Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

nieuw speelgoed in mijn stadje

Gestart door bartv maandag 19 november 2012, 00:16:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Analoge herkenning uit zetten. Weet alleen niet zo snel welke cv waarde dat is.

Hem op een analoge baan zetten, omschakelpuls geven. Vervolgens weer naar de digitale baan en het zou weer goed moeten zijn.
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
maar die die op hol sloeg,was direct digitaal,geen omgebouwde.
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Dat kan heel goed dat het bij een niet omgebouwde lok. De meeste decoders zijn tegenwoordig multiprotocol en werken op een analoge baan. Soms gaat het niet goed met het niet goed. Daarom moet je CV 29 aanpassen. Daar moet je hem op alleen digitaal zetten.Even in de handleiding van de lok kijken welke waarde je moet programmeren.

Groet Ronald.
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Beste Bart,

Maar je verhaal klinkt toch echt dat hij op analoog staat, dus even laten testen bij je winkel.

Groet, Anne W
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Ik heb het ook wel eens met een aantal loccen gehad dat ze op hol gingen wat bleek dat ik de f4 functie van de loc had geactiveerd en weg waren ze.
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Vooraf even kijken wel adres deze lok heeft (dipswitsches), op de baan zetten en aangedreven wielen optillen. Als je dan de digitale spanning op de baan zet gaat de motor van de lok lopen. Adres kiezen en de snelheid op 0 zetten, dan krijgt hij digitale info en gaat hij in de digitale stand.
Oudere digitale loks (delta) hadden ook een analoog stand, als er geen adres ingesteld stond, je moet dus even kijken hoe de dipswitsches staan.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes
De plaats waar de kamer moet komen









Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes
tussenin







Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes
Goed isoleren





Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes
Zover sta ik nu







Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes
Hier zou ik mijn tafel maken in een u vorm en met een paar verdiepen,maar ik zoek nog een beetje ideeen.Dus alles is welkom.Zal dan nog eens proberen de maten erop te zetten.Mijn bedoeling is om een soort haven te bouwen voor containers,een tussenstuk,en dan nog Bonn.



Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Ik ben bezig een plan aan het maken voor mijn tafel,maar ik zit met een probleem.Ik zou mijn tafel willen doortrekken in het midden van links naar rechts,maar dan kan je infeite niet meer door of je moet dan onder de tafel kruipen.Ik wil maar de helft van deze kamer gebruiken voor de baan en de rest is voorzien van de bouw van huisjes en opslagplaats.(dus de treinen moeten in de hoek komen).Ik zou iets willen maken met een plank(of brug) die je kan wegnemen zodat je passeren en dan terug plaatsen.Iets van 60cm.Is dit mogelijk met c-rails of bestaat er daar iets voor.Voor nu is dat geen probleem eronder kruipen maar ik denk al aan later he  :D  .Dus iedeen of tips zijn welkom :idea: :idea: :idea: :idea:
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Bart
Je kan gemakkelijk c-rail doorzagen en op een scharnierstuk plaatsen zodat je gemakkelijk in het midden van je baan kan geraken
zonder eronderdoor hoeft te kruipen.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
hoeveel mag de speling op je rail,want als je met een scharnierwerk kan je er toch tegen zitten.Hebje soms ergens vb daarvan(foto's).Dat zou interessant zijn om te zien .

Alvast bedankt
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hoi Bart

maak eens een oppervlakte tekening met de maten, waar de deur zit je raam e.d. en hoe hoog is het beschot.

Mvg
Koos
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hoi Bart,
wat doe je met het dak ?
ben je niet bang voor water ?

de kamer ziet er goed uit !
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Voor het luik, kijk eens bij reactie 26;
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.100

Het moet gewoon zo strak mogelijk aansluiten als maar kan. En denk erom om het luik te maken van een soort hout die niet rekt of krimpt.

Dirk-Jan
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Citaat van: Wim op woensdag 05 november 2014, 18:27:37
Hoi Bart,
wat doe je met het dak ?
ben je niet bang voor water ?

de kamer ziet er goed uit !

waarom water in de kamer??????????

greetz
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Bart,

De fout die iedere beginner maakt is dat zij omgekeerd denken. Eerst maken zij een tafel om vervolgens te gaan nadenken hoe hier een goed lopend baanplan op te krijgen.
Ga eerst eens na welke ruimte er beschikbaar is, is het gene wat ik in mijn hoofd hebt wel te realiseren met Wintrack, AnyRail o.i.d. zonder de boel telkenmale af te breken om vervolgens de hobby aan te kant te schuiven omdat het niets wordt.

Dus, maak eerst diverse plannen. Zet deze hier ter beoordeling neer, liefst met zichtbare baanplannen, en ga daarna aan de slag met het maken van een tafel.
Voorkom de meest gemaakte fout die de meeste beginners maken door heel veel rails op een te kleine oppervlakte neer te leggen of schaduwstations te maken die vanuit maar 1 richting te berijden is(alleen ingaand).
Probeer geen "rondrijbaantje" te maken waarbij de treinen constant 1 richting oprijden.

Belangrijk is ook dit: Wat ga ik rijden. Dus welk tijdperk? Land? Thema? En ga na deze vragen pas het baanplan ontwerpen. Niet vergeten, het is een hobby en het hoeft niet binnen 1 jaar af wat dat ga je nooit redden tenzij je bereidt bent om heel veel geld te investeren om bijv. zo iemand als Berndt Schmid(helaas overleden) in te huren om een baan te maken.

Kijk eens bij mijn baanplan ==>> Groenewoud en blijkt dat het laatste bericht stamt van sept. 2013 en ben nog steeds halverwege omdat er steeds iets anders tussenkomt zoals ombouwen van materieel e.d.
M.a.w. neem rustig de tijd en doe niets overhaast waar je later spijt van krijgt.

Grt, Ronald.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Of een kamer bouwen en daarna een huis eromheen...
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Beste Bart.
De treinkamer begint al mooi vorm te krijgen en aangezien alles geïsoleerd wordt, zal dit best een prima ruimte worden! :thumbup:
Let wel goed op dat alles zo goed mogelijk (stof)dicht wordt, kit desnoods hoeken of kieren die niet helemaal goed sluiten, goed af en maak daarna de boel dicht.

V.w.b. de treinbaan tafel kun je ook eerst de platen en/of een stuk baan op de vloer uitleggen (desnoods ook even losse poten eronder) om een idee te krijgen hoe je dit het beste kunt indelen, wel rekening houden met de schuine kanten, dit is altijd lastiger te bereiken en ook met de scenery zit je snel te hoog. 
Natuurlijk kun je de indeling ook met een teken- of ontwerpprogramma voorbereiden of maken.

Veel plezier en succes en laat je fantasie hier maar lekker op los! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Bedankt iedereen voor de tips.

@albertjan,Het is de bedoeling dat alle spleetjes toegedaan worden.(zal proberen mijn fantasie hier los te laten,maar 1probleem,heb dat niet teveel  :P)

@ronald9,Ik wil de helft van deze kamer gebruiken om de tafel te bouwen,maar ik wil eerst weten wat ik kan zetten van tafel voor dat ik een plan begin te tekenen.Via wintrack kan je dan eerst je tafel ingeven.Ik heb al een paar ideeen wat ik wil doen.Op een plaats het station van bonn en aan de andere kant een opslagplaats voor containers(heb zitten denken aan een haven,zeebrugge).Daar tussen misschien bos en bergen.En zou dan misschien nog een belgisch stadion willen leggen,want heb en aantal B-models.Tijdperk V en VI.Ps ik heb tijd,maar op die kamer niet,die wil ik wel zo snel mogelijk af.

Ik zal wel eens proberen een plannetje te maken met een ander programma,zodat jullie een idee hebben.

@dirk-jan,ziet er goed uit jouw linkje.Goed gedacht.

Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Citaat van: Ronald69 op donderdag 06 november 2014, 15:56:43
De fout die iedere beginner maakt is dat zij omgekeerd denken. Eerst maken zij een tafel om vervolgens te gaan nadenken hoe hier een goed lopend baanplan op te krijgen.
:) Dit hoeft niet fout te zijn. Ik ben 3 jaar terug ook zo begonnen met de nieuwe baan na een verhuizing , en ik ben een ervaren (al 45 jaar) modelbouwer.
Wat voor mij het belangrijkste was; om te tafel te bouwen die overall goed bereikbaar is, de ruimte zo goed mogelijk te benutten, en er een dubbelspoor bocht op kwijt te kunnen, dus mijn breedte is 90 cm en langs de smalle kant 50 cm (of zoiets).
Door al mijn rails op de tafel uit te spreiden en heen en weer te schuiven, kwam ik tot een ontwerp waar alles inzit wat ik wilde.
Dat duurde wel een tijdje, dan schoof ik weer eens wat, en keek er de volgende dag weer naar. Zo kwam ik steeds weer tot nieuwe inzichten en oplossingen.
Dus kortom, leuk al die railplan programma's, maar een mens kan ook prima zonder.

Dirk-Jan


Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hier al een plan van mijn tafel,van wat ik zou willen doen.

Dat kruis zou dat luik moeten worden

op het deel van 330 op 150 komt er sowieso nog een verdiep op en aan de linkerkant.Aan de onderkant zou ik treinen willen stallen
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
op het deel van 330 op 150 komt er sowieso nog een verdiep op en aan de linkerkant.Aan de onderkant zou ik treinen willen stallen
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Als ik de maten goed zie en je staat op de rode gemarkeerde plekken, kan je toch niet meer bij de hoeken?

Dirk-Jan



Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hoi Bart.
Zijn beide openingen nodig voor een deur?
Zelf had ik een simpel raamwerk met plaat gemaakt met daarop 2 of 3 sporen, deze d.m.v. deuvels en voorzien van stroomaansluiting, precies tussen de tafels sluitend gemaakt.
Eenvoudig om er weer tussen te zetten en weer uit te halen, natuurlijk kun je dit zo mooi (en ingewikkeld) maken als je zelf wilt en kan.
Zelfs elektrisch is dit te doen en ook al vertoond op ons en andere forums.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Ha Bart, allereerst mijn complimenten voor het vele werk dat je hebt verricht om een mooie treinenkamer te bouwen. Mooi werk.

Zelf zou ik zoveel mogelijk ondiep houden. Behalve op plaatsen waar diepte echt nodig is zoals keerlussen, klimspiralen of schaduwstations.
Zelfs een stationsomgeving hoeft niet al te breed te zijn. Vergeet niet dat alle oppervlakte ook weer vraagt om (nogal eens dure) scenery.

In de ruimte die je maakt past wel veel rijlengte. En dat vind ik zelf leuker. Er kan dan een trein voor langere tijd uit het zicht verdwijnen.
Je maakt bijvoorbeeld een lang (en smal) paradebaanvak over een talud of dijk terwijl de trein door de holte van diezelfde dijk weer terug rijdt ergens anders heen. Je hebt dan alléén diepte nodig om de trein te keren.

Uiteraard zijn dit alleen maar suggesties. Ik waak er voor jouw spoorhobby niet in te vullen. Jij bent jij en ik ben ik. We doen het op onze eigen manier maar met evenveel plezier.

Veel plezier en succes! mvg Harry
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 10 november 2014, 08:11:45
Als ik de maten goed zie en je staat op de rode gemarkeerde plekken, kan je toch niet meer bij de hoeken?

Dirk-Jan

Beste dirk-jan,Ik heb dat geprobeerd en dat gaat :D :D.Ik ben zelf 1.96m dus ik ben redelijk lang.De tafel hoogte van het laagste verdiep zou  80cm en dan mijn verhoog op 95a100cm.  Hoger mag ik niet gaan want op 130cm begnt mijn dak schuin te gaan he.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
 :) Dan zal het wel goedkomen.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
merci voor de complimenten,

Waar de rode lijn zit is de ruit,de deur zit op plaats roze.Maar ik gebruik maar de helft van de volledige kamer,want dat andere deel dient om te klussen  8) 8)

Ps,merci voor de tips,alle gedachten zijn welkom
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
De kamer is zo goed als af.Gewoon nog wat details.We kunnen eindelijk beginnen bouwen aan de baan  B) B) B)

Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Ha die Bart.
Dat is een prachtige ruimte voor de treinen geworden! :thumbup:
Ook lekker veel bergruimte onder de tafel.

Veel succes en plezier met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Bart

Zoals Albert-Jan al schrijft een zeer mooi treinkamer waar nog vele uurtjes in doorgebracht zullen worden.
Veel suc6 bij de verdere bouw van de baan, heb je al een plan bedacht of gaat het een baan uit de losse hand worden.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hallo Bart, zojuist je draadje ontdekt. Wat een mooie ruimte. Ook slim om voldoende ruimte te reserveren voor het knutselwerk.
Succes, ik ga je volgen. :arrow: :thumbup:
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes (Help)
Hoi Bart

Mooie ruimte en onderbouw gemaakt.
Ben benieuwd naar je baanplan, hou je rekening met het raam wat naar binnen open gaat.
Succes en plezier met je baan

Mvg
Koos
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
bedankt voor de positieve reacties

@Jørg,eerst zal ik gewoon wat sporen leggen zodat mijn materiaal eindelijk weer een beetje kan rijden.Dan kan ik kijken om een plan te maken.

@KdeB,het normaal maar de bedoeling dat dat raam alleen kantelt.Er zit nog een velux in de kamer

Maar nu moet ik alles inpakken en verhuizen.Dat gaat ook nog wat werk zijn.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Mooie ruime plek Bart,

Ik vraag mij alleen af of  je de bekabeling op de plaatsen waar de kastjes staan nog wel onder de baan kunt wegwerken?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
zit met een speling van 50mm (tussen kastje en de plaat)en de kastjes zijn maar 40 diep.Er is plaats voorzien dat ik erachter kan of tussen de kassen die er staan.Dus normaal zou dat geen probleem mogen zijn
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Helder    :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Hallo Bart,

Mooie ruimte, goed opberg ruimtes.

Veel plezier met bouwen.

Gr.
Piwie.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Bart,

Een pracht ruimte met onderbouw. :thumbup:
Ben benieuwd hoe de verdere aankleding gaat worden.

Rob
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Schitterende ruimte.  Ik vraag me alleen af of de rechterhoek nog een beetje bereikbaar is. :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
hier al eens een update ,

ben nog alles aan het verhuizen,veel meer werk dan gedacht .

Al eens een klein filmpje gemaakt.

gezorgd dat ik toch al een beetje kan rijden



Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Hey Bart,
Je moet de filmpjes wel publiek maken, anders kunnen we ze niet zien.
Ook belangrijk dat je de "s" van "https" verwijdert uit je link. Dan kan je het filmpje vannuit het forum al zien.
Christian
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
zal dat eens proberen te doen
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af




Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
mooie kamer geworden. Mijn treinen blijven nog jaar in de doos want als alles goed is komt er op mijn zolder volgend jaar een dakkapel en ga dan een kamer maken.
Re: Nieuwe kamer bouwen voor de treintjes,zo goed als af
Ben nu eerst het station aan het maken om beter alles te kunnen plannen.Ga er ook verlichting insteken.













Re: nieuw speelgoed in mijn stadje
 
Fijne feestdagen gehad,veel geschenkjes,zie hier een paar foto's.










Nu zijn we nog bezig ons station aan het afwerken en een banen plan proberen te bedenken.Heb ook een spiraal gekocht omdat ik sowieso met een schaduwstation ga werken,maar daar heb ik nog veel werk aan.