als bij de Brawa lok,dat een zijkant langer doorloopt dan de andere kant ervan.

En dat doen ze om de kap er op 1 manier op te laten passen,maar ook het lager van het wormwiel,en waarschijnlijk het hele draaistel,zijn hetzelfde.

Het is ook geen ramp,dat Esu zijn lok bij Brawa in China laat maken toch?

Het lijkt me in ieder geval logischer,dan onwaarschijnlijk.

Je wilt het niet zien,of je bent blind,maar er zijn weldegelijk overeenkomsten ;)

En dat ze aanpassingen doen lijkt me ook logisch,want er zit een heel stuk techniek meer in de Esu lok.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 december 2012, 12:34:27

Ik bedoel niet de inwendige techniek,maar het frame,en dat vertoont weldegelijk overeenkomsten.


Je hebt gelijk, allebei Zamac denk ik. Verder zie ik niet zo veel overeenkomsten.



Ik weet niet waar je naar toe wilt? Gaat het om je stelling dat ESU bij Brawa laat maken? Of dat beiden uit China komen ? Of wil je de modellen vergelijken? Of...?

Het zijn m.i. 2 verschillende lok's van het zelfde 1:1 voorbeeld.

Gr, Ben.
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Hoi Ben,

Het gaat me inderdaad om de stelling,of Esu zijn modellen laat maken bij Brawa.

Meer niet.

Het lijkt me ook logischer,want een heel machinepark aanschaffen voor een lok,is een hele uitgave waar ze zich in Ulm nog niet aan zullen wagen.

Waar dan zou je zeggen,waar laat Esu die fraaie loks dan bouwen?

Aanpassingen aan het frame daargelaten,maar ongetwijfeld heeft de Brawa lok als basis gedient.

De kap zit met vier schroeven vast,dat geld voor beide,en vaak als een model uit een andere fabriek komt zit daar verschil in.

Ook de lichtgeleiders zitten op dezelfde manier in de kap,en beide hebben cardanaandrijving.

Dat je toch hier en daar een verschil ziet,lijkt me ook logisch,immers de Brawa lok bestond al een jaar of tien,en de techniek heeft niet stil gestaan.

Voor beide is het een win-win situatie,en daar doe je niks aan af ;)

M.v.g.

Hans V200.0







Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 december 2012, 13:10:06
Hoi Ben,

Het gaat me inderdaad om de stelling,of Esu zijn modellen laat maken bij Brawa.

Meer niet.

Voor beide is het een win-win situatie,en daar doe je niks aan af ;)


Dacht dat je lok's wilde vergelijken. Had dat er bij gezegd dat spaart me bijdragen in dit topic.

Stuur een mailtje naar ESU, misschien krijg je antwoord (denk het niet). Mij boeit het minder waar een lokkie gemaakt wordt.

Gr, Ben.
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 december 2012, 13:10:06
Het gaat me inderdaad om de stelling,of Esu zijn modellen laat maken bij Brawa.

Ik vermoed dat het nog iets anders zit. Brawa laat zijn spullen ergens in China maken, en het is niet uitgesloten dat deze OEM-er ook spul voor andere merken maakt. Vraag zou moeten zijn, wie is de OEM waar ESU en mogelijk ook Brawa zijn spullen van betrekt?
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Bassie op vrijdag 21 december 2012, 18:42:26
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 december 2012, 13:10:06
Het gaat me inderdaad om de stelling,of Esu zijn modellen laat maken bij Brawa.

Ik vermoed dat het nog iets anders zit. Brawa laat zijn spullen ergens in China maken, en het is niet uitgesloten dat deze OEM-er ook spul voor andere merken maakt. Vraag zou moeten zijn, wie is de OEM waar ESU en mogelijk ook Brawa zijn spullen van betrekt?

Hoi Bassie,

Ga je met computertermen smijten?

OEM?

wat bedoel je daarmee in deze situatie,de hoofdproducent?

Esu produceert zijn lok's namelijk niet zelf,en dat is geen broodje aap verhaal,maar realiteit.

Ga maar na,hoeveel je moet investeren om alleen al het model te mogen produceren.......dat loopt in de miljoenen.

Ook de machinelijn opbouwen kost geld,zeker als jezelf niks hebt qua apparatuur,en ook daar ben je niet klaar met een paar euro's.

Dus in Verwegistan laten maken is a goedkoper,b zo lijkt het net of je meedoet met de grote jongens,en c dat hoe je niet lang vol als je logisch en realistisch gaat nadenken.

Een mal aanpassen is ook goedkoper dan een hele nieuwe te ontwerpen,want van een bestaand model zijn de ontwikkelingskosten eruit.

Tenminste als je dat goed doet,en ver weg van de westerse wereld,kan je dan te keer gaan alsof jezelf aan het werk bent.

De bedoeling van dit topic is niet,om die relatie helemaal bloot te leggen,er zijn immers ook bedrijven die goede afspraken maken met de Chinezen.

En het gaat mij erom,waar laat Esu deze lok's maken,en is er samenwerking met Brawa?

Het valt mij wel op dat de lok's op precies dezelfde plek vast zitten op het frame,en ook die ongelijke zijkanten.

Of ze hebben het afgekeken,of ze hebben samengewerkt,maar 1 ding is duidelijk Esu produceert zelf geen lok's in de eigen fabriek.

Zeker als je ook kijkt,naar de aantallen waar mee dat gepaard gaat,dan lijkt het net of er een tweede Fleischmann is op gestaan.



@ Ben,

Dat je dat niks interesseert had ik al begrepen,en jammer dat Esu niet mans genoeg is dat antwoord te geven :(

M.v.g.

Hans V200.0







Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Hans,

Je bijdragen worden steeds vermakelijker. :-)

Lees nou effe wat Bassie schrijft. ;)

Gr, Ben.
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Hoi Ben,

Bassie pakt het nog algemener aan dan mij,en voor zover ik weet zijn de andere modellen afwijkend,maar dat betekent nog niet dat Esu zijn lok's daar niet laat produceren.

Of vertel ik onzin en komen de lok's allemaal uit Ulm?

Als dat het is zeg het dan,of bewijs het me maar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
ESU maakt zelf geen lokkies. Ze besteden aan bij een lokkiefabriek whereever op deze aardkloot zoals veel kleinserie fabrikanten dat doen. Veelal in Azië/China. Een voorbeeld is Modern Gala Hong Kong waar o.a. LsModels laat produceren. Ik meen (maar weet dat niet zeker) dat Artitec in Korea China laten produceren enz.

Misschien doet Brawa dat ook, geen idee.

Gr, Ben.
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 21 december 2012, 19:57:30
ESU maakt zelf geen lokkies. Ze besteden aan bij een lokkiefabriek whereever op deze aardkloot zoals veel kleinserie fabrikanten dat doen. Veelal in Azië/China. Een voorbeeld is Modern Gala Hong Kong waar o.a. LsModels laat produceren. Ik meen (maar weet dat niet zeker) dat Artitec in Korea laten produceren enz.

Misschien doet Brawa dat ook, geen idee.

Gr, Ben.


Okay Ben,dan zijn we het daar over eens ;)

Weet je wat een leuk detail is in deze?

Brawa heeft ook een andere hoofdzaak dan modelspoor om van te leven,en ook daar hebben ze contacten over de hele wereld,en zeker ook in China.

Daarom floreert de boel daar in het Oosten,want de bedrijven vluchten over elkaars hoofd,om daar te gaan produceren.

Toch dwalen we af...........laat Esu zijn modellen niet bij die Chinezen maken,die ook al voor Brawa rennen,en LS models en .....nou noem ze maar op :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Brawa is onderdeel van het familiebedrijf Braun: klik.

Niet dat je er wijzer van wordt. :D

Gr, Ben.

Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 21 december 2012, 20:16:20
Brawa is onderdeel van het familiebedrijf Braun: klik.

Niet dat je er wijzer van wordt. :D

Gr, Ben.

Wie zegt dat Ben,dat ik er niet wijzer van wordt? :D

Heb een tijdje in Duitsland geleeft,en kwam op de èèn of andere manier in contact met Brawa,maar niet over hun modellen.

Wellicht had ik het ook daar kunnen vragen,alleen was dat wel een aantal jaar geleden,en toen bestond Esu nog niet eens.

En ik wist dat ze met de kabelfabriek zijn begonnen,en later volgden er meer takken van sport.

Ook vanwege hun elektrische achtergrond zag je eerst veel modelspoortoebehoren (seinen lampen,trolleybus),die nog menig modelbaan sieren :D

Tja en toen kwam dochterlief in beeld,om de modelspoortak te leiden,maar toen produceerde Brawa al lok's.

Het is niet vreemd,en je ziet het vaak bij bedrijven,als er al 1 afdeling zit dan is de ander snel geïntroduceert.

Het zal me ook niks verbazen als Brawa,ook daar zijn modellen laat produceren,want ook voor hun geld dat er zware investeringen gedaan zouden moeten worden,om daadwerkelijk modellok's te produceren.

En waarom zelf die moeite doen als het ver weg ook goedkoper kan?


M.v.g.

Hans V200.0

Re: Brawa 216/Esu look-a-like?
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 december 2012, 20:50:17
En waarom zelf die moeite doen als het ver weg ook goedkoper kan?

Simpelweg om de kennis van het produceren te behouden.

Hans,

Als ik naar de foto's van die twee loc's kijk vind ik ze niet veel op elkaar lijken. Een concrete link tussen ESU en BRAWA wordt hier verondersteld maar ik zie het niet. In je verhaal zitten veel algemene aannames maar er zijn geen concrete aanwijzingen. Als je een ander merk naast ESU had genoemd had dit draadje dezelfde inhoud kunnen hebben  :D

n.b. 6 grote Fabrieken in China maken voor 90% van de golfmerken het materiaal  ;)