Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Dit vormt voor mij een leerzaam draadje.
Dag Jan,
Ik beschouw jouw bovenstaande opmerking als een compliment gericht tot alle deelnemers aan de discussie.
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Ik heb b.v. nooit geweten dat zo'n klein hoogteverschil in puko's al grote problemen kan geven, en ik heb in het verleden heel wat uitgehaald met 2-rail wissels op m'n 3-rail baan. Nooit problemen gehad. Maar ik heb dan ook geen digitale locs.
Een railsysteem waarop locomotieven rijden die van een sleper zijn voorzien stelt - naast alle andere parameters waaraan dat railsysteem ook moet voldoen - een heel aparte voorwaarde: de sleper waardoor de rijstroom vloeit (laten we zeggen "de +") mag nooit onder stroom staande rails (de "- ") raken omdat er dan kortsluiting ontstaat. Het vereist dus dat de puntcontacten in wissels en kruispunten hoger reiken dan de bovenzijde van de rails die de baan van de de puntcontacten kruisen. De sleper die over de puntcontacten glijdt moet dan wel de kans hebben vodoende naar boven - richting onderzijde van de locomotief- te komen. En juist aan die laatste eis voldoet het merendeel van de gelijkstroomlocomotieven niet. Slechts enkele modelspoorfabrikanten houden serieus rekening met van die
freaks die in het wisselstroomassortiment een bepaald model missen en dan overgaan tot ombouw van een gelijkstroommodel naar het AC-systeem. De relatief simpele voorwaarde aan de onderzijde van de locomotief zodanige voorzieningen in de gietvormen te treffen dat het glijvlak van de sleper ongehinderd
2 millimeter boven het oppervlak van de rails kan stijgen wordt bijna nooit gehonoreerd, enkele fabikanten (zoals Jouef
)weigeren het eenvoudig. Met die
gebiedende eis t.a.v. de slepers wordt nogal eens de hand gelicht of zelfs wel genegeerd (met name bij de meeste producten die op de Franse en Italiaanse markt worden afgezet). Alleen als het locomotieven en treinstellen betreft die ook in de "wisselstroomlanden"op afzet kunnen rekenen wordt er - meestal maar een beetje - rekening mee gehouden.
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Wetende dat je ook glasschakelaars in je baan hebt, je test dit alles nog zonder magneet onder de loc?
Ik concludeer dat je inmiddels de beschrijving van mijn baan in het forum hebt gelezen!
De
reedschakelaars op mijn baan liggen náást de sporen en dienen uitsluitend om de stoptrajecten vóór de blokseinen ingeval er een geduwde trek/duwtrein komt opdagen te verlengen zodat de stuurstandwagen nog net voor een stop tonend sein tot stilstand komt. In feite staat het
reed schakelaarnet geheel los van het bloksysteem dat
uitsluitend door de schakelrails wordt beheerst.
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Bij schakelrails gebeurt het ook, schrijf je; kun je er eentje in een testbaantje isoleren, en apart voeden (aan- én afvoer)?
Zoals ik schreef gebeurt het alleen bij schakelrails en ook wel op wissels. Vanwege dat stoppen op de wissels (
beide locomotieven vertoonden dat verschijnsel )gingen mijn vermoedens in eerste instantie naar niet goed gepositioneerde slepers. Dat
lijkt bij nader inzien niet het geval, maar zeker ervan ben ik evenmin.
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Waar stopt de loc op de wissel en doet hij dat op dezelfde plaats met de sleper op de bijwagen?
De loc reageert op de positie van de sleper onder de bijwagen. De loc rijdt dus een stukje verder dan de wissels en de schakelrails alvorens te vertragen of stoppen. Dat pleit voor de veronderstelling dat het het niet aan de
constructie van de locs ligt maar eerder aan de
digitale inhoud van beide gelijke modellen.
Citaat van: Jan22 op maandag 12 november 2012, 10:25:06
Hoe leg je de wissels om (met marklin aandrijving, servo of iets anders)?
Met die verd...de Märklin schakelaars. Op vele punten is het zelfs niet mogelijk andere wisselaandrijvingen te gebruiken. Van de 80 relevante K-wisselschakelaars zijn er minstens 60 in de loop der jaren soms meerdere malen vervangen. Die dingen zijn een ramp en Märklin ziet zich niet in staat dat principieel te verbeteren. Het z.g. "overbruggen" binnen de schakelaars is niet ieders werkje.
Ik ben op jouw vragen wat dieper ingegaan alhoewel ze deels betrekking hebben op andere onderwerpen dan het onderhavige. De moderator vergeve me dat.
Gegroet,
Rob