Heren,
Na een vermoeiend bezoek aan "Eurospoor" maakte ik mijn computer open om de gehoopte reacties op mijn vraag te lezen. Vooral hartelijk dank aan jullie allen. Wat mij nu wel blijkt is dat jullie antwoorden van mij een diepgaande studie vereisen om te bevroeden wat ik zal moeten doen.
Als eerste reactie kan ik al bevestigen dat de
pluspool van de condensator aan de toevoerdraad
naar de LEDs is aangesloten en wel vóór de weerstand die de LEDs beschermt. De
minuspool van de condensator is aangesloten op de afvoerdraad vanaf de LEDs die rechtstreeks naar de massa (lees: de rails) leidt.
Ook begrijp ik dat als er sprake is van twee sluitlicht LEDs deze beter in serie geschakeld kunnen worden dan parallel. Daar heb ik goede nota van genomen. Wel heb ik in het verleden problemen gehad met serieschakeling van LEDs omdat die het toen niet deden. Op advies van de helaas gesloten firma Stuut & Bruin in Den Haag heb ik toen - ik meen een 8V spanningsbegrenzer - in de toevoerleiding naar de LEDs tussengeschakeld (met de minus-pin van die spanningsbegrenzer aan de massa). Toen werkten de in serie geschakelede LEDs wél.
Voorts zal ik van Herr Doll (de baas van de Zwitsers/Oostenrijkse firma RailTop) in mijn onderdanigste Duits een antwoord proberen te ontlokken hoe hij in zijn stuurstandwagens die frontsein LEDs zo lang na het wegvallen van de voeding nog licht kan laten geven. En nu maar hopen dat dat niet een strikt geheime door duizend patenten beschermde schakeling is!
Er blijft dus werk aan de winkel, niets geen psychologisch "zwart gat" als gepensioneerde dus
Gegroet,
Rob
P.S. "Eurospoor"was een bezoek waard. De kwaliteit van het getoonde was - naar mijn smaak - beter dan in voorgaande jaren.