Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje

Gestart door siko woensdag 12 december 2012, 22:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Hallo allemaal,

Bij deze een projectje om verlichting in wagons te bouwen en stroomvoerende koppelingen te maken.
Het resultaat is dat het naast stroom voeren, ook de wagons dichter bijelkaar brengt (zgn kortkoppeling).

Op de beurs in Houten had ik 5 LED-strips gekocht voor 15 euro. Deze moesten alleen even op maat geknipt worden waarna ze met dubbelzijdig plakband in de wagondaken geplakt zijn.

De wagons zijn van dit type:



De truuk die ik bedacht, en die naar later bleek niet alleen mijn idee was  :-( , is om gebruik te maken van printconnectors:



Een ingestoken stekerverbinding klemt voldoende om een aantal wagons vast te houden zonder additionele haken.
Vanuit de loc worden de wagons gevoed (met dezelfde connectors) zodat er geen aparte slepers onder de wagons gemonteerd hoeven te worden.
De printconnectors zijn onder de ingekorte plastic delen van de oorspronkelijke koppelingen geplakt.

Koppeling: beugel eraf en koppie eraf:



Draden aan de printconnectors (male en female) en onder de ingekorte koppeling geplakt:





LED-strip in dak plakken (met connectortje om makkelijk los te kunnen halen):







En dit is het resultaat:





Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben. Het is echt eenvoudig en los van het LED-stripje kost een koppelingetje op deze manier nog geen dubbeltje (10 eurocent  :)

Groet,

Siko
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Mooie oplossing,

Al zal ik het zelf niet zo gebruiken.
Hoe heb je de connector aan je koppeling bevestigd? Met krimpkous?
Meestal is dat een probleem, daar er slecht aan de koppeling te lijmen is.
Als je een lange trein een helling op moet slepen, blijft de verbinding dan nog bedrijfszeker?
Zelf maak ik ook wel gebruik van miniatuur connectors uit het 2,54 en 1,27 raster.

Wat de materiaalkosten aangaan... Die zijn inderdaad niet zo hoog. Maar ook verzendkosten vormen een deel van je gemaakte kosten.
Echter de tijd die het mij kost om een 7-polige koppeling (male / female) te maken voor een ICE-2 komt al aardig richting een uur. (incl. bedrading naar print)

Gr. Marcel
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
De connectors zijn gelijmd. Ik heb verschillende lijmen gebruikt. Even afwachten welke de beste is. Desnoods maak ik ze vast met vulkaniserend rubber (wat om de soldeerverbindingen zit).
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Hallo Siko,

Ik vind jouw oplossing prima uitgevoerd. En voor die prijs hoef je het zeker niet te laten.
Stroomvoerende koppelingen zijn zo echt veel goedkoper. Originele koppelingen zijn altijd weer te plaatsen, er is niets echt kapot gemaakt.

Ik heb nog een stel oude Lima plan E achtige wagons. Dit lijkt me een prima test object!

Thanks for the info!

Groet
Willem
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Ziet er goed uit!

Bedoel je dat dat mijn idee was? http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40960.0


groeten Dylan
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
sommige foto's niet meer zichtbaar en een Avast medling van infectie.
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Merk ik helaas niets van op Xubuntu :p
Zal weer een virus zijn en dat werkt toch niet op Xubuntu.


groeten Dylan
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoerende kortkoppeling voor een dubbeltje
foto : stekker binnen geeft de fout.Effe verder gaan en het forum is besmet.Leuk voor alle leden die dit topic volgen.Ik blok het alvast.