Ronald, even globaal genomen. Bij gebrek aan zandstrooiers op de treinstellen krijg je slippende wielen. Ik meende dat daarvoor de Sandite bedacht was. Een zeer kort gesprek met de machinist van de trein op deze foto:
't Harde--3 by
BlonTT, on Flickr]op spoor 3[/url]
leverde een gemompel op over vertraging door 'de blaadjes', glad dus. Terwijl het traject hier achter mijn huis eigenlijk wel een fiks aantal keren in de week met Sandite wordt bewerkt. Wat ik net gelezen heb over de Contact-Moeheid zei mij in beginsel zoveel dat er dus klaarblijkelijk veranderingen in de staalsoorten zijn gedaan in de afgelopen jaren.
Op de een of andere manier waren de spoorstaven vroeger van een andere samenstelling, waardoor dit probleem zich niet zo vaak voordeed. Het was al een veronderstelling die ik een hele tijd geleden heb gemaakt, toen men in een elders gevoerde discussie begon over 'dat het vroeger ook wel glad was, maar niet zo erg als nu.'
Aangezien er in het vallen van d blaadjes en de regen weinig verschillen zitten in vroeger en nu lijkt het er dus op dat hetgeen jij hierboven in het linkje liet lezen, het probleem niet zozeer in de blaadjes en de regen zit maar toch in het gebruikte soort staal.
Gekoppeld hieraan, blijft de vraag overeind, of Sandite dan wel de stroefheid bevordert, maar hoe zit het dan met het wielcontact op de spoorstaaf. En dan bedoel ik niet even de profielen van de wielbanden of de spoorstaafkop, dat wordt uitgebreid uitgelegd op de link. Het ging mij om het electrisch contact. Ik doe er nog twee voorbeeld fotos bij.
Sandite-2942 by
BlonTT, on Flickr
en deze recht van boven..... klik even door naar Flickr voor mijn onderschrift daar.
Sandite-2943 by
BlonTT, on Flickr
misschien begrijp je nu wat ik bedoel,
grt, JW