Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ervaringen met Rampino-decoders

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 04 september 2012, 09:02:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met Rampino-decoders
Hallo,

Ik zag laatst een advertentie in een modelspoorblad staan van Rampino, o.a. voor decoders. Zie ook hier voor meer details.

Prijs is zonder meer OK voor wat je krijgt lijkt me, maar wat denken jullie?

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Nog nooit van gehoord  8o, echter de prijs is wel erg aantrekkelijk :)

William, als jij er nu 1 koopt en hier laat weten hoe of wat :D

Als ik de platines zo zie op de foto, moet ik aan Tams denken ;)

Mvg Gert
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Hoi Gert,

Misschien doe ik dat wel, maar tijd, tijd, tijd... :-).

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Ik heb vorige week, na Ben (Spoorman) zijn positieve ervaringen over de Zimo623, ook 2 stuks Zimo gekocht, en inderdaad prima decoders :thumbup:, dus waarom zou het met dit merk niet kunnen ?, wie niet waagt.............................. ;)

Mvg Gert
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Nu wil het feit dat ik nog een decoder dien te vervangen... Deze als alternatief voor de TAMS LD-W-32 is weer een (bescheiden) besparing, waarbij deze decoders van wat ik in de omschrijving kan zien simpelweg beter zijn.

Toch?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Als ik de beschrijving lees is er volgens mij niks mis mee :thumbup:

Mvg Gert
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Voor die 13.50 is het het proberen altijd waard volgens mij, en als ik de handleiding zo lees heeft ie alles aan boord wat zijn duurdere varianten ook hebben. En voor 1 euro meer heb je 1 met railcom.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Als ik het goed gelezen heb, moet je de frontverlichting aansluiten op AUX1 en AUX2. Dan zou je nog maar twee uitgangen overhouden voor andere zaken, zoals telex, cab.verlichting etc.

Bedienungsanleitung Loco-2

Gr.  Charlie
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Zeg, je kan echt niet lezen of het een goede of slechte decoder is, dat kan je alleen maar uitproberen omdat het van de software afhangt - hoe goed die geschreven is......
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Ik ben toch wel benieuwd,
en dat alles voor zo'n lage prijs?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Ik vind de naam "Ramp"ino nou niet echt getuigen van een sterk staaltje marketing :D

Mvg Gert
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
als ze ook bruikbaar zouden zijn zonder aangesloten motor zijn het ook ideale functiedecoders.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Altijd leuk om even te testen en voor ?13,50 kun je geen buil vallen. Heb even gevraagd wat de verzendkosten zijn van 2 stuks naar NL.

Gr, Ben.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Hoi Ben,

Heb zojuist dezelfde vraag weggelegd, hopelijk krijgen we hetzelfde antwoord en lekker snel :-).

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Mijn antwoord is binnen:

"Sehr geehrter Herr,

vielen Dank für Ihre Anfrage.

Ja, wir liefern unsere Produkte auch in die Niederlande.

Die Versandkosten richten sich nach dem Warenwert und Gewicht.

Bei 2 Decoder betragen die Versandkosten 6 Euro, ab 3 Decoder 7,50 Euro (Einschreiben).

Wenn Sie eine größere Anzahl bestellen möchten, teilen Sie uns bitte die Artikel und Anzahl per email mit, wir werden Ihnen dann die genauen Versandkosten mitteilen."

Overigens werd meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een Meneer Rampino", en vooralsnog dus niet met een slecht gekozen naam :-).

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Ik ben ook erg benieuwd, want een goed product met een dergelijke prijs is welkom. Ik zie wel dat er geen draadjes aanzitten en mijn ervaring met Tams is met name op dit punt niet erg positief. Volgens specs kortsluit vast, zonder programmer te updaten etc. Ziet er op zich veelbelovend uit. Benieuwd ook naar de rij-eigenschappen.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: William027 op donderdag 06 september 2012, 08:38:35

Mijn antwoord is binnen:


Ik heb het zelfde antwoord. :D

Gr, Ben.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Allen,

Ik heb er 4 besteld en hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Als ik de handleiding goed heb gelezen,
kan je met deze decoder elk type motor aansturen...
dus ook ivm de lastregeling, een 3polig anker met permanentmagneet.

ben erg benieuwd hoe de rijeigenschappen dan zijn,
maar je kan werkeijk alles instellen,
dus dat zit hopelijk wel goed.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Al iemand die deze decoders in huis heeft?


groeten Dylan
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Zeker voor de wat oudere loks, waar je niet al te dure decoder in wilt stoppen, lijkt de rampino een goed en goedkoop alternatief.
Maar niet te voorbarig, ik ben wel benieuwd naar de eerste test resultaten.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
En ?
Heeft er al iemand ervaringen?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Misschien vanavond. Ze liggen hier thuis, nu nog wat tijd zoeken...
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: William027 op woensdag 26 september 2012, 16:37:37
Misschien vanavond. Ze liggen hier thuis, nu nog wat tijd zoeken...

Ben zeer benieuwd... :)

groeten Dylan
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Hoop in ieder geval dat ze  hun naam geen eer aandoen  :P
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Stap 1: stekker solderen aan decoder -> check
Stap 2: oude decoder verwijderen -> check
Stap 3: contrastekker aansluiten op oude draden -> check
Stap 4: stekker en contrastekker in elkaar -> check
Stap 5: rijden analoog-> no go
Stap 6: rijden digitaal -> check
Stap 7: verlichting wisselend met rijrichting en schakelbaar -> check

Nu eens proberen wat er te spelen valt met de CV's. Daar ben ik echter geen expert in. Ik heb in ieder geval een niet-rijdende loc weer rijdend gekregen  :thumbup:!

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Da's alvast een goed begin. Is het standaard rijgedrag al enigszins acceptabel? Bij die goedkope tams was dat altijd een heel gepruts.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
We hebben het hier over een standaard motor met veldspoel en 3-polig anker. De lat ligt dus niet heel erg hoog denk ik zo. Wat ik tot nu toe veranderd heb:

- Afremmen en optrekken op 0 sec gezet. De loc reageerde echter nog altijd niet direct op het commando van de MS1. Door CV 3 en 4 (REG 4 en 5) op 0 te zetten (stonden op 10) is dit opgelost.
- Door CV 2 (REG 3) op waarde 50 te zetten, kruipt de loc mooi vooruit, gelijk bij het eerste blokje al. Bij waarde 30 gaat dit nog langzamer, maar dan is het niet meer vloeiend. Lager heeft in mijn ogen geen zin.
- Wat ik me vooral afvraag is hoe ik in CV 29 (REG 20), het menu 'Decoder Konfiguration', iets kan veranderen. Men heeft het daar ineens over bits, terwijl ik met de MS1 alleen een waarde kan invullen van 0 tot 80. En dit is nu juist waar je het aantal rijstappen, maar bijvoorbeeld ook de herkenning van de analoge modus kunt instellen. Wanneer iemand hier iets over kan vertellen (dus, hoe het werkt met die bits), dan zou dat fijn zijn.

Vragen staat verder altijd vrij, ik zal mijn best doen een antwoord te formuleren.

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Dat is moeilijk. Volgens mij kan ik met de IB Basic wel iets met 'bits' doen. Maar eigenlijk moet je kijken welke 'bits' je op 1 en op 0 moet zetten. Dan krijg je een getal en ik vermoed dat je die dan in moet voeren. Voorbeeld als je bits 1 en 2 moet zetten dan krijg je 00000011 en is het getal 3 (1+2^1)  Als je ook bit 3 moet zetten krijg je 00000111 en dat levert 7 op (1+2^1+2^2)Voorbeeld voeg ik maar toe voor het geval dat... Niet belerend bedoeld of zo. Soms begint met ook te tellen vanaf 0 om het eenvoudiger te maken ...
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Via het buurforum had ik een topic gevonden wat hier ook over ging. Met een MS1 lijkt dit niet te kunnen, maar nu wil het feit dat ik nog ergens een ESU programmer heb liggen. Nog nooit wat mee gedaan, misschien is de tijd nu rijp.

Een andere volgende stap wordt het wegwerken van de draden. Wel een beetje een gedoe als je met 2 stekkers werkt...
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Maar kun je daar andere decoders op aansluiten?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Schijnt van wel... En anders iemand zoeken met een andere centrale (lees: een centrale).
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Bits en bytes populair uitgelegd.

Doorgaans heb je 8 bits (00000000) met de volgende waarden:

Bit 0 = 1
Bit 1 = 2
Bit 2 = 4
Bit 3 = 8
Bit 4 = 16
Bit 5 = 32
Bit 6 en 7 zijn niet van toepassing bij deze decoder.

De maximale waarde van CV29 is dus 1 + 2+ 4 + 8 + 16 + 32 = 63.

Als je een bepaalt bit actief wilt hebben (op "1" dus) tel je de waarde op.

Voorbeeld CV29 (uit de manual van Rampino):
Normale rijrichting: bit 0 uit (0)
28 stappen: bit 1 aan (2)
Analoog mogelijk: bit 2 aan (4)
De rest allemaal uit, de nieuwe waarde van CV29 wordt dan 0+ 2 + 4 = 6.

Gr, Ben.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Volledig duidelijk Ben, merci!

Ben jij trouwens al met de Rampino's aan de slag gegaan? Jij had er toch ook 2 besteld, is het niet?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Wat is het stil in dit topic?........
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Wat wil je nog weten?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Bijv. hoe ze bevallen,
rijgedrag, makkelijk te programmeren?
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: Wim op vrijdag 05 oktober 2012, 17:04:17
Bijv. hoe ze bevallen,
rijgedrag, makkelijk te programmeren?

Misschien een filmpje van het rijgedrag?


groeten Dylan
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: William027 op woensdag 26 september 2012, 22:44:23

Volledig duidelijk Ben, merci!

Ben jij trouwens al met de Rampino's aan de slag gegaan? Jij had er toch ook 2 besteld, is het niet?


Geen testjes meer van mijn kant, na het Zimo MX623 decodertestje en het geouwehoer er om heen ben ik er wel een beetje klaar mee. ;)

Gr, Ben.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 05 oktober 2012, 20:48:24
Citaat van: William027 op woensdag 26 september 2012, 22:44:23

Volledig duidelijk Ben, merci!

Ben jij trouwens al met de Rampino's aan de slag gegaan? Jij had er toch ook 2 besteld, is het niet?


Geen testjes meer van mijn kant, na het Zimo MX623 decodertestje en het geouwehoer er om heen ben ik er wel een beetje klaar mee. ;)

Gr, Ben.

Ik snap je Ben is niet zo leuk dat het zo moest uitdraaien in het topic.
Spijtig want je heb toch een zeker goed oordeel over zulke zaken, die handig is voor andere gebruikers die er minder verstand van hebben.

Maar het is je eigen keuze wat je wel of niet op het forum zet.


groeten Dylan
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Wanneer er weer wat tijd beschikbaar is, zal ik kijken wat ik voor jullie kan doen. Filmpje lijkt me een kleine moeite, mits ik de decoder goed ingebouwd heb :-). Anders is het geen gezicht. Wat betreft het programmeren: eitje. Het werkt snel en eenvoudig, gaat met een MS1, en het effect is meteen duidelijk. Ook wil ik er nog een duurtest mee aangaan, om te kijken wat er na enkele uren mee gebeurt (hogere temperatuur, dat soort dingen). Ik heb verder geen baan, dus ik kan vooralsnog geen praktijktesten uitvoeren helaas.

Ik sta open voor verdere testvoorstellen: roept u maar!
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: William027 op vrijdag 05 oktober 2012, 22:24:07
Ik sta open voor verdere testvoorstellen: roept u maar!

Hallo William,

Wat ik zo lees over deze decoders is aantrekkelijk.
Ze hebben dan ook zeker mijn belangstelling om te gebruiken in omgebouwde Lima's.
Mijn testvoorstel: een vergelijking tussen een Allstrom/Delta of TAMS, Hamomagneet en Lima- pannekoek. En dan die 3 weer met een Rampino-decoder.

Maar misschien er al meer 3-railers met Rampino-ervaringen... :P

mvg.
Willem E.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Vorige week 3 Rampino's besteld en vandaag kwamen ze binnen! :thumbup:
Wie ook wil bestellen moet even letten op de verzendkosten: bij betaling via PayPal wordt een hoog tarief berekend (Hermes Express o.i.d.). Ik kan een "vinkje" gemist hebben in de kassa, maar na een email naar Herr Rampino werd de verzending aangetekend verzonden via Deutsche Post voor 7,50 i.p.v. ruim 13 Euries. Toch weer een halve decoder...

De soldeerbout is heet en een Lima-1600 draaide perfect op DC...
:P
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Volgens mij heeft Ben er ook 2 binnen.
Ben benieuwd...
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
De Lima 1600 heeft zijn eerste rondjes digitaal erop zitten!
Loopt rustig en redelijk stil, mooi gelijkmatig op de standaardinstellingen.
Met mijn MS1 al wat aan het spelen geweest:
De oude lampjes (12 volt) wat gedimde uitgang gegeven: REG35 en 36 staan nu op 50%, helder lamplicht, wat daarvoor voluit fel wit was. Maar ze worden vervangen voor leds, eens...
Programmeren is gewoon simpel: kies de lok, ESC, kies wijzig lok, kies REG, draai op juiste waarde+OK en draai weer op juiste waarde en afsluiten met OK. (= rode knop drukken).
Lastig is wel dat de MS1 niet verder komt dan 80... Dus de AUX krijg ik niet meer op 100.
Daarnaast wat gespeeld met de beginwaarde (startstroom) met REG3. Nu op 40 (tot 255 mogelijk).
En ook met de optrek- en afremsnelheid in REG4 en 5: resp. 15 en 5 ingesteld (tot 255 mogelijk).
Wat blijft is dat de beginstroom hoog moet zijn en daardoor begint de lok vrij bruusk te rijden. Je kan na vertrek zelfs weer een stap terug en dan blijft-ie langzamer rijden. Echt kruipen doet-ie niet: de Lima-kwaal.

Wat wil ik nog:
Ontdekken hoe je de hogere registers en waarden boven 80 kan instellen. Dan kan ik REG99 bereiken, die nu op defaultwaarde 0 (=uit) staat. Hiermee kan ik dan de startstroom verhogen.
Ik lees in de handleiding wel iets over REG-waarden boven 79 bij REG9... maar durf nog niet te experimenteren: resetten moet met REG1 op waarde 123...

:thumbup:Voorlopige conclusie:
Een prima decoder die de Lima-pannekoek rustig, gelijkmatig en stil laat lopen.
Veel instellingsmogelijkheden die ik helaas niet allemaal kan bereiken.
Programmeren is een eitje en de resultaten zijn direct zichtbaar.
Voor dit geld een aanrader.
:thumbup:
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: Wim op vrijdag 26 oktober 2012, 22:20:47
Volgens mij heeft Ben er ook 2 binnen.
Ben benieuwd...

Yep. Aan één zitten nu 7 draadjes, verder ben ik nog niet gekomen. :) Later meer, mede ook op verzoek van wat forumleden.

Ik kan alleen testen met een Roco lok met een standaard DC motor met vliegwiel en/of een Trix TEE RAm. Ik heb geen Marklin meer in huis noch analoge lok's. Het zou aardig zijn als iemand kan testen wat de decoder doet met een Marklin 3p motor met veldspoel, digitaal aangestuurd. Maar ook op analoge wisselstroom om te zien of je deze decoder ook kunt inzetten i.p.v. een rijrichting schakelaar. Rob (Rovanko) had daar belangstelling voor.

Gr, Ben.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: Spoorman op zaterdag 27 oktober 2012, 07:02:53Het zou aardig zijn als iemand kan testen wat de decoder doet met een Marklin 3p motor met veldspoel, digitaal aangestuurd. Maar ook op analoge wisselstroom om te zien of je deze decoder ook kunt inzetten i.p.v. een rijrichting schakelaar. Rob (Rovanko) had daar belangstelling voor.

Volgens mij was de 3630 in principe een M 3p motor (zeker) zonder permanente magneet. De lampjes waren ook nog niet aangepast voor digitaal rijden aangezien ze nog knipperden. De massa zat dan ook nog op de standaard manier aan het chassis. Ik denk dat dit vooralsnog het beste in de buurt komt van wat je beschrijft. Daarnaast wil ik nog een of meerdere 3000/ 3003 locjes hiermee ombouwen. Dan voldoe ik HELEMAAL aan deze wens.

Ik krijg wel het idee dat mijn ervaringen hierboven amper meer gelezen worden gezien de reacties...

Groet,
William
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Ik ben dit draadje vanmorgen pas tegen gekomen en het heeft zeker mijn interesse.Heb hier ook nog wat Lima's staan die omgebouwd moeten gaan worden

Mvgr,
Frans.
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Citaat van: William027 op zaterdag 27 oktober 2012, 08:47:06

Ik krijg wel het idee dat mijn ervaringen hierboven amper meer gelezen worden gezien de reacties...

Groet,
William

Nou ik volg dit draadje met hele grote belangstelling. Ik zoek ondanks ik inmiddels tevreden bent over de ESU's toch eens wat andere decoders, ik vind de ESU toch prijzig. De Rampino decoders kunnen wel eens zijn waar ik naar opzoek ben. Dus bedankt voor jullie bijdrage en testen. Ik blijf dit volgen!

Waarschijnlijk ga ik ze ook bestellen en zal mijn ervaringen ook hier plaatsen.

MvG

Mario
Re: Heeft iemand ervaring met Rampino decoders?
Inmiddels aan het proberen geslagen. Ben er nu een ruim uur mee bezig in resp. een Piko Hondekop en een Roco V220.



Om te beginnen kan ik wel programmeren in DCC maar geen waarden uitlezen. En vaak krijg ik een ACK terug maar heel vaak ook niet.

Zonder de lastregeling, die staat trouwens default UIT, krijg ik de lok´s wel enigszins gelijkmatig aan het rijden maar met lastregeling aan is het redelijk dramatisch. Verschillende settings uitgeprobeerd maar vooralsnog weinig succesvol, de snelheden gaan alle kanten op.

Vanmiddag wil ik nog wel wat verder proberen. Maar of het wat wordt...... :?

Gr, Ben.