Arjan, ik schreef het uit mijn blote hoofd, daarna bevestigd door Gerard.
Heb vanavond het handboek voor de Zwitserse mcn nog even op nageslagen. Daar staat het idd ook in.
Ik heb alle boeken die een CH mcn moet hebben en dat zijn er nog al watVerder heb ik niet zoveel aan toe te voegen.
Wat dwergseinen wil ik 2 dingen opmerken.
1- ook in Nederland komen afwijkende dwergseinen voor, als er onvoldoende ruimte is tussen de perronwand staan ze in NL wel eens op zijn kant. Staat ook niet in het seinregelement vermeld.
Zo moet je dat denk ik ook met de CH dwergseinen zien. Een iedergeval staat er wel een spiegelbeeld in het CH seinregelement dus het is wel bekent.
klik2- Een CH dwergsein staan in 99% van de gevallen bij wissels maar dat hoeft niet.
De perronsporen van Spies zijn voor korte treinen in tweeen gedeelt. Op de helft van de perronlengte staan dwergseinen, daar is geen wissel te bekennen.
Lange treinen krijgen daar een diagonaal (geel dus) en stoppen aan het eind van het perron voor rood sein.
Korte regionaal treinen krijgen het dwergsein op rood en stoppen dus voor het dwergsein. Dan staan de trein dus midden op het perron daar waar de onderdoorgangen zijn.
Er zijn veel meer station in CH waar dergelijke dwergseinen staan zonder wissel.
Wissels zijn gedekt door dwergseinen maar niet alle dwergseinen staan bij wissels.
Mvg, Johan