In de topic over de ESU MFX (M4) begon door mijn toedoen te veranderen in een topic over M. motoren en het ongewenste pipe- en krijsgeluid dat ze soms maken. Zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38781.msg705605#msg705605Daarom ben ik maar een nieuw onderwerp gestart over het ongewenste motorgeluid.
Mijn V188 had een poosje stil gestaan en dan weet je het wel: soms is de motor door (teveel) olie en/of stof helemaal geblokkeerd. Mijn V188 kwam nog nauwelijks vooruit en verbruikte nogal wat stroom. De motor aan de sleperkant was nauwelijks in beweging te krijgen.
Dus motor uit elkaar en schoongemaakt met wasbenzine. Nieuwe koolstofborstels erin.
Dat ging eventjes goed maar toen bleek de motor geheel te blokkeren (geen prettig geluid want de tweede motor probeerde de lok vooruit te duwen).
Motor weer uit elkaar gehaald. Met een leeg motorhuis kon ik zelfs de tandwieltjes niet in beweging krijgen.
Motorblok dan maar een kruipolie behandeling gegeven en na een poosje draaiden de tandwieltjes soepel. Overtollige kruipolie verwijderd, motor weer gemonteerd en anker draaipunten gesmeerd.
Ook daarna was er nog piep- en krijsgeluid.
Het motorschild was juist niet strak aangeschroefd; nu zit het wat strakker.
Ik heb de anker draaipunten nog wat gesmeerd en, momenteel rijdt "het beest" rondjes.
Het klinkt beter... maar ik ben er niet gerust op.
Misschien is de loc nog te weinig ingereden...
Toen ik als kind mijn eerste M. loc kreeg was die heel stil en die is, met zijn Allstrom motor, na ruim 50 jaar nog steeds stil.
Het lijkt er soms op dat na conversie van Allstrom naar gelijkstroommotor de problemen beginnen...
Ik heb hier enkele oude loc met SFCM motoren omgebouwd naar digitaal met permagneet en sommige motoren vertonen de bekende piep- en krijsgeluiden.
Meestal probeer ik de omgebouwde motoren eerst uit op pure gelijkstroom met een Trix transformator vooral de digitale ombouw te voltooien.
Willy