Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Condensator inzetten

Gestart door Willem E woensdag 19 december 2012, 23:16:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Condensator inzetten
L.S.,

Een algemene vraag:
Kan je bij elke decoder een condensator plaatsen om eventuele contactproblemen te 'maskeren' ?
Zo ja, kan je die dan ook op een andere plek zetten dan die aangegeven zijn op een decoder?

mvg.
Willem E.

Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Condensator inzetten
Bij de decoders ESU) wordt specifiek vermeld waar en welke capaciteit er kan / mag worden toegepast.

Het lijkt mij niet verstandig op elke willekeurige plek, een condensator aan te sluiten.
Ook wordt in de praktijk nog een weerstand en diode geplaatst, om de condensator rustig op te laden.
(zie gebruiksaanwijzing van ESU LokPilot.)

Gr. Marcel
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Condensator inzetten
Bij mijn weten heeft alleen ESU op zijn lokpilot een voorziening.
Maar die is waarschijnlijk wel na te bootsen op andere decoders.
Maar ik zou zeggen pak de contact problemen aan!
En begin niet aan lapmiddelen, want dat is de powerpack van Esu.
Dit is een voorbeeld uit de ESU Lopi 4.0 handleiding

De volledige handleiding is trouwens te vinden op www.modelbaan.ath.cx
grt Piet.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Condensator inzetten
Citaat van: loc1200 op woensdag 19 december 2012, 23:58:26
Bij de decoders ESU) wordt specifiek vermeld waar en welke capaciteit er kan / mag worden toegepast.

Het lijkt mij niet verstandig op elke willekeurige plek, een condensator aan te sluiten.
Ook wordt in de praktijk nog een weerstand en diode geplaatst, om de condensator rustig op te laden.
(zie gebruiksaanwijzing van ESU LokPilot.)

Gr. Marcel

Dankje, Marcel en Bossie.

Maar het is dan theoretisch denkbaar dat er een schakelingetje geplaatst kan worden in de toevoerspanningslijn (vanaf sleper?) die de condensator zijn werk laat doen op veilige wijze?

Overigens heeft het lokje van mij een ESU-decoder van nog onbekend type. Ik vermoed een Micro-multi.
En daarvoor staat een schemaatje in de ESU-handleiding (Zie het bericht van Bossie). Met weerstandje en een diode. Dit moet weliswaar op de decoder gesoldeerd worden... die is zo klein! Vandaar mijn hoop op de bovenste optie...

Maar zoals Bossie aangeeft: beter de contactproblemen aanpakken.
Het draadje op de sleper zit er al, maar hielp niet echt...

mvg.
Willem E.
Re: Condensator inzetten
Aliebengalie
gast

Re: Condensator inzetten
Kijk vooral uit waar en hoe je zo'n condensator aansluit.....er staat niet voor niets een +  en - teken op......de schade kan namelijk groter worden dan alleen een defecte condensator.

Mvg: Alex
Re: Condensator inzetten
Hallo Willem,

Citaat van: Willem E op donderdag 20 december 2012, 00:50:34
Maar het is dan theoretisch denkbaar dat er een schakelingetje geplaatst kan worden in de toevoerspanningslijn (vanaf sleper?) die de condensator zijn werk laat doen op veilige wijze?
Zoals Alex al aangeeft, kijk uit met het aansluiten van elco?s op wisselstroom.
Zoals je op de tekening ziet is de schakeling aangesloten op de plus (+) en min (-) van de decoder. Dat is na de bruggelijkrichting die op de decoder plaats vindt.
Verder zal een condensator die aangesloten is tussen de sleper en railmassa het data-signaal verminken. En met condensatoren met een behoorlijke waarde zelfs kortsluiten.

Mvg,
Peter
Re: Condensator inzetten
Citaat van: bossie op donderdag 20 december 2012, 00:15:15
Bij mijn weten heeft alleen ESU op zijn lokpilot een voorziening.
Maar die is waarschijnlijk wel na te bootsen op andere decoders.
Maar ik zou zeggen pak de contact problemen aan!

Wat het aanpakken van de problemen aan de bron betreft, (bij de contacten) daar sta ik helemaal achter, geef ik je 300 % gelijk.  Dat is altijd stukken beter dan een lapmiddeltje.  De 2 conbilmeren (contactproblemen oplossen EN een condensator) lijkt me ook nog een elegant voorstel.

Echter dat enkel ESU dit heeft is niet echt de hele waarheid.
Uit ervaring weet ik dat bvbv de LD-W-32 en zelfs de LD-G-32 van Tams deze voorziening ook heeft, maar dan zonder diode en weerstand er bij  (zie schema).
Er zullen vast en zeker nog wel andere decoders zijn die dit kunnen, ik haal er maar 1 voorbeeld uit omdat ik daar zelf ervaring mee heb.
Re: Condensator inzetten
Spoorman
gast

Re: Condensator inzetten
Je kunt elke decoder bufferen. Sommige hebben zoals aangegeven aansluitpunten er voor, bij anderen moet je deze even zoeken. Interne decoder "plus en min", dus na de gelijkrichter.

Een serieweerstand opnemen is handig, dit om de laadstroom te beperken. De paralleldiode zorgt voor snel ontladen als de energie vrij moet komen.

Er zijn nog wel verschillen: je kunt de processor bufferen met een kleine elco om te voorkomen dat er data verloren wordt bij stroomonderbreking (het z.g.n. "Alzheimer effect" wat veel M* decoders hebben) of de motor bufferen met een dikke elco, bedoelt om de lok rijdend te houden. Soms is het handig beide te doen.

Het heeft ook zo z'n nadelen: als je een noodstop hebt vanuit de centrale maar een lok hebt met een dikke elco rijdt deze nog eventjes door. Misschien net genoeg om schade aan te richten. :P

Gr, Ben.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Condensator inzetten
Allen veel dank voor de antwoorden.
Ben weer een stukkie wijzer!  :idea:

Mijn conclusie:
als er al een condensator gebruikt wordt dan plaatsen op de decoders.
Maar BOVENAL: zorg voor goede contacten in de treinen.

Mvg
Willem E.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Condensator inzetten
De eerste stap was de 'draadjes-truc' op de sleper. Gaf weinig verbetering. :?
De volgende stap was het wegspoelen van de resultaten van een iets te uitbundige smeerbeurt.
Dat hielp hééééééél veel.' Na nog wat railspoetsen loopt-ie nu vrijwel storing-loos. :)

Wat blijft is het matige gedrag van de draaistellen, vooral het voorloopstel. Daarvan draait de eerste as vaak niet mee.  Heeft iemand daarvoor nog een tip of ervaring? :help:

mvg.
Willem E.
Re: Condensator inzetten
Spoorman
gast

Re: Condensator inzetten
Welke lok?

Gr, Ben.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Condensator inzetten
Ik denk de T18 uit dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40387.0
Tip aan Willem, probeer zo veel mogelijk alle vragen die betrekking hebben op het zelfde probleem in één draadje te houden.
Is veel overzichtelijker.

Voor wat het niet willen meedraaien van het voorloopstel:
Ik heb de indruk beide draadjes lezend dat de lok meer op een oliebol lijkt, zo vet als hij is.
Dus schoonmaken en dan bedoel ik goed schoon maken.
Demonteer de electronica de motor en de rubber antislip banden en leg hem een nacht in de wasbenzine.
De andere ochtend even een klein beetje bewegen moet je eens kijken wat een bende er uit komt.
Daarna leg je de loc op een paar lagen keukenpapier en laat hem goed opdrogen.
Vervolgens alle draai en lager punten licht smeren en de loc weer in elkaar zetten.
De veerspanning van het voorloop stel niet te zwaar zetten het moet op alle wielen uit zijn eigen gewicht goed rond draaien.

veel succes.
grt Piet.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Condensator inzetten
Citaat van: bossie op zaterdag 22 december 2012, 09:38:39
Ik denk de T18 uit dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40387.0
Tip aan Willem, probeer zo veel mogelijk alle vragen die betrekking hebben op het zelfde probleem in één draadje te houden.
Is veel overzichtelijker.

Hallo Piet &all,

De 2 draadjes zijn wat door elkaar gaan lopen.
Dit draadje was eigenlijk alleen bedoeld voor de algemene vraag over het inzetten van een condensator.
De 'problemen' met de T18 (3305) gaan alleen behandeld worden in het hierboven aangehaalde draadje.

Hoe dan ook dank voor de reacties. Vooral doorgaan.  :thumbup:

Willem E.
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2009

offline
Re: Condensator inzetten
Willem, toevallig ben ik van de week ook een twee dagen aan het stoeien geweest hiermee , een esu lokpilot 3 in test opstelling
In het kort mijn ervaring
Een elco van 2000microfarad (waar vindt ik het teke hier op dit android ding) op de 5v poort van de esu , en volgens het schemaatje in de handleiding, geeft een resultaat bij kort stroomonderbreking gaat de lok direct weer verder als de stroom terug keert,  het motortje aan de gang houden voor een waarneembare periode is me niet gelukt zelfs niet met elco tot 10.000 micr ..
Hmmm ben zelf tot de conclusie gekomen dat een powerpack met die goldcaps erin en de daarbij horende vast heel slimme schakeling misschien toch wel de investering waard is. Met gewone elcoos lukt het mijns inziens nie...
Iemand andere ervaringen... ?ik hoor ze graag..
ob
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Condensator inzetten
Rob,

Die 5v poort is toch alleen het geheugen/aanstuurelectronica van de decoder?
In die zelfde tekening staat toch nog een elko setje wat de motor en aux verbruikers buffert.Ik denk dat die meer zichtbaar resultaat levert.

Robin
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2009

offline
Re: Condensator inzetten
Volgens mijn testjes niet, die 5v is redelijk te bufferen, is voor al het logische gedoe dat neemt niet zoveel vermogen, maar een motortje op een condensator laten draaien is een ander verhaal en hangt natuurlijk van de motor af. Als de stroom wegvalt ontlaad die condensator zich onmiddelijk over dat motortje, ik kon geen verschil merken zelfs niet met heel grote elcoos die domweg ook nooit in de lok zouden passen. Plaatsen in een wagon erachter is onzin dan kun je net zo goed die wagon een sleper geven is de kans op contact problemen veel kleiner.
Rob
Re: Condensator inzetten
Lid sinds: 2008

offline
Re: Condensator inzetten
Heren,

De benodigde capaciteit is alleen te vinden in goldcaps.
Een goldcap zoals die in een buffer zit heeft een capaciteit van 1F.
Dat is 100x zo groot als een 10.000uF elco.
De verlenging duurt 2 a 3 seconden dus 10.000 uF duurt slechts 20 tot 30 ms, dus.....