Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Faller lokloods 120165 servo's

Gestart door C-Brian dinsdag 04 september 2012, 15:08:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller lokloods 120165 servo's
Hallo

Ik ben de 2-sporige Faller lokloods 120165 aan het bouwen, maar ik snap niet hoe het mechaniek werkt. Bovendien lukt de deurtjes installeren niet en ik heb 2 uitgerekte veertjes, kan ik onderdelen aanvragen bij Faller?
Re: Faller 120165 mechaniek
Re: Faller 120165 mechaniek
Bedankt Ben  :thumbup:
Re: Faller 120165 mechaniek
Lid sinds: 2011

offline
Re: Faller 120165 mechaniek
Hoi Brian, heb je aan de veertjes zitten trekken?  >:-D
Re: Faller 120165 mechaniek
ja  >:-D
Re: Faller 120165 mechaniek
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Oke, aangezien ik al maanden popel om eens met servo's te werken, wil ik dat wel proberen met mijn lokloods. Ik heb meerdere foto's gevonden (het is by the way niet mijn bedoeling om foto's te kopieren, ik laat ze alleen zien als voorbeeld):

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23927.msg697155#msg697155


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6779.msg173277#msg173277

Zo wil ik mijn systeem ook gaan maken denk ik, of heeft een van jullie een beter idee?

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

  • Ik wil graag dat de loodsdeuren automatisch opengaan als de lok aan komt rijden, Looney_Tunes (John) heeft mij vertelt dat dat kan via schakelrails, helaas weet ik daar niets van af
  • Kunnen de servo's ook afzonderlijk worden ingeschakeld? Dus dat de poort van 1 spoor opengaat in de loods en de ander dichtblijft?
  • Welke servo's heb ik nodig en welke aansturing?
  • Hoe stel ik in dat de servo bijv. een halve draai maakt? (of hoever moet hij draaien om de loods te openen?)

Hopelijk is dit niet te veel gevraagd aan jullie, ik probeer gewoon zo veel mogelijk te leren en ik vind het al geweldig hoeveel informatie mij is toegestopt, bedankt daarvoor  :thumbup:
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Hoi Brian,
Hoe je je eerste punt oplost ben ik ook wel nieuwschierig naar.
Welke servo's je moet nemen weet ik niet, er is heel veel aanbod. Conrad heeft goedkope van iets meer dan 6 Euro, en ik lees daar goede berichten over. Zelf heb ik er 4 van Uhlenbrock, en die werken goed. Die van Conrad zijn wat groter. Aangezien je ze in de loods wilt plaatsen denk ik dat de afmetingen wel een rol spelen.
Om de servo's aan te sturen heb je een servodecoder nodig, bijvoorbeeld deze: http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/aansturing-1/dr4020-4kanaals-servodecoder.html Ik heb er pas 3 gekocht via marktplaats en op de decoder kun je ook per servo instellen hoever die moet draaien. In de handleiding van de decoder staat prima uitgelegd hoe dat moet.
Met de decoder bestuur je elke servo afzonderlijk. Je kunt dus beide deuren of 1 deur openen. Bij de eerste foto die je plaatst staat ook een filmpje in het draadje dacht ik. Daar bewegen de deuren afzonderlijk.

Succes,
Albert.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Albert, dat betekent dus dat ik 2 decoders nodig heb, om ze afzonderlijk te schakelen?

PS: zijn er misschien ook goedkopere versies? Het hoeft voor mij niet optimaal te zijn, zolang het maar werkt en de prijs redelijk is (vind de decder die jij linkt namelijk best duur, of ligt dat aan mij?  :-)
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
punt 1 is op te lossen als je de servo's aanstuurt met een esu switchpilot servo en schakelrail.
punt 2 is daardoor ook opgelost vermits je servo per servo aanstuurt
punt 3 is naar eigen keus maar ik bestel de 9 gram servos in hongkong en voldoen goed voor amper 1,75 euro/stuk
punt 4 is gewoon manueel af te regelen op de switchpilot servo
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: bellejt op dinsdag 04 september 2012, 20:14:39
de servo's aanstuurt met een esu switchpilot servo en schakelrail.

Is hier een aansluitschema van, want ik weet nog steeds niet wat een schakelrail doet zodat die deuren opengaan?

Citaat van: bellejt op dinsdag 04 september 2012, 20:14:39
vermits je servo per servo aanstuurt

Kun je hier wat meer over uitleggen? Ik snap namelijk niet wat je bedoeld

Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: C-Brian op dinsdag 04 september 2012, 20:14:32
Albert, dat betekent dus dat ik 2 decoders nodig heb, om ze afzonderlijk te schakelen?

PS: zijn er misschien ook goedkopere versies? Het hoeft voor mij niet optimaal te zijn, zolang het maar werkt en de prijs redelijk is (vind de decder die jij linkt namelijk best duur, of ligt dat aan mij?  :-)

Brian,
Met 1 decoder stuur je 4 servo's aan. En ja, het klopt, servodecoders zijn duur. Ik heb ze nog niet voor veel minder gezien, tenzij je ze zelf kunt bouwen.
Je kunt de servo's ook prima gebruiken om wissels mee om te zetten. Per decoder 4 servo's, dus 4 wissels. Per saldo is dat goedkoper dan 4 Marklin setjes decoder + wisselmotor.

Hoe je het verder aanstuurt is ook afhankelijk van hoe je de baan zelf aanstuurt. Ik stel me zo voor dat een trein over een melder rijdt (volgens mij is een schakelrail ook een melder) en dat je central station of je software dan via de decoder een signaal naar de servo geeft om de deuren te openen.

hier: =schakelrail]http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:digitaal:terugmelding-en-bezetmelding&s[]=schakelrail wordt daar het 1 en ander over uitgelegd.

Groeten,
Albert.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Bedankt Albert, ik denk dat ik voor de esu switchpilot ga, vanwege de goede reacties daarop. Verder, hoe sluit ik de schakelrail aan op de Switch Pilot en hoe voed ik de Switch Pilot en servo's?
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Beste C-Brian,

Het moeten wel de Esu Switch Pilot Servo decoders zijn !!!
Kosten +- 25 ? per stuk.
Op Gastendag ga ik normaal daar ook nog een demo over geven.

Mvg

Olivier
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 04 september 2012, 22:53:38
Beste C-Brian,

Het moeten wel de Esu Switch Pilot Servo decoders zijn !!!

Mvg

Olivier

Hallo Olivier,

Wie heeft jou dat vertelt?

Want dat is echt onzin,elke servo kan erop ,maar let wel op of het stekkertje op je servodecoder past,en de juiste richting heeft (Polariteit).

Zelfs in de beschrijving wordt er niet getwijfeld om de concurrentie te noemen,en dat betekent dus dat er meer keuze is.

Futuba,Graupner,Esu,Uhlenbrock,welke servo dan ook zal werken op je Esu servodecoder,ja zelfs wel importeerbare Chinese (dacht uit Hong-Kong) servo's Brian.

De switchpilot 51802 is gewoon aan te sluiten op je digitaalsysteem,en je kan hem ook met een aparte trafo voeden,zodat je je systeem ontlast.

Heb hem werkend gezien bij Lokkie,en die gebruikt deze voor zijn wissels die fenominaal omgaan met deze decoder.

Kijk maar eens in zijn topic:

servo aandrijving

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Faller lokloods 120165 servo's
Volgens bij gebruikt belletj ook een switchpilot met Hong-Kong servo's. Erg bedankt voor de heldere uitleg Hans, en ik wil alles apart gaan voeden, maar hoe werkt dat nou met schakelrails, heeft iemand daar een aansluitschema van?
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
ofwel rijdt je digitaal met bv koploper en dan geeft die een puls naar je servo(decoder) om te draaien.Ofwel bedien je ze gewoon via de aansluitmogelijkheden van de switchpilot SERVO.Daar kan je gewoon via analoge knopjes (of schakelrail) een kontaktje sluiten waardoor de bijhorende servo draait.Zoek eens het aansluitschema van de esu 51802.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Als je digitaal werkt dus met een S88 dan kan je een gewone ESU switchpilot kopen. Deze kost een ? 28 en kan naast 2 servo's ook nog 4 wissels aansturen ofzo.
Maar dan kan je geen gebruik maken van 'analoge' ingangen die je wel hebt op de ESU Switchpilot Servo.



groeten Dylan
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 05 september 2012, 04:23:41
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 04 september 2012, 22:53:38
Beste C-Brian,

Het moeten wel de Esu Switch Pilot Servo decoders zijn !!!

Mvg

Olivier

Hallo Olivier,

Wie heeft jou dat vertelt?

Want dat is echt onzin,elke servo kan erop ,maar let wel op of het stekkertje op je servodecoder past,en de juiste richting heeft (Polariteit).

Zelfs in de beschrijving wordt er niet getwijfeld om de concurrentie te noemen,en dat betekent dus dat er meer keuze is.

Futuba,Graupner,Esu,Uhlenbrock,welke servo dan ook zal werken op je Esu servodecoder,ja zelfs wel importeerbare Chinese (dacht uit Hong-Kong) servo's Brian.

De switchpilot 51802 is gewoon aan te sluiten op je digitaalsysteem,en je kan hem ook met een aparte trafo voeden,zodat je je systeem ontlast.

Heb hem werkend gezien bij Lokkie,en die gebruikt deze voor zijn wissels die fenominaal omgaan met deze decoder.

Kijk maar eens in zijn topic:

servo aandrijving

M.v.g.

Hans V200.0

Volgens mij bedoelt Olivier dat het een ESU switchpilot servo decoder(k83) moet zijn.
Dus niet een gewone switchpilot :D. Want daar kunnen geen servos op.

Groeten Sander.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: Seinwezen op woensdag 05 september 2012, 15:12:15
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 05 september 2012, 04:23:41
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 04 september 2012, 22:53:38
Beste C-Brian,

Het moeten wel de Esu Switch Pilot Servo decoders zijn !!!

Mvg

Olivier

Hallo Olivier,

Wie heeft jou dat vertelt?

Want dat is echt onzin,elke servo kan erop ,maar let wel op of het stekkertje op je servodecoder past,en de juiste richting heeft (Polariteit).

Zelfs in de beschrijving wordt er niet getwijfeld om de concurrentie te noemen,en dat betekent dus dat er meer keuze is.

Futuba,Graupner,Esu,Uhlenbrock,welke servo dan ook zal werken op je Esu servodecoder,ja zelfs wel importeerbare Chinese (dacht uit Hong-Kong) servo's Brian.

De switchpilot 51802 is gewoon aan te sluiten op je digitaalsysteem,en je kan hem ook met een aparte trafo voeden,zodat je je systeem ontlast.

Heb hem werkend gezien bij Lokkie,en die gebruikt deze voor zijn wissels die fenominaal omgaan met deze decoder.

Kijk maar eens in zijn topic:

servo aandrijving

M.v.g.

Hans V200.0

Volgens mij bedoelt Olivier dat het een ESU switchpilot servo decoder(k83) moet zijn.
Dus niet een gewone switchpilot :D. Want daar kunnen geen servos op.

Groeten Sander.

Hoi Sander,

Als je de vraag van voren af aan gaat lezen kom je op een gegevenmoment uit op een antwoord dat gaat over de Switchpilot,en wel door de vragensteller.

En de Switchpilot servo kun je niet zien als een K83 decoder,omdat servo's een andere aansturing vragen dan de wisselspoel van Märklin.

Wat wel een voordeel is van de Esu servo's is,dat er materiaal bij zit om de servo ergens op te monteren.

Dat is zeker handig als je niet handig genoeg bent aangelegd.

Die Switchpilot (servodecoder) heb ik in Houten gekocht voor net onder de 28 euro,en servo's heb je vanaf 6 euro,en die kan je zo duur kiezen als jezelf wil.

Je hebt ook digitale servo's en of die op een gewone K 83 passen durf ik niet te zeggen,want dat is een hoofdstuk wat ik nog niet ken.

Wat ik wel weet is dat je met de Switchpilot servodecoder de servo's kan afstellen en ook de snelheid ervan.

Er zijn ook losse decoders waar 1 servo op kan,maar of je dan goedkoper uit bent.........het geeft wel een reden tot narekenen.

Zeker als je er niet zoveel gaat gebruiken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Op de gewone versie kunnen 2 servo's zie mijn vorige bericht.
Dus als je wissels,... digitaal wil aansturen koop je de gewone en kan je meteen ook je servo's aansturen :P

Maar als je dit niet wil doen koop dan de speciale Servo versie.


groeten Dylan
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: C-Brian op woensdag 05 september 2012, 07:15:53
maar hoe werkt dat nou met schakelrails, heeft iemand daar een aansluitschema van?

Marklin heeft schakelrails kant en klaar in het assortiment. Zie het als een schakelaar aan een burolamp. Je lok is hetgeen schakelt door de railstaven te verbinden. Je kunt een schakelrail eenvoudig zelf maken. Zoek even op massadetectie; iedere sectie in een blok moet voorzien zijn van een mogelijkheid voor terugmelding via S88. Dwz, steeds door een schakelrail. Dus knippen en isoleren. In de wiki staan wel schema's. Op deze manier kun je van alles inschakelen, van verlichting tot geluiden tot spoorwegovergangen.

Michel
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
bij mijn handelaar betaal ik dezelfde prijs voor beiden : 27,90 euro.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Dus schakelrails kan ik zelf maken, dat is mooi om te weten. Maar nog steeds, kan iemand simpel uitleggen (evt met schemaatje) wat ik moet aansluiten en waar om te zorgen dat de schakelrail de Switch Pilot inschakeld?
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
kijk eens in de handleiding van de switchpilot servo.Er zijn acht aansluitingen voor knopjes.Daar  kan je de schakelrail op aansluiten.Alles staat mooi uitgelegd.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/SwitchPilotNL.pdf
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Aha, eindelijk een duidelijk antwoord, dus je moet je schakelrails aansluiten op die knopaansluiting. Ik ben al bezig met de handleiding.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
blz 32 puntje 12
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Bedankt belletj, gelezen en gesnapt (denk ik). Heb je toevallig ook een linkje van de servo's die jij gebruikt?Ik ga nu huiswerk maken, en ben er waarschijnlijk pas laat in de avond weer
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
E*ay : zoek op SG90. Normaal zal je prijzen vinden vanaf 10 euro  voor 6 servootjes.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Obrigado
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Hallo,

Hans was weer wat hevig en snel met zijn reactie.
Wat ik bedoelde was inderdaad dat er voor servo's bij Esu best de Esu Switch Pilot Servo decoder werd genomen.
Daar kun je 4 servo's (van eender welk merk) op aansluiten (en niets anders).
Er zijn uiteraard ook andere merken van servo's decoders.
Voor de servo's is er keuze genoeg.

Mvg

Olivier

PS Op gastendag heb ik mij voorgesteld om een demo geven over aansturen van wissels door servo's
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Bedankt voor de uitleg Olivier

En ik weet niet of ik naar de gastendag kom, want ik zal zelf voor vervoer moeten regelen of met een forumlid mee kunnen rijden, maar of dat gaat lukken..
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Citaat van: Olivier77 op woensdag 05 september 2012, 21:31:56
Hallo,

Hans was weer wat hevig en snel met zijn reactie.
Wat ik bedoelde was inderdaad dat er voor servo's bij Esu best de Esu Switch Pilot Servo decoder werd genomen.
Daar kun je 4 servo's (van eender welk merk) op aansluiten (en niets anders).
Er zijn uiteraard ook andere merken van servo's decoders.
Voor de servo's is er keuze genoeg.

Mvg

Olivier

PS Op gastendag heb ik mij voorgesteld om een demo geven over aansturen van wissels door servo's

Hoi Olivier,

Het was inderdaad hevig en snel,maar ik kon me niet voorstellen dat je alleen maar Esu servo's zou kunnen toepassen.
Als je er verstand van hebt,weet je dat het voor die servodecoder van Esu niet uitmaakt welk merk servo je eraan hangt,en daarvan zijn diverse voorbeelden te zien hier op het forum.
Zelf las ik in een blad een advertentie,over een enkele servodecoder die er maar 1 aan kan.
Die kost ook iets van ?24,- en is van KM1,en dat is niet goedkoop.
Wel heeft deze iets moois erbij namelijk,je kan er ledjes op aansluiten als aanduiding voor de stand van de wissel of sein,en de weerstanden daarvoor zitten al op de decoder.
Dus ook voor de decoders is er keuze.

Naar de gastendag kom ik ook en misschien woon ik je demo wel bij Olivier ;)

Citaat van: C-Brian op woensdag 05 september 2012, 21:41:28
Bedankt voor de uitleg Olivier

En ik weet niet of ik naar de gastendag kom, want ik zal zelf voor vervoer moeten regelen of met een forumlid mee kunnen rijden, maar of dat gaat lukken..

Hoi Brian,

Dat is via de chat geregeld ;)

En..............gelukt dus :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Faller lokloods 120165 servo's
Bij de gastendag wordt dus een demo servo's gegeven, nou daar wil ik wel bij zijn dan :)
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Brian,

Als je je wissels nog moet 'aandrijven', zijn de servo's uit het buitenland interesant. Je besteld dan gewoon ook meteen servo's voor je wissels zodat de verzendkosten laag blijven.
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Je kan ze ook hier bestellen.

http://dx.com/p/towerpro-sg90-9g-mini-servo-with-accessories-12859?item=17

Is met gratis verzending >:-D.

Groeten Sander
Re: Faller lokloods 120165 servo's
Bedankt voor de link Sander. En Wijbe, ik ga mijn wissels (nog) niet aandrijven met servo's, ik gebruik nu (nog) de Marklin aandrijvingen