Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!

Gestart door firstborneagle vrijdag 02 november 2012, 19:22:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Ik woon aan het spoor en ik heb al meerdere malen een vreemde "treincombinatie"gezien
Wie weet wat dit is , een meet trein of speciaal transport ?

Omdat ik net elke keer te laat was voor een grootspoor foto, heeft de trein samenstelling  op mijn modelbaan  even geposeerd .
Groet Arend.
Re: Wat doet deze trein ??
dat is om sandite op het spoor te doen. dit word meestel door sgm gedaan. wrm men nu met dit setje rijd weet ik helaas ook niet.
Re: Wat doet deze trein ??


Dit zal em we zijn geweest :)
Re: Wat doet deze trein ??
Volgens de tamtam is dit een extra Sandite trein, die sandite moet verspreiden op plekken waar de andere sanditetrein(en) niet kunnen komen.....Er schijnen een aantal stuks materieel te zijn die een sandite installatie aan borod hebben. Welek dat zijn zei de tamtam niet. Wel dat er recentelijk een proef is gedaan met een ICMm om Sandite te verspreiden.

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Wat doet deze trein ??
En wat is Sandite?

Gr.  Charlie
Re: Wat doet deze trein ??
Dat is volgens mij een combinatie van zand, aluminium en een soort kleefmiddel.
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Citaat van: Locje0.6 op vrijdag 02 november 2012, 20:42:53
Dat is volgens mij een combinatie van zand, aluminium en een soort kleefmiddel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sandite
Grt Piet.
Re: Wat doet deze trein ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Ik denk eerder dat er nu gewoon meer sandite-treinen zijn. Een SGM reed twee nachten terug in ieder geval nog met sandite bij Woerden.
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Wat doet deze trein ??
leuke combinatie, misschien iets voor een setje?
Re: Wat doet deze trein ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Probeer 'm zelf samen te stellen. Stel dat M* 'm zou maken zou het voor een loc, een dummyloc en een wagentje met bagage zeker ? 400,- worden... :(

Maar goed, er zijn hier vast mensen die 2 1600/1700/1800 locs hebben (zie boven) en wat willen proberen. ;)
Ik heb er zelf maar 1. :P :P
Re: Wat doet deze trein ??
Rutger, dan ga je eens in Houten kijken. Daar valt vast wle een oud ding te scoren, die kun je optisch vast wle wat verknutselen, aandrijving eruit en rijden maar. Overigens, ik heb ergens gelezen da men ook met een ICMm aan het testen was als Sandite-trein.

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat doet deze trein ??
Hier op de Veluwelijn zie je een Sprinter met Sandite in de vooravond steenvast als leeg materieel rijden. Das mooi maar als leegmat laten rijden brengt de rit nog niks op, kost dan alleen maar geld.
Waarom rijdt het niet als gewoon stopdienst, dan kost de rit minder geld dan nu.

Mvg, Johan
Re: Wat doet deze trein ??
Joh Johan, dat hadden ze nog niet uitgevonden in Utrecht. Wij wel en wat ik raar vind is dat het ding vaak voorbij komt. Een keer in de week is meer dan genoeg, want als ik op het station sta en ik hoor de treinen voorbij komen dan is dat een ander geluid dan normaal. En dat duurt ongeveer een week voor het weer als normaal klinkt. Aan de andere kant denk ik dat het misschien zo is dat Pr het ding heeft gehuurd en dan niet als NSR trein mag rijden. Andersom zou wel kunnen, mits er iemand meegaat voor de bediening van de Sandite-installatie. (is een inschatting, geen feit)

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Sandite ?  Dit is gewoon een variant op het spelletje  "touwtjetrek", maar dan met een wagon en 2 lokomotieven" ipv een touw en 2 groepen mensen.   
Wie er gewonnen heeft ?  Degene die naar jou toe komt gereden, die wint !
Re: Wat doet deze trein ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Vorig jaar (en misschien nu nog wel) was er op de lijn Ht-Nm een SGM die sandite reed. Was ook meteen de eerste trein met reizigers (4414 dacht ik).
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Een overzicht, waar de sandite treinen rijden.
Klikje doen.

Gr.  Charlie
Re: Wat doet deze trein ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Kijk, die is duidelijk. :thumbup:

Voor de duidelijkheid (staat ook in de tekst achter het linkje): de 88400-serie bevat alleen sandite-treinen zonder reizigers. Ritten met reizigers gebeuren met het gewone treinnummer.
Overigens vraag ik me af of de lijst compleet is; voor m'n gevoel heb ik er meer gezien dan hier in het overzicht staan. Maar ik zal het eens in de gaten houden. :-P
Re: Wat doet deze trein ??
Citaat van: Locje0.6 op vrijdag 02 november 2012, 20:00:41
Dit zal em we zijn geweest :)
Oorspronkelijke foto ===> klik
Betreft trein 88405 bij passage van Groningen Europapark op 10 oktober2012.
Sandite combinatie met locs 1777 en 1770.
Bron: Rail Magazine nr. 299, pagina 8.

Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Heb hem een tijdje geleden gezien op Groningen, stond op een opstelterein.
Re: Wat doet deze trein ??
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat doet deze trein ??
Sandite trein botst op ICM in Leeuwarden, oorzaak ...... gladde sporen  :D

Klikkerderklik

Mvg, Johan
Re: Wat doet deze trein ??
 :D :D :D

Jammer dat ze Strukton met een c (structon) geschreven hebben.
Maar ja, je kan niet alles hebben >:-D.

Groeten Sander
Re: Wat doet deze trein ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Zo te zien is het niet heel hard gegaan, maar een tikkie slordig (en stiekem ook grappig) is het wel...
Re: Wat doet deze trein ??
Vandaag viel het me op dat er hier weer met sandite gespeeld was. De sporen waren kort geleden behandeld volgens mij, want echt regen was er niet en toch waren alleen de sporen nat. Moet dat echt zo vaak gebeuren dan. Vorige week is het ding ook al langs geweest.

Grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Ik kwam deze gisterenavond ook tegen, leuke combinatie is dat!
Re: Wat doet deze trein ??
Citaat van: Armsein op zaterdag 24 november 2012, 01:22:08
Vandaag viel het me op dat er hier weer met sandite gespeeld was. De sporen waren kort geleden behandeld volgens mij, want echt regen was er niet en toch waren alleen de sporen nat. Moet dat echt zo vaak gebeuren dan. Vorige week is het ding ook al langs geweest.

Grt, JW

Hoi JW,

Het is niet alleen de regen die de inzet van de Sandite trein vraagt, mist en koud vochtig weer zorgen ook voor gladde sporen.

@ Allen,

Laten we a.u.b. ophouden met de kortzichtige commentaren over vallende bladeren die de oorzaak zouden zijn van de gladheid.
Met deze term("de blaadjes vallen weer") wordt het jaargetijde, de herfst dus, genoemd omdat in deze periode het relatief vaker regent en er vaker hardnekkige mistvelden de kop op steken en de lage temperaturen die voor gladde sporen zorgen i.c.m. olie en andere vetten die op het spoor terecht komen.
M.a.w. de vallende bladeren zijn dus niet de oorzaak van de gladheid.

Grt, Ronald.
Re: Wat doet deze trein ??
Ik heb in de afgelopen weken een aantal keren bij het spoor staan kijken en wat me opviel was dat bij de met Sandite behandelde sporen er een soort van onregelmatigheden  op het vlak tussen spoorstaaf en wiel band zitten. Net alsof er hobbels op zouden zitten. Minuscule dan wel te verstaan. Heb er ook foto's van gemaakt, want het viel me op dat er aanzetvlekken te zien waren. Dat ik die opmerking over 'alweer Sandit' maakte, kwam omda tik gister stond te kijken en het me opviel dat er alleen op en langs de spoorstaven smurrie zat ipv overal. Dus van de regen kon het niet zijn. Je kunt het ook wel horen als er een trein voorbij komt, het maakt een ander geluid. Bovendien als het opgedroogd is dan ziet het spoor er minder donkerbruin uit, meer zandkleurig. De vraag is nu, is het alleen maar zand of zit er nog een contact verbeteraar in die 'smurrie'? (vanwege de aanzetvlekken)


Sandite-8405 by BlonTT, on Flickr


Sandite-8404 by BlonTT, on Flickr


Sandite-8403 by BlonTT, on Flickr

OVerigens, de Sanditetrein heeft gisteravond/vannacht in Zwolle een poos op spoor 16 gestaan, waarbij een Plan-V opgesloten stond.

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat doet deze trein ??
Kwam vandaag deze combi in Hoogeveen tegen (helaas liep ik al weer bij kantoor en te ver weg voor een foto).
Ze waren ook bezig met de inrijwissels bij Hoogeveen. Er werd een witte smurrie met een kwast op gesmeerd. Zal wel tegen vastvriezen zijn (gok ik)
Re: Wat doet deze trein ??
Foto's zijn geen probleem...kijk hier maar eens Peter

Zondagavond om iets voor half vijf nabij de IJsselbrug, dook plotseling dit vreemde gevaarte op (letterlijk)

Sanditetrein-8535 by BlonTT, on Flickr

Ietsies verderop kwam hij de Stopper tegen...... en ja ik had wel mijn tele bij me, maar het was een tikkie aan de donkere kant.


Sanditetrein-8539 by BlonTT, on Flickr

Omdat ik wist dat er een treintje van drie Spurts stond op Rgs die omstreeks half vijf richting Amersfoort zouden afmarcheren heb ik nog even gewacht...... en ben na tien minuten even de IJsselallee op gegaan om te kijken hoe de blauw-witte vlag er bij stond. Doodstil, zonder brandende achterlichten. Maar wel daarnaast de inmiddels omgekeerde Sanditetrein, dus als een speer naar 't Harde en daar heb ik met wat moeite dit plaatje gemaakt.


't Harde Sanditetrein by BlonTT, on Flickr

Zo dan heb je hem nu in ieder geval even van dichtbij gezien :)

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Volgens mij rijden er dan 2 combi's rond, want er is er ook 1 met de 1778 en 1774 en deze combi was de veroorzaker van de "aanrijding" te Lw.

Grt, Ronald.
Re: Wat doet deze trein ??
Owwww.... da's een goeie Ronald. Zal het eens even in de groep gooien. Der was er vanmorgen ook een actief in het noorden...

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat doet deze trein ??
Zag vanmiddag rond 16:55 deze combi langs komen bij Elm (Ermelo voor Gerard) ri Amf (Amersfoort)

Mvg, Johan
Re: Wat doet deze trein ??
En Johan? Zeker een kudde foto's van gemaakt en nummers van de loc's genoteerd? :)

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ??
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 29 november 2012, 18:02:07
Zag vanmiddag rond 16:55 deze combi langs komen bij Elm (Ermelo voor Gerard) ri Amf (Amersfoort)

Mvg, Johan

Johan, als je afkortingen gebruikt dan wel de juiste. Ermelo = Eml.

Grt, Ronald.
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Sorry, tikvaut

Mvg, Johan
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Ben benieuwd of Sandite ook RCF-plekken (=Rolling Contact Fatigue) veroorzaakt.........
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Citaat van: Ronald op zaterdag 01 december 2012, 15:44:32
Ben benieuwd of Sandite ook RCF-plekken (=Rolling Contact Fatigue) veroorzaakt.........

Ronald, bedoel je zoiets?


Sandite-8405 by BlonTT, on Flickr

Door de 'smurrie' en het minder berijden van dit spoor krijg je ook een soort 'contactgestoordheid' als ik dit zo zie. Of het zijn plekjes
van het alsnog slippen.

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Ja, het heeft meer te maken met het contact wiel -> spoorstaaf (niet met treindetectie o.i.d., mocht dat gedacht worden).

Doordat het loopvlak dan niet optimaal meer is, kunnen er plekken in de spoorstaaf komen, bijvoorbeeld dit:


Voor de ge-interesseerden:
Rolling Contact Fatigue
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Ronald, even globaal genomen. Bij gebrek aan zandstrooiers op de treinstellen krijg je slippende wielen. Ik meende dat daarvoor de Sandite bedacht was. Een zeer kort gesprek met de machinist van de trein op deze foto:


't Harde--3 by BlonTT, on Flickr]op spoor 3[/url]

leverde een gemompel op over vertraging door 'de blaadjes', glad dus. Terwijl het traject hier achter mijn huis eigenlijk wel een fiks aantal keren in de week met Sandite wordt bewerkt. Wat ik net gelezen heb over de Contact-Moeheid zei mij in beginsel zoveel dat er dus klaarblijkelijk veranderingen in de staalsoorten zijn gedaan in de afgelopen jaren.
Op de een of andere manier waren de spoorstaven vroeger van een andere samenstelling, waardoor dit probleem zich niet zo vaak voordeed. Het was al een veronderstelling die ik een hele tijd geleden heb gemaakt, toen men in een elders gevoerde discussie begon over 'dat het vroeger ook wel glad was, maar niet zo erg als nu.'

Aangezien er in het vallen van d blaadjes en de regen weinig verschillen zitten in vroeger en nu lijkt het er dus op dat hetgeen jij hierboven in het linkje liet lezen, het probleem niet zozeer in de blaadjes en de regen zit maar toch in het gebruikte soort staal.
Gekoppeld hieraan, blijft de vraag overeind, of Sandite dan wel de stroefheid bevordert, maar hoe zit het dan met het wielcontact op de spoorstaaf. En dan bedoel ik niet even de profielen van de wielbanden of de spoorstaafkop, dat wordt uitgebreid uitgelegd op de link. Het ging mij om het electrisch contact. Ik doe er nog twee voorbeeld fotos bij.


Sandite-2942 by BlonTT, on Flickr

en deze recht van boven..... klik even door naar Flickr voor mijn onderschrift daar.


Sandite-2943 by BlonTT, on Flickr

misschien begrijp je nu wat ik bedoel,

grt, JW
Re: Wat doet deze trein ?? Sandite op de rails smeren !!
Ik heb de sandite trein al ruim een week niet meer gezien.... De herfst problemen zijn voorbij....laat de winter maar komen!
Als afsluiter kon ik het niet laten toch nog 1 filmpje te plaatsen over de blaadjes....veel kijkplezier, groet Arend.
filmpje