Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239

Gestart door rovanko donderdag 08 november 2012, 17:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo,

Onlangs kocht ik op de modelspoormanifestatie in Mechelen een spliksplinternieuwe Märklinset 37239 met twee NMBS elocs van de reeks 23. Het zijn blauwe exemplaren met een gele streep (dus met het uiterlijk dat voorheen door Märklin alleen in trek/duwtreinsets met een aantal bijpassende Belgische rijtuigen werd geleverd) O ja, ook kwam er in  opdracht van een aantal Belgische winkeliers een aantal jaren geleden een opvallend duur "Sondermodell" van een blauw met gele strepen  reeks 23 op de markt. Mij te duur in ieder geval.

Van het model van de reeks 23 (dat al heel wat jaren door Märklin op de markt wordt gebracht) heb ik op mijn baan meerdere anders gekleurde exemplaren  (geheel groen en ook geel/blauw ) rijden, en daar is niets mis mee.

Maar met beide soortgelijke locomotieven uit de Märklin set 37239 is constructief wél iets fiks mis!: De slepers zijn zodanig onder de draaistellen aangebracht dat als ze over hogere puntcontacten van Märklin K-wissels gaan ze niet voldoende kunnen indalen zodat de loc als gevolg daarvan lichtjes naar boven wordt gedrukt (en daarmee ook het contact met de rails verliest en dan kort tot stilstand komt). De positie van de slepers wijkt dus af van de norm die Märklin zélf daaraan stelt: De slepers moeten namelijk in ingedrukte toestand ± 2mm boven het loopvlak van de wielen terechtkomen. Bij mijn nieuwe locs kunnen de slepers niet verder indalen dan tot het punt dat de onderzijde van de sleepschoen op dezelfde hoogte als het loopvlak van de wielen komt, en dat is dus 2 mm te weinig!

Als ik de onderzijde van de draaistellen van oudere modellen van deze locsoort vergelijk met de nieuwe exemplaren dan wordt het mij al snel duidelijk wat bijna zeker de oorzaak van het probleem is: de slepers zijn d.m.v. de uitsteeksels van hun fosforbronzen veer geklemd aan een  ± 2 mm dik kunststof grondplaatje dat op zijn beurt aan het draaistel is vastgeklikt (overigens tamelijk labiel want soms schiet een van de klikhaakjes tijdens het rijden los!). Dat is dus een héél wat dikkere laag tussen de veer van de sleper en metalen deel van het draaistel dan vroeger waarbij de sleper veel directer op het draaistel werd geschroefd!

Een oplossing lijkt dan om de sleper zónder grondplaatje op het draaistel vast te zetten (waarschijnlijk zal dat dan "plakken" worden, een schroefdraad aanbrengen lijkt me onbegonnen werk)) wat nét die 2mm extra ruimte zou opleveren, maar in dat geval komt - ingedrukt - één uiteinde van de sleper al snel tegen het schroefje waarmee het kunstof deel van het draaistel op het metalen deel daarvan wordt vastgezet. De kans op kortsluiting tijdens het passeren van  de wissels is dan wel heel groot.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie met nieuwe locs van Märklin ook al ervaren wat ik hierboven beschreef? En wellicht is er nog een collega forumist die ook zijn slag geslagen heeft in Mechelen en net zo'n set   als ik heeft gekocht.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Mss de verklaring waarom een set van oorspronkelijk 499 euro van de hand ging voor 139 euro.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Tom heeft zo'n set gekocht maar rijdt c-rail.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29465.msg714686#msg714686

Gr, Ben.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,

Zal eens bekijken wat het geeft op een c-rail
Groeten
Tom
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op donderdag 08 november 2012, 17:44:03
Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie met nieuwe locs van Märklin ook al ervaren wat ik hierboven beschreef?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Gegroet,

Rob

Hallo Rob

Twee links voor je van bijdragen aan dit forum van mij.

Link-1 Probleem met een "klik" sleper bij een SBB lok

Link-2 Probleem met een standaard sleper op een K-rail slank engels wissel.

Inderdaad het Marklin 3-rail systeem is niet perfekt iets wat sommige lieden wel denken  :?

Mvg, Johan
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo allemaal,

Laat ik duidelijk zijn: Een extreem verlaagde prijs voor twee mfx locs inclusief sound doet bij ervaren "ruilbeursgangers" waartoe ik mij reken meteen "alarmklokjes" luiden die me er overigens vanwege de vraagprijs gerelateerd tot het mooie uiterlijk van de waar er niet van weerhouden heeft om toe te happen. Je verwacht dan al gauw dat er iets aan de aandrijving of de electronische uitrusting van de locs hapert, maar het is voor mij de eerste keer dat iets aan de primaire constructie van de locomotieven mankeert. Ik ken oudere versies van de reeks 23 inmiddels heel goed, en het al heel wat jaren ontbreken voor een redelijke prijs van het blauw met gele strepen van deze versies van de NMBS was de belangrijkste reden om ze te kopen. Eindelijk heb ik nu de locomotieven om de witte en rode M4 en de rode M2 rijtuigen van goed bijpassende trekkrachten in tijdperk IV en V te voorzien. Dus spijt van mijn aanschaf heb ik genendeels.

Dat een merk als Märklin deze locomotieven met dit constructieve gebrek op de klanten loslaat is overigens  zondermeer afkeurenswaardig. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de constructieafdeling met al zijn hi-tec computerapparatuur (waardoor de  bewegingen van de draaistellen en het functioneren van de slepers op hogere puntcontacten zondermeer exact kunnen worden nagebootst en zichtbaar gemaakt) dit heeft laten passeren. En dan worden een aantal locomotieven ook nog eens over onherbergzame proeftrajecten geleid waarin elke denkbare knulligheid die bij de aanleg van een railfiguur door onervaren liefhebbers kan worden begaan is voorzien. Daarom heb ik in het onderwerp van dit "draadje" de woorden "onbegrijpelijke constructiefout" gebruikt. Of men heeft zitten slapen voor de computerschermen en/of men heeft de stroomonderbrekingen op wissels gewoonweg niet waargenomen of ze als onbelangrijk ingeschat. Kijk dat geld in het laatje moest komen is duidelijk, maar niet op deze manier. Dat kost uiteindelijk klanten. Het gekke is dat het uitbrengen van deze aanvankelijk dure set (ik begrijp bijna ? 500,-- ) opvallend geruisloos geschiedde. Werden ze alleen in België op de markt gebracht? in Nederland heb ik er geen woord over gelezen, of het moest zijn dat ook ik heb zitten suffen. Ook uit Duitsland kwamen geen signalen. Bij Hünerbein in Aken heb ik de set ook nooit ontdekt alhoewel die firma een uitgebreide Belgische klandizie heeft.

Maar goed, al lang genoeg gezeurd. Nu gaat het erom de locomotieven het onberispelijk over de baan rijden aan te leren. Ik noemde al de slepers dieper te plaatsen (maar dan  het risico te lopen dat dit tot kortsluiting tussen de rijstroom van de sleper en de massa van de draaistellen kan leiden). Dat moet ik gewoon uitzoeken. Een tweede (aantrekkelijker) optie is de sleper geheel van onder de loc weg te halen en via een elektrisch geleidende koppeling zoals die van Viessmann de rijstroom van een aan de loc gekoppeld rijtuig met sleper te halen. Een  "Geisterwagen" dus. Wellicht dat ik ondanks de aanhanger met sleper,  de sleper onder de loc tóch laat zitten, zodat als het even nodig is ook de loc alléén kan rangeren of iets dergelijks. De tweede "pool" van de Viessmann-koppeling gebruik ik dan eventueel voor doorgeleiding van de massa van de loc naar de wielen van de aanhanger. Wordt tijdens de rit de loc vanwege zijn aanwezige sleper dan eventjes op wissels opgetild dan blijft de massaverbinding via de wielen van de aanhanger toch gehandhaafd. Wel even opletten dat in dat geval beide locs NIET met hun stroomgeleidende koppelingen aan elkaar worden gekoppeld om zo de karakteristieke configuratie van twee 23én met alle vier de pantografen op voor een lange goederentrein op de baan in te zetten. Dat zou zondermeer tot kortsluiting via de Viessmann koppelingen zou leiden.

Kortom, er is werk aan de winkel.

Hartelijk gegroet,

Rob

P.S. Even terzijde: ik kon op een Frans beursje voor werkelijk "een prikkie" een rood Brekina motorwagentje voor wisselstroom te pakken krijgen (omdat het volgens de verkoper niet goed reed, bovendien heeft men in Frankrijk nauwelijks interesse in wisselstroom modellen met slepers) . Nou de gekozen oplossing van die twee kleine (fragiele) slepertjes onder de asjes van het voertuigje lijdt aan hetzelfde probleem: de slepertjes kunnen niet voldoende de hoogte in op puntcontact wissels. Hier lijkt het alternatief de slepertjes geheel te verwijderen en ook hier de stroom vanuit de sleper van een aanhangend goederenwagentje te halen. In het écht werd door die motorwagentjes op de zijlijntjes ook wel een enkel goederenwagentje op sleeptouw genomen.

R.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op donderdag 08 november 2012, 22:39:47

P.S. Even terzijde: ik kon op een Frans beursje voor werkelijk "een prikkie" een rood Brekina motorwagentje voor wisselstroom te pakken krijgen (omdat het volgens de verkoper niet goed reed, bovendien heeft men in Frankrijk nauwelijks interesse in wisselstroom modellen met slepers) . Nou de gekozen oplossing van die twee kleine (fragiele) slepertjes onder de asjes van het voertuigje lijdt aan hetzelfde probleem: de slepertjes kunnen niet voldoende de hoogte in op puntcontact wissels. Hier lijkt het alternatief de slepertjes geheel te verwijderen en ook hier de stroom vanuit de sleper van een aanhangend goederenwagentje te halen. In het écht werd door die motorwagentjes op de zijlijntjes ook wel een enkel goederenwagentje op sleeptouw genomen.


Rob,

Afgelopen jaar een Brekina Man Schienenbus onder handen gehad i.v.m. het probleem wat jij schetst. Ik stuitte al snel op de publicatie in onderstaande link van meneer Brekina zelf:

http://www.brekina.de/de/service/technische-hinweise/man-schienenbus-ac.html

Uiteindelijk gekozen de stroomafname via een bijwagen te verzorgen.

Over de Marklin lok's: wellicht kun je uit de voeten met een fluistersleper van Roco.

Gr, Ben.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Rob,

Dit is zeer eigenaardig.
Ik heb dezelfde set en bij mij heb ik +- 2 mm spel tussen de bovenkant van de sleper en het kunststof onderstel.
Dit als de lok op de wissel stil staat.
Ik heb dit zonet nagezien voor zowel de nieuwe K rail wissels en ook op een C rail wissel.
Heb jij dat bij beide loks van de set ?
Ik heb het ook bij andere kleurvarianten van de loks bij mij nagezien en ik heb overal dezelfde constructie voor de sleper.
Kun je eens een foto maken en hier op de site zetten.

Mvg

Olivier
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hmm..

Vreemd.
Ik heb ook deze set, maar ligt te slapen in doos, bij zijn broertjes en zusjes.
Koste mij indertijd 425,= bij Olearts. (niet leuk om te horen dat een 2-delige set van de hand is gegaan voor 135. lijkt mij sterk.
En mocht dit wel zo zijn, dan zou het ook een B-keuze kunnen zijn, met geperforeerd driehoekje in de verpakking. (en op de onderzijde van de lok ingekrast in het frame)

Ik zal eens kijken of ik verschillen zie.

Gr. Mars
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ik heb op die beurs ook zo'n loc gekocht.
Ik werk met k rails maar ondervind geen probleem.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Spoorman op vrijdag 09 november 2012, 06:22:01
Uiteindelijk gekozen de stroomafname via een bijwagen te verzorgen.

Over de Marklin lok's: wellicht kun je uit de voeten met een fluistersleper van Roco.

Hallo Ben,

De oplossing om aan het Brekina motorwagentje een "Geisterwagen" voorzien van een "doodgewone" Märklinsleper te koppelen en die sleper dan te verbinden met het draadje in het motorwagentje waarmee de rijstroom naar de motor wordt geleid zie ik ook als enige goedwerkende oplossing. De oorspronkelijke Brekina slepertjes verwijder ik dan volledig. De eisen die mijn grote baan aan het materieel stelt (je kent de foto's) zijn strikt om geen gezanik te krijgen.  Ik heb in meerdere (lees: vele) "moeilijke situaties" (met name bij van oorsprong 2-rail locs) de noodgreep van een "Geisterwagen" uitgevoerd, en in principe heb je dan geen problemen meer. Wél is het zo dat kleine aanhangwagentjes vanwege hun relatief geringe gewicht dan verzwaard moeten worden omdat anders de kans groot is dat de sleper bij het passeren van hogere puntcontacten het gehele wagentje optilt en dat is zeer ongewenst vanwege het risico van ontsporen met name op de puntstukken. Daarom ben ik benieuwd of de aangekondigde 2-assige Märklin goederenwagentjes met ingebouwde sluitlichten zondermeer probleemloos hogere puntcontacten passeren. Dat ga ik eerst uitproberen, zo niet dan zal ik - als dat kan - teruggrijpen op het paardenmiddel door een flink aantal kleinere moeren in het wagentje te kieperen totdat het zwaar genoeg is om niet door de sleper opgetild te worden. Net zo dus als vroeger de kruidenier een zakje suiker afwoog; een beetje meer of een beetje minder net zolang tot het vereiste gewicht is gevonden.  :)

Of het mogelijk is om "fluisterslepers"  onder de Belgische reeks 23 aan te brengen is voor mij nog wel een vraag vanwege het feit dat die fluisterslepers nogal "dik" zijn juist waar elke tiende millimeter te veel telt. Proberen zal ik het wel, uiteraard. Niets is prettiger dan dat een loc onafhankelijk is van een "Geisterwagen", iets dat ik van een Märklin produkt eigenlijk bij voorbaat verwacht. Niet altijd dus naar thans blijkt.

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 09 november 2012, 11:42:02

bij mij heb ik +- 2 mm spel tussen de bovenkant van de sleper en het kunststof onderstel.
Dit als de lok op de wissel stil staat. Heb jij dat bij beide loks van de set ?
Ik heb het ook bij andere kleurvarianten van de loks bij mij nagezien en ik heb overal dezelfde constructie voor de sleper.
Kun je eens een foto maken en hier op de site zetten.

Hallo Olivier,

Vooral eerst gelukgewenst met jouw probleemloze set. Overigens een klein vraagje: heb je de beide locomotieven ook op je baan wat langer over wissels ( en eventuele schakelrails) laten rijden?

Bij mij lijden beide loc's aan het euvel.

V.w.b. de gevraagde foto's, daar zal ik hopelijk zo spoedig mogelijk nader op terugkomen. Je hoort dus nog van me, ik zal er dan namelijk ook foto's bijvoegen van de oudere kleurvarianten van de reeks 23. Die andere locs moet ik dan nog wel even opsporen, ze staan "ergens" op de vele opstelsporen.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: loc1200 op vrijdag 09 november 2012, 14:00:13
Ik heb ook deze set. Koste mij indertijd 425,= bij Olearts. (niet leuk om te horen dat een 2-delige set van de hand is gegaan voor 135. lijkt mij sterk.
En mocht dit wel zo zijn, dan zou het ook een B-keuze kunnen zijn.

Hallo Mars,

Wellicht een schrale troost voor jou: de set ging van de hand voor ? 139,--  :? Er lag een stapel van zeker tien van die dozen. Geen enkele indicatie van B-keuze modellen.

Moet ik veronderstellen dat je de locs nog niet op je baan hebt uitgeprobeerd ? Zo ja, dan zou ik het tóch maar eens doen. Niet om daarmee je plezier eventueel nog meer te vergallen (het is voor jou al beroerd genoeg dat je de volle mep hebt betaald) maar om op dit forum later te kunnen lezen hoe het probleem (als jij ook tot de gedupeerden behoort) uiteindelijk is opgelost.

Sterkte toegwenst,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Ludwig op vrijdag 09 november 2012, 21:58:02
Ik heb op die beurs ook zo'n loc gekocht.

Dag Ludwig,

Je schrijft dat je één loc hebt gekocht. Dat zou kunnen betekenen dat jouw loc uit een andere productieserie komt. Is het inderdaad de blauwe versie met gele strepen rondom de koppen? En met welk serienummer op de kap?  En welk catalogusnummer staat op de doos? In  de aangeboden set 37239 zaten overigens twee van die locs met serienummers 2348 resp 2303 op de kappen.

We horen nog wel van jou!

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Rob,


Nieuwe lok heeft minimaal 2 jaar garantie. Dus opsturen naar Märklin in Göppingen met een begeleidend schrijven (indien je het niet kan regelen via de verkoper...).
Indien M. vaststelt dat je gelijk hebt, zet M. service daar een ander draaistel met sleper onder. Dit onderdeel ligt vast nog op de plank...


Willy
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hoi Rob, morgen ben ik weer thuis en bekijk het dan voor je. ;)
Ik zal trachten een foto van de onderkant te nemen. ( als ik tijd heb  :?)
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Rob,

Ik heb beide loks laten rijden.
Ik heb U ook verteld dat al mijn andere type loks van dit model dezelfde constructie hebben voor de sleper.
Deze rijden al jaren zonder problemen.
Ofwel zit bij U de sleperplaatje niet goed op zijn plaats ofwel heb je een maandag morgen model gekocht.
Een foto zou waarschijnlijk veel duidelijkheid brengen

Mvg

Olivier
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Olivier,

Hier dan de opnamen van de slepers zowel onder een oudere reeks 23 en de nieuwe , "zo uit de  doos".

Vooraf enkele opmerkingen:

a) Ik schaam me dood dat op de foto van het oudere model een paar plukken stof op de wielen zichtbaar zijn. Dat hóórt eenvoudig niet. Schande! Ik kon die plukken overigens achteraf zó wegblazen...;

b) Je ziet bij de nieuwe locomotief een sleper met een schroefgat. Daar zat een sleper zonder dat gat, maar die heb ik - al onderzoekende wat er aan de hand was - even verwisseld. Dat gaat heel gemakkelijk door de lipjes van de sleperveer een klein beetje uit te buigen zodat de veer loskomt van het plaatje waarop hij zit bevestigd. De organieke sleper kan er later gewoon weer op.

Maar nu:

Hoe ik ook tuur, ik zie geen enkel verschil tussen de positie van de  sleper op het oudere model in vergelijking met de nieuwe loc. Het enige zou kunnen zijn dat de totale "dikte"  van het gehele draaistel van het nieuwe model (gerekend van de onderzijde van het loc-chassis) een fractie groter is als de "dikte" van het oudere draaistel. Dat zou kunnen inhouden dat de onderzijde van de sleperhouder van de nieuwe loc ten opzichte van de loopvlakken van de wielen nét iets dieper naar onderen steekt waardoor de noodzakelijke ruimte voor de sleper om over hogere puntcontacten te glijden onvoldoende is. Het kan een verschil van een milimeter zijn om de ellende te veroorzaken.

Het lijdt geen twijfel dat de aangeklipte sleperhouders op beide foto's exact aansluiten op de rest van de draaistellen.

Kortom, ik zoek verder hoe dit probleem op te lossen. Ik denk dat ik eerst begin om het plaatje waar de sleper op bevestigd is maar eens helemaal weg te laten, dat scheelt denk ik 2 mm (dat is voldoende). De sleper soldeer ik dan vast op het kleine vierkante messing plaatje in het draaistel dat zichtbaar wordt als je de sleperhouder verwijdert. Dat is nog niet zó eenvoudig omdat de basis van de sleperveer als deze exact onderop het draaistel is gepositioneerd het  vierkantje vlakje (waarlangs de baantroom wordt geleid!) bedekt, en dan kan solderen zonder dat de kunststof omgeving van het messingplaatje gaat smelten een riskante opgave zijn. Daarna zal ik "voor de stevigte" de rest van de basis van de sleperveer dan wel moeten vastplakken met een beetje kit.

Wat denken de "soldeerspecialisten" van die methode van aanpak? Wat betreft vastplakken van fosforbrons op kunststof d.m.v. kit heb ik inmiddels voldoende positieve ervaring opgedaan.

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ik heb dit model zelf niet, maar vind hem wel steeds mooier worden.
Een klein vergelijkend onderzoekje aan de hand van explosietekeningen en onderdeel nummers.
De loknummers hieronder hebben allemaal dezelfde draaistel imitatie met onderdeel nummer 211973, met kliksleper.
33/37231
33/37232
37233
37236
37237
37238
37239
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Het komt erop neer dat je het goed checkt..
want 0,1 mm maakt al een verschil
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Nou Rob,

Volgens mij wordt het tijd voor een bril.
Het sleepcontact van je bovenste lok, is direct na de bevestigings-lippen omhoog gebogen, en loopt daarna weer terug.
Dit is met een tangetje oid gedaan, en niet origineel.
Hierdoor kan het sleepcontact niet geheel terug komen, waardoor het draaistel ietsje omhoog zou kunnen komen.

Bij de andere lok is het nog zoals het door Märklin bedoeld is.
Dus geen constructiefout, maar een stukje huis-vlijt, zonder verdere kennis van zaken...

Verder, de aanbieding waardoor jij voor 1/3 van de prijs aan deze loks kon komen, is tot stand gekomen door een "bedrijfs"-ongevalletje, waardoor een kleine hoeveelheid niet meer geschikt was voor normale verkoop. Hierdoor heeft de verzekering van betreffende firma een deel van de schade vergoed, en zijn de loks tegen sterk gereduceerde prijs éénmalig op een stand aangeboden geweest.

M.v.g. Marcel
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ter vergelijking, mijn beide loks hebben de "knik" in de sleper niet
Grtn
Tom
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Is het makkelijk om de sleper als test even van het ene model onder het andere model te proberen? Kijken of het probleem mee verhuist met de sleper?
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 november 2012, 19:14:59

Volgens mij wordt het tijd voor een bril.

Dag Marcel,

Dat van die bril zou best wel eens kunnen kloppen! Ik heb mijn leesbrilletje al dertig jaar. Ik heb wel eens sterkere glazen geprobeerd, maar dan moet je zo precies focussen dat je het algehele overzicht bij kleine prutswerkjes en bij het lezen van de krant verliest. De "oude Heer" sukkelt voorshands dus maar verder, met het risico dat je af en toe het advies krijgt "daar toch maar eens wat aan te doen". Mét mijn opticien (die mijn brilletje af en toe grondig reinigt ) denk ik dat je best eens gelijk zult kunnen hebben.....  :P


Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 november 2012, 19:14:59


Het sleepcontact van je bovenste lok, is direct na de bevestigings-lippen omhoog gebogen, en loopt daarna weer terug.
Dit is met een tangetje oid gedaan, en niet origineel.
Hierdoor kan het sleepcontact niet geheel terug komen, waardoor het draaistel ietsje omhoog zou kunnen komen.

Deze opmerking kan ik niet helemaal vatten. Moet ik eruit lezen dat de verlengden van de fosforbronzen grondplaat van de veer ( dat wil zeggen de versmalde delen van de veer die naar de sleperuiteinden leiden) met een tangetje iets zijn verbogen, waardoor het sleepcontact nét niet voldoende kan worden ingedrukt bij het passeren van hogere puntcontacten en de loc dus wordt opgedrukt.  Wat ten onrechte gebogen is kan ook weer recht gemaakt worden. Het is wellicht de juiste tip. Ik ga het zeker grondig na.

Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 november 2012, 19:14:59


Bij de andere lok is het nog zoals het door Märklin bedoeld is.
Dus geen constructiefout, maar een stukje huis-vlijt, zonder verdere kennis van zaken...

Toch zie ik daar aan één zijde van de fosforbronzen grondplaat nét zo'n verbuiginkje, maar die loc loopt feilloos. Toch vind ik hier dat sprake is van een onbegrijpelijke constructiefout zeker in de jarenlange traditie van Märklin die locomotieven maakt die zonder problemen ook stevig door minder geoefende handen kunnen worden aangepakt. Als een ten onrechte verbogen sleperveer de oorzaak kan zijn van het euvel dan zijn de marges wel erg klein geworden. 

Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 november 2012, 19:14:59

Verder, de aanbieding waardoor jij voor 1/3 van de prijs aan deze loks kon komen, is tot stand gekomen door een "bedrijfs"-ongevalletje, waardoor een kleine hoeveelheid niet meer geschikt was voor normale verkoop.

Een interessante mededeling. Ik vermoedde al vanaf het begin dat er met dit zeer voordelige aanbod "iets aan de hand" was. Wat het ongevalletje is geweest blijft voor mij wel een vraag. De verpakkingsdoos was puntgaaf, de dozen waar de locomotieven in verpakt zaten óók! Ook de locs zelf vertoonden niet het geringste spoor van een "bedrijfs"ongevalletje. Het enige wat me opviel was dat de doorzichtige hoezen waarmee de locomotieven in hun specifieke klemverpakking opgesloten zitten met geen mogelijkheid konden worden verwijderd. Het leek wel of ze met een heet voorwerp door versmelting waren vastgelast. Ik heb die hoezen dan ook moeten losknippen!

Zonder dat ik ook maar iets aan de nieuwe locs had "geprutst" zijn deze - rechtstreeks uit de dozen - op mijn baan terecht gekomen, en vertoonden toen beiden hetzelfde rijgedrag met ongewenste stops op wissels en schakelrails. Daarna ben ik uiteraard op zoek gegaan naar de oorzaak van het slechte rijgedrag. Ik heb daarbij inderdaad ook met een klein tangetje aan de sleperveren "gezeten" en -zoals ik al schreef - de slepers zelfs verwisseld voor spliksplinternieuwe om te zien of dat hielp.  Of die werkwijze - gezien mijn andere perfect rijdende  200 locs waarvan de oudsten door mij al zestig jaar(!) zélf worden onderhouden - als "huisvlijt" moet worden gekwalificeerd wil ik - zoals men dat in politiek jargon uitdrukt - niet bevestigen noch ontkennen. 

Ik dank je hartelijk voor je grondige analyse van het probleem met de locomotieven als ook voor je inschatting van de kwaliteit van mijn ogen waar ik gelukkig - gericht op de toekomst - nog steeds mijlen ver mee kan zien!

Gegroet, en je hoort nog van mij.

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 10 november 2012, 19:50:16
Is het makkelijk om de sleper als test even van het ene model onder het andere model te proberen? Kijken of het probleem mee verhuist met de sleper?

Ja Johan, dat zal ik zeker ook nagaan

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: reeves op zaterdag 10 november 2012, 19:39:15
Ter vergelijking, mijn beide loks hebben de "knik" in de sleper nier

Dag Tom,

Als ik in jouw bericht de "r" in nier vervang door een - op het toetsenbord naastgelegen - "t" geef jij een bevestiging van mijn uitleg inzake de opmerkingen van Marcel hierboven dat kaarsrechte veren die naar de uiteinden van de sleper leiden hopelijk de problemen oplossen.

Mijn verslag van de ervaringen bij het goed rijdbaar maken van mijn beide locs van de reeks 23 zet ik uiteraard voort!

Dank voor de foto.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,

controleer tevens de wielafstand, klopt deze niet heb je de kans dat wielen wegzakken op een wissel, je loc zakt als het ware omlaag en zal tevens gevoelig zijn voor ontsporen op wissels.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: wissels op zaterdag 10 november 2012, 23:41:44
controleer tevens de wielafstand,

Dag Walter,

Ik had daar inderdaad nog niet aan gedacht. Dat kwam ook wel omdat het verschijnsel van het (kort) inhouden en soms zelfs stoppen op hogere puntcontacten van K-wissels  zich ook voordeed bij de tientallen schakelrails op mijn baan. Maar de schuifmaat ligt gereed, morgen ga ik het meteen na: 14 millimeter en geen streep méér of minder!

In ieder geval bedankt voor de tip.

Gegroet,

Rob

P.S. De hoop gloort bij mij dat ik - mede dankzij de gewaardeerde adviezen van mede-forumisten - de oorzaak van het verschijnsel dat aanleiding gaf tot dit draadje nu wel begin te onderkennen. Nu nog de daad bij het woord voegen!

R.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: rovanko op zaterdag 10 november 2012, 23:12:36
Citaat van: reeves op zaterdag 10 november 2012, 19:39:15
Ter vergelijking, mijn beide loks hebben de "knik" in de sleper nier

Dag Tom,

Als ik in jouw bericht de "r" in nier vervang door een - op het toetsenbord naastgelegen - "t" geef jij een bevestiging van mijn uitleg inzake de opmerkingen van Marcel hierboven dat kaarsrechte veren die naar de uiteinden van de sleper leiden hopelijk de problemen oplossen.

Mijn verslag van de ervaringen bij het goed rijdbaar maken van mijn beide locs van de reeks 23 zet ik uiteraard voort!

Dank voor de foto.

Gegroet,

Rob

klopt  ;)

wie weet trouwens meer over het bedrijfsongevalletje, ben benieuwd naar het verhaal hierachter

Grtn
Tom
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hoi,
over die wielafstand:
het mag 14,1 tot 14,3 mm zijn, hoor! ;)
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Dat zijn twee-rail maten Wim, voor Marklin geld 14 mm flensafstand.

Mvg, Johan
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hoi,
nee, dat is de tolerantie !

Pak gewoon 'ns een nieuwe lok en meet de wiel/flensafstand:
grote kans dat-ie 14,1 of 14,2 is...
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Wim,

voor 3 rail banen is de wielafstand tussen de 13,8 en 14 mm.

voor 2 rail banen is de wielafstand 14.3 mm.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Een bedrijfsongeval,......manman wat een onzin.
Aan deze locomotieven is echt niets mis.
En als het dan toch een bedrijfsongeval is,....wel dan mogen er nog van die ongelukken nog gebeuren van mij. :D
Vooral met N.M.B.S materiaal dan..... :P
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo allemaal,

Mijn zoektocht naar de problemen met mijn beide NMBS locs van Märklin heeft vanmiddag een rare ervaring opgeleverd. Eerst heb ik bij een van de locs een spliksplinternieuwe originele organieke märklinsleper aangebracht. De resultaten waren gelijk: op wissels maar ook op de schakelrails hokte de loc nog steeds. Daarop heb ik de nieuwe sleper tijdelijk weer verwijderd en in plaats daarvan de rijstroom (wisselstroom) naar de loc toegevoerd via een sleper die onder een aangekoppelde vierasser was aangebracht. Daardoor wist ik zeker dat de loc niet zou hokken (en opgetild worden) vanwege te weinig ruimte voor de originele sleper onder de loc. In die configuratie heb ik de loc mijn baan opgestuurd. Het bleek dat ook toen de loc met name op iedere schakelrail nog steeds hokte! Het zou erop kunnen duiden dat zodra schakelrails (alle van het K-rails type) worden geactiveerd en de retourstroom van de aangesloten wisselstroomrelais dus naar de rails terugvloeit  de digitale apparatuur in de loc kort wordt ontregeld waardoor deze "eventjes inhoudt" . Ik zou niet weten wat anders de oorzaak van het verschijnsel is.

Ik heb nu maar besloten de gehele digitale apparatuur uit de locs te laten verwijderen. Zelf kan ik (afgezien van draadjes lossolderen) dat niet bij gebrek aan deskundige kennis van de digitale techniek. Het liefst krijg ik daardoor weer doodgewone analoge locs tot mijn beschikking. Die doen het probleemloos op mijn baan. In de motoren zit nu af-fabriek een permanentmagneet, dus die zal denk ik ook maar weer vervangen door een electromagnetische magneet. Alzo omgebouwd naar een oerzekere analoge loc kan een eenvoudige Uhlenbrock 75 000 voortaan zorgen voor rijrichting verandering en wisseling van de (LED)frontlichten naar gelang de rijrichting. Bovendien rijden de locs met dat Uhlenbrock "decodertje" een stuk soepeler.

De gehele geluidsinstallatie moet er ook maar uit, die gebruik ik toch niet.

Ja ja, je maakt wat mee als je geconfronteerd wordt met modern (in principe voor digitale banen bedoeld) materieel. Enfin ook uit dit forum blijkt bijna constant dat met al die digitale techniek het "speelgenot" aardig kan worden gefrustreerd.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gegroet,

Rob
       
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Beste Rob,

Dus blijkbaar wordt de sleper niet naar boven geduwd.
Heb je de loks ook laten kruipen over een wissel of schakelrail ?
Als je de loks met de hand over een wissel duwt gaan de wielen dan van de rails ?
Als U antwoorden neen zijn op deze vragen heb je blijkbaar het antwoord gevonden op U probleem en hebben de problemen niets
te maken met de sleper van U loks.
Hoe ons aub op de hoogte.

Mvg

Olivier
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ben ook benieuwd naar het euvel van de loks
Grtn
Tom
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,

Hoe meer ik je reacties lees over deze locs hoe minder ik er zelf van begrijp.

We praten over een 2 tal locs, beide met Mfx decoder met geluid?

Zou het een fx loc zijn, dan zou ik denken aan Alzheimer van de decoder, namelijk bij slechte stroomafname valt de loc stil, omdat hij niet meer weet welk commando hij moet opvolgen. Evt. decoder vervangen door een Esu decoder is dan de oplossing.

Je kan ook de massa controleren tijdens het rijden, neem een oudere wagon met stalen onderstel, en koppel de massa door naar de bruine? massa draad van de decoder. Je hebt zo de volledige stroomafname gecontroleerd. Denk dan ook is aan een massakabel vanaf het draaistel naar het massapunt van de decoder. Hetzelfde heeft bij mij tot goede resultaten geleid met slecht rijdende NS1100 van Marklin.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Hallo Rob,
Even voor mijn beeld: als de lok over de verhoogde puco's en puntstukken van de wissels rijdt, of over de contactrail, komen dan de wielen omhoog? Of lijkt er een stroomonderbreking op dat moment? Met "hokken" bedoel je dat hij even stopt?
Zit de bronsveer van de sleper muurvast in het voetstuk? Wellicht dat bij het inveren er een contactmoment is tussen de sleper en de massa (via het draaistel, de assen) of wordt het koperen contactplaatje bewogen en komt tegen de massa van het draaistel? Is daarvan de isolatie nog goed? Is er wellicht contact in het gaatje door het chassis of draaistel en het sleperdraadje? Een slechte fabriekssoldering en 1 los adertje van de draad is al genoeg... Een korte sluiting in de decoder doet hem stoppen en start dan weer op, dus even staat-ie stil. (heb dit vandaag zelf nog ervaren.... :D)
Dit kan ook door een draadbreuk in de sleperdraad.

Vooralsnog denk ik niet aan een ontwerpfout, maar meer aan een fabricage- of montagefout.

Kan je loc niet op een proefopstelling zetten waarbij je de sleper met de hand omhoog kan drukken of anders bewegen?

Zomaar wat suggesties... Succes!
Enne: slopen kan altijd nog!

mvg.
Willem E.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Olivier77 op zondag 11 november 2012, 22:46:42
Dus blijkbaar wordt de sleper niet naar boven geduwd.
Hoe ons aub op de hoogte.

Dag Olivier,

Dank voor je meedenken over de problematiek.

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het erop dat de oorzaak wellicht een electrotechnische oorzaak heeft. Zeker is nu dat het niet aan de sleper alleen ligt omdat deze bij een van de proefnemingen NIET onder loc zat maar onder een aanhangende vierasser. Met slepers onder vierassers aanbrengen heb ik heel veel ervaring omdat ik een groot aantal rijtuigen en wagens eigenhandig van sluitlichten heb voorzien die steeds via een sleper onder de wagen worden gevoed. Ook het plaatsen van slepers onder een aan de loc gekoppelde wagen in plaats van onder de loc zelf komt bij mij heel veel voor als het bij van oorsprong gelijkstroomlocomotieven niet mogelijk blijkt daar een sleper onder aan te brengen.  Daarbij is nog nooit iets misgelopen.

Inmiddels ben ik nog een beetje verder met mijn naspeuringen gekomen. Ik heb de indruk dat des te meer relais via een schakelrail worden geactiveerd des te opvallender het verschijnsel is. Aangezien het analoge blokseinsysteem op mijn baan met behulp van zo'n vierhonderd relais wordt geregeld komt het herhaaldelijk voor dat bij het passeren van een sein meerdere wisselstroomrelais door de naast het sein liggende schakelrails tegelijkertijd worden geactiveerd. Uiteraard zijn al die relais onafhankelijk van de baanstroom met wisselstroom gevoed, maar de retourstromen gaan allemaal via de schakelrails naar de gemeenschappelijke massa van de baan (de rails dus). Het systeem werkt nu al ruim vijftien jaar en heeft nog nooit tot een probleem geleid.

Overigens zij opgemerkt dat af en toe de locs in kwestie bij de proefnemingen soms ineens ook ergens op de baan inhouden maar bij de volgende ronde dan weer niet maar wel ergens anders. Aangezien alle andere locomotieven (en dat zijn er nogal wat) op diezelfde plekken nog nooit dat verschijnsel hebben vertoond is het vermoeden dat hier en daar het contact van de sleper en/of de wielen van de loc verloren gaat niet erg aannemelijk want dan zou dat elke keer op dezelfde plek het geval (kunnen) zijn. 

Het spreekt vanzelf dat ik mijn ervaringen hier op het forum meld, daar is - naar mijn opvatting - het forum mede voor bedoeld: alle collega's kunnen zo meelezen en er hun eventuele gevolgtrekkingen uit maken. Zo helpen we elkaar!

Jij en de anderen krijgen een nauwkeurig verslag.

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: wissels op zondag 11 november 2012, 23:23:13


Hoe meer ik je reacties lees over deze locs hoe minder ik er zelf van begrijp.
We praten over een 2 tal locs, beide met Mfx decoder met geluid?

Inderdaad Walter

Citaat van: wissels op zondag 11 november 2012, 23:23:13

Zou het een fx loc zijn, dan zou ik denken aan Alzheimer van de decoder, namelijk bij slechte stroomafname valt de loc stil, omdat hij niet meer weet welk commando hij moet opvolgen. Evt. decoder vervangen door een Esu decoder is dan de oplossing.

Het "vervelende" is dat mijn baan en ook de locomotieven geheel analoog functioneren. Toen hij aangelegd werd was de digitalisering nog in de kinderschoenen. Bovendien is de baan "nogal groot" en vele locomotieven zijn nog uit de tijd dat die uitsluitend analoog waren. Ombouwen naar digitaal is theoretisch denk ik wel mogelijk, maar de "jack pot" heb ik nog nooit bij de Staatsloterij getrokken, en dat lijkt me een financiële voorwaarde...[/quote]

Citaat van: wissels op zondag 11 november 2012, 23:23:13

Je kan ook de massa controleren tijdens het rijden, neem een oudere wagon met stalen onderstel, en koppel de massa door naar de bruine? massa draad van de decoder. Je hebt zo de volledige stroomafname gecontroleerd. Denk dan ook is aan een massakabel vanaf het draaistel naar het massapunt van de decoder. Hetzelfde heeft bij mij tot goede resultaten geleid met slecht rijdende NS1100 van Marklin.

Oei nu wordt het lastig. Zoals ik al schreef heb ik me nooit verdiept in decoders en digitale schakelingen. Uiteraard weet ik het massa-draadje (of in ieder geval de massaverbinding naar de draaistellen) wel te vinden. Ik zou het dus wel eens kunnen proberen jouw voorstel te volgen, maar diep in mijn hart denk ik erover om die hele santekraam uit de loc te verwijderen omdat ik nu eenmaal min of meer gehouden ben om de baan geheel analoog te houden.

Hartelijk dank voor je adviezen,

Gegroet,

Rob
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239


Dag Willem,

Ik zal je vragen stuk voor stuk beantwoorden:

Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42

als de lok over de verhoogde puco's en puntstukken van de wissels rijdt, of over de contactrail, komen dan de wielen omhoog? Of lijkt er een stroomonderbreking op dat moment? Met "hokken" bedoel je dat hij even stopt?

Het opgetild worden van de locomotieven met de inhaerente stroomonderbreking was ook mijn eerste gedachte. Inmiddels had ik een sleper losgeklipt en via een draadje naar een sleper onder een aangekoppelde wagen de rijstroom voor de locomotief binnengehaald. Daarmee was het risico van optillen van de loc vermeden. Maar het veranderde niets aan de toestand; het "hokken"(dus dat even stoppen) deed zich met de onafhankelijke sleper in het volgrijtuig nog steeds voor! Ik neig  sindsdien naar het vermoeden van een digitale reactie op impulsen van buiten. Zeker daarvan ben ik nog niet omdat het fenomeen zich at random ook wel elders op de baan voordoet waar geen sprake is van wissels en schakelrails.

Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42
   
Zit de bronsveer van de sleper muurvast in het voetstuk?

Nou en of!


Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42

Wellicht dat bij het inveren er een contactmoment is tussen de sleper en de massa (via het draaistel, de assen) of wordt het koperen contactplaatje bewogen en komt tegen de massa van het draaistel? Is daarvan de isolatie nog goed? Is er wellicht contact in het gaatje door het chassis of draaistel en het sleperdraadje? Een slechte fabriekssoldering en 1 los adertje van de draad is al genoeg... Een korte sluiting in de decoder doet hem stoppen en start dan weer op, dus even staat-ie stil. (heb dit vandaag zelf nog ervaren.... :D)
Dit kan ook door een draadbreuk in de sleperdraad.

Ik heb natuurlijk de verbindingen (al draaiend aan draaistellen en drukkend op het vierkante messing plaatje waar de rode stroomdraad aan is bevestigd en wat niet al)  op alle mogelijke en onmogelijke plekken doorgemeten en kon nergens vaststellen dat de stroom daarbij ergens werd onderbroken of gefrustreerd. Het verschijnsel doet zich hoofdzakelijk voor bij wissels en schakelrails. In zo'n geval denk ik onmiddelijk aan het niet goed functioneren van de sleper of een slecht contact tussen het draaistel en de opgeklipste sleper.

Terzijde zij opgemerkt dat ik de constructie van het draaistel met de sleper nu niet bepaald erg "zeker"vind. Met name het contact tussen de twee omgebogen stripjes van de sleper met het vierkante messing plaatje dat de rijstroom moet doorgeleiden vind ik maar zo zo. Waarom niet de sleper met een schroef vastgezet op een groter contactvlak zoals vroeger? Ook vraag ik me af of de wielen niet wat serieuzer in het draaistel konden worden gelagerd.

Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42

Vooralsnog denk ik niet aan een ontwerpfout, maar meer aan een fabricage- of montagefout.

Dat sluit ik ook niet geheel uit, maar juist die laatste twee risico's wil ik zoveel mogelijk uitbannen door alles in de loc dat er voor mij niet toe doet en waarvan ik niet met mijn eigen ogen kan waarnemen of het goed functioneert eruit te kieperen. Mijn adagium is veelal "wat er niet is kan ook niet kapot". Volkswagen had indertijd voor zijn luchtgekoelde motor dat argument nog veel plastischer verwoord: "Lucht bevriest niet en kan niet koken"!

Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42

Kan je loc niet op een proefopstelling zetten waarbij je de sleper met de hand omhoog kan drukken of anders bewegen?

Nou reken maar dat ik daar al over heb zitten peinzen!

Citaat van: Willem E op zondag 11 november 2012, 23:38:42

Enne: slopen kan altijd nog!

Dat nooit, ik ben veel te blij met deze locomotieven alleen wil ik wel dat ze vlekkeloos functioneren, en voor mij wil dat zeggen zo analoog mogelijk!

Willem bedankt voor je adviezen!

Gegroet,

Rob
[/quote]
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Dit vormt voor mij een leerzaam draadje. Ik heb b.v. nooit geweten dat zo'n klein hoogteverschil in puko's al grote problemen kan geven, en ik heb in het verleden heel wat uitgehaald met 2-rail wissels op m'n 3-rail baan. Nooit problemen gehad. Maar ik heb dan ook geen digitale locs.

1. Wetende dat je ook glasschakelaars in je baan hebt, je test dit alles nog zonder magneet onder de loc?

2. Bij schakelrails gebeurt het ook, schrijf je; kun je er eentje in een testbaantje isoleren, en apart voeden (aan- én afvoer)?

3. Waar stopt de loc op de wissel en doet hij dat op dezelfde plaats  met de sleper op de bijwagen?

4. Hoe leg je de wissels om (met marklin aandrijving, servo of iets anders)?

Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Dit vormt voor mij een leerzaam draadje.
Dag Jan,

Ik beschouw jouw bovenstaande opmerking als een compliment gericht tot alle deelnemers aan de discussie.

Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06

Ik heb b.v. nooit geweten dat zo'n klein hoogteverschil in puko's al grote problemen kan geven, en ik heb in het verleden heel wat uitgehaald met 2-rail wissels op m'n 3-rail baan. Nooit problemen gehad. Maar ik heb dan ook geen digitale locs.

Een railsysteem waarop locomotieven rijden die van een sleper zijn voorzien stelt - naast alle andere parameters waaraan dat  railsysteem ook moet voldoen - een heel aparte voorwaarde:  de sleper waardoor de rijstroom vloeit (laten we zeggen "de +") mag nooit onder stroom staande rails (de "- ") raken omdat er dan kortsluiting ontstaat. Het vereist dus dat de puntcontacten in wissels en kruispunten hoger reiken dan de bovenzijde van de rails die de baan van de de puntcontacten kruisen. De sleper die over de puntcontacten glijdt moet dan wel de kans hebben vodoende naar boven - richting onderzijde van de locomotief- te komen. En juist aan die laatste eis voldoet het merendeel van de gelijkstroomlocomotieven niet. Slechts enkele modelspoorfabrikanten houden serieus rekening met van die freaks die in het wisselstroomassortiment een bepaald model missen en dan overgaan tot ombouw van een gelijkstroommodel naar het AC-systeem. De relatief simpele voorwaarde aan de onderzijde van de locomotief zodanige voorzieningen in de gietvormen te treffen dat het glijvlak van de sleper ongehinderd 2 millimeter boven het oppervlak van de rails kan stijgen wordt bijna nooit  gehonoreerd, enkele fabikanten (zoals Jouef )weigeren het eenvoudig. Met die gebiedende eis t.a.v. de slepers wordt nogal eens de hand gelicht of zelfs wel genegeerd  (met name bij de meeste producten die op de Franse en Italiaanse markt worden afgezet). Alleen als het locomotieven en treinstellen betreft die ook in de "wisselstroomlanden"op afzet kunnen rekenen wordt er - meestal maar een beetje - rekening mee gehouden.   



Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06

Wetende dat je ook glasschakelaars in je baan hebt, je test dit alles nog zonder magneet onder de loc?

Ik concludeer dat je inmiddels de beschrijving van mijn baan in het forum hebt gelezen!
De reedschakelaars op mijn baan liggen náást de sporen en dienen uitsluitend om de stoptrajecten vóór de blokseinen ingeval er een geduwde trek/duwtrein komt opdagen  te verlengen zodat de stuurstandwagen nog net voor een stop tonend  sein tot stilstand komt. In feite staat het reed schakelaarnet geheel los van het bloksysteem dat uitsluitend door de schakelrails wordt beheerst.


Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06

Bij schakelrails gebeurt het ook, schrijf je; kun je er eentje in een testbaantje isoleren, en apart voeden (aan- én afvoer)?

Zoals ik schreef gebeurt het alleen bij schakelrails en ook wel op wissels. Vanwege dat stoppen op de wissels (beide locomotieven vertoonden dat verschijnsel )gingen mijn vermoedens in eerste instantie naar niet goed gepositioneerde slepers. Dat lijkt bij nader inzien niet het geval, maar zeker ervan ben ik evenmin.

Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Waar stopt de loc op de wissel en doet hij dat op dezelfde plaats  met de sleper op de bijwagen?

De loc reageert op de positie van de sleper onder de bijwagen. De loc rijdt dus een stukje verder dan de wissels en de schakelrails alvorens  te vertragen of stoppen. Dat pleit voor de veronderstelling dat het het niet aan de constructie van de locs ligt maar eerder aan de digitale inhoud van beide gelijke modellen.

Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Hoe leg je de wissels om (met marklin aandrijving, servo of iets anders)?

Met die verd...de Märklin schakelaars. Op vele punten is het zelfs niet mogelijk andere wisselaandrijvingen te gebruiken. Van de 80 relevante K-wisselschakelaars zijn er minstens 60 in de loop der jaren soms meerdere malen vervangen. Die dingen zijn een ramp en Märklin ziet zich niet in staat dat principieel te verbeteren. Het z.g. "overbruggen" binnen de schakelaars is niet ieders werkje.

Ik ben op jouw vragen wat dieper ingegaan alhoewel ze deels betrekking hebben op andere onderwerpen dan het onderhavige. De moderator vergeve me dat.

Gegroet,

Rob











Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ik vind dat altijd moeilijk: wanneer raak je off topic? En volgens wie?

Als ik dit draadje lees, dan zijn er twee mogelijkheden:
1. de sleper hangt te laag
en/of
2. de digitale logica is niet bestand tegen een analoge (k-rail) baan.

Meerderheid van respondenten zit op spoor 1. Spoor 2 is dus off topic.
Mijn vragen hebben betrekking op spoor 2.

Als de loc stopt voorbij de wissel omdat de bijwagen met sleper stopt op de wissel dan wijst dat op een kortsluiting probleem met de sleper en de wissel, en  niet op digitale of analoge logica. Hooguit: digitale locs reageren sneller op kleine kortsluitinkjes dan analoge.
Die kortsluiting moet er dan zijn tussen wisselonderdelen en sleper, en niet tussen de sleper en het voertuig.

Hoe kortsluiting kan ontstaan tussen sleper en schakelrail begrijp ik niet helemaal.
Als je een schakelrail (b.v. type 2239) bekijkt, dan zit deze verbonden met de spoorstaaf (massa).
Op het moment dat een relais schakelt geldt het zelfde als bij een glasschakelaar: je moet er een condensator van circa 0,1 (mu) F parallel aan zetten om  "vlamboog" te voorkomen, bij wisselstroom of een diode 1407 bij gelijkstroom. Om de stroomstoot van een schakelend relais te voorkomen. (als ik het goed begrijp). Vandaar mijn vraag naar of het mogelijk is om een schakelrail te isoleren voor een test. Ik bedacht: als je de massa afvoert via een aparte draad en niet via de spoorstaaf, gebeurt dit dan ook?





Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ik lees nog steeds mee maar raak de draad kwijt met alle lange verhalen. :)

Is er nu wel of geen sleper probleem aan de twee Belgen. :help:

Probleem 2 heeft het alles te maken met de brakke Marklin decoders in dit type lok's. Ook wel genoemd het Alzheimer effect.

Gr, Ben.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Precies!
Dus Alzheimerschakeling van M* toepassen:
Elko, weerstand en diode

Op de site van HGH staan de waarden.
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Aha, de Alzheimerschakeling moet dus in de lok, niet in de baan!
Re: onbegrijpelijke constructiefout bij locomotieven uit set 37239
Ik ben zo langzamerhand de draad kwijt. Ik heb de set ook. Aanbieding voor ? 360 bij Olaerts. Er zitten Mfx decoders in. Deze hebben volgens mij geen last van Alheimer.