Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin vaste haakkoppelingen

Gestart door Modelspoorbeurs zutphen vrijdag 20 juli 2012, 21:08:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin vaste haakkoppelingen
Modelspoorbeurs zutphen
gast

Marklin vaste haakkoppelingen
Wie heeft er ervaringen met de vaste Haakkoppelingen van Marklin, en waar zijn ze nog te koop?
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Hallo, nieuwe deelnemer op het forum. Het zou wel prettig zijn indien je je berichten ondertekent met een naam (al was het maar een vóórnaam) zodat er wat makkelijker met elkaar gecorrespondeerd kan worden. Ik vermoed namelijk dat niet de gehele modelspoorbeurs Zutphen (hoeveel mensen zijn dat eigenlijk?) de vraag in het bovenstaande bericht gezamenlijk heeft geformuleerd  :P

Maar nu ter zake: wordt gedoeld op koppelingen die bijvoorbeeld aan de draaistellen van een locomotief zijn vastgeschroefd en dus alleen kunnen bewegen zodra het draaistel beweegt? Ik merk op dat je ook koppelingen hebt die dan wel zijn vastgeschroefd aan een draaistel maar wel zodanig dat ze niettemin een beetje bewegelijk zijn (en meestal met veertjes in bedwang worden gehouden). Beide soorten koppelingen zijn zondermeer in elk goed gesorteerde modelspoorzaak te koop (of anders te bestellen).

Gegroet,

Rob
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Of bedoel je de starre imitatie schroefkoppeling die je tussen 2 voertuigen met NEM-schacht kan steken? (Geen idee wat daar het catalogusnummer van was)

Groeten, Yuri
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Modelspoorbeurs zutphen
gast

Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Beste Yuri, het klopt inderdaad het betreft hierbij de steekverbinding die je tussen twee voertuigen steekt. Op onze clubbaan ondervinden wij af en toe zeker als het een grote sleep is dat de wagens eruit lopen.

Groeten, Modelspoorbeurs Zutphen
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Dat is de Marklin 7204?
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Of deze (stevigere) variant van Conrad ===> klik
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
beste forum leden, bezoekers,

brawa heeft ook vaste koppelingen in zijn assortiment(Item no. 2250). en die zien mooi uit, ik heb ze zelf nog niet.

groet,
bert
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Citaat van: Modelspoorbeurs zutphen op vrijdag 20 juli 2012, 21:08:56
Wie heeft er ervaringen met de vaste Haakkoppelingen van Marklin, en waar zijn ze nog te koop?
Al hoewel het geen verplichting is, zou je je misschien even voor kunnen stellen in het voorstelhoekje, dat praat wat makkelijker.
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
ik heb die BRAWA koppelingen.Mooier dan die van M.
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Citaat van: brutes op zaterdag 21 juli 2012, 12:08:50
brawa heeft ook vaste koppelingen in zijn assortiment(Item no. 2250). en die zien mooi uit, ik heb ze zelf nog niet.
Zie ===> klik
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Citaat van: rovanko op vrijdag 20 juli 2012, 22:29:23
Hallo, nieuwe deelnemer op het forum. Het zou wel prettig zijn indien je je berichten ondertekent met een naam (al was het maar een vóórnaam) zodat er wat makkelijker met elkaar gecorrespondeerd kan worden. Ik vermoed namelijk dat niet de gehele modelspoorbeurs Zutphen (hoeveel mensen zijn dat eigenlijk?) de vraag in het bovenstaande bericht gezamenlijk heeft geformuleerd  :P

Daarover is een heel interessant topic gestart, al een hele poos geleden (heb je misschien nog niet gezien), waar je deze hele discussie kunt voortzetten: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29809.0
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Modelspoorbeurs zutphen
gast

Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Beste Formum bezoekers,

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning, zeker een aantal andere varianten zou een mogelijkheid zijn.

groetjes Wenderink  :arrow:

Modelspoorbeurs Zutphen
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Modelspoorbeurs zutphen
gast

Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Ik heb weer een 50 tal haakse koppelingen weten te bemachtigen. Op de treinen beurs van 23 en 24 maart 2013 zal er in de workshop aandacht worden besteedt aan deze koppelingen.
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin vaste haakkoppelingen
Citaat van: Modelspoorbeurs zutphen op zaterdag 21 juli 2012, 07:09:49
Beste Yuri, het klopt inderdaad het betreft hierbij de steekverbinding die je tussen twee voertuigen steekt. Op onze clubbaan ondervinden wij af en toe zeker als het een grote sleep is dat de wagens eruit lopen.

Groeten, Modelspoorbeurs Zutphen

Hallo Modelspoorbeurs Zutphen,

Behalve het vervangen van de koppelingen kan je ook naar de oorzaak zoeken.

1 Juiste wielen onder wagons, cq. juist gemonteerd voor de rails waarop je rijdt.
2 Werkt het kortkoppelmechanisme zonder haperen.
3 Komen de koppelingen tegen de buffers.
4 Haken de buffers in elkaar in S bochten etc.

met vriendelijke groet,

Walter