Al een tijdje kijk ik met jaloezie naar het mooie rail materiaal dat 2-railers ter beschikking hebben. Niet alleen zijn er mooiere wissels dan beschikbaar in het k-rail assortiment, ik vind het er ook natuurlijker uitzien zonder puko's. Een keuze die Ben (Spoorman) laatst heeft gemaakt, om helemaal over te stappen kan ik wat dat betreft dan ook wel begrijpen. Echter voor mij (nog) wat te rigoureus. Daarom eens gekeken of het mogelijk is 2-rail wissels voor 3-rail geschikt te maken.
Het inbouwen van puko's is het minste probleem. Ik heb voor de test puko strips van Weichen Walter aangeschaft en een setje van Ebert. Lastiger is dat bij zulke mooie slanke wissels je er bij niet aan ontkomt de kruisende wisseltong als middelrail te gebruiken. Dit betekent dat afhankelijk van de stand van de wissel, rijstroom en massa tussen de twee wisseltonghelften geschakeld moet worden. Massa is geen groot probleem, de tong die dat moet hebben drukt tegen de rail aan (dit is dus de kant waaraan de wissel is gesloten), en maakt dus daarbij verbinding met massa. De "losliggende", vrije wisseltong dient dan als middenrail. E.e.a. staat mooi duidelijk uitgelegd op de
site van Weichen Walter.
Voor het schakelen van de polarisatie heb ik besloten uit 2 oplossingen te kiezen. De wissel wordt met een servo omgezet (wat anders?
) die bediend wordt door de OC32 of een ESU switchpilot servo. De OC32 kan ook een relais aansturen voor het schakelen. De ESU kan worden uitgebreid met een SP Extension. Deze heeft ook de mogelijkheid de rijstroom en massa te schakelen. Welke van de twee het gaat worden ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik voor de test de OC32 ga gebruiken, omdat ik deze dan later ook voor lichtseinen in kan zetten.
Iets wat je niet direct bedenkt, maar wel erg belangrijk is dat het schakelen pas mag plaatsvinden wanneer geen van beide wisseltongen contact maakt met de rails. Wanneer de servo dus halverwege staat. Doe je dat niet, dan krijg je kortsluiting. Om de wisseltongen ieder een eigen stroom te geven moet je de Insulfrog versie nemen. Deze heeft de helften geïsoleerd.
Voordat dan de puko inbouw kan beginnen moet alleen onderop de wissel de contacten tussen puntstuk en wisseltong worden verwijderd. Zinvol bij 2-rail, bij 3-rail garantie op kortsluiting. Dit zijn twee draadjes die je doorknipt en verwijderd. (Geen foto, dat ben ik vergeten)
De afgelopen tijd heb ik een paar Peco wissels aangeschaft en via internet een setje Ebert puko's en een tweetal stripjes bij Weichen Walter (WW) bestelt. In eerste instantie had ik de gewone puko strip besteld, maar later kwam ik erachter dat WW ook speciale strips heeft voor wissels. Hierbij lopen de puko's iets op, waardoor de sleper beter over de wisseltong loopt. Die dus ook maar besteld.
Vandaag de eerste poging met de WW strips. Deze doe ik eerst, omdat dit de meest filigrane oplossing is en je zelf maar uit moet zoeken waar ze op de wissel te positioneren. De normale strips zijn zo gemaakt dat je die eerst op de ondergrond aanbrengt en daarna de rails er overheen legt. Bij een wissel is dit teveel gedoe. Ik heb ervoor gekozen hier de puko's direct op de wissel aantebrengen. Nu alles zo zit vermoed ik dat WW het ook zo bedoeld heeft
Dit zijn dan die stripjes. Zo'n 0,6 mm dik:
De bovenste zijn 2 van de 4 wisselstrips, de onderste de standaard strip voor flexrails.
Ik heb met behulp van de schuifmaat en een scalpel onderop de wissel het rail midden ingekrast, op zowel het rechtdoor gaande ald de afbuigende rail. De korte stukjes strip "hang" je als het ware onderop de rail. Wanneer ze precies op de krasjes liggen een drupje secondenlijm erop en de boel zit vast. De rest van de rail aangevuld met de standaard puko strips. Het viel me hierbij op dat het echt heel mooi en makkelijk soldeert.
Nadat alle stripjes gelijmd zijn heb ik alle draden gesoldeerd. Middelrail, massa en twee groene draden voor de wisseltongen.
En daarna de eerste rijproef, waarbij ik handmatig de wisseltongen verbind.
Niet verrassend, wel heel bevredigend, is het te kunnen melden dat het perfect werkt. Ook heel langzaam gaat de loc erover zonder enige hapering.
ik heb een tijdje tegen deze verbouwing aangehikt. Alles is zo fijn en komt toch wel erg nauw. Nu het zit is het me erg meegevallen. Enige dat mis is gegaan dat ik bij het verwijderen van de fabrieksmatig aangebrachte doorverbinding eerst met een soldeerbout heb geprobeerd de draad los te maken en daarbij de puntstuk iets vervormt is. Nu hobbelt de loc daar een beetje. Moet je dus met een kniptangetje doen, één van de leerpunten die ik jullie graag meegeef.
Volgende stap is de aansluiten van de servo en de OC32. Die moet echter nog besteld worden en met het mooie nazomerweer ben ik ook liever buiten, dus het vervolg kan even duren. Misschien dat ik de Ebert puko's eerst ga doen, hoewel ik deze echt heel mooi vind. Wanneer er ballast is aangebracht zie je er bijna niets van.
Wordt vervolgd...