Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid

Gestart door pajomaho zondag 30 september 2012, 21:15:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Willy & Wijbe,
Ik heb momenteel hetzelfde piep- en krijsprobleem bij een BR 86 met een (schone en) nog bijna nieuwe motor (met permanentmagneet). Ben er ook nog niet uit waar het in zit. Schroeven wat losser draaien helpt niet. Soms stopt de motor gewoon. Het lijkt er op dat er iets aanloopt of dat hij (ondanks de olie) stroef draait.
Toch  nog een keer kijken naar andere koolborsteltjes (je weet maar nooit), maar ook daar heb ik niet veel hoop op.
Ik blijf dit topic even volgen, misschien komt er nog iemand met een andere oplossing.
Paul
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Citaat van: nmbssncb op zondag 30 september 2012, 15:01:52

Met mijn V188 heb ik een ander, voorlopig onoplosbaar probleem: een kreunende motor (ook na schoonmaken met wasbenzine enz., niets schijn te helpen...), wel bekend probleem bij sommige M. motoren....


Als je bij het motorschild licht op de anker as drukt is het dan weg?

Gr, Ben.
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Paul,

Omgebouwde BR86'er? Gauw oude anker terugplaatsen met magneet van ESU, heb je er geen last meer van. Had ik ook met mijn omgebouwde 86'er. Blijkbaar kunnen die dingen niet over een 5 polige motor.
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Wat een onzin, ik heb 10 BR86 met, een 5polig anker rijden, geen een die kreunt of kraakt of piept. Wel zorgen dat de boel goed is uitgelijnd en dat de kritische punten van het anker zijn gesmeerd. Ik gebruik hiervoor een siliconenvet, wat op het ankerasje gaat voordat het in het motorhuis wordt gezet, aan de kant van het schild hetzelfde recept.

Walter
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
In de topic over de ESU MFX (M4) begon door mijn toedoen te veranderen in een topic over M. motoren en het ongewenste pipe- en krijsgeluid dat ze soms maken. Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38781.msg705605#msg705605

Daarom ben ik maar een nieuw onderwerp gestart over het ongewenste motorgeluid.

Mijn V188 had een poosje stil gestaan en dan weet je het wel: soms is de motor door (teveel) olie en/of stof helemaal geblokkeerd. Mijn V188 kwam nog nauwelijks vooruit en verbruikte nogal wat stroom. De motor aan de sleperkant was nauwelijks in beweging te krijgen.
Dus motor uit elkaar en schoongemaakt met wasbenzine. Nieuwe koolstofborstels erin.
Dat ging eventjes goed maar toen bleek de motor geheel te blokkeren (geen prettig geluid want de tweede motor probeerde de lok vooruit te duwen).
Motor weer uit elkaar gehaald. Met een leeg motorhuis kon ik zelfs de tandwieltjes niet in beweging krijgen.
Motorblok dan maar een kruipolie behandeling gegeven en na een poosje draaiden de tandwieltjes soepel. Overtollige kruipolie verwijderd, motor weer gemonteerd en anker draaipunten gesmeerd.
Ook daarna was er nog piep- en krijsgeluid.
Het motorschild was juist niet strak aangeschroefd; nu zit het wat strakker.
Ik heb de anker draaipunten nog wat gesmeerd en, momenteel rijdt "het beest" rondjes.
Het klinkt beter... maar ik ben er niet gerust op.
Misschien is de loc nog te weinig ingereden...

Toen ik als kind mijn eerste M. loc kreeg was die heel stil en die is, met zijn Allstrom motor, na ruim 50 jaar nog steeds stil.

Het lijkt er soms op dat na conversie van Allstrom naar gelijkstroommotor de problemen beginnen...
Ik heb hier enkele oude loc met SFCM motoren omgebouwd naar digitaal met permagneet en sommige motoren vertonen de bekende piep- en krijsgeluiden.
Meestal probeer ik de omgebouwde motoren eerst uit op pure gelijkstroom met een Trix transformator vooral de digitale ombouw te voltooien.


Willy
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Ik ben een nieuw onderwerp gestart:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38850.0


Willy
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
@ Ben,
Lijkt er inderdaad op, dat als ik op het anker druk (of eigenlijk met mijn dikke vingers op het schild druk) dat het geluid dan zo goed als verdwijnt. Hij loopt er alleen niet echt soepeler door.
Weet jij dan de oorzaak, en hoe het te verhelpen is?

@Wijbe,
De vorige motor terugbouwen? Dat was een ouderwetse M 3* motor met relaisaansturing (3096). Niet aantrekkelijk om terug te bouwen.

@Wasmi,
Hmm, ben zelf niet zo dol op "vreemde" vetten. Maar kan een optie zijn als een eventuele oplossing van Ben niet zou gaan werken.
Groet, Paul

PS heren moderatoren: misschien kan dit onderwerp beter gesplitst worden en bij voorgaande post worden gevoegd?
Edit: dat krijg je dan: staat het topic ook gelijk op mijn naam. Kan ik ook niet helpen, Willy...  8)
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Ik heb de reacties uit het M4 topic die over het motorgeluid gingen naar hier verplaatst, alleen klopt de volgorde in tijd niet meer.
Dus daar moeten jullie een beetje omheen lezen.
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Gisteren was ik een tijdje aan het rijden met verschillende locs. Het viel mij op dat verschillende M locs veel motorgeluid maken.
Ik heb onder andere een splinternieuwe V36 van M en bij wat hogere snelheid krijst de motor gewoon. Ook de motoren van de V188 zijn zeer rumoerig.

Ik heb een BR81 uit een starterpak en die rijdt zeer soepel en maakt hoegenaamd geen motorgeluid.

Ik snap niet waarom daar zoveel verschil in moet zitten.

Neem dan Roco. Ik heb een V200 en die rijdt zo stil dat je de elektromotor gewoon niet hoort. De loc rijdt zeer soepel geweldig dit zou dus bij de M locs ook o moeten zijn.

De volgende loc wordt dus zeker een Roco.

Groet, Ronald

Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Vanavond de motor van mijn BR86 nog eens uit elkaar gehaald. Daarbij viel mij op dat de wielen wel wat zwaar draaiden zonder motor. Daar had een van de loopwieltjes ook al problemen mee gehad, toen ik die loc (tweedehands) kocht. (Vitrine-exemplaar geweest?). Hoe dan ook, een paar druppels SR24 op de assen en drijfstangbouten, waarvan het meeste ernaast ging, dus veel zal het niet geweest zijn; motor er weer in, op de rollenbank en na nog wat geluid in het begin begon hij toch stiller te rijden. Alleen bij de laagste snelheid kreunt hij nog wat. Morgen nog maar even proberen, nog even het restant van de SR24 laten vervliegen en dan weer een drupje M* olie erop. Met het loopwiel ging dat destijds ook goed, eens kijken hoe dat nu afloopt.

Ik heb ook nog een SNCF 9223 uit 1976 die veel stil heeft gestaan, maar die maakt al lawaai sinds ik 'm heb (koffiemolen). Toch ook daar eens een onderzoekje doen.

Groet, Paul

Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Citaat van: Wasmi op maandag 01 oktober 2012, 00:10:19
Ik gebruik hiervoor een siliconenvet, wat op het ankerasje gaat voordat het in het motorhuis wordt gezet, aan de kant van het schild hetzelfde recept.
Ik gebruik ook siliconenvet. Smeert langer en beter dan olie. Olie wordt van de assen afgeslingerd.
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: V118 (M37282) - Motor piep- en krijsgeluid
Neemt nog steeds niet weg dat veel Märklin modellen een zeer rumoerige motor hebben. Dat isiets wat niet te smeren is.

Märklin zou er wijs aan doen om eens andere motoren te gaan gebruiken.

Roco heeft toch ook mooi stil lopende motoren.

Groet, Ronald