Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

DIY CNC bouwen + CNC 6040? Like I promised!

Gestart door minitreintje woensdag 24 oktober 2012, 19:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DIY CNC bouwen + CNC 6040? Like I promised!
DIY CNC bouwen + CNC 6040

INDEX

1. Hoe het idee ontstond

Allereerst, een CNC is een apparaat dat door software wordt bedient om precies te frezen in bijvoorbeeld hout of metaal. Dit is de klassieke versie. Je hebt dan ook nog een CNC met een laser of een andere tool.

Na een jaar onderzoek en sparen heb ik eindelijk alle onderdelen bij elkaar gevonden voor een CNC! Helemaal zelfbouw op basis van een profielprojector, hierdoor heb ik al het moeilijkste gedeelte van de constructie (X,Y en Z as bovendien is het uit te breiden met een A en B as). Niet alles is al aangekomen maar dat komt nog wel :P

Het idee is ontstaan dankzij ons lid Sn00zerman, deze heeft me geïnspireerd met zijn CNC laser. Alleen vervang ik het door een frees zodat ik ook printjes en andere zaken kan maken. Een laser kan later nog worden toegevoegd...

2. Het begin

2.1 Mechanische constructie

De mechanische constructie zal worden opgebouwd vanaf een profielprojcector. In de eerst fase zal enkel de frees gemonteerd worden zodat er al manueel kan worden gefreest. Als deze testen dan succesvol verlopen zullen de stappenmotoren worden geplaatst om er een echte CNC van te maken.

De 'tafel' die je zal zien op de volgende foto's is verwijderd omdat deze overbodig veel plaats in neemt. Bovendien verminderd het gewicht van het geheel met +- 10 kg. De profielprojector weegt alleen al ongeveer 100 kg - 150 kg.




Zijaanzicht




Vooraanzicht

2.2 Elektronica

2.2.1 De stappenmotors en drivers

Het is begonnen met een onstabiele constructie, slappe motoren, ... kortom een te klein budget! Op advies van o.a. Sn00zerman heb ik gewacht en... nu na een jaar sparen is er eindelijk budget voor goede onderdelen, stappenmotoren van 3,1 Nm en drivers voor 4,5A. Deze zijn voorzien voor de toekomst als er een andere constructie nodig zou zijn.

2.2.2 Voeding

De voeding kan 400W leveren met 36V is dat 11A. Ruim voldoende voor 3 drivers + 3 stappenmotors.



De voeding

2.2.3 Controller

De controller is redelijk simpel gehouden:

  • 5 assen (X-,Y-,Z-,A-,B-as)
  • Manuele bediening
  • Bediening via de PC (LPT-poort)
  • 1 Relais voor een externe functie
  • Endswitches voor de 5 assen
  • Voeding uit de PC of een eigen 5V voeding




De controller


De voeding en controller zijn al aangekomen, de andere zaken zijn onderweg!  :thumbup:
De stappenmotors en drivers moet ik nog bestellen, maar dit is het duurste gedeelte van het geheel  :|


Graag jullie mening,


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Mijn mening is: een gewaagd project, maar ik denk dat dat helemaal goed gaat komen! Ga dit volgen!
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Citaat van: MarklinKoen op woensdag 24 oktober 2012, 19:52:09
Mijn mening is: een gewaagd project, maar ik denk dat dat helemaal goed gaat komen! Ga dit volgen!

Het is gewaagd... Maar het gaat goed komen! Het moeilijkste heb ik namelijk al de assen... Want deze staan op de profielprojector. Alleen nog een overbrenging tussen de stappenmotoren de assen realiseren.
Natuurlijk moet er nog een frees op eerst  :idea:



groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Wow wat een uitdaging! Zou wel echt gaaf zijn zou dit lukken, heb er vertrouwen in!

Vraagje: waarom gebruik je de (verouderde) LPT poort? Is het niet makkelijker (ivm ondersteuning van drivers/software?) om hiervoor een Arduino of K8055 te gebruiken aangezien die met USB werken?
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Hallo Dylan,

Een gewaagd maar wel mooi project, ga dit zeker volgen.

Veel succes.

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Citaat van: wautah91 op donderdag 25 oktober 2012, 15:01:12
Wow wat een uitdaging! Zou wel echt gaaf zijn zou dit lukken, heb er vertrouwen in!

Vraagje: waarom gebruik je de (verouderde) LPT poort? Is het niet makkelijker (ivm ondersteuning van drivers/software?) om hiervoor een Arduino of K8055 te gebruiken aangezien die met USB werken?

Een LPT poort is gewoon gemakkelijk om alles in te stellen in de software, heb er een oude PC voor die deze beschikbaar heeft. Bovendien kan het met Arduino maar LPT is goedkoper. Later kan dit nog worden veranderd.

Citaat van: Piwie op donderdag 25 oktober 2012, 17:34:16
Hallo Dylan,

Een gewaagd maar wel mooi project, ga dit zeker volgen.

Veel succes.

Gr.
Piwie.

Dankje :P


16 november komt de profielprojector naar hier  :thumbup:


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
ik ben benieuwd naar dit projectje.  Succes met de bouw.  En ik volg op de voet.
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Hoi Dylan,

wat een project. Succes ermee.

Wim
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Na een tijdje afwezig te zijn... De profielprojector is binnen, na de examens beginnen we met de bouw ervan.


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Dylan,

mooi project ik hoop dat je erin slaagt je CNC te bouwen :)

Misschien kunnen we dit hier volgen  8).

Grts

Johan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Eerst handmatig alles besturen en dan pas een CNC van maken. De profielprojector moet nog worden afgesteld want alles loopt nog wat stroef (smeren, ... ) voor de motoren aan te koppelen.




groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Hoi Dylan,

ik ben echt benieuwd hoe je dit gaat maken.
Hopelijk volgen er genoeg foto's.

succes
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Euhm... Fff de Swiffer boven halen... Voila het sotf van dit topic is weg  :eek:

We zijn nu bijna 5 maanden verder, maar er is nog steeds weinig gebeurd aan de CNC.
Maar dat gaat veranderen, er komen vorderingen in de plannen van de constructie van de CNC.

Momenteel is het ff werken geblazen om centjes te verdienen om de stappenmotoren en stappendrivers aan te kopen want dat is een hele grote hap uit het budget. Maar we gaan nog straffere motoren gebruiken van maar liefst 4 Nm.


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Leuk om te zien dat je er nog mee bezig bent,
ik dacht dat je het al opgegeven had?!

Wel heb ik even een vraag,
Bij de controller spreek je over manuele bediening, wat bedoel je hier mee?

Kan je de freesbank dan via de pc bedienen maar gaat hij niet automatisch werken of zo iest?

Gr,
Mike
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan!
Nee hoor alleen kost het veel tijd om alles goed te krijgen en kost het natuurlijk ook wat :S

Die manuele bediening is ingebouwd op de controllerprint. De controller ontvangt de info van de PC wat hij moet doen maar je kan zelf ook bijsturen via de controller.


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
3. We gaan het roer omgooien ...

Na wat onderzoek van de machines zijn we tot het besluit gekomen dat we ermee zullen stoppen. Het bereik van de frees is beroerend, slechts 80 mm op 50 mm. We gaan dus de machine naar het oud ijzer brengen om plaats te maken voor de Mantis CNC 9.1.
Dat is een zelfbouw goedkoop CNC freesje waar je printjes, plastic, chocolade :p, ... mee kunt frezen.

Nu gaan er waarschijnlijk reacties komen van: "dat is niet zo stevig een houtconstructie, ... ". Daarin hebben jullie gelijk maar voor de eerste frees is deze constructie voldoende. Ik heb trouwens ook niet meer nodig dan een printje en wat plastic.

Dus vandaag naar de Gamma geweest en 15mm betonmultiplex gekocht. Het was -40% korting dus  :-)
Morgen eens bellen naar een schrijnwerker om te vragen of het mogelijk is de constructie te laten maken bij hem. De plannetjes heb ik al, een DXF file met alles er op en eraan. De originele Mantis CNC 9.1 heeft een bereik van 13 cm x 19 cm. Ik ga hem iets groter maken namelijk 20 cm x 30 cm (A4).

Met het grotere bereik kan ik eindelijk deftig iets fabriceren. Met wat trucjes zou ik het strafwerk op school kunnen laten plotten  :mrgreen:
Alleen twijfel ik nog tussen een duurdere goed geleiding en een goedkope ... Goedkoop = duurkoop in de CNC wereld  :oops:




groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Een goede start is het halve werk :thumbup:. Veel succes!
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Hey Dylan,

Ik heb ook het roer omgegooid en ben voor de A4 machine van GoCNC.de gegaan. Die wordt nu in elkaar gezet. En ik heb heel aardig software gevonden op planet-cnc.com. Daar ook printje voor gemaakt. Er is een DIY uitvoering (gedocumenteerd en wel) of een kant en klare uitvoering. Het kwam mij beter uit om de DIY te maken. Werkt perfect en is dus ook precies naar wens en smaak te maken.

Leest alle soorten bestanden in en stuurt erg prettig de machine aan.

Groet,
Leendert
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Ziet er wel niet slecht uit ...
Maar de Mantis mag er ook wezen :p


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Ben ook ooit eens met een dergelijk project bezig geweest samen met een aantal collega's, helaas (wat dat betreft) werk ik daar niet meer en het hele project is geëindigd. Maar ik wil nog altijd graag een cnc bouwen om printen te kunnen frezen, maar ook zit ik nog wel eens te twijfelen of ik niet gewoon een ets machine ga bouwen. Echter al die chemische troep heb ik niet zo veel zin in dus wat dat betreft is natuurlijk zo'n cnc machine ideaal.

Moet je bij die mantis het hout allemaal zelf maken of word één en ander als bouwpakket aangeleverd?

Groeten JW 
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Het hout moet je helaas zelf maken maar je kan ook met je tekening naar het Fablab. Met de Mantis kun je geen aluminium ofzo frezen, printje plastic, dun messing ... wel maar geen harde metalen.
Daar mag je hun CNC gratis gebruiken en kan je DXF-file inladen die je vind op internet. Soms bij Mantis cursussen kan je wel een bouwpakket vinden.


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
Nee dat hoeft niet, het groeit gewoon aan bomen  :D
Re: DIY CNC bouwen? Ja het kan! FF het roer omgooien
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: DIY CNC bouwen? Geleiding materiaal... à la Mantis CNC 9.1
4. Geleiding materiaal

Na lang zoeken heb ik eindelijk de geleiding van de Mantis 9.1 CNC gevonden. De geleiding van de Mantis 9.1 CNC is echt wel low cost en dus echt niet geschikt voor het deftige werk! Kunststof, balsahout, printjes en misschien graveren in metaal en daarbij blijft het natuurlijk bij. Heb ik meer nodig ? Nee :)

De prijzen voor de hele geleiding en aandrijving komt op zo'n 70 euro + verzendkosten via Ebay.de. Liever in Duitsland bestellen dan in China, de douane heeft het niet zo op die dingen: ze wegen veel, zijn van metaal, zijn grote verpakkingen, ... kans op taksen zijn dan een beetje te groot.

4.1 Materiaal


  • 350 mm voor de X-as
  • 250 mm voor de Y-as
  • 150 mm voor de Z-as
  • 3x 1 trapeziummoer per as
Totaal: 750 mm

Trapeziumdraad 12mmx3mm
Trapeziummoeren 12mmx3mm


  • 2x 350 mm voor de X-as
  • 2x 250 mm voor de Y-as
  • 2x 150 mm voor de Z-as
  • 6x 2 bronze bussen per as
Totaal: 1500 mm

Bronze bussen 10mm
Geleiders 10mm

Die laatste hebben ze ook bij de Gamma :).

4.2 Totale kosten tot nu toe


  • Voeding 36V 11A (400W) ? 50,00
  • Aanstuurprint LPT van de afhaalchinees ? 15,00
  • 1/4 Betonmultiplex plaat (120cm x 60cm) ? 8,25
  • 2x Geleiders 1 meter ? 18,00
  • 12x Bronze bussen ? 24,60
  • Trapeziumdraad 1 meter ? 7,39
  • 3x Trapeziummoeren vierkant ? 15,51
  • Verzendkosten ? ???

Totaal: ? 138,75 + verzendkosten



groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De 'bouwtekening'
5. De bouwtekening

Vandaag eventjes een klein overzicht van de 6 aanzichten van de CNC Mantis gemaakt.
Om later de Mantis CNC te bouwen is dat heel handig om alles duidelijk te zien langs alle aanzichten van de machine

5.1 Aanzichten


De bouwtekening


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De 'bouwtekening' DEEL 2 + LinuxCNC (PC)
5. De bouwtekening

5.2 De delen van de Mantis CNC

Na lang tekenen is het gelukt :) Alle delen zijn getekend op schaal.














Alle bouwtekeningen uitgetekend op schaal.
Indien gewenst kan ik ze ook in PDF leveren als sommige hierin interesse zouden hebben.


6. LinuxCNC

6.1 Installeren en instellen

Gisteren maar eens een ISO-file gebrand. Ik heb gekozen voor LinuxCNC. Lijkt me erg logisch als Linux-fan voel ik me erg 'thuis' en heb ik meteen een stabiel systeem dat ik durf te vertrouwen met een apparaat als een CNC, wat ik dus helemaal niet vertrouw met Windows. LinuxCNC is gratis en opensource, de Windows tegenhanger Mach3 is duur en draait stabiel op alleen Windows XP. LinuxCNC is eigenlijk een distributie op zich. Ze hebben gewoon Ubuntu 10.04 ISO-file 'bewerkt en aangepast' zodat er alles af wat er niet op moet en gefinetuned aan LinuxCNC.

Bij het installeren van Ubuntu en andere moet je steeds opletten bij de swap-neiging. Dat is dus een waarde die bepaald hoe snel de PC de HD moet aanspreken als 'virtueel geheugen' een vervanger dus voor het RAM-geheugen. Voor servers is dit handig maar voor de gewone gebruiker niet. Standaard staat deze op 60 maar 10 is meer dan voldoende. Lees hierover verder hier

Er zijn niet zo'n grote eisen aan LinuxCNC maar een goede processor (voor snel genoeg de nodige pulsen voor de stappendrivers te kunnen sturen) en een videokaart die NIET gedeeld is met de processor. Laptops zijn uit den boze omdat er dan soms iets niet klopt met de timing van de pulsen die via de LPT-poort worden gestuurd naar de stappendrivers.

Het systeem bestaat dus uit:

  • Pentium 4 (2x 3.00 Ghz)
  • Nvidea Geforce met 512 MB videogeheugen
  • LPT-poort voor alles aan te sluiten
  • 40GB HD (10GB is het echte minimum)
  • 2GB RAM geheugen
  • CD-rom lezer om de ISO-file te installeren (nieuwere PC's kunnen nu ook booten via een USB-stick)






Enkele screenshots... De configuratie volgt nog.


P.S.: dit topic is zo handig. Nu moet ik niet alle links naar bepaalde zaken opnieuw opzoeken.

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De 'bouwtekening' DEEL 2 + LinuxCNC (PC)
Hallo Dylan,

Je tekeningen zien er goed uit, ben niet zo thuis in Linux maar zie dat jij er verstand van hebt.

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? LinuxCNC en Control Print
6. LinuxCNC

6.2 Configureren en testen

Vandaag nog een beetje verder gewerkt aan LinuxCNC, de LPT-kabel en de Control Print die de data tussen de PC en de stappendrivers regelt.

Na wat instellingen te hebben overlopen en de handleiding te hebben gelezen de Control Print aan de praat gekregen :). Er is dus al communicatie mogelijk tussen de PC en de Control Print.
De afhaalchinees Control Print werkt, dat had ik niet echt verwacht want de prijs ervoor was erg laag. Bovendien heb ik al een leuke DXF-file gevonden voor een eerste projectje. Dus als het zover is zullen jullie zien wat het wordt  :cool:

De verkoper van Ebay voor de trapziumdraad, ... heeft nog niet gereageerd... Lastig :'(




De Control Print en de zelfgemaakte LPT-kabel. De afdekkapsels voor de LPT-kabel zijn besteld.



Een close-up van de Control Print. Nu neemt de print nog steeds USB voeding van de computer.
Bij de bouw van de elektronicakast komt er een kleine 5V/1A in die het geheel zal voeden.



Een screenshot van LinuxCNC in actie !






Filmpje van de Control Print in actie (niet zo spannend hoor).


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Arduino Uno en programma
7. Arduino

Aangezien ik een tweetal 120mm PC-fans in de elektronica kast wil bouwen, moeten deze ook aangestuurd worden. Persoonlijk heb ik geen zin in een constant gezoem van ventilatoren dus de Arduino bied de oplossing   :lol:. De PC-fans gaan een 'luchtstroom' creëren waardoor er een constante luchtcirculatie is. De ene brengt verse lucht binnen terwijl de andere de warme lucht afvoert

Wat gesurft op Ebay.com en het volgende besteld:


  • Arduino Uno (Funduino namaak :p )
  • LM35 temperatuur sensor
  • LCD 16x2
  • Noodstop paddenstoel

Voor nog geen 10 euro had ik al alles  :mrgreen:

En met nog wat grut ik nog heb liggen ga ik dus een Arduino Uno 2 PC-fans laten aansturen en de LED-verlichting die op de freesmotor moet komen aansturen. De LED-verlichting ga ik kunnen aansturen met een drukknop op het besturingspaneel of wanneer de freesmotor aan staat. De noodstop knop zal apart een relais aansturen (hierdoor scheidt ik beter de 220V en de 5V van de CNC) die de 220V onderbreekt in geval van nood. Tevens koppel ik de noodstopknop door aan LinuxCNC zodat deze weet dat de CNC in noodstop staat.
Het LCD scherm moet dan de interne temperatuur in °C weergeven en ook de 'kracht' van de PC-fans in %. De sketch hiervoor is al bijna helemaal af. Maar ik kan pas testen als ik alles binnen heb gekregen.

En ook vandaag een pakje uit Engeland ontvangen. De afdekkapjes voor de LPT-connectoren, kan ik tevens een module voorzien van een deftige bescherming tegen kabelbreuk.
Foto's komen nog... Maar zondag heb ik nog iets te melden :P



groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Arduino Uno en programma
Hallo Dylan,

Ik wacht weer in spanning af ;).

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? Arduino Uno en programma
Al je eigen freesmachine klaar is dan mag je er ook wel één voor mij maken, dan hoef ik het wiel niet weer uit te gaan vinden  :D
Re: DIY CNC bouwen? Arduino Uno en programma
 :mrgreen: Waarom niet :P Ik zou die delen van de Mantis CNC wel kunnen frezen denk ik  :idea:



groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De eerste delen en de stappenmotoren
8. De eerste delen en de stappenmotoren

Zoals beloofd! Een leuke update op zondag  :-). De stappenmotoren van CNC4you zijn aangekomen. 3,1 Nm kracht en 1,4 kg zwaar  >:-D.
Vorige woensdag heb ik ook de planken ontvangen van een schrijnwerker. Perfect afgewerkt zoals op het plan stond.
Maar blijkt dat ik een fout heb gemaakt. De plaat onderaan is 3 cm te lang  :evil:.
Ook nog een ijzeren staaf van 10mm dik gehaald moet er nog eentje hebben voor alle geleidingen te voltooien.

Voor de rest past alles ... Ik verwacht nog een pakje uit Nederland, is al een week onderweg.
Wat zijn dat toch trage die van TNT. Dat pakje uit Engeland was op 2 dagen hier  8o

De PCB voor de Arduino Uno is ook al gemaakt met Fritzing is ook omgezet naar Gcode. De eerste opdracht voor de Mantis XL staat al te wachten  :warning:







FF snel tegen elkaar gezet om eens te kijken hoe het eruit zal zien.



De ijzeren staaf. Gaat de geleiding worden van de assen.
Nog enkel wat bronzen bussen die ontbreken.



De stappenmotoren  B)



De PCB in Fritzing.




groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De eerste delen en de stappenmotoren
Hallo Dylan,

Ziet er weer goed uit :thumbup:

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
9. Jha, er is beweging !

Nu dat alle basis elektronica binnen is heb ik eventjes alles uitgetest. Dus de stappenmotoren, drivers, voeding, breakoutboard en LinuxCNC. Het werkt perfect. De stappenmotoren hebben ondertussen hun eerste toertjes gemaakt. Maar als de machine zelf wordt gebouwd moet ik LinuxCNC nog wat finetunen op vlak van versnelling en snelheid van de stappenmotoren maar dat is pas mogelijk als er echt een massa aan de as hangt. De elektronica kast is in aanbouw. Morgen meer foto's hiervan. Ook heb ik een programma PCB2Gcode getest. Hiermee kan je Gerber files (afkomstig van o.a. Fritzing) omzetten in een leesbare Gcode voor LinuxCNC (.ngc-files). Dit programma is normaal enkel in de terminal te gebruiken maar er zijn ook GUI's beschikbaar. Je plaatst een configuratie file in de map en runt gewoon het commando in die map via de terminal in Linux 'pcb2gcode'. En meer is het niet.

De bekabeling is tijdelijk. Er gaan nog deftige 4 polige kabels worden aangeschaft voor de motoren en de drivers zodat alles netjes en storingsvrij kan werken.






[/b][/i]


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
Hallo Dylan,

Geweldig, de eerste bewegingen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
Thanks :)

Als alles werkt is het altijd leuk  :mrgreen:



groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
Hoi Dylan,

Super, dat het werkt. :thumbup:

Gr.
René
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DIY CNC bouwen? Jha, er is beweging !
Ziet er super uit Dylan.
Ik heb op youtube ook al diverse filmpjes gevonden van de Mantis 9.1 CNC.
Veel succes met de verdere bouw.
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox, lagers en aandrijving!
10. Elektronicabox, lagers en aandrijving!

Vandaag nog wat onderdelen ontvangen met de post. Zoals o.a. de lagers die over de 10mm assen moeten schuiven en een grote noodstop.
Kosten ongeveer 1 euro/stuk voor die prijs kan ik er geen maken die nog voorzien zijn van kogeltjes  :-)
En schuiven goed over de staaf zonder speling. Smering is wel nodig als de machine is gebouwd maar dat is ook zo bij een modeltreintje.

De aandrijving is trapeziumdraad van 12mm met een spoed van 3mm. Deze komt van de Nederlandse firma 'Machinefabriek Harderwijk'. Zij zijn gespecialiseerd in trapeziumdraad en bijhorende moeren.
De prijs is zowat 75% goedkoper dan bij ons in België, maar door de verzendkosten komt het op zo'n 50% neer. In ieder geval ze zien er goed uit!
Nu nog koppelingen zoeken voor de 12mm trapeziumdraad te koppelen aan de 8mm as van de stappenmotoren. Waarschijnlijk wordt dat eventjes zoeken op Ebay. Voor 11,50 euro heb je 3 koppelingen.
Voor die prijs kan je ze niet maken :O.

De noodstop is zo'n paddenstoel model. Kosten waren net geen 1,70 euro, in België betaal je 7 - 8 keer meer. Hij kan 10A sturen over 250 V AC.
Genoeg voor de spindel te stoppen en de voeding van de stappenmotoren, veiligheid eerst! Ook al is de machine maar 40cm x 40cm.
Ik ga nog een plexiglas afsluitklep maken zodat er geen handen, mouwen, ... erin terecht kunnen komen. Ik had nog wat Arduino pins over en heb het programma aangepast.
Er is een servo toegevoegd die zal worden gebruikt om de afsluitklep te openen of te sluiten.
Vanaf dat de spindle wordt ingeschakeld vanuit LinuxCNC gaat de ingang van de Arduino Uno op HIGH. Hij beslist dan of de spindle aangaat of niet.
Dat hangt af van 2 zaken:

  • Afsluitklep open of dicht?
  • Schakelaar ingeschakeld?

Ook begonnen aan de elektronica kast. Misschien wat overdreven met de koeling maar ik wil geen risico nemen.
Aan de voorkant zit een rooster en aan de 2 zijkanten 2 PC-fan's van 120mm groot. De ene pompt lucht in de kast en de andere gaat de lucht eruit pompen.
Hierdoor creëer ik een constante luchtstroom.






Gat voor de 120mm PC-fan's.



De elektronicabox.



De 1ste ventilator ingebouwd.





Veiligheid voorop! Noodstop kan dus nooit kwaad :)



De Chinese lagers.



Nog wat stuff voor de elektronicabox. De telefoonkabel ga ik gebruiken voor de aansluitingen van de drivers en stappenmotoren.
Het stopcontact wordt schakelbaar met een relais. Hier wordt later een stofzuiger op aangesloten. Als de frees start, start de stofzuiger tegelijk mee :)





De trapeziumdraad T12x3 rechts en de bijhorende moeren. 1 moer per as.





groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox, lagers en aandrijving!
Erg mooi weer :thumbup:. Ook zeer leuk om eens zo'n ding zelf gebouwd te zien worden.
De prijzen in België lijken trouwens erg hoog 8o.
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox, lagers en aandrijving!
Ik was inclusief verzendkosten, btw, ... 41 euro kwijt.

Hier in België vroegen ze zonder verzendkosten meer dan 80 euro :O
Tegenwoordig kan je ook goedkope Chinese machines kopen op Ebay UK. Heb je geen last van taxen en douane  >:-D
Maar het is leerrijker er zelf eentje te bouwen en kan je ook aanpassen naar jouw wensen.


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox 2 en bouw MantisCNC!
11. Elektronica box 2 en de bouw van de MantisCNC

Gisteren de 'echte' bouw van de MantisCNC gestart! De kast is in elkaar gezet, de X-as en de Y-as ook geplaatst met de bijhorende lagers.
Voordat de assen werden geplaatst heb ik ze eerst opgepoetst met wasbenzine zodat ze helemaal proper zijn.
De Y-as was van de eerste keer direct perfect maar de X-as daar is wat fout gelopen bij het boren denk ik. Daarom is er 5 mm verschil t.o.v. de andere zijde die de X-as draagt.
Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit zolang de assen maar recht staan!

De Elektronicabox is 'gevuld' met de basis elektronica. Alle stappendrivers, voeding, relais zijn geplaatst.
Het stopcontact aan de buitenzijde dient om de spindle in en uit te kunnen schakelen. Alle 230V is natuurlijk voorzien van een aarding.
De Emergency Stop is gekoppeld aan een relais waarmee alle 230V wordt afgeschakeld. Zowel N, L, aarde worden tegelijk uitgezet.
Ook heb ik vandaag het schermpje voor de Arduino Uno ontvangen. Ik kan nu eindelijk de code testen. Zodra ik de code heb getest post ik hier wel nog een update.

Nu genoeg gezevert  8o , de foto's:




De gezaagde assen met lagers.



Y-as.



X-as.



De MantisCNC los op de Elektronicabox geplaatst om eens het totaalplaatje te kunnen zien.





De eerste elektronica wordt geplaatst. Het 2de relais ontbreekt nog...
Deze is na de foto nog geplaatst voor de spindle in/uit te kunnen schakelen vanuit LinuxCNC.



Omdat de bekabeling te moeilijk verloopt bij deze print, heb ik er houten pootjes ondergezet.



De print geplaatst en ook gedeeltelijk aangesloten. De noodstop en relais zijn later nog bekabeld.
De 2de PC-fan moet ik nog krijgen ... Deze is onderweg =)


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox 2 en bouw MantisCNC!
Zeer netjes gedaan Dylan! :thumbup:
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox 2 en bouw MantisCNC!
Hoi Dylan,

zeer goed bezig, succes  :thumbup:

Wim
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!
12. De bouw van de MantisCNC 2

Bijna een weekje verder... En we hebben ook wat flink gedaan.
Zo is de Y-as helemaal gemonteerd, de test met de accuboormachine is ook geslaagd!
Ik hoop deze week de 3 koppelingen binnen te krijgen voor de stappenmotoren te kunnen koppelen aan de trapeziumdraad. Pas dan kunnen de motoren echt worden gemonteerd.
Om de planken vast te zetten op de lagers ben ik eens naar de bouwmarkt gelopen met zo'n lager en wat diverse houders gaan uitproberen. En de perfecte gevonden!
Het zijn zo'n houders voor plastieken elektriciteitsbuizen van 20 mm te kunnen klemmen. Werkt prima! Als de CNC definitief in gebruik wordt genomen voeg ik overal nog wat silicone
toe voor de zekerheid. De trapeziummoeren had ik ook meegenomen maar helaas geen passende houder gevonden. Is blijkbaar een soort buitenmaat. Dus dat wordt zelf wat construeren.
In de werkplaats 8 grote houders gevonden. Helaas was het gat te klein, ff de kolomboor en het gat op de benodigde grootte gemaakt. Moer in klemmen en klaar!

Dan de X-as gemonteerd, alles staat al goed alleen de trapeziummoer moet nog worden vastgezet (op de foto hou ik de moer vast  :mrgreen:). Omdat de Z-as stappenmotor hierop moet
worden gemonteerd, gaan we hier nog een stuk betonmultiplex maken in de vorm van U. Want op de trapeziummoer kan ik moeilijk een NEMA 23 stappenmotor (1,4 kg!) gaan monteren.
Bij het monteren wordt er steeds een winkelhaak gebruikt zodat alles netjes recht is. Op de foto's kan je zien dat de Y- as loodrecht op de X-as staat  :thumbup:
Voor handwerk i.p.v. machinewerk is dat erg netjes vind ik  :wink:





Dit was de status van de vorige update.



De female connectors die nog ontbraken, eindelijk aangekomen.
Hiermee worden de stappenmotoren verbonden met de stappendrivers.



De klemmen voor de lagers. Ik heb er een stukje afgezaagd. Dat was toch overbodig  :-)



De Y-as gemonteerd en getest.







De X-as gemonteerd (de trapeziummoer is nog wel los!)





Het opvulsel voor de constructie waar de Z-as stappenmotor aankomt.



90°  :)



Het plaatje van de X-as met de klemmen.


Wanneer begint er nog iemand op dit forum aan zo'n project  >:-D


groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!
Hallo Dylan,

Ben ik 2 weken op vakantie geweest en nu zie ik dat je geweldig project langzaamaan het eindresultaat bereikt, alles ziet er goed uit :thumbup:.

Ben benieuwd naar je eerste testen.

Kwam op ebay deze freestafel tegen,
http://www.ebay.com/itm/CNC-PLASMA-TABLE-DIY-PLANS-4X4-Table-/171019522456
Ziet er naar mijn menig goed uit en niet duur, maar kan natuurlijk niet op tegen het zelfbouwen.

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!
Piwie, in de beschrijving staat dat het alleen een plan is, geen kit. Het dus ook zelfbouw :P
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!
Dat zijn imderdaad alleen de plannen krijg je een boekje.



Groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!
Heren,

Klopt, naar het doorlezen (mijn Engels is niet zo goed) kwam ik er achter dat het inderdaad ook een plan is.

Gr.
Piwie.